superpony schreef:Polly schreef:
Het ging volgens mij over overleden dieren, bij mensen gebeurt het idd zeer respectvol. Fijn dat je zo'n fijne ervaring had, zo hoort het ook.
Nee, ik las het ook dat iemand zei dat het zelfs bij mensen niet zo netjes ging en dat is gewoon absoluut niet waar.
Zie reactie Maximus.
Ik werk met terminale mensen en er zijn er inmiddels heel wat tijdens mijn nacht gegaan. Na het schouwen van de HAP leg ik ze netter in bed (hogerop, ogen sluiten, handen vouwen, evt catheters/ naalden verwijderen) samen met de verpleegkundige van de HAP.
Die pakken net als ik even door, want voor ons is het niet papa/ opa/ mama/ oma maar letterlijk een dood gewicht. De familie is altijd afgeleid door de arts ivm het invullen van de overlijdingsakte.
Ik wil niet zeggen dat ik het niet respectvol doe, maar wel wat 'lomper' dan anders.
Ook begrafenisondernemers zijn zo respectvol als ze kunnen, maar het lichaam werkt op geen enkele manier mee.
Sta zelf op het punt om mn fjord in te laten slapen, maar die gaat gewoon met de rendac mee. Ga geen fortuin uitgeven om aan mijn emotionele trekken te komen.
Enne, een (mensen)crematorium draait elke dag.
Opa of oma gaat bijna direct de oven in na de dienst, afhankelijk van de rij wachtende. Complete crematie duurt 45-60 minuten.