Cremeren paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:37

superpony schreef:
Polly schreef:

Het ging volgens mij over overleden dieren, bij mensen gebeurt het idd zeer respectvol. Fijn dat je zo'n fijne ervaring had, zo hoort het ook.

Nee, ik las het ook dat iemand zei dat het zelfs bij mensen niet zo netjes ging en dat is gewoon absoluut niet waar.

Zie reactie Maximus.

Ik werk met terminale mensen en er zijn er inmiddels heel wat tijdens mijn nacht gegaan. Na het schouwen van de HAP leg ik ze netter in bed (hogerop, ogen sluiten, handen vouwen, evt catheters/ naalden verwijderen) samen met de verpleegkundige van de HAP.
Die pakken net als ik even door, want voor ons is het niet papa/ opa/ mama/ oma maar letterlijk een dood gewicht. De familie is altijd afgeleid door de arts ivm het invullen van de overlijdingsakte.

Ik wil niet zeggen dat ik het niet respectvol doe, maar wel wat 'lomper' dan anders.
Ook begrafenisondernemers zijn zo respectvol als ze kunnen, maar het lichaam werkt op geen enkele manier mee.

Sta zelf op het punt om mn fjord in te laten slapen, maar die gaat gewoon met de rendac mee. Ga geen fortuin uitgeven om aan mijn emotionele trekken te komen.

Enne, een (mensen)crematorium draait elke dag.
Opa of oma gaat bijna direct de oven in na de dienst, afhankelijk van de rij wachtende. Complete crematie duurt 45-60 minuten.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:43

Brainless schreef:
Iris82 schreef:
Snap ik, maar je ontkomt er ook niet aan dat precies op het moment van ophalen of (handelingen rondom het) cremeren er toch sprake is van lijkstijfheid.

Crematie ovens gaan niet dagelijks aan.
Lichamen gaan in de koeling en vaak 1 maal per week wordt gecremeerd.
Zo ook bij menselijk cremeren.

Dat van mensen is grote onzin. In Nederland gebeurt dat direct.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:45

Ik heb mijn 2 ponies (moeder en dochter, vlak na elkaar in moeten laten slapen) laten cremeren bij Dierencrematorium Westerhout in Beverwijk. Ontzettend respectvol, paarden gaan daar "gewoon"de oven in, in gewone houding dan.
Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen mijn 2 meiden met de Rendac mee te geven, vandaar deze beslissing.
Ik zal niet zeggen dat ik dit met elk van mijn ponies zal doen maar dit voelt erg goed, ook de afhandeling was heel netjes en correct.

En ik begrijp dat dit voor iedereen anders is, ieders leven, ieders eigen keuze toch?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:45

Maar ik denk dat iedereen dat wel weet. Ben er vaak zelf bij geweest en hoef ook niet afgeleid te worden. Heb mn vader zelf afgelegd met de verpleegkundige. Maar ik ben zelf ook niet de grootste piepert als het even wat steviger moet.

Het is meer, als je weet wat gaat komen, kan je ervoor kiezen om dat wel of niet te zien. Bij mn broer bijv verwachte ik lompigheid en dat wilde ik niet zien. Mn zoon wilde erbij blijven en zei dat het heel rustig en netjes ging. We hebben hem niet laten aankleden thuis, maar ze hebben ons wel verteld dat ze de kleding kapot hebben geknipt om het aan te krijgen en dat was prima voor ons. Wij beseften heel goed dat het heel lastig zou zijn, want dat was het bij leven al.

Honden, katten, konijnen etc leggen ze ook netjes neer, kan je nog afscheid nemen etc. Bij een paard moet je niet de illusie hebben dat hij in een mooie foetus houding ligt en het lijkt alsof hij ligt te slapen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:50

Onali schreef:
Na het schouwen van de HAP leg ik ze netter in bed (hogerop, ogen sluiten, handen vouwen, evt catheters/ naalden verwijderen) samen met de verpleegkundige van de HAP.
Die pakken net als ik even door, want voor ons is het niet papa/ opa/ mama/ oma maar letterlijk een dood gewicht. De familie is altijd afgeleid door de arts ivm het invullen van de overlijdingsakte.

Ik vraag juist altijd of familie evt wil helpen en ik leg uit wat we gaan doen om de keuze te geven of men wil helpen of wel/niet aanwezig zijn.

HAP heeft trouwens geen verpleegkundige mee ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:51

Ik leg niet af, ik leg enkel het lichaam netter.
Afleggen laat ik over aan de begrafenisondernemer, zijn werk niet het mijne.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:56

Onali schreef:
Ik leg niet af, ik leg enkel het lichaam netter.
Afleggen laat ik over aan de begrafenisondernemer, zijn werk niet het mijne.

Daar kan en wil familie soms ook mee helpen.
Ik ben ook geen begrafenisondernemer maar als mensen dingen zelf willen doen is het ook prima toch?

maximuss

Re: Cremeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:14

Bij "moeilijke" extracties wordt aan de familie gevraagd om even de kamer/ het huis te verlaten. Als Ambu/ brandweer proberen wij een lijk (bij niet-verdacht overlijden) "proper" achter te laten (in bed/ zetel oid) maar vaak is het duidelijk dat het voor de begrafenisondernemer een rotklus gaat worden.
De brandweer vragen voor extractie van ongevaarlijke lijken (geen Biohazard door ontbinding of zonder omgevingsgevaar bv) is hier of niet mogelijk of heel duur en dat doen ze dus niet.
Verder is er nogal een omerta bij begrafenisondernemers ivm deze problematiek.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:19

Heb mijn paard 3 jaar geleden moeten laten inslapen, hij was 25, we zijn 18 jaar samen geweest.
Ik heb altijd gezegd dat ik nooit zo veel geld uit zou geven voor een crematie, maar na 18 jaar samen en toen het eenmaal zover was, toen kon ik het niet om hem met de rendac mee te geven. Ik wilde hem 'terug thuis' hebben, mijn maatje. Heb hem bij SHCN Roermond laten cremeren, bij hen had ik telefonisch het beste gevoel. Het ophalen ging super netjes en rustig. Hij wordt op een grote mat gelegd die de vrachtwagen wordt ingelierd. Daar heb ik nog een hele tijd bij hem gezeten. Ik had totaal niet het gevoel dat het 'maar een omhulsel' was. Het was nog steeds mijn paard, mijn maatje. Of dat dan enkel menselijke gedachten zijn? Kan best, maar ik vond er rust bij. Ik ben niet naar Roermond gereden voor de crematie. Heb hem wel individueel laten cremeren (kan ook met meerdere dieren samen geloof ik).
Heb een prachtige urn uitgezocht (de grootste) en een mooie ashanger. Ik was ontzettend blij toen zijn as 'thuis kwam' en dat ben ik nog steeds. Hij hoort bij mij en nergens anders.
Dus of je paard bij SHCN met gestrekte benen in de oven kan weet ik niet, dat is een kwestie van navragen, maar ik kan ze zeker aanraden. Heb er geen dag spijt van gehad dat ik hem heb laten cremeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:00

Bedankt allemaal voor het delen van de ervaringen! Ik ga vanavond alles even op een rijtje zetten en morgen bellen naar de verschillende bedrijven.

Volgens mij word er gewoon gelijk gecremeerd wat ik tot nu toe gelezen heb, tenminste de volgende dag zeg maar. Heb niet gelezen dat ze een koelcel in gaan.

Degenen die hun paard hebben laten cremeren, hadden jullie geen behoefte om mee te gaan/vlak voor crematie te gaan? Ik denk dat ik dat wel wil maar weet het ook niet zeker...

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:30

Ik niet, maar ik zou dat op het moment bekijken, misschien sta je er dan weer anders in

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:34

Wanneer het moment daar is, krijg je echt wel de tijd om te beslissen als ze merken dat je het lastig vindt. Het is echt te moeilijk om te voorspellen hoe het voor jou zal zijn en wat je zou willen, want het is totaal anders dan je verwacht meestal. Tegen die tijd vooral je gevoel volgen en nooit spijt krijgen van je beslissingen. Vooral na het overlijden doe je je paard geen kwaad met je beslissing en jij bent degene die ermee verder moet.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:44

Ik wilde niet perse mee. Maar dat is ook omdat het aan de andere kant van het land was voor mij. Ik had thuis al afscheid genomen en zou hem 2 dagen op gaan halen. Dus om die reis 2x te maken vond ik nogal wat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:25

Myrthe3 schreef:
Raafsmits, wat een mooie post, dankjewel! Zo ervaar ik het ook. Denk dat het heel mooi is in hoeverre het mooi kan zijn. Het liefst zou ik haar begraven, maar ja, dat mag niet en zitten ook nadelen aan, want stel je gaat verhuizen...

Wordt de eerste keer inderdaad. Maar pony is verder nog gezond, maar al wel 30 dus is het realistisch om daar eens over na te denken.

Als ik voor mezelf spreek kan ik er gewoon niet tegen als ze met de rendac mee zou gaan. Ik weet wat er daarna mee gebeurd en dat idee vind ik gewoon verschrikkelijk.

Mocht ik op dat moment denken, het kan me allemaal niet schelen, kan ik alsnog bellen.

Bedankt voor het delen van de ervaringen.
Is je paard nog 'mooi' na een dag? Stel ze halen zondags op (doen ze dat?) en je gaat maandag weer heen vlak voor ze de oven in gaan, kan dat of beter van niet?
Koeien die een dag liggen worden heel snel lelijk, dat weet ik wel. Blauwe uiers en neus etc. Of wordt daar standaard wat aan gedaan?

Als je rendac echt niet wilt en je hebt geld voor een crematie dan moet je dat gewoon doen!

Ik werk op de dierenambulance en daar is het zo'n beetje dagelijkse kost. Mijn ervaring is dat iedereen verschillend ermee omgaat. En dat is iets wat je leert te respecteren.
Ik leg de mensen altijd de opties uit en soms willen ze er nog even over nadenken.
Sinds ik dit werk doe weet ook ook het bestaan van dieren crematoria en besloot ik na het overlijden van mijn katten dat ook met hun te doen.
Want ik wist inmiddels ook wat er bij ons gebeurd als er een dier achter blijft en dat wilde ik niet.

Ik heb ook een oud paard en helaas geen dikke bankrekening anders had ik het zeker overwogen. Ik zou alleen wel de as uitstrooien.Bij mij zal het inslapen worden en dan ophalen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:19

Ik volg het topic al een tijdje.
Kan iemand mij vertellen wat Rendac doet met je paard na het overlijden?

Als je dier spontaan overlijd of ingeslapen word. Kan je een crematorium dan zomaar bellen met verzoek tot crematie? Of staat er een wachtlijst voor?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:32

Saams, type rendac gewoon even in de zoekopdracht. Zijn genoeg topics over te vinden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:27

Of kijk voor een objectieve omschrijving op de website van Rendac

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:31

Er is ook een excursie vanuit bokt ooit geweest naar de rendac (net als diverse excursies naar de slachterij van van veen in Nijkerk.)

Meen dat daar ook een verslag van is geplaatst.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 01:14

JoyCiej007 schreef:
Er is ook een excursie vanuit bokt ooit geweest naar de rendac (net als diverse excursies naar de slachterij van van veen in Nijkerk.)

Meen dat daar ook een verslag van is geplaatst.

Die bedoelde ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:24

Saaams schreef:
Ik volg het topic al een tijdje.
Kan iemand mij vertellen wat Rendac doet met je paard na het overlijden?

Als je dier spontaan overlijd of ingeslapen word. Kan je een crematorium dan zomaar bellen met verzoek tot crematie? Of staat er een wachtlijst voor?

Ja, je kan gelijk bellen. Er is geen wachtlijst waar je paard op hoeft te staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:50

De goed dat jecet zo over nadenkt :j

Ik heb daarbij in het verleden ook over nagedacht en toen mijn paard plotseling overleed ( viel letterlijk dood neer) was ik "blij" dat ik dat ik al een keuze gemaakt had.
Mijn paard is wel door Rendac opgehaald omdat ik voor mezelf geen meerwaarde zag in cremeren. Voor mij was haar lichaam enkel nog de lege huls van wie ze ooit was geweest, haar geest was eruit.
Ik heb in het weiland afscheid genomen omringt door haar kudde, die er in een kring omheen kwamen staan. Was heel mooi en een waardig afscheid.

Heb wel goede ervaringen met Westerhout in Beverwijk. Ken diverse mensen die daar hun paard hebben laten cremeren. Zelf heb ik mijn kat daar heen gebracht, ging respectvol en er is veel mogelijk.