Elisa2 schreef:4.
A
D.m.v. het tekenen van het koopcontract bent u verzekerd van het feit dat u inruilgarantie krijgt, tot een half jaar na aankoop.Teruggave van geld is niet mogelijk! Aangezien wij wekelijks veel aanvoer van nieuwe paarden en pony's hebben, moet er, juist over een langere periode genomen, zeker het paard van uw dromen tussen zitten, zodat wij de inruilgarantie ook daadwerkelijk kunnen geven. U heeft dus alle tijd om het paard in uw eigen gekozen omgeving zo goed mogelijk te leren kennen en u kunt kijken of het klikt tussen u en het paard of de pony.
9.
Stal Doorstap biedt een koper alle mogelijkheid om zich voldoende te vergewissen van het gedrag,stalgedrag en rijniveau/gedrag van het aan te kopen paard(en), de pony ('s). Wanneer de koper als leek de aankoop wenst te gaan doen zal hij zich laten vergezellen door een ter zake deskundige, zo niet kan hij zich nadien niet beroepen op het feit als leek het paard, de pony te hebben aangekocht. Koper gaat d.m.v. het aankopen van het paard(en), de pony ('s) akkoord met het gedrag, stalgedrag en rijniveau zoals deze zijn. Koper aanvaardt dat dit gedrag, stalgedrag en rijniveau kunnen veranderen zowel in positieve als in negatieve zin. Paarden en pony's zijn gewoontedieren en hebben minimaal 4 weken nodig om te wennen op de nieuwe locatie.
Als dit - gedeeltelijk - inderdaad een koopovereenkomst is van Stal Doorstap, staan er aardig wat dingen in die niet rechtsgeldig zijn. Wat een onzin allemaal (vooral onder 9). Ze spreken zichzelf ook falikant tegen onder A en 9. Je mag aan de ene kant tot een half jaar na aankoop kijken of het "klikt" met de pony, maar als het niet klikt, hebben ze zich onder 9 al ingedekt dat de koper een negatieve gedragsverandering accepteert.
Gekker kan ik het niet bedenken.
Mij lijkt A. genoeg ruimte te geven om een paard waarbij het niet klikt terug te kunnen brengen.
Volgens de wet moet de verkoper 1 x in de gelegenheid worden gesteld om met een ander (vergelijkbaar) paard te komen tegen hetzelfde aankoopbedrag. Meerkosten hoef je zeker niet te accepteren en als jij aangeeft dat het "vergelijkbare paard" ook weer een 3-jarige tinker moet zijn, dan hoef je een 13-jarige fjord niet te accepteren. Lukt dat niet binnen redelijke tijd dan is de verkoper verplicht om het aankoopbedrag terug te geven.
Ik vermoed zomaar dat je er met stal Doorstap niet uit gaat komen. Ik zou me maar vast orienteren op rechtshulp.