Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lynnepinny schreef:Ik vind ook dat je er iets té positief over nadenkt.. Ik ben zelf ook 16, maar ik wist al dat dit niet mogelijk was toen ik 13 was..
En zoals velen al zeggen, je weet maar nooit wat je paard overkomt! Sommige mensen zijn in één klap duizend euro kwijt na een bezoekje dierenarts, of zelfs meer.
Ik zou zeggen, wacht er minimaal nog een aantal jaar mee, en zoek gewoon een verzorgpony in de tussentijd.
Edit; en je zegt nu zadel, maar je wilde toch een shetlander? Ik neem aan dat als je 16 bent je daar inmiddels véél te groot voor bent..
gohya schreef:Als je je weiland dagelijks uitmest hoef je maar 1 x per jaar een wormenkuur te geven.
Dit zei een onafhankelijke Dierenarts.
xJurdyWonanx schreef:Als je nu een klein jaartje spaart, zodat je een euro of 500 sowieso achter de hand hebt zelf ( en dan afspreken met je ouders dat hun kunnen bijspringen als hij echt ziek wordt ) dan ben je in ieder geval al van die last af. Dan heb je een klein spaarpotje voor onverwachte dingen.
Tandarts is trouwens erg goedkoop, hier heb ik 2 weken terug nog 70 euro betaald voor wat haakjes weghalen.
En dan kun je altijd rustig op zoek gaan naar een plekje voor je pony, en dan eventueel doorsparen voor een wat grotere pony want nu vind je het wel prima om alleen met de shet te kunnen wandelen enz maar na een jaartje wil je hoogstwaarschijnlijk toch wel eens gaan rijden gok ik.

Brainless schreef:KelseyxJay13 schreef:Maar een wormenkuur tegen lintworm kost ook niet de kop
Klopt hoor; het is goedkoper regelmatig (goed) te ontwormen dan maar 1x per jaar met als reden: ik mest elke dag de wei uit dus kunnen ze geen wormen krijgen. En dan duurder uit zijn omdat je paard koliek krijgt.
bambam123 schreef:dan maar ff zo zodat jullie weten dat ik niet denk dat het allemaal heel goedkoop is.
wormenkuur: 15,00 per keer (bij ons) x4 = 60,00 per jaar (zonder voorrijkosten)
tandarts (controle) 20,00 per keer x2 = 40,00 per jaar
enten: 25,00 per keer x1= 25,00 per jaar
hoefsmid: 20,00 per keer x6 = 120,00 per jaar (tenzij er hoefijzers nodig zijn)
dan zit ik op 245,00 per jaar
dit is zonder stalling.
bij de pony zit alles in, zadel, hoofdstel, halster en deken
verder is de pony 1 malige aanschaf maar je hebt kans dat ie ziek word. dus drm het geld dat ik over hou 3 kwart ong opzij leggen
en laten na kijken voor de koop
genja schreef:bambam123 schreef:dan maar ff zo zodat jullie weten dat ik niet denk dat het allemaal heel goedkoop is.
wormenkuur: 15,00 per keer (bij ons) x4 = 60,00 per jaar (zonder voorrijkosten)
tandarts (controle) 20,00 per keer x2 = 40,00 per jaar
enten: 25,00 per keer x1= 25,00 per jaar
hoefsmid: 20,00 per keer x6 = 120,00 per jaar (tenzij er hoefijzers nodig zijn)
dan zit ik op 245,00 per jaar
dit is zonder stalling.
bij de pony zit alles in, zadel, hoofdstel, halster en deken
verder is de pony 1 malige aanschaf maar je hebt kans dat ie ziek word. dus drm het geld dat ik over hou 3 kwart ong opzij leggen
en laten na kijken voor de koop
hoe graag je het ook wilt deze bedragen zijn gewoon niet met de werkelijkheid overeenkomend.
Bekappen kost minimaal 25 tot 35 euro per keer. En als je hem voor de sulky wilt grotere kans dat hij op ijzers moet minimaal 75 euro.
tandarts is over algemeen 1x per jaar meestal wel voldoende maar dan moet er vaak wel wat gedaan ben je minimaal 60 euro kwijt.(weer nadeel van bij boer staan je kan voorrijkosten van tandarts/dierenarts niet delen
En dan heb je alle bijkomende dingen nog die vaak ook best oplopen
hoefvet, zalfje als ze wondje hebben, halster die vervangen moet
worden zou ik ook minimaal 15-20 euro voor tellen.
En wat ik in je berekening mis vitaminen brokjes/voer en hooi dit is vooral in de winter toch best wat ook voor een shet. En voor ie 30 euro zit het echt niet in bedrag in.
Wat een optie zou zijn maar weet niet hoeveel tijd je over hebt naast school/bijbaantje/hobby werken voor gedeelte van de stalling bij de boer dus meehelpen op de stal met voeren/mesten/vegen etc.
Denk er dus nog eens goed overna !
Groetjes genja
bambam123 schreef:[
ik heb het anders wel gwn allemaal van bokt...
KelseyxJay13 schreef:Maar als ik voor mij paard (tinker grote hoeven) rond de 50 euro kwijt ben is 20 tot 30 euro normaal voor een shetlander met minni hoefjes.

bambam123 schreef:ik zit nog op school ja. dus 3x voeren is lastig. maar als ik aan de boer vraag of hij even 2 seconden eten wilt geven
en daar vind ik wel wat op.
het gaat hier echt alleen om de stalling. dat is het meeste probleem bij mensen