Fijne opfok jaarlinghengst? Veulenvrij: ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjuli

Fijne opfok jaarlinghengst? Veulenvrij: ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 11:32

Beetje vage titel, maar hopelijk dekt het de lading:

Tijdens mijn zoektocht naar een fijne opfok voor mijn zeven maanden oude fjordenhengst kwam ik op marktplaats de opfok Veulenvrij tegen (http://www.veulenvrij.nl). Deze zit echter niet in Nederland, maar helemaal in Tsjechie… Best een eind weg dus!

Op de site ziet het er heel mooi uit: de dieren lopen bijna het jaar rond buiten in een gebied van 20hectare groot, met veel leeftijdsgenootjes en een paar alpha-ruinen om de kleuters wat manieren bij te brengen. Iets fijners kan ik me bijna niet bedenken voor mijn kleine poonie. Natuurlijk heb je in Nederland ook veel opfokadressen, maar daar kunnen ze vaak toch niet altijd lekker naar buiten en bovendien lopen ze op veel kleinere stukken en vaak in groepshuisvesting. Nou vind ik dat eigenlijk net niks voor een fjord: die moet gewoon lekker buiten kunnen struinen, spelen met vriendjes, rennen en gek doen.

Nou even to the point: heeft iemand ervaring met de opfok Veulenvrij in Tsjechie? Heb je zelf een jong dier daar lopen of ken je iemand die dat heeft? Hoe is de controle op de dieren? Hoe zijn de mensen? Kortom: wat vind je ervan?

Als iemand nog een fijn opfokadres in Nederland weet zou ik dat ook graag horen. Bedankt alvast!

Dani_

Re: Fijne opfok jaarlinghengst? Veulenvrij: ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:11

Ik zou het gewoon doen!
Het ziet er inderdaad prachtig uit op de site. Je pony is maar 1 keer jong en van zo'n opfok pluk je later echt wel de vruchten.

Ik rij ook 3-1/2 uur naar mijn veulen. Hier in Nederland zijn ongetwijfeld ook goede opfok adressen maar geen van allen zijn naast de deur. Dan rij ik liever nóg iets verder waar m'n veulen echt kan genieten alsof het vrij is. Waar de paarden met z'n allen een galop in kunnen zetten zonder 100m verder op een hek te knallen.

Verder heb ik geen ervaring met veulenvrij zelf. Ik ken wel iemand die haar paard op heeft laten groeien in Frankrijk, (hier-> http://www.lafiloliere.fr)
en ze heeft er een geweldig paard aan over gehouden. Hij is ontzettend sterk en gezond, kan heel goed tegen alle soorten weersomstandigheden, is heel koel in het hoofd en heel erg sociaal naar andere paarden.

Het is wel echt een kuddedier, heel paardgericht, hij is nu 7 en word dus nog steeds 24/7 in een kudde gehouden. Ik denk dat dat wel het beste is.. Zodat de ommezwaai niet te groot is nadat ze 3/4 jaar zijn geworden..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:15

Wat is het trouwens ontzettend goedkoop!! Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:19

Vind je gek? heb hier al meer overgelezen, maar volgens mij krijg je een half wild dier terug Nagelbijten / Gniffelen

Vjuli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:20

Dani62, wij denken er hetzelfde over Haha! Terwijl ik helemaal niet into natural dingen ben. Maar zoals je zegt, dieren zijn maar een keer jong en ik vind dat ze daar van moeten kunnen genieten. En ik denk dat ze dat minder goed kunnen in kleine afgezette weitjes en groepsstallen dan in een mooi gebied waar ze vrij in mogen rondlopen Lachen

Het maakt me ook niks uit dat hij ver weg zou komen te staan. De komende paar jaar ben ik nog druk met mijn studie en heb ik mijn handen vol aan mijn merrie. Dus ik heb sowieso weinig tijd om naar mijn hengstje te gaan. Dan heb ik inderdaad liever dat hij echt ergens lekker staat en dat ik er maar wat minder heen kan. Voor het geld hoef ik het inderdaad ook niet te laten!

Ik ga ook eens naar die site kijken die jij aangeeft. Hoe meer ik er over nadenk, hoe fijner het eigenlijk is om mijn poonie lekker ergens in een kudde te doen.

Als iemand al wel ervaring heeft met deze opfok in Tsjechie dan hoor ik het nog steeds graag!

Vjuli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:22

@Sammie: ik zou sowieso eerst eens gaan kijken hoor voor ik een serieuze beslissing maak. Als daar allemaal dolle onhandelbare draken lopen dan breng ik mijn poonie daar natuurlijk niet heen Haha! En daarom open ik dit topic juist, in de hoop ervaringen van andere mensen over deze opfok te krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:28

ik durf niet te zeggen of ze nog plek hebben maar ik ben tevreden over www.anicare.nl

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:55

Sammie schreef:
Vind je gek? heb hier al meer overgelezen, maar volgens mij krijg je een half wild dier terug Nagelbijten / Gniffelen

Wat een onzin.
Het is juist goed een paard te hebben dat zich ook wel red zonder mensen.
Ik heb echt een hékel aan paarden die zowat in je kruipen omdat ze niet weten hoe ze zich gewoon als paard moeten gedragen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:01

ERm, dát bedoelde ik niet Knipoog Een paard moet een paard zijn en geen schijterd, maar dan ook geen schijterd tegenover mensen. Die kopschuw zijn omdat ze maar 4x in het jaar een wormenkuur in hun mik geduwd krijgen. (bij wijze van)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:06

Ik ken die opfok niet, maar wel een hele goede in Duitsland: http://www.eifelopfok.com. Daar krijg je ook een paard met hele gespierde kont van terug Haha! .

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:18

Als je je veulen is het eerste halfjaar goed handmak maakt en hem leert dat mensen te vertrouwen zijn worden ze echt niet zomaar kopschuw.

Ze zullen alleen wat minder mensgericht zijn.

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:34

Dani62 schreef:
Wat een onzin.
Het is juist goed een paard te hebben dat zich ook wel red zonder mensen.
Ik heb echt een hékel aan paarden die zowat in je kruipen omdat ze niet weten hoe ze zich gewoon als paard moeten gedragen.

Dat kan je toch leren? Van jongs af aan leren respect te hebben voor je persoonlijke ruimte. Iieder paard en ook de mens heeft een persoonlijke ruimte. Kwestie van respect en opvoeding. Daar hoeven ze echt niet voor naar de opfok.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:55

Tuurlijk train je dat er meteen uit! Maar ik heb het ook niet over dominantie ofzo..

Ik bedoel van die paarden die zo onzeker zijn, die niet op eigen benen kunnen staan, die geen wei met andere paarden indurven, die achter je gaan staan zodra een ander paard in de buurt is.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:59

ik ben in midden nederland op opfok jacht geweest en heb er 2 gezien die mij dus om bovenstaande redenen wel aanspraken.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een stal in beusichem
per jaargang zijn er 2 groepjes van rond de 10 jonkies, hengten en merries. grote weilanden denk een hectare of 5 per stuk groot...

swinters komen ze snachts binnen met onbeperkt kuil/hooi en wat biks, en verder zijn ze alle tijd gewoon buiten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:16

ik zou het niet doen. En dan alleen al om de afstand. Want wat als je paardje iets mankeerd denk aan mok. Behandelen zij hem dan voor je???
Nee ik zou iets dichterbij zoeken. ik heb mijn hengstveulen in de opfok staan in Gelderland ca 13 km van mijn huisadres. Wekelijks ga ik kijken waardoor hij toch in handen kom en toch sociaal opgroeit. Indien er eiets is kan ik zelf de verzorging op mij nemen.
Dit vind ik een prettig idee.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:09

Mok? Dat zal daar echt niet opspelen hoor...

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:13

ik neem aan dat dit als voorbeeld word gebruikt.

doordat het zover weg is moet je wel heel erg op die mensen vertrouwen...

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:16

Mizsz_Kitty schreef:
ik neem aan dat dit als voorbeeld word gebruikt.

doordat het zover weg is moet je wel heel erg op die mensen vertrouwen...

Dat snap ik. Voor mij toch wel een reden om een leuk opfokadres in Nederland te zoeken. Dan kan je langs gaan en kijken wanneer je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:34

VSW --> EA GZ DI.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:36

Tja, ik zou het nooit doen. Sense staat op een prima opfok op 30 minuten rijden. Ik kan langs wanneer ik wil en ik kan zien wat er met mijn paard gebeurd. Maar het blijft ieders eigen keus.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:40

Ik zou het zelf erg moeilijk vinden als mn veulen zo ver weg staat! Ben nu al een maand niet geweest en ik ben reuze benieuwd hoe t met m gaat!
Hier in Nl zijn ook fijne opfok adressen en kun je hem makkelijk bezoeken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:43

getup schreef:
Ik ken die opfok niet, maar wel een hele goede in Duitsland: http://www.eifelopfok.com. Daar krijg je ook een paard met hele gespierde kont van terug Haha! .
Dat vind ik ook een aanrader. Ja

Ik ken dit bedrijf in Tsjechië niet maar heb van dichtbij hele slechte ervaringen meegemaakt met paarden die daar gelopen hebben. 1 van de problemen is dat er weinig goede smeden rondlopen en het niveau van dierenartsen ook niet is wat we hier gewend zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:51

Ik ken het bedrijf niet, de foto's zien er leuk uit, maar ik zou me er vooral van verzekeren dat de paarden dagelijks worden gecheckt (en dan niet alleen vanuit de verte koppen tellen), naar welke opfok je ze ook brengt.
Helaas duiken er te vaak verhalen op over paarden die in ondergelopen landen in het prikkeldraad zwemmen, komen te overlijden in een sloot en later worden gevonden, of paarden die al geruime tijd met blessures rondlopen waar dan niets meer aan te doen is. Komt inderdaad nog bij dat als er dan iets is, het wel wenselijk is dat er een goede smid of DA kan komen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:53

Katja schreef:
Ik ken dit bedrijf in Tsjechië niet maar heb van dichtbij hele slechte ervaringen meegemaakt met paarden die daar gelopen hebben. 1 van de problemen is dat er weinig goede smeden rondlopen en het niveau van dierenartsen ook niet is wat we hier gewend zijn.

Idd, daar zou ik ook bang voor zijn! Je kunt bijna niet controleren hoe de verzorging is!

Vjuli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 09:12

Het is waar dat je nooit weet wat er met je paard gedaan wordt en hoe de controle is. Dat is ook hetgeen wat mij nu een beetje tegenstaat. Ik ben ook nog in de oriënterende fase, dus ik kijk ook zeker naar opfokadressen in Nederland. Ik heb er nu een gezien vlak bij mijn ouders in de buurt, 20 minuten met de auto, die me erg aanspreekt Haha!. Dus daar wil ik sowieso even gaan kijken. Tsjechië en Duitsland is wel wat lastiger om te gaan kijken. Een vriendin van mij had het er trouwens ook over dat ze hoorde dat er andere paarden mee terug werden gegeven dan dat je gebracht had. Niet dat ik mijn poonie niet uit duizenden zou herkennen, maar toch...