fysiotherapeut of osteopaat of.......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

fysiotherapeut of osteopaat of.......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 12:50

mijn paard is enige tijd geleden door reactie op een injectie( bedozane) helemaal van de kaart geweest (zie:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=650624&hilit=)
en is toen een keer of 8 achterover geklapt, opzij geklapt en daarmee dus op haar schoft, schouder en rug gevallen( voor zover ik het gezien heb, ik heb met mn ogen en oren dicht gestaan..)

2 weken erna is de hoefsmid geweest en wilde ze haar linkervoorbeen niet graag geven en werd echt zeer dwars, wat ik(en de HS ) absoluut niet van dr gewend zijn. nu 1,5 maand later vind ze het nog steeds niet fijn dat been te buigen en te strekken. met een voet geven moet ik haar been heel voorzichtig pakken en 2 handen heeeel rustig buigen dan vindt ze het goed, maar duidelijk is dat ze er niet vrolijk van wordt.

ik wil er nu graag iemand naar laten kijken, alleen wie is die iemand?
een dierenarts heb ik door verschillende ervaringen een niet al te hoge pet op ( ik voel niets in dat been dus heeft ze niets in dat been, bij aangeven of het dan niet uit de rug of waar dan ook kan komen, is een nieuwe afspraak mogelijk voor dat gedeelte van het lichaam Boos! ) dus wil ik het niet in de dierenarts sfeer zoeken.

nu lees ik erg veel over osteopaten en goede ervaringen, maar ook fysiotherapeuten en goede ervaringen...

wat ik eigenlijk wil is dat er sowieso naar haar been/schouder gekeken wordt omdat duidelijk is dat ze daar last van heeft, maar eigenlijk wil ik ook dat haar rug/schoft onderzocht wordt, meer een algeheel onderzoek dus eigenlijk zodat ik weet dat er niets is verschoven, verdraaid of iets( er is verder niets aan haar te merken, maar voor mijn gevoel is dan zeker dat er verder niets beschadigd is)....

wat bevelen jullie me aan? wie zouden jullie erbij halen en waarom? wat zijn de voordelen van die persoon tegenover anderen?

namen van goede fysiotherapeuten en osteopaten in de omg. van utrecht zijn ook welkom.

Antheman

Re: fysiotherapeut of osteopaat of.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:11

Denk dat je een beetje op je gevoel moet afgaan.

Bij Andor heb ik
www.osteopathiepaard.nl
gehad.
Zeer kundig!

Osteopaten werken vanuit de wervelkolom en daarmee pakken ze het hele lijf aan.
Fysio werkt meer op de spieren ed in.

Whatulike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:17

Hey roos,
Alles goed?met mij wel hoor. Ik heb met tennessee gehad dat hij zodra ik meer vroeg...enorm ging steigeren!Continue zich achterover willen laten vallen, op t laatste moment toch weer omlaag. Toen heb ik op advies van mijn instructrice er een kraker bij gehaald (die overigens ook al 10 jr bij Piet Raaijmakers komt) Er bleek toch het een en ander scheef te zitten, wat volgens hem 95% zeker was dat dat de oorzaak was. Ah fijn hij is met T aan de gang gegaan en er schat schot in de zaak, toen is hij vervolgens over een ijzeren hek heen geklapt en konden we weer overnieuw aan de gang. (ik voelde toen zelfs dat er wervels verkeerd zaten, dan is t goed mis Lachen ) Ben nu sinds een week weer met hem aan t werk en merk dat hij veeeel losser door zijn lijf is en het allerbelangrijkste: Het steigeren is van de baan!!! Maar goed om een lang verhaal kort te maken... als je denkt dat het in dr rug/schoft kan zitten, is het zeker de moeite waard! Ik ben nogal nuchter zoals je weet en had zoiets; baat t niet schaadt t niet, maar mijn probleem is verholpen en merk aan veel dingen dat hij een stuk lekkerder in zijn vel zit! Buiten dat kost het ook niet alles van de wereld; eerste keer 50 euro, volgende keren 30 euro.

Dus als je interesse hebt, hoor ik t wel. Lijkt me geen goed idee zijn naam en nummer zomaar hier neer te zetten, weet niet wat hij ervan zou vinden.... Kan altijd zijn nummer aan je geven en kun je je verhaal aan hem voorleggen en als hij denkt dat hij er wat mee kan komt hij. Mocht het zo zijn dat je paard niks heeft, betaal je ook niks. (Leuk wistje datje)

Groetjes Ilse
P.S Ik weet niet hoe je persoonlijk moet mailen of wat dan ook via dat bokt, hoef t ook niet te weten Lachen maar als je me mailt zet dan ff je mail adres erin, kan ik je terugmailen via hotmail. En nog bedankt dat je T er goed uit vind zien, jij mag ook niet klagen over je beesten!

Whatulike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:19

Wat ik ook nog ff kwijt wilde: hij verhelpt eventuele scheve wervels en behandeld de hele kolom van voor na achter (omdat problemen zich ook nog wel eens willen verplaatsen), tevens behandeld hij ook alle verbonden spieren.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:23

Antheman schreef:
Osteopaten werken vanuit de wervelkolom en daarmee pakken ze het hele lijf aan.
Fysio werkt meer op de spieren ed in.

Dit is niet waar! Ik heb niet zo´n zin om alweer het verschil uit te leggen... maar ik heb niet 7 jaar studie erop zitten om alleen een beetje op de spieren in te werken Knipoog
Zeker bij een trauma zoals bij jouw paard het geval is, is fysiotherapie meer geindiceerd dan osteopathie.
Wil je meer weten over fysiotherapie dan kun je mijn website lezen (zie onderschrift) of op de site van de beroepsvereniging kijken (www.nvfd.nl), deze is iets beknopter. Hier staat ook een lijst met gediplomeerde fysiotherapeuten op.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 13:36

dank voor jullie antwoorden, ik vind het heel lastig om een juist persoon erbij te halen....
vooral omdat er toch een hoop mensen zijn die zich buiten de reguliere oplossingen al snel 'kundig' noemen en met hun wichelroede staan te zwaaien, geen probleem, heb er niets tegen( vind het juist zeer interessant en geloof er ook wel in) maar ik wil er dan wél iemand bij hebben die ook echt iets kán zeg maar...( hoop dat ik het zo goed uitleg en niemand voor de schenen trap, is absoluut niet de bedoeling Knipoog )

verder heb ik ook geen idee of het bij toos uit dr spieren komt of juist uit de botten/gewrichten, omdat ze zo is gevallen kan het allebei zo zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:43

Osteopathiebehandelingen zou ik zeker aanraden, omdat deze holistisch werken. Eventueel daarna verder kijken. Maar ik zou met de botten beginnen...verkeerde stand van bekken en wervels hebben ook hun uitwerking op de spieren. Als het skelet recht staat, kunnen ook de spieren weer hun werking goed doen. De spieren laten behandelen als het skelet niet goed is, is weggegooid geld.

Op het moment dat skelet en spieren goed zijn en er nog steeds problemen opduiken, kun je eventueel verder kijken (Laarakkers is heel goed). Maar behandelingen door een Osteopaat kunnen ook aandoeningen in organen beinvloeden.

Kijk even hier: www.icreo.com

En onder therapeuten vind je mensen die in Nederland behandelen (sommigen daarvan dezelfde als onder www.osteopathiepaard.nl)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 13:46

dat ben ik wel vergeten erbij te zetten trouwens...
met laarakkers zijn naam ben ik wel bekend, maar deze komt helaas niet aan huis heb ik begrepen en toos wil met zéér veel moeite een veewagen in, dus dat vind ik geen succes als ik naar locatie moet

ik ga even op die site kijken, dank je wel(ook voor je uitleg)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:49

Laarakkers heeft ook leerlingen die aan huis komen...Zo is Steffi v/d Laarse een leerling van Laarakkers en komt aan huis. Ze heeft op dit moment een patientenstop (wat ik had begrepen) maar je kunt haar altijd bellen en je probleem voorleggen.

Website: http://www.steffivanderlaarse.nl/

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:28

even een misverstandje rechtzetten: het is NIET waar dat fysio's zich alleen op spieren richten, en osteo's alles aanpakken. fysiotherapie richt zich op het gehele bewegingsapparaat; spieren, pezen, banden, gewrichten (dus ook de hele wervelkolom). bovendien hebben ze er een gedegen opleiding opzitten. er wordt samengewerkt met dierenartsen, en er is niks vaags of zweverigs aan Lachen
@TS: weet niet waar je paard staat, maar ik behandel in regio Utr. Heuvelrug en ook in 't Gooi. mocht je behoefte hebben aan meer info, en/of een afspraak willen maken: kijk eens op m'n site, en neem gerust contact op. succes!

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:31

Ik hoop dat je al een goede keuze hebt gemaakt?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 22:32

@dierfysio... thnx ik ga ook even jouw site napluizen

@michelle... nee nog niet, ik ga morgen op mn gemakkie alle sites doorlezen en eens contact opnemen met een aantal mensen om te kijken wat zij mij adviseren, of ze wel in de buurt van utrecht aan huis komen etc en dan kijk ik wel wat ik beslis:)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:18

Ik heb veel gehad aan Netanja, osteopathe, www.osteonet.nl Ze komt uit Zeeland, maar behandeld heel midden en west Nederland, zelfs tot in Noord Holland toe.
Zij richt zich ook op het hele lichaam, en is naast osteopathe ook fysiotherapeute. Daarnaast is een dier erg belangrijk voor haar, en wil ze er absoluut het beste voor.
Succes met alle info die je hebt gekregen en het beslissen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:00

Bij mijn paard heb ik erg goede ervaring met een osteopaat, het wordt bijna saai, maar ook van osteopathiepaard.nl. Osteopaten kunnen ook wervels ed recht zetten, dat gebeurt allemaal in alle rust en ontspanning. De paarden bij ons op stal staan er allemaal bij te suffen als ze behandeld worden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:27

Ik lees dat je het niet in de DA sfeer wil zoeken maar wat ik me nu toch af vraag? Blond Een dierenarts kan rugfoto´s maken waar dingen aan het licht kunnen komen die een osteopaat, fysio etc niet kunnen zien of voelen. Ik zou in jouw geval eerst foto´s laten maken en komt daar niets uit kun je altijd nog naar een osteo o.i.d. Foto´s liegen immers niet en dan heb je echt medisch letsel uitgesloten en kun je verder...
Dit klinkt alsof ik heel negatief t.o.v. osteopaten ed sta, dat is niet zo. Ik ben wel van mening dat er tegenwoordig te snel zo iemand wordt bijgehaald (en ik heb er zelf aan meegedaan Bloos !) zonder dat men weet wat het echte probleem is. Er is toch nog niemand met röntgen-ogen of zie ik dat verkeerd Haha! ?
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 25-10-06 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:32

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:03

Evelienepien schreef:
Ik lees dat je het niet in de DA sfeer wil zoeken maar wat ik me nu toch af vraag? Blond Een dierenarts kan rugfoto´s maken waar dingen aan het licht kunnen komen die een osteopaat, fysio etc niet kunnen zien of voelen. Ik zou in jouw geval eerst foto´s laten maken en komt daar niets uit kun je altijd nog naar een osteo o.i.d. Foto´s liegen immers niet en dan heb je echt medisch letsel uitgesloten en kun je verder...
Dit klinkt alsof ik heel negatief t.o.v. osteopaten ed sta, dat is niet zo. Ik ben wel van mening dat er tegenwoordig te snel zo iemand wordt bijgehaald (en ik heb er zelf aan meegedaan Bloos !) zonder dat men weet wat het echte probleem is. Er is toch nog niemand met röntgen-ogen of zie ik dat verkeerd Haha! ?

helaas zeggen rontgenfoto's lang niet altijd iets over de aard van de klacht; eventuele artrose hoeft zeker niet een belemmering te zijn. ik zie zat paarden met vette artrose nog in de sport lopen, terwijl er paarden op de foto goed zijn, maar klinisch zo rot als een mispel.
de relatie tussen het klinische beeld en het beeld op de foto vind ik persoonlijk nogal overtrokken.

@TS: wat ga je nou doen met je paard? ben je er al uit?
wens je veel succes en beterschap toe! (en misschien tot ziens op stal???)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:56

dierfysio: het kan zijn dat je de relatie tussen het klinische beeld en het beeld op de foto nogal overtrokken vindt. Ik heb hier een andere mening over uit de ervaringen van mezelf en anderen. Als het beeld op de foto (dus de botten) niet goed is, kan geen enkele osteopaat, fysio, magnietiseur noem maar op hier iets aan veranderen. Dat kan alleen d.m.v. een operatie (als operabel mogelijk blijkt te zijn) want volgens mij is er (nog) niemand op de wereld die met z´n blote handen botten kan veranderen of verplaatsen.
Sorry als dit off topic is maar ik wilde wel even reageren Bloos .

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 08:39

@evelienepien:
aangezien er geen kreupelheid in het spel is, heb ik het idee dat het pijn doet bij bepaalde bewegingen en ik er van overtuigd ben dat behandeling door fysio/osteopaat etc wel degelijk effect kan hebben. verder is het zo dat ik mijn paard sowieso niet zou laten opereren( als het uit haar botten zou komen) ze heeft er weinig zichtvbare pijn aan en zolang ze haar eigen ding doet, scheurt ze bokkend van plezier door de wei. als blijkt dat er niets meer aan te doen is en belasting wel pijn doet, dan zoek ik wel een andere leuke bezigheid met haar, misschien dat ik hooguit een foto of scan zou laten maken zodat ik weet uit welk deel van haar lichaam het komt, maar verder dan vanaf de buitenkant behandelen zou ik niet doen

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:33

Dank je voor het toelichten, nu kan ik het beter begrijpen Blond . Ieder voor zich mag natuurlijk zelf weten wie er bij je paard komt voor behandeling! Het belangrijkste is natuurlijk dat de symptomen verdwijnen zodat je nog fijn van elkaar kan genieten, toch? sterkte ermee !

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:11

@evelienepien: dan heb je me toch wat verkeerd begrepen: natuurlijk kan fysio niet helpen bij het 'genezen' (wat niet mogelijk is dan) bij artrose.
daar had ik het ook niet over!
wat ik bedoelde; een paard met artrose op de foto hoeft helemaal geen klachten te hebben. dus je kunt wel een foto maken, maar wat zegt dat dan? natuurlijk; een graad 4 HKO ofzo is duidelijk, maar ook dan kan het paard klinisch prima in orde zijn.
dus ik vind inderdaad dat het beeld van de foto en het klinische beeld nogal eens mijlenver uiteen liggen.
helaas plakken mensen gelijk een plakkertje op 'paard met artrose', terwijl het in de praktijk misschien best meevalt.

hoop dat e.e.a. wat duidelijker is nu Knipoog

@TS: al meer duidelijkheid over wat het is, en wat je ermee gaat doen? en al een nieuwe leuke stal gevonden??

Chocotoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:14

Mijn paard is behandeld geweest door een masseuse (fysio), werkt ook erg prima! Alle spieren worden lekker los gemasseerd.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:57

een masseuse en een fysio zijn 2 verschillende zaken.
fijn dat je paard goed opgeknapt is, maar dierfysiotherapie bestaat uit meer dan massage. helaas zijn daar nog steeds misverstanden over... voor meer info over wat dierfysio inhoudt, kun je info vinden op mijn eigen site, of op die van de beroepsvereniging (www.nvfd.nl).
paardenmasseurs hebben eigenlijk geen enkele degelijke opleiding gehad; dierenfysio's minstens 6 jaar HBO/post-HBO scholing en stages. die kunnne dus echt deskundig behandelen, in tegenstelling tot iemand die een massage-cursusje heeft gedaan.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:09

Dierfysio, ik vind het een beetje jammer dat je nu weer zo raar doet over masseurs. Een fysiotherapeut is heel iets anders dan een masseur, die vnl preventief werkt en een paard weer lekker los kan masseren, waar heel veel dieren baat bij hebben.
Ik zeg het nog maar weer een keer, vergelijk het met een fysiotherapeut en een sportmasseur voor mensen. Deze kunnen ook prima samenwerken toch?
Ik vind het absoluut niet nodig om zo denigrerend te doen, we hebben het hier over 2 verschillende dingen. Koe

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:14

denigrerend is zeker niet m'n bedoeling.
ik word alleen erg simpel van alle mensen die (dieren)fysiotherapeuten en masseurs gelijk trekken; dat is niet terecht, en dat probeerde ik even duidelijk te maken.
dat dat wat gefrustreerd overkomt kan; ben die verwarring wel eens beu. sorry...