Wie helpt mij ons droomplekje te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vigo_is_lief

Wie helpt mij ons droomplekje te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 18:17

Ik hoop dat de kracht van Bokt mij verder kan helpen!
Ik ben namelijk op zoek naar een speld in een hooiberg (denk ik)…

Mijn allergrootste droom was altijd om met mijn pony aan het bos te staan/wonen. Gewoon zó vanuit de stal het bos in kunnen voor een ritje of een wandeling. (Ik gok zomaar dat veel mensen zich herkennen in die droom.)

Zelf verhuizen richting een bosgebied is er voor mij helaas niet van gekomen en dat gaat voorlopig ook niet gebeuren, denk ik. Daardoor is die droom nooit werkelijkheid geworden. De afgelopen jaren merk ik daarnaast dat mijn plezier in de paarden steeds minder wordt. Ik sta momenteel op een hele fijne stal, maar er is geen enkele mogelijkheid om echt naar buiten te gaan. Alleen maar in de bak rijden/werken/trainen haalt bij mij de motivatie en inspiratie weg om dingen met hem te blijven doen. Dat vind ik zonde. Wij zijn altijd al meer van het recreatieve geweest.

Inmiddels staan we al 18 jaar op stallen met nauwelijks uitrijmogelijkheden, dus ik wil ook gewoon niet nog meer tijd verspillen!

Dus… wat zoek ik? Of eigenlijk: mijn wensen/eisen:
• 24/7 buiten, met schuilmogelijkheid
• Een aparte ruinen-groep
• Geen klusjes
• Direct gelegen aan een natuurgebied (dus niet alleen een rondje polder over fietspaden)
• Maximaal 45 minuten rijden vanaf Gouda

Ik betwijfel of het in mijn omgeving bestaat, maar wie weet… Het voelt in ieder geval als een lange zoektocht, dus ik hoop dat iemand hier dé gouden tip heeft!

Alvast heel veel dank :D

Punz

Re: Wie helpt mij ons droomplekje te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:29

Tip: ga vooral niet echt aan de bosrand staan met je paarden. Ze zullen gék worden van de dazen.
Dus zoek iets in het buitengebied waar je wel via zandpaden bij een bos kunt komen, maar niet perse aan de bosrand staat
( Been there, done that... geen succes....)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:32

VSW --> ED

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:34

Andere optie, paard op trailer en de mooiste rijplekken opzoeken. Vooral omdat je op een fijne stal staat zou ik toch deze mogelijkheid overwegen. Desnoods eens in de zoveel tijd ergens overnachten en twee of drie dagen op de mooie plekken doorbrengen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:02

Punz schreef:
Tip: ga vooral niet echt aan de bosrand staan met je paarden. Ze zullen gék worden van de dazen.
Dus zoek iets in het buitengebied waar je wel via zandpaden bij een bos kunt komen, maar niet perse aan de bosrand staat

Ligt echt aan waar je staat. Ik sta op de Veluwe, aan het bos en niet méér last van vliegend gespuis dan toen ik in een buitengebied stond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:53

Ik woon ook op de Veluwe en heb aan 3 kanten bos. Afgelopen zomer misschien 3 dazen gezien.
De optie van BigOne lijkt een goede, er zijn hier in de omgeving genoeg faciliteiten voor een korte vakantie mét paard-aan-huis of camping/park met stalling in de buurt.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 21:28

Bedankt voor de reacties! Maar als de optie van BigOne een goeie optie voor mij was, had ik dit bericht niet geplaatst, dus ik hoop dat mensen nog meer weten voor me! :j

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 22:41

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:24

Punz schreef:

Paarden staan hier aan de bosrand, nauwelijks last van dazen.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 00:58

Ik wilde stal Evers zeggen, maar dat zit wel echt op de rand qua reistijd. Qua topografie kom je denk ik uit op rand Brabant en Utrechtse Heuvelrug. Welke richting is gunstiger als je naar verkeersdrukte/file kijkt?

Ik kijk toch wel vaak gewoon op Google maps via een zoekopdracht. Je kan ook in een fb groep van een bepaalde omgeving je vraag stellen en dan heb je nog de kaart van het nieuwe paardenhouden. Op die manier zal er toch ergens wel je meest fantastische plek te vinden zijn?

Verder ben ik precies niet bekend in jouw omgeving, dus concrete tips heb ik niet voor je.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 07:26

Misschien de Groene Meer in Leidschendam?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 08:02

Vraag je wel goed af of je je paard op lange rij-afstand wil hebben. Je woont midden in de randstad, dus als je 45 min enkele reis op maps ziet, kan dit rond spitstijden zomaar het dubbele zijn.

Waarom is met de trailer op pad niet mogelijk?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:01

_Nelleke_ schreef:
Vraag je wel goed af of je je paard op lange rij-afstand wil hebben. Je woont midden in de randstad, dus als je 45 min enkele reis op maps ziet, kan dit rond spitstijden zomaar het dubbele zijn.

Waarom is met de trailer op pad niet mogelijk?

Met deze reistijd ben ik het wel eens. Ik heb mijn paard op 20 minuten fietsen, 20 autominuten, 45 autominuten en nu 10 minuten fietsen gehad.
Die 45 autominuten ging ik 4x per week, maar het gaat op een gegeven moment toch tegenstaan, je gaat toch niet alleen even checken of knuffelen. Je moet het echt goed plannen want ook voor heel eventjes stal ben je zeker 2 uur weg, en daardoor laat thuis als je na werk gaat, en bij calamiteiten ben je erg afhankelijk van je stalgenoten of de staleigenaar.
Ik stond er heerlijk, maar deze punten samen met een ouder wordend paard hebben me toch doen beslissen dichterbij te staan, dan maar minder uitrijmogelijkheden.

Natuurlijk is dit wel persoonlijk maar echt wel een punt om over na te denken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:54

Ik heb het zelf op 35min van huis gehad en ik vond het echt waardeloos. Heb de reistijd enorm onderschat. Ook al stond paard volpension in een hit-actief, de afstand heeft me wel opgebroken en is de grootste reden geweest dat ik daar ben weggegaan.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 10:34

Hij staat nu op 25 a 30 mintuten afstand! Dus ik ben dat al gewend. Voor het bos ben ik bereid om net dat stukje verder te rijden. En ja 45 a 50 minuten is wel echt extreem, dat snap ik. Vandaar dit topic, om misschien tips te krijgen voor stallen binnen die afstand... Maar ben bang dat het gewoon niet bestaat haha.

En met de trailer op pad gaan is mogelijk, maar gewoon niet zo vaak als ik zou willen. Ik kan daar niet zelf mee rijden, dus moet altijd iemand regelen die kan rijden (met een auto die kan trekken en een trailer). En dan moet je ruim van te voren dat soort dingen plannen. Hopen op beetje okee weer. Je paard moet energie hebben voor én op de trailer staan en een bosrit te maken (ik merk dat hij meer kilometers kan maken als we bv op vakantie zijn dan als we met de trailer op pad zijn, logisch). En het is dan gewoon een hele dagtaak bij elkaar.

Bedankt voor de gene die wel al een aantal stallen hebben genoemd! :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 14:23

Ik woon ook niet in het meest ideale deel van NL maar als je met regelmaat met de trailer gaat dan raken ze daar wel aan gewend hoor. Die van mij heeft er echt 0 stress meer van want we gaan zomers zo 3x per week op pad.

Eerlijk gezegd denk ik dat je paard dichterbij zetten en je E-rijbewijs halen en een eigen trailer+auto regelen uiteindelijk net zo succesvol kan zijn.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 15:10

De meeste pensionstallen hebben geen website, zeker de wat kleinschaligere niet.

Ga op Google earth kijken waar je binnen je zoekcirkel paardengebeurens ziet en ga vervolgens die adressen verder googelen, en kijken op straatniveau, de exacte adressen opschrijven en proberen de telefoonnummers te achterhalen. Kijk ook of je op bokt iets kunt terugvinden over je gevonden adressen.

Dan maak je een lijst van wat je gevonden hebt en plan je een weekend om ze te bellen en te bezoeken.

Zo heb ik mijn huidige hele fijne stal 10 jaar geleden gevonden, naast het bos! Precies wat we wilden. Trouwens ook niet veel dazenoverlast gehad vorige zomer.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 09:59

Rubs schreef:
De meeste pensionstallen hebben geen website, zeker de wat kleinschaligere niet.

Ga op Google earth kijken waar je binnen je zoekcirkel paardengebeurens ziet en ga vervolgens die adressen verder googelen, en kijken op straatniveau, de exacte adressen opschrijven en proberen de telefoonnummers te achterhalen. Kijk ook of je op bokt iets kunt terugvinden over je gevonden adressen.

Dan maak je een lijst van wat je gevonden hebt en plan je een weekend om ze te bellen en te bezoeken.

Zo heb ik mijn huidige hele fijne stal 10 jaar geleden gevonden, naast het bos! Precies wat we wilden. Trouwens ook niet veel dazenoverlast gehad vorige zomer.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!

Dankjewel!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:05

Lieser schreef:

Fijne stal, maar geen bos in de buurt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:28

prompter schreef:
Lieser schreef:

Fijne stal, maar geen bos in de buurt.

De Vlietlanden zitten vlakbij, toch?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:31

Niet bepaald vlakbij, en zo groot is dat ook weer niet helaas.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:39

Ja, maar de vlietlanden is toch super beperkt? Ik bedoel: voor de lokatie (midden in de randstad) is het ongekend. Maar als je heel specifiek op zoek bent naar goede uitrijmogelijkheden, dan zou dat voor mij niet voldoende zijn.

Aan de andere kant, ik denk dat je niet veel beter gaat vinden binnen de 45 min reistijd die TS noemt. Het dichtstbijzijnde natuurgebied waar je flink kunt rijden is volgens mij de Utrechtse Heuvelrug? Of misschien de duinen, Wassenaar, Katwijk?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:52

Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar wat mag het maximaal kosten?

Ik ken wel wat stallen direct aan het bos/duinen maar daar zal je toch zelf wel wat klusjes moeten doen.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-26 13:58

Ir111 schreef:
Ja, maar de vlietlanden is toch super beperkt? Ik bedoel: voor de lokatie (midden in de randstad) is het ongekend. Maar als je heel specifiek op zoek bent naar goede uitrijmogelijkheden, dan zou dat voor mij niet voldoende zijn.

Aan de andere kant, ik denk dat je niet veel beter gaat vinden binnen de 45 min reistijd die TS noemt. Het dichtstbijzijnde natuurgebied waar je flink kunt rijden is volgens mij de Utrechtse Heuvelrug? Of misschien de duinen, Wassenaar, Katwijk?

Ja zat indd zelf ook met name te denken aan Utrechtse Heuvelrug, of rond het strand/duinen! Maar volgens mij zitten er bij de duinen sowieso weinig fijne stallen. (die te doen zijn vanaf Gouda)

En @fohadie, qua kosten max 400 denk ik. Liefst goedkoper natuurlijk maar alles is zo duur geworden de laatste jaren -O-

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:04

Ik zie op Google Maps dat het er nét binnen valt :D maar wellicht stal van Paridon in Katwijk? Niet direct aan natuurgebied helaas, maar Meijendel en Katwijks strand zijn wel dichtbij. Zeker Meijendel is een prachtig gebied!