Natuurlijk paarden houden in grote groepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Natuurlijk paarden houden in grote groepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:35

Ik ben op zoek naar pensionstallen die paarden 24/7 in groepen hebben groter dan 20 paarden.

Ik zoek nadrukkelijk geen maneges of privé, omdat je daar andere kudde samenstellingen in kan maken.

Ik heb er uiteraard enkele gevonden,ben vooral benieuwd waar jullie als klanten het een succes vinden. Of waar juist niet. Zou helemaal top zijn als je kon zorgen dat ik een bakkie koffie mocht doen bij die collega :D

Sure_lee

Re: Natuurlijk paarden houden in grote groepen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:45

Ik sta al meer dan 6 jaar met mijn 2 haflingers bij Nature horse paradise in Zeewolde. Het is een gemengde kudde van ongeveer 50 paarden in 6 hectare bos en in de zomer nog 1 ha gras erbij af en toe. We hebben inmiddels ook 2 kudde beschermingshonden die buiten de openingstijden in de kudde leven.
De eigenaresse vindt het vast leuk als je een afspraak maakt voor een rondleiding.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Mijn merrie staat 24/7 in een kudde van ongeveer 20 paarden, bij een rusthuis. Eerlijk gezegd vind ik het erg veel. Er zitten 3 dominante merries tussen, die voor veel onrust zorgen. Na maanden samen hebben veel paarden nog steeds wondjes en kale plekken door de manier waarop die merries de kudde 'leiden'. Er lijkt weinig rust te zijn in de groep.

Maar ik denk dat het erg afhankelijk is van de samenstelling.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

Ik weet zeker dat Fiona Meilink van Remedio je ook een rondleiding wil geven en van alles wil en kan vertellen. Zij komen vanuit paarden in boxen en individuele paddocks.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

ruitje schreef:
Ik ben op zoek naar pensionstallen die paarden 24/7 in groepen hebben groter dan 20 paarden.

Ik zoek nadrukkelijk geen maneges of privé, omdat je daar andere kudde samenstellingen in kan maken.

Ik heb er uiteraard enkele gevonden,ben vooral benieuwd waar jullie als klanten het een succes vinden. Of waar juist niet. Zou helemaal top zijn als je kon zorgen dat ik een bakkie koffie mocht doen bij die collega :D

Ik vind wat kleinere groepen eigenlijk wel fijn werken, hier staan de grootste groepen met 13 en 16. Hebben wel een groep gehad van 24 maar die zijn weer naar huis :+

Maar als je wat wilt weten vraag je het maar, misschien kunnen we je helpen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:18

Sure_lee schreef:
Ik sta al meer dan 6 jaar met mijn 2 haflingers bij Nature horse paradise in Zeewolde. Het is een gemengde kudde van ongeveer 50 paarden in 6 hectare bos en in de zomer nog 1 ha gras erbij af en toe. We hebben inmiddels ook 2 kudde beschermingshonden die buiten de openingstijden in de kudde leven.
De eigenaresse vindt het vast leuk als je een afspraak maakt voor een rondleiding.

Tof,ga ik doen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:19

Freyr schreef:
Ik weet zeker dat Fiona Meilink van Remedio je ook een rondleiding wil geven en van alles wil en kan vertellen. Zij komen vanuit paarden in boxen en individuele paddocks.

Deze stond zeker op mijn lijst,thanks!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:24

@Lieser, ik vraag mij dus echt af of je met 20 dus 'ooit' rust krijgt.

@Palousa Boy Ja, dit is onze ervaring dus ook. Maar ik probeer uit mijn eigen tunnelvisie te stappen en eens te kijken wat wij misschien kunnen verbeteren.

Uiteraard hangt het ook af van je ruimte,opzet, samenstelling. Ik begrijp dat uiteraard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Misschien hangt het ook af van de hoeveelheid ruimte die beschikbaar is? Nu in de winter is bij ons de wei dicht, dus staan de paarden toch dichter op elkaar. Er is geen ruimte om een 'sub-kudde' binnen de groep te vormen met twee bff's bijvoorbeeld.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

Volgens mij heeft de paardenkamp in de pp er meer staan.
Stal Ludmilla’s hoeve in Nijkerk heeft er veel meer dan 20 in een groep lopen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

ruitje schreef:

@Palousa Boy Ja, dit is onze ervaring dus ook. Maar ik probeer uit mijn eigen tunnelvisie te stappen en eens te kijken wat wij misschien kunnen verbeteren.

Uiteraard hangt het ook af van je ruimte,opzet, samenstelling. Ik begrijp dat uiteraard.

Bij ons is er zeker rust. De paarden hebben alle ruimte. Als een paard niet matcht dan hoeven ze elkaar niet tegen te komen. De kudde bestaat uit een hele boel kleine clubjes die hun eigen ding doen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

Wij hebben thuis een paardengroep van 30 paarden gehad. Daarbij deden we 2x per jaar een inscharingsmoment. Uit eerdere ervaringen bleek dat de kudde te onrustig werd als het vaker gedaan werd. Het duurt soms weken voordat de rust namelijk weer terug is. Wel stond het paard een paar dagen voor het inscharen met een ander paard uit de kudde zodat het paard een maatje had en zich niet helemaal onbeschermd door de kudde hoefde te bewegen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:53

ruitje schreef:

Ik snap het helemaal :D voordeel hier is wel dat de grotere groepen van dezelfde eigenaar zijn.

Onze weides zijn vrij groot maar het gras is niet te vergelijken met dat Nederlandse gras. Zo hebben we bijvoorbeeld een groep van 9 paarden op ongeveer 8ha staan en dat vinden we eigenlijk net aan :Y) vanaf de zomer krijgen ze er dus 5ha bij en daarna nog 3. We gaan dan wel wat roteren uiteraard.

Vooral met voeren vinden wij het wel fijn om een beetje overzicht te houden over de paarden. Zeker als ze door het weer oid erg druk zijn willen ze niet altijd kijken waar ze lopen en dan lopen ze je zo ondersteboven.

Zie je vraag over rust voorbij komen, hier zien we regelmatig de paarden die er behoefte aan hebben gewoon wat afstand nemen, soms met hun vriendjes en soms alleen.

Maar ik ben benieuwd naar de conclusie uiteindelijk, ik volg weer :Y)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:57

Ik denk dat je grootste vraag moet zijn: hoe handig is het voor de eigenaren om hun paard makkelijk/veilig uit zo'n grote groep te halen om te gaan rijden. Niet: wordt de groep ooit stabiel, maar hoe moeilijk maak ik het mijn klant.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

ruitje schreef:
Freyr schreef:

Deze stond zeker op mijn lijst,thanks!

Haar kan ik ook van harte aanbevelen. Vrouw met enorm veel kennis, gedrevenheid en doordacht concept. Ook een van de weinige stallen met 24/7 buiten in een kudde en daarnaast veel opties om ook te blijven trainen (binnenbak, vitafloor, aquatrainer etc.) wat regelmatig mist op stallen van dit concept. Mijn paard heeft een paar jaar hier gestaan, enige reden om weg te gaan was omdat hij aan huis kwam.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:04

Ibbel schreef:
Ik denk dat je grootste vraag moet zijn: hoe handig is het voor de eigenaren om hun paard makkelijk/veilig uit zo'n grote groep te halen om te gaan rijden. Niet: wordt de groep ooit stabiel, maar hoe moeilijk maak ik het mijn klant.

Dat is dus ook waarom ik echt naar pensionstallen vraag, je komt zoveel andere uitdagingen tegen als het paarden van anderen zijn :)

@PB, jeetje dan is het gras wel echt anders zeg!

Over 2 keer per jaar inscharen, daar mikken wij nu ook steeds op. Eens met je conclusie :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

Hilverzicht heeft een hit-actief met rond de 25 paarden. Heb er 10jr geleden gestaan dus mijn ervaring is niet geheel representatief voor de huidige situatie maar je kunt er vast eens kijken. Je mag mij ook altijd een pb sturen.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:09

Paardenrusthuis Montana in Streefkerk heeft de paarden in een (zeer) grote groep 24/7 buiten staan. Er staan niet alleen oudjes maar ook jongere paarden die nog bereden worden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

Veilig / handig uit de groep halen is afhankelijk van de groep, maar ook van de ruimte en de inrichting.
Bij PP Buitenkans werden de paarden ‘s avonds gevoerd bij de grote paddock en schuilstallen en werd de toegang tot de track afgesloten. Bij die paddock was verlichting, waardoor het makkelijk was om je paard te vinden. Rond 21-22u bij het laatste controlerondje ging de track weer open.

Liefst heb je meerdere uitgangen, of een uitgang die verder niet interessant is (geen hooi of water oid vlakbij).

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Ik heb op PP stal 't Vossenhol gestaan, dat zijn grote kuddes op een grote PP.

Eerlijk? Nooit meer. Stal was verder prima maar mijn pony zat van neus tot staart onder de wondjes. Nochtans een lange introductie gehad dus daar lag het niet aan (eerst weken naast de kudde, daarna met 2 paarden in de wei, vervolgens met de 2 op de PP terwijl de rest op de wei stond en pas daarna in de groep).
Ik voelde me regelmatig ook onveilig in de groep.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Mijn paard staat in een gemengde groep van ongeveer 50 paarden. Dit is een rusthuis. https://www.koggehoeven.nl/paardenrusthuis/ En rust heerst er echt, misschien omdat er veel oudere paarden staan.
Uiteraard is de rust zo nu en dan even niet overal te vinden, er is wel eens een strubbeling of een paar die gewoon heerlijk aan het spelen zijn.
Het oppervlakte die de paarden tot hun beschikking hebben is echter groot genoeg wanneer een paard zich terug wil trekken.
De staleigenaresse staat vast open voor een rondleiding en kopje koffie.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:25

Ik heb eerder op een pensionstal met ca 17 paarden gestaan(24/7 buiten), gedeeltelijk eigen(en ik met 3) dat maakt de dynamiek al anders de echte pensionpaarden waren wel in de minderheid.

Wat betreft er veilig uit halen, ik vind sluizen ideaal, dat zou bij veel gewone stallen ook al een uitkomst zijn. Verder denk ik ook kwestie van persoonlijke handigheid(en afwezigheid van blubber) wat erg meespeelt. Ik heb er zelf eigenlijk nooit issues mee gehad, ook niet met andermans paarden ergens uit een groep halen. Zolang ik maar niet tot mn enkels in de drek sta, dan wordt het allemaal heel wat lastiger.

In omgeving vledder zit volgens mij ook een pensionstal met 20+ paarden in 1 groep, ben er wezen kijken maar vond het erg vol, ik vond daar eigenlijk ook te veel wisselingen in de groep.
En de hoeveelheid land was in verhouding tot het aantal paarden klein.

Het is nogal een verschil of je 20/30 paarden op 8 hectare lang wilt houden of dat dat allemaal met een PP op een postzegel van 1 hectare moet.

Inmiddels ben ik ook wel tot de conclusie gekomen dat mijn 3 tal sowieso een uitdaging is met inscharen en denk dat je dat vaak hebt als je paarden die echt een hecht team zijn bij een groep in wilt scharen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

Mijn paarden staan al bijna 20 jaar bij Pferdehof Montferland in Elten, net over de grens. Over het algemeen heerst er rust in de groep, er worden wel een paarden weggejaagd bij een ruif en soms heb je een paard wat het pispaaltje is. Niet alle paarden zijn geschikt om te houden in een groep.

Siesta tijd:
https://www.facebook.com/reel/1344741550717524

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

Je zou even kunnen zoeken op HIT-Actief pensionstallen (Arnhem, Rhoon?, Hilversum?) en de grotere Paddock Paradise Pensionstallen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18