Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
TussenDeOren schreef:Ik vroeg mij af of er nog ruiters zijn, die de sport in zouden willen oid, maar geen paard aan willen/kunnen schaffen?
Ik heb een paard dat erg mooie papieren heeft maar nog wel erg jong en groen is. Onder de juiste ruiter zou hij zo kunnen gaan presteren maar ik merk aan alles dit dit gewoon teveel paard voor mij is. Hem verkopen zou ik echt niet over mijn hart kunnen krijgen maar ik zou het ook heel graag zo willen proberen. Het lijkt mij namelijk dat er zat ruiters zijn die graag een sport paard zouden willen oppakken maar dit niet kunnen betalen.
Ik ken het fenomeen “eigenaar zoekt ruiter”. Maar hoor overal dat dat niet echt markt heeft of eigenlijk goed als stop is gezet.
Ik zou heel graag willen horen waar ik zou kunnen zoeken naar zulk soort situaties en of hier ervaringen mee zijn. Het paard zou dan eigenlijk als het ware geleased mogen worden waarin we de kosten onderling verdelen. Verplaatsing mag ook zeker. Gaat mij vooral om dat de potentie van het paard EN de ruiter zo goed mogelijk uit kunnen komen.
Zijn er bijvoorbeeld ruiters die een opleiding in de paarden doen of dergelijk maar geen eigen paard hebben of kunnen aankopen?
oji schreef:Iemand die jou paard opleidt, uitbrengt in de sport en daarmee de waarde van jouw paard (of je hem nou wel of niet tzt zou willen verkopen doet er in mijn ogen dan niet toe) enorm verhoogd, die zou niet moeten betalen voor zoiets in mijn ogen.
Ik heb dit zo'n 16 jaar voor een eigenaar gedaan, 8 jonge paarden in totaal. De win voor mij was dat ik gratis hele leuke jonge sportpaarden kon rijden en uitbrengen, die ik zelf op dat moment niet kon betalen. De win voor de eigenaar was dat hij er weinig omkijken naar had, wel de lol van dat zijn paarden in de sport werden uitgebracht. Ik hoefde daar niet voor te betalen, we hadden beide op onze eigen manier plezier en ons voordeel aan deze constructie.
Elisa2 schreef:Die zijn er, maar er zijn wel wat kanttekeningen.
Stel, ik ben zo'n ruiter die de skills heeft om jouw paard zadelmak te maken en op te leiden. Wie zegt mij dan dat dit paard niet met dikke winst verkocht wordt op het moment dat er succes is en al mijn werk voor mij voor niets is?
Oftewel, er zullen dan echt goede en ook rechtsgeldige afspraken gemaakt moeten worden voor op de langere termijn. En daarnaast iemand vinden die inderdaad ook wel echt de kunde heeft om je paard goed op te leiden. Zodat het een win- win situatie wordt voor beide partijen.
Dus als je zo’n lease constructie aangaat, houdt in gedachten dat het niveau en de inzet vaak toch wel tegen valt. De ruiters die kunnen en willen investeren vragen geld of investeren wel in een paard voor zichzelf.absque_dubio schreef:Het lijkt mij oprecht enorm leuk om 1-2 paarden van anderen in training te hebben en om op te leiden naar Z en hoger.
Maar eerlijk? Ik ga dat ook niet onbetaald doen.. als ik zie wat ik heb geïnvesteerd in lessen en tijd om op dit niveau te komen (2x ZZL etc), en blijf investeren, dan kost het me gewoon teveel om met een groene dit proces opnieuw aan te gaan zonder dat het wat ‘oplevert’. En ja ik vind in mezelf én het paard investeren wel een basis.
Dus nee, als de kosten niet betaald worden zou ik zo’n constructie helaas niet aangaan. Een paard leasen en de kosten delen zou ik dan ook geen optie vinden.
Met leasers voor mijn eigen Z-ZZL pony’s merk ik juist dat het niveau van de ruiters echt enorm laag is, en de inzet vaak ook.Dus als je zo’n lease constructie aangaat, houdt in gedachten dat het niveau en de inzet vaak toch wel tegen valt. De ruiters die kunnen en willen investeren vragen geld of investeren wel in een paard voor zichzelf.
Ook mijn Z pony in bruikleen, kwam 1,5 jaar later in slechte toestand terug. Heeft me meer gekost aan opknappen, had haar beter thuis kunnen houden.