Wifi in de stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Wifi in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 13:23

Ik zou graag een camera bij mijn paarden in de stal hebben.

Wij zitten bij Kpn, en de stal ligt achter huis. Ik heb op dit moment geen wifi in de stal.

Het signaal is bij ons niet geweldig omdat we in buitengebied zitten.
Huis heeft een paar stalen deurspanten. De modem staat voor in de woonkamer. En kan niet verplaatst worden.

We hebben geen glasvezel. Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?
Dove wifi versterker of zoiets?

Friesfanaat

Re: Wifi in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:34

Ik heb sinds enkele maanden camera's van Horsewatch. Deze leveren een modem (en Powerbank) erbij met simkaart waardoor je geen WiFi en geen stroom nodig hebt in de stal om camera-beeld te krijgen.

Heel tevreden mee!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:37

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:38

Je wifi verbinding heeft precies niets met buitengebied of glasvezel te maken.
Alleen met je modem.

En dat kun je gewoon uitbreiden. Wij hebben 2 modems staan. Één in huis en één bij de stallen. Ze hebben we overal internet via wifi.

Hoe we dat precies gefixt hebben weet ik niet meer. Maar het is maar om aan te geven waar je begint met zoeken. En dat is bij het versterken van- of het uitbreiden van je modem.

Je lokale bereik is dan weer wel interessant als je wil kijken naar een prepaid kaart zoals hierboven aangegeven. En dat is (nog steeds) niet in alle regio's in Nederland even goed.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:17

Het beste is en blijft altijd een kabel trekken en een vaste camera of als het echt moet een wifi punt in de stal met een wifi camera. Maar dat willen de meeste mensen niet... ;-)

Als je trouwens problemen hebt met signaal zijn er in het buitengebied tegenwoordig echt fantastische oplossingen, zoals Starlink (wat verhoudingsgewijs echt zo duur niet meer is) of Odido klik en klaar (als je binnen voldoende 5G-bereik woont). KPN heeft ook een mogelijkheid in de vorm van het pakket Sneller internet buitengebied als je nu al bij hun zit. Dat bieden ze niet actief aan, daar moet je voor bellen. Dus als je dat nog niet hebt, doen! Het is 2025, er is in continentaal West-Europa met zicht naar de lucht nergens, maar dan ook echt letterlijk nergens nog een plek waar internet slecht hoeft te zijn omdat je buitenaf woont. Dus leest iemand dit en denkt verrek ik heb nog slecht internet, daar is echt wat aan te doen :)

En als je dan het signaal van binnen echt per se zonder kabels te trekken uit wilt breiden kan je kijken naar KPN Superwifi schotels. Neem er dan minstens 3 (1 direct naast je modem, tussen modem en stal en 1 in de stal). Vanuit daar kan je gewone wifi camera's gebruiken. Ga je naar aanleiding van dit bericht over naar een andere provider dan KPN dan zijn er van bijvoorbeeld TP-Link Deco ook setjes die dit prima kunnen, maar neem dan niet de goedkoopste (X60 of hoger).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:45

Je hebt ook repeaters die via de electra het signaal doorgeven, dat werkte hier ook wel aardig tot het door onweer ineens niet meer werkte }:0

Nu hebben we een extra modem in de stal staan die het signaal van huis op pakt en weer door stuurt. Zit bijna 60 meter tussen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:26

Probleem met KPN buitengebied is wel dat je dan nog zo'n ouderwets telefoon/internetpunt nodig hebt, zo een waar een stekker met 4 punten, 2 bij elkaar boven en 2 wat breder uit elkaar onder nodig hebt.
En dan nog reikt hij niet verder dan een meter of 35/40 met extra wifipunten volgens de monteur.

Choiix schreef:
Het beste is en blijft altijd een kabel trekken en een vaste camera of als het echt moet een wifi punt in de stal met een wifi camera. Maar dat willen de meeste mensen niet... ;-)

Als je trouwens problemen hebt met signaal zijn er in het buitengebied tegenwoordig echt fantastische oplossingen, zoals Starlink (wat verhoudingsgewijs echt zo duur niet meer is) of Odido klik en klaar (als je binnen voldoende 5G-bereik woont). KPN heeft ook een mogelijkheid in de vorm van het pakket Sneller internet buitengebied als je nu al bij hun zit. Dat bieden ze niet actief aan, daar moet je voor bellen. Dus als je dat nog niet hebt, doen! Het is 2025, er is in continentaal West-Europa met zicht naar de lucht nergens, maar dan ook echt letterlijk nergens nog een plek waar internet slecht hoeft te zijn omdat je buitenaf woont. Dus leest iemand dit en denkt verrek ik heb nog slecht internet, daar is echt wat aan te doen :)

En als je dan het signaal van binnen echt per se zonder kabels te trekken uit wilt breiden kan je kijken naar KPN Superwifi schotels. Neem er dan minstens 3 (1 direct naast je modem, tussen modem en stal en 1 in de stal). Vanuit daar kan je gewone wifi camera's gebruiken. Ga je naar aanleiding van dit bericht over naar een andere provider dan KPN dan zijn er van bijvoorbeeld TP-Link Deco ook setjes die dit prima kunnen, maar neem dan niet de goedkoopste (X60 of hoger).

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:53

Ik heb het een tijd net gered met de wifi door de camera aan de stalwand te handen die het dichtst bij de woning was.
Nu ligt alles klaar om een kabel te trekken en een router in de stal te plaatsen.

Het nadeel van een camera op simkaartje is dat je een abonnement moet afsluiten en als je 24/7 op wilt nemen moet dit onbeperkt zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:30

Onze camera kan opnemen op sd kaart.... Alleen als je op afstand even wil kijken gaat er wat van je prepaid af. Voor 10 euro zijn wij het hele kalverseizoen doorgekomen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:01

Mijn camera's doen het op de wifi in huis.

Modem hangt aan de binnenkant van de voorgevel.

30 meter verder hangt de eerste camera (buitenshuis) en 5 muren tussen camera en modem en die heeft prima ontvangst.

Nog eens zeker 35 meter verder hangt de 2de camera buitenshuis in de stallen en ook die heeft prima ontvangst.

Er zit zeker 75 meter en 5 muren tussen de modem en de verste camera...

Ik vind het vreemd dat de wifi bij jullie dat niet blijkt te redden

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:04

Wij hebben een kabel naar de stal getrokken en daar een wifiversterker aan gekoppeld. Werkt prima

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 14:28

Silly1972 schreef:
Probleem met KPN buitengebied is wel dat je dan nog zo'n ouderwets telefoon/internetpunt nodig hebt, zo een waar een stekker met 4 punten, 2 bij elkaar boven en 2 wat breder uit elkaar onder nodig hebt.
En dan nog reikt hij niet verder dan een meter of 35/40 met extra wifipunten volgens de monteur.

Choiix schreef:

Deze aansluiting hebben wij ook.
Als wij achterhuis zitten hebben wij al geen bereik meer

NickOP99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:40

Wifi versteker van bijv. KPN ofzo

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:10

NickOP99 schreef:
Wifi versteker van bijv. KPN ofzo

Dat werkt niet, ik heb er 2, de eerste moest al bij de modem zelf volgens de installateur en de we boven.
Ik heb net aan in de tuin ontvangst.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:47

Dan heb je er dus te weinig. In jouw situatie heb je er dus niet 2, maar 1. Diegene bij het modem neemt de wifi functie van het modem zelf over, dus je hebt maar 1 uitbreiding en dat is in een iets groter huis met wat leukere muren veel en veel te weinig. Het verschil is ook dat we vroeger toen wifi net begon allemaal tevreden waren met een super lage draadloze snelheid omdat het internet toen ook niet zo snel was. We stellen dus meer eisen aan wat er door de lucht moet kunnen vliegen, en daar hoort ook betere en meer apparatuur bij.

En DSL gaat niet alleen maar over de varkenssnuit hoor (zo heet dat ding waar jij het over hebt), je kan dat punt prima verlengen met een goede kwaliteit kabel (er zit immers al honderden meters kabel tussen de verdeler en jouw woning). Of met voldoende superwifi punten, met de nadruk op voldoende. Huizen in het buitengebied zijn over het algemeen iets groter dan huizen middenin een stadswijk, dus heb je er ook meer nodig.

En wat voor internetverbinding je hebt maakt 0,0 uit. Of het nou Starlink, KPN Buitengebied, DSL, glasvezel, kabel, 4G, 5G, analoog inbellen/ISDN (kent u het nog? :P ) of wat dan ook is. Je wifi zenders bepalen je bereik en als je er niet genoeg hebt dan is het logisch dat je niet zover komt als je zou willen. Ik heb er hier in een doodgewoon rijtjeshuis al 3 nodig, en als ik in de keuken en de tuin ook fatsoenlijke wifi wil komt dat aantal op 5. Elke situatie is anders, maar het begint bij voldoende wifi punten en correcte plaatsing ten opzichte van elkaar. Om je een idee te geven: Als je 2 superwifi punten tegenover elkaar zet op een open veld en ze kunnen elkaar zien, is een afstand van meer dan een kilometer totaal geen probleem. Er zijn zelfs (met richtantennes dan weliswaar maar het gaat om het idee) afstanden overbrugd met wifi van meer dan 300 kilometer. Er kan dus echt veel meer dan je in eerste instantie denkt, je moet alleen de juiste en voldoende spullen hebben.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 08:02

Dan heb je er inderdaad te weinig.
Wij hebben ook een wifi mesh netwerk met drie apparaten. Een bij de modem (de zender), een direct boven de modem en een aan de andere kant van het huis boven. Daar redden we het zelfs tot achter in de tuin mee, hoewel voor de beste ervaring een of twee extra op de beneden etage achter en in de garage wellicht geen overbodige luxe is.
En we hebben oudere modelletjes, een upgrade is waarschijnlijk ook niet overbodig.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 08:12

En... Wat is het uiteindelijk geworden en hoe bevalt het? :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 08:16

Hier hebben we nu tijdelijk Odido klik en klaar en als we wellicht ooit glasvezel hebben (het ligt hier maar ze zijn aan de overkant van de weg gestopt ipv voor de deur(...)) dan hou ik deze erbij denk ik. Het is zo makkelijk om je wifi mee te kunnen nemen. Het is dan wel een ander netwerk dan binnen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 13:41

Voor mij nog niks, maar gaat waarschijnlijk gewoon een netwerkkabel naar stal worden.
En voor buiten een die op een zonnepaneel the met een 4g kaart erin.
Maar moet daarvoor nog de juiste camera vinden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 15:13

Choiix schreef:

Uiteneindelijk is het dit geworden.https://www.bol.com/nl/nl/p/strong-powe ... oductTitle

Dit ding moet inloggen het stopcontact. En dan met een ethernet kabel verbonden met de router.

De andere doe je in het stopcontact waar de camera in de buurt komt.
En dan een ethernet kabel van de camera in de ding.
De wifi gaat dan via het stroomnet. :)

Tot nu toe bevalt het goed. We gaan over 2 weken een weekend weg. En dan is het fijn. Dat ik naast de oppas, toch een beetje in de gaten kan houden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:20

Ik was er na 7 jaar zelf prutsen klaar mee. Er is gister net een mannetje voor geweest die alles aanpakt en over het hele erf straks voorzien is van wifi. En dus ook (meerdere) camera’s. Heel erg blij mee. Wij zitten ook bij kpn en hebben al langer dan 10 jaar problemen met de wifi (buitengebied). Versterkers maakten het hier nog waardelozer

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:02

Versterkers werken bij mij ook amper inderdaad.
Heb je een mannetje via KPN laten komen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:05

Silly1972 schreef:
Versterkers werken bij mij ook amper inderdaad.
Heb je een mannetje via KPN laten komen?

Nee een IT bedrijf die alles voor ons aanpakt. Zowel de wifi als de camera’s en de installatie daarvan

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:24

Ah oke, zal.wel een duur geintje zijn :(
Nou ja ik moet nog even zien, ik ben in iedergeval niet blij met KPN en hun wifi versterkers.
Ik ga ze wel bellen erover.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:22

OleJon schreef:
Choiix schreef:

Uiteneindelijk is het dit geworden.https://www.bol.com/nl/nl/p/strong-powe ... oductTitle

Dit ding moet inloggen het stopcontact. En dan met een ethernet kabel verbonden met de router.

De andere doe je in het stopcontact waar de camera in de buurt komt.
En dan een ethernet kabel van de camera in de ding.
De wifi gaat dan via het stroomnet. :)

Tot nu toe bevalt het goed. We gaan over 2 weken een weekend weg. En dan is het fijn. Dat ik naast de oppas, toch een beetje in de gaten kan houden.

En hoeveel meter overbrug je daarmee?