Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Wat ik zelf heb in eigen beheer is alles behalve genoeg ruimte van het gras af voor hem en een mini maatje dus voor minder heeft een ander plekje gewoon geen zin.

Femke_Tweety schreef:Citaat:Wat ik zelf heb in eigen beheer is alles behalve genoeg ruimte van het gras af voor hem en een mini maatje dus voor minder heeft een ander plekje gewoon geen zin.
Als dat is wat je zelf hebt, dan is het toch redelijk goed op te lossen?
Offer een deel gras op zodat hij meer plek heeft van het gras af, en zet er een shettenvriendje bij

Matheno schreef:Waarom is je plek in eigen beheer niet om te bouwen naar iets als bijvoorbeeld een browsing paddock?
Ik heb zelf ook niet bizar veel ruimte en toen onze paddock alleen nog zand was verveelden de paarden zich ook. Nu hebben we allerlei groen aangeplant met veel hooiplekken en ik zie echt dat de paarden veranderd zijn. Ze "scharrelen" de hele dag, er is geen geklier meer in de kleine kudde.

echt heel lastig maar bij sommige kan je er niet veel aan doen. Bij mijn paard weer ik overigens wel dat haar half zusje zelfde tik heeft en enkel met veel werken en goed in de groep houden kan je het beperken tot minimaal.
 echt heel lastig maar bij sommige kan je er niet veel aan doen. Bij mijn paard weer ik overigens wel dat haar half zusje zelfde tik heeft en enkel met veel werken en goed in de groep houden kan je het beperken tot minimaal.  

tirzasarah10 schreef:Wat ik mis is: is er ems medicatie overwogen?
Het weven heb ik ervaring mee met mijn paard, is heel lastig maar het enige wat ik kan zeggen probeer als je al alles gedaan heb het los te latenecht heel lastig maar bij sommige kan je er niet veel aan doen. Bij mijn paard weer ik overigens wel dat haar half zusje zelfde tik heeft en enkel met veel werken en goed in de groep houden kan je het beperken tot minimaal.
Naast de ems medicatie, kijk eens naar een kruiden buffet. Mijn ponies krijgen thee en ik merk dat voor ik wist dat mijn pony ems had/heeft, hij opknapte van de thee. Ik voerde er ook vitamine bij in zodat ik geen voer extra moest geven, extra voer en er 1 uit de groep pakken ect zorgde voor veel stress vooral bij het paard wat ook aan weven doet. Met een paar emmers thee losten dat probleem zichzelf zo op. Ze vinden de thee heerlijk maar krijgen er dus geen ruzie van. De thee zorgt ook weer voor ondersteuning met ems, stress en andere gezondheids dingen.
Zelf zou ik dit dier niet de stress van verplaatsen ect allemaal aandoen. Verkopen ook niet want hoe goed intenties zijn mensen beseffen vaak pas laat hoeveel zorg zo een dier nodig heeft. Mijn keuze zou dan ook zijn als dit niet lukt inslapen, met deze uitspraak vast niet geliefd maar zoals je zelf al aangeeft verkeerd management gaat je dier veel pijn opleveren..

Daihyo schreef:Zij zit in Scherpenzeel, dus dat zal wel dezelfde zijn.
Dat van het geanalyseerde hooi herken ik wel. Ik laat het wel analyseren. Maar bij mij hebben ze ook weidegang, met strookbegrazing. En ik heb grastracks. Dus ook niet wat je zoekt, anders was je van harte welkom geweest.

Elisa2 schreef:Ik zou hem niet verkopen maar de paddock anders gaan inrichten, verschillende slowfeeder punten maken en hem dan bijvoorbeeld iedere dag 1/2 uurtjes op een vast tijdstip op de wei zetten met graasmasker. Structuur en afleiding zijn hier denk ik de toverwoorden, verder goed in beweging en training houden.

BigOne schreef:Een dierenarts zegt niet heel gauw dat inslapen ook een optie is, dus dat zou ik zeker ook meenemen in je beslissing.
Elisa2 schreef:Nou dan heb je je antwoord denk ik wel..
Heb je hem ook weleens op graszaadhooi gehad trouwens?

cinniz123 schreef:tirzasarah10 schreef:Wat ik mis is: is er ems medicatie overwogen?
Het weven heb ik ervaring mee met mijn paard, is heel lastig maar het enige wat ik kan zeggen probeer als je al alles gedaan heb het los te latenecht heel lastig maar bij sommige kan je er niet veel aan doen. Bij mijn paard weer ik overigens wel dat haar half zusje zelfde tik heeft en enkel met veel werken en goed in de groep houden kan je het beperken tot minimaal.
Naast de ems medicatie, kijk eens naar een kruiden buffet. Mijn ponies krijgen thee en ik merk dat voor ik wist dat mijn pony ems had/heeft, hij opknapte van de thee. Ik voerde er ook vitamine bij in zodat ik geen voer extra moest geven, extra voer en er 1 uit de groep pakken ect zorgde voor veel stress vooral bij het paard wat ook aan weven doet. Met een paar emmers thee losten dat probleem zichzelf zo op. Ze vinden de thee heerlijk maar krijgen er dus geen ruzie van. De thee zorgt ook weer voor ondersteuning met ems, stress en andere gezondheids dingen.
Zelf zou ik dit dier niet de stress van verplaatsen ect allemaal aandoen. Verkopen ook niet want hoe goed intenties zijn mensen beseffen vaak pas laat hoeveel zorg zo een dier nodig heeft. Mijn keuze zou dan ook zijn als dit niet lukt inslapen, met deze uitspraak vast niet geliefd maar zoals je zelf al aangeeft verkeerd management gaat je dier veel pijn opleveren..
Ik snap je redenering dat je iets mist en heb zeker ook niet alles benoemd want het is al zo’n lang verhaal geworden.
Welke thee raadt je aan?
Ze hebben een mineralen buffet gehad maar eigenlijk wordt alleen keltisch zeezout gedronken door hem.
Heel soms wil hij een slokje nemen van ijslands zeewier maar dat is dan per ongeluk hij is nogal kieskeurig.
Medicatie en supplementen krijg ik er gewoon niet in dus het is al een wonder dat hij msm en triphala accepteert.
Daarmee ben ik uiteindelijk gestopt met de voedingsdeskundige omdat hij het gewoon vertikt nog zn voer te eten.
Echte medicatie voor ems zou metfromine zijn maar dit heeft ook als nadelen dat het slecht is voor andere organen.
Canagliflozine wordt heel soms ook geven maar werd eigenlijk gelijk van de baan geschoven ivm de nieren.
We hebben dit dus ook zeker besproken.
Verkopen is inderdaad van de baan omdat waar ik een grens zou trekken een ander in mijn ogen weer te ver zou gaan en dat wil ik hem echt niet aandoen.
Ik moet zeggen dat dit ook wel een beetje mijn angst is met uit mijn beheer op volpension maar mocht hij dan toch weer over de kop gaan kan ik zelf ten alle tijden een keus maken en daarom wel het overwegen waard.
Het loslaten van zn weef gedrag kan ik niet want door zn stress maakt hij cortisol aan wat hem dus ook bevangen kan maken.

tirzasarah10 schreef:De thee is even testen wat het beste bevalt en waar hij goed op reageert. Ik heb zelf ook echt extreem lastige eters dus herken je gevoel wel. Zelf begonnen met rooibos thee met wat Kamille, zorg dat het wat lauw is zodat het wat aantrekkelijk is. Om te proberen kan je eventueel een paar simpele thee zakjes uit de supermarkt proberen, scheelt een hoop kosten puur voor de smaak. Mocht hij het goed nemen over op echt gedroogde kruiden en dan vind ik baroen fijne keuze hebben en als je hun mail sturen ze je een lijst met alle kruiden geschikt voor paarden en waar ze goed bij passen. Ik wissel iedere 6 weken van kruiden zodat je niet enkel hetzelfde blijf voeren.
Medicatie heeft mijn pony Steglatro gehad, ja slecht voor de nieren maar in mijn ogen was dit nog de enigste optie voor mijn pony. Het was dit of bevangen raken en voor mij was bevangen raken inslapen.. uiteindelijk heeft hij een maand gehad en was er dus daarna bloedonderzoek gedaan en geen orgaanschade. Ik ben iemand die echt weinig geluk heeft met dieren dus het spookte echt door mijn hoofd. Mijn pony is enorm opgeknapt en ook echt gekke klachten die er volgens de da niet van zouden kunnen komen. 1 daarvan was dus angstig/stress gedrag.
Maar ook zijn vacht is beter geworden en zelfs zijn darmen.
Zou de medicatie om die redenen zeker in overweging nemen, je geef al aan dat er echt weinig tot geen opties meer zijn..

annibel schreef:Ik denk dat het paarden welzijnscentrum goed aansluit bij je wensen. Echt een hele fijne stal en op het moment staat er ook een shetje in de pp groep.

Matheno schreef:Dat heen en weer lopen kan trouwens ook gewoon aangeleerd gedrag zijn ondertussen he. Mijn PRE doet dit ook zo gauw zijn favoriete hooibak leeg is, al is er dan nog genoeg hooi te vinden elders. Blijft dan gewoon heen en weer lopen non stop.