Ervaring stal Okkema en de Mersken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotjeeuhhh

Ervaring stal Okkema en de Mersken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 17:49

Hallo Allemaal,

Ik zou graag willen weten of er mensen zijn, die ervaringen hebben met Stal Okkema en Stal de Mersken. Ik ben opzoek naar een Fries paard. Nu zag ik bij beide een paar leuke paarden voorbij komen. Zijn er mensen die hun ervaring met de aanschaf van een paard met mij willen delen? En weten jullie misschien ook andere betrouwbare adressen, waar ik een fries kan kopen?
Alvast bedankt,
Groet Lotte

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:04

Is voor mij al een jaar of 12 geleden dat ik Friese hengst bij Stal Okkema bekeken heb. Zeer goede ervaring mee; prettige stal, aardige mensen en de paarden stonden er goed bij. Ben destijds voor een PRE gegaan en daarom ging deze niet door, maar zou er zeker nog een keer heen gaan.

Earth

Re: Ervaring stal Okkema en de Mersken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:08

Ik zou me überhaupt afvragen of je wel aan een Fries moet beginnen gezien de vele gezondheidsproblemen van het ras, maar dat is misschien een andere discussie ;)

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:26

Earth schreef:
Ik zou me überhaupt afvragen of je wel aan een Fries moet beginnen gezien de vele gezondheidsproblemen van het ras, maar dat is misschien een andere discussie ;)

Denk inderdaad dat dit niet echt relevant is, er zijn er genoeg die goed in elkaar zitten. Lage inteelt en ook voor de Fries geldt dat je kunt en mag keuren voor aankoop voor je doel.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:12

Ik heb er nog nooit een paard gekocht, wel daar geweest om mijn merrie en veulen te laten keuren, en dat was top! Ik mocht ze s’ochtends brengen en ze mochten lekker in de box wachten tot ze aan de beurt waren. Vonden ze volgens mij wel een vreemd verzoek toen ik belde om te vragen of ik een box mocht huren :Y) Ik vond het erg spannend om het veulentje mee te nemen in de trailer, en als ik dan op tijd sta.. maar het was geen probleem, en toen ik aan het einde van de dag ervoor wou betalen werd dat gewoon weggewuifd: was helemaal niet nodig, fijn dat het voor mij zo gewerkt had.

Ze hebben beide paarden die dag klaar gemaakt voor de keuring en dat ging keurig netjes en vriendelijk. Voorbrengen net zo, ik heb er bij gezegd dat ik het veulen liever niet kort aan de lijn wilde hebben, we hadden veel geoefend en dat was simpelweg niet nodig: het ging precies zoals ik het wou. Beestje liep keurig aan een lange lijn mee, er werd niet getrokken, was ook echt niet nodig maar ze deden het ook niet.

Ik vond ze erg vriendelijk (terwijl ze het natuurlijk erg druk hadden die dag), stallen zagen er keurig uit, paarden zagen er netjes uit, echt top.
Ik zou er dus zo iets kopen!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:18

wij zijn er geweest!

Ik kan niet anders zeggen dan TOP

We hadden doorgegeven wat we zochten. We kwamen een hal in met teveel friezen in alle soorten en maten. hij gaf aan 8 te hebben die het konden zijn en we mochten ze allemaal zelf pakken zadelen en ga zo maar door.

Alle 8 waren niet geschikt voor de kennis van mij dus we waren eigenlijk diep bedroeft. Toen zei hij, ja he ik heb er nog 1, maar dat is niet wat je zocht.

Net 2 weken onder het zadel, dus niet 6 plus en bevestigd,
Maar retebrave merrie, van mij mag je die pakken.

Ik was degene die haar zou rijden en ik weet nog dat ik eropstapte en het was gelijk in orde. Wat een braaf en lief dier zonder dat we in deze categorie zochten.

Ze denken mee, zijn vriendelijk en staan achter hun kwaliteit, want merk je dat de klik er niet is bieden ze de optie om het paard in te ruilen al gaan ze daar zeker niet vanuit.

Het paard werd zelfs op stal gebracht, net onder rotterdam. Kortom, toppers daar

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:20

Ik weet niet welke regio je zoekt maar stoeterij Ravensbos, zit in zuid limburg, heeft ook vaak mooie Friezen te koop

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:32

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:34

ja voor megaprijzen
net als frysk andaluz

Weet je wat het mooiste is, voor de helft koop je hetzelfde kaliber paard bij Mersken.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:28

Ik zit een beetje in dezelfde regio. Ik ben er nog nooit geweest maar hoor altijd goede verhalen over ze.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 07:07

Bij dit soort adressen moet je wel rekenen op pittige prijzen. 4 jaar geleden heb ik rond gekeken bij de genoemde stallen en toen met een budget van 15k kwam je met een recreatief paard thuis.
Ik weet niet wat je doel is met het paard en wat je budget is natuurlijk, maar schuif particulier ook niet af.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 07:26

Ik vind de Mersken echt een aanrader. Mooie locatie, veel keuze in paarden, transparant in het aanbod.

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 09:50

ivy_power89 schreef:
Bij dit soort adressen moet je wel rekenen op pittige prijzen. 4 jaar geleden heb ik rond gekeken bij de genoemde stallen en toen met een budget van 15k kwam je met een recreatief paard thuis.
Ik weet niet wat je doel is met het paard en wat je budget is natuurlijk, maar schuif particulier ook niet af.

Bij stal Okkema hebben ze momenteel 16 paarden staan, die binnen mijn budget vallen.En bij De Mersken staan er ook voldoende. De prijzen beginnen bij 15000 euro. Mijn budget is ruim voldoende. Maar omdat ik het een behoorlijk bedrag vind, wil ik natuurlijk ook een goed en gezond paard kopen, bij een betrouwbaar adres. Maar als ik jullie ervaringen lees, dan kan ik er met een gerust hart een Fries kopen. Uiteraard laat ik de keuringen uitvoeren door mijn eigen dierenarts.

Ik ben bij 4 particulieren geweest. Alle 4 de paarden, die in de hogere prijsklasse vielen, werden weggedaan vanwege mankementen. Bij de ëën kreeg ik een filmpje. Paard was m2 met 4 winstpunten. Toen ik er kwam zag ik al dat ze arm bespierd was. Met het rijden was ze absoluut niet voorwaarts. Er werd zelfs een longeerzweep bij gehaald om ons voorwaarts te houden. Lang verhaal kort, ik ben geëindigd met een gekneusde rib. Paard wilde door de omheining heen en daardoor kwam mijn torso tegen een paal. Ik was absoluut niet blij, had haar ook gevraagd om de zweep weg te halen. Ik heb geluk dat ik er niet afgevallen ben. Ik heb een week op de bank gelegen. Ik heb medelijden met de andere kijkers,

Het tweede paard, 6 jaar L2, die was het voor mijn gevoel helemaal. Alleen mocht ik haar niet röntgenologisch keuren. De eigenaar zei:'Ik begin daar niet aan.' Het is zo meenemen. Ik heb voor een klinische keuring gezorgd (met ijzers) en daar zal je het mee moeten doen. Toen moest ik wel even mijn verstand gebruiken en mijn hart uitschakelen.

En het derde paard was Z2 geklasseerd. Super fijn aan de hulpen, betrouwbaar en lief. Er was veel belangstelling. Als ik de volgende dag voor een tweede keer terug wilde komen, moest ik dat meteen aangeven. Ik had interesse, dus wij spraken af voor de volgende dag. Toen ik naar mijn auto liep, lag er een briefje achter mijn autoruit. Er stond een telefoonnummer op met de vraag of ik even wilde bellen. Het was belangrijk. Ik heb het nummer in de auto gebeld. Het bleek de staleigenaar. Deze vertelde mij, dat de verkoper niet eerlijk was over zijn paard. Dat hij niet voor niets wegging. Ook stuurde hij appjes van de verkoper met daarin ondersteunend 'bewijs'.

Het vierde paard, 7 jaar M niveau. Leuk en knap paard, maar struikelde steeds. In 10 minuten rijden, was ze al 3 keer gestruikeld. Eigenaar gaf aan, dat een Fries niet vaak gereden hoeft te worden, dat vinden ze niet fijn.

Ik had dit echt niet verwacht en zeker niet in de hogere prijsklasse. De paarden staan allemaal ver weg. Ik ben er steeds een hele dag aan kwijt.

Ik heb er nu niet meer zoveel vertrouwen in, dat ik particulier mijn paard vind. En er zullen vast hele fijne particulieren tussen zitten, die wel eerlijk zijn. En ik vind normaal een bemerking of dergelijke helemaal niet erg, mits ik ervan op de hoogte ben. Dan kan ik zelf een keuze maken.

Ik wilde ook graag een paard tussen de 5 en 8 jaar kopen. En ik heb helemaal niet veel eisen. Het enige dat ik belangrijk vind, is dat het paard een fijne aanleuning heeft. En een gemiddelde stap, draf en galop. De rest daar kan ik wel aan werken. Ik denk daarom, dat ik een Fries bij een betrouwbaar adres wil kopen en deze zelf maar daar door ga rijden.

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 09:51

Kidde schreef:
Stoeterij Galloper in Berkel en Rodenrijs fokt en verkoopt ook Friezen: https://stoeterijgalloper.nl/

Bedankt voor de tip. Ik ga contact met hen opnemen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:56

Ik ken beide al langer maar voornamelijk door het werk in de Friezen. Bij stal okkema 1x geweest voor een jaarling die in de hele natte klei liep en die had geen paspoort := Dat was dus een beetje zonde van m’n tijd. Maar ik geloof zeker dat je bij beide adressen goed kan slagen. Ze hebben vaak een breed aanbod. En vooral stal Okkema hebben hele brave paarden want ze doen er van alles mee. Je vind ook vaak leuke video’s van ze online. Die man is nergens bang voor haha :D

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:42

Bij Merksen geweest voor een (niet fries) pony kijken. Top faciliteiten en staan er super bij. Ik zag ergens dat ze ook een open verkoopdag doen. Lijkt mij de moeite waard. Wij maakte er een nachtje weg van, heb een hele leuke B&B verderop. PB even voor de details.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:50

ivy_power89 schreef:

Bij mersken?
7000 gekeurde merrie thuis afgeleverd en genoeg kwaliteit ipv recreatie

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 07:16

GabberGill schreef:
ivy_power89 schreef:

Bij mersken?
7000 gekeurde merrie thuis afgeleverd en genoeg kwaliteit ipv recreatie

Ik heb de prijzen opgevraagd en het begint bij 15k voor een zadelmakke Fries.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:44

Dan zijn ze fiks gestegen, maar ze hebben ook wel echt goede ook.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 22:12

Het zijn broers toch, of heb ik dat verkeerd onthouden?

Ben zelf alleen bij de Mersken geweest, wat een paarden staan daar <3 Als je kwaliteit wilt is dat geen probleem daar, enorm vriendelijk en uitgebreid geholpen.

Als je toch in Friesland bent kan je Chardon ook nog benaderen, die zit in Jorwert.
En in Sibrandabuorren zit ook eentje die wat minder indrukwekkend is dan de Mersken maar destijds een paar goede dieren had staan.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 22:29

Mijn paard komt bij de buren van stal okkema vandaan, die zeiden al dat als je een Fries zoekt daar moet wezen (ik had jaren een Fries gereden maar wilde er juist geen :D )
Stalgenootje heeft er na die tip wel haar Fries vandaan, super fijn dier is dat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 05:11

Ik heb zelf een wat mindere ervaring bij Okkema.
We hadden netjes een afspraak gemaakt, maar die waren ze vergeten.

We hadden uren in de auto gezeten en t was best vervelend dat er eigenlijk geen tijd voor ons was.
In alle haast werden er wat paarden na elkaar los gelaten in de binnenbak. Duim omhoog betekende dat we er op wilden rijden, duim omlaag betekende terug op stal.

Uiteindelijk voor 1 merrie gegaan. Ze werd voorgereden en op het moment dat we zelf gingen rijden, werden we alleen gelaten. Er werd totaal niet gekeken of we wel konden rijden, terwijl de merrie geen dooie was.

Na geringe arbeid begon de merrie te pompen en ze bleef aan het pompen.
We zijn maar met haar naar buiten gegaan en hebben zo’n 40 minuten met haar aan de hand gestapt.

Al die tijd niemand gezien.
Uiteindelijk de merrie op de poetsplaats achtergelaten, omdat daar een meisje paarden stond te wassen.
Merrie pompte nog steeds. « Nee, ze mankeerde niks « volgens dat meisje. « Alleen nog niet helemaal in conditie »

En toen zijn we maar naar huis gegaan.

De Nieuwe Heuvel hadden wij dan wel weer goede ervaringen mee.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 06:06

Ik hebgeen paard gekocht maar op dit moment staat mijn merrie daar die beleerd wordt onder het zadel en voor de kar. Ik heb niets dan goede ervaringen ik krijg elke dag een filmpje met vooruitgang. Mijn paard ziet er onwijs goed uit en ik mag alles vragen. Zaterdag mag ik haar halen en denk dat het de beste keuze is geweest om haar daar te brengen. Ik heb dus alleen maar onwijs goede ervaringen met ze. Alle paarden die ik heb gezien daar zien er super goed uit.

Er zijn meerdere paarden bij ons op stal die daar wel gekocht zijn en dat zijn stuk voor stuk netjes opgeleide en opgevoede paarden. Ook hun ervaringen zijn niks anders dan positief zodoende dat ik mijn jonge merrie daar gebracht heb. Al is t 3 uur rijden voor ons en zijn er ook beleerstallen dichterbij heb ik geen seconde spijt dat ze daar is gebracht.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 06:16

RianneH ze schelen 23 jaar, broers lijkt mij niet. Maar ze zijn wel familie en dus ook dezelfde achternaam

Heel veel zeggen ‘ze’ in hun reacties maar misschien wel handig te benoemen welke stal je bedoeld.
Anne (britswerd) of Age (siegerswoude)

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 06:55

Anne is de oom van Age