Bijrijder en aansprakelijk gesteld worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Bijrijder en aansprakelijk gesteld worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 16:49

Dag allen,

Ik ben vast niet de eerste en zeker niet de laatste die hier tegen aan loopt.

Eind vorig jaar is mijn bijrijder van mijn paard gevallen , dit kwam door een derde partij. Ik was er zelf niet bij op dat moment toen het gebeurde. Mijn paard schrok van iemand die een stuk zeil wegtrok op het moment dat de bijrijder in de bak reed. Mijn paard schrok en ging er vandoor en gaf een beste paar bokken waardoor de bijrijder viel en haar schouder heeft gebroken. Gevolg was een operatie en een lange revalidatie.

Je voelt het vast al aankomen, maar de zorgverzekeraar van de bijrijder wil het gaan verhalen op mijn zorgverzekeraar. De bijrijder en ik hebben een goede 'relatie' met elkaar en er is tussen ons ook absoluut geen gedoe. Wij staan hier ook maar wat tussen in.

Ik heb nog geen officieel bericht gehad, maar de bijrijder heeft mij hierover geïnformeerd.

Maar de vraag is vast wel duidelijk , wat nu? Ik ben er al 2 dagen behoorlijk gespannen van en heb er vannacht ook slecht van geslapen.

Goed om te weten is dat ik een aansprakelijkheidsverzekering heb. Op het moment van de val woonde ik nog bij mijn ouders die ook een aansprakelijkheidsverzekering hadden waar ik onder viel op dat moment. Nog goed om te weten is dat mijn verzekering het paard als hobby dier ook onder de aansprakelijkheidsverzekering valt. Mijn paard is in dit geval een hobby-dier.

Volgende week heb ik een afspraak met mijn verzekeraar om alles even na te lopen. Ik ben vooral bang voor torenhoge kosten wat ze dan van mij willen hebben. Ik vind de paardenwereld nogal een grijs gebied in dit vlak. Van het internet wordt ik niet veel duidelijker en soms alleen maar nog meer onrustig omdat ik niet echt iets duidelijk kan vinden.

Wie heeft nog meer zoiets meegemaakt? En wat ik kan ik een beetje verwachten?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:55

Heb je de voorwaarden van de verzekering al doorgenomen? In principe is die verzekering ervoor bedoeld om te voorkomen dat die torenhoge kosten naar jou worden doorberekend.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:56

Volgens mij is de eigenaar van het paard inderdaad aansprakelijk voor schade die het paard aan derden veroorzaakt. Dus ook voor medische kosten (schade) van de bijrijder. Staat in artikel 6:179 van het Burgerlijk Wetboek.
Jouw verzekeraar zou die schade moeten vergoeden, tenzij er uitzonderingen voor paarden zijn opgenomen in de polis.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 24-06-25 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:56

Zodra je een bericht van haar zorgverkering krijgt kun je dit doorsturen naar jouw AVP (degene die je toentertijd op die datum had dus die van je ouders/familie).
Je bent zo te lezen hiervoor verzekerd en kun je gewoon door hun laten uitzoeken.

DubbelFun

Re: Bijrijder en aansprakelijk gesteld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:03

Als je weet wie het zeil wegtrok en dus eigenlijk het ongeluk veroorzaakte én dit is ook nog eens een paardenpersoon die had kunnen weten hoe een paard hierop zou kunnen reageren kun je dit aan je verzekering melden in de hoop dat dit verwijdbaar gedrag is en dus ook deels financieel verantwoordelijk gesteld kan worden.
Vaak is dit wel aan een rechter om te besluiten.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:06

indd volgens mij is daar een aansprakelijkheidsverzekering voor.
ik zou het dan inderdaad ook bij hen neerleggen.
wie weet gaan ze er tegenin en blijft het gewoon bij de zorgverzekering van de TS. maar kan ook zijn dat jou aansprakelijkheidsverzekering het ok vind en zij de kosten op zich nemen.

lees inderdaad de voorwaarden van je avp door. heb je een eigen risico? kunnen ze het bedrag omhoog doen etc? is er een maximum verzekerd bedrag. als je dat weet, dan weet je wat de risico's zijn.

het is een rotsituatie, maar ik denk niet dat een torenhoge rekening voor jou komt

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:07

Als eerste niet zo druk om maken, dit is precies waar je verzekering voor is. Ze zullen je een brief sturen of gelijk gegevens vragen van je verzekering. Dat geef je door/brief stuur je door en vaak hoef je zelf verder niks te doen.

Ik heb wel eens een andere eigenaar aansprakelijk gesteld omdat haar pony mijn pony nogal lelijk getrapt had en dat een lang blessure traject ging worden. Ik heb een serieuze brief naar de eigenaar gestuurd met een berichtje erbij of ze dit konden doorzetten naar hun verzekering. Dat is gedaan en verder hebben zij er niks meer aan hoeven doen. Ik heb nog wat gesprekken met de schade expert gehad voor gewone algemene vragen, wat is er precies gebeurd, hoe was de situatie etc.
Het stelde echt niet zoveel voor en de verzekering heeft het verder keurig met mij afgehandeld.
In jouw geval gaat het om verzekering met verzekering dus zal je weinig meer hoeven doen dan gegens doorgeven en misschien een keer jouw kant van het verhaal moeten vertellen. En dan zoeken zij het verder maar uit.

Laat je verzekering z'n werk doen en niet te druk om maken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:09

Het wordt sowieso niet verhaald op jouw zorgverzekeraar, maar op je aansprakelijkheidsverzekering. Dus goed te horen dat je die hebt én dat je paard daar onder valt. In principe zou alles wat op jou verhaald gaat worden, door hun vergoed moeten worden. Hoogstwaarschijnlijk kan je het ze gewoon onderling laten uitvechten en hoef je er niet per definitie veel van mee te krijgen.

Maar de tip hier is denk ik wel dat Bokt je hier niet bij gaat helpen. Je gaat hoogstens heel veel tegenstrijdige adviezen krijgen, waarvan de meesten niet correct. Of je krijgt vooral de spookverhalen. Adem in, adem uit, wacht je gesprek met je verzekering af en laat het verder gaan. Je kan er hoe dan ook op dit moment weinig aan doen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:10

Mijn bijrijder is ooit van mijn paard gevallen waarbij het paard buiten losliep en vrij grote schade heeft aangericht. De AVP verzekering heeft de schade zonder probleem aan de bijrijder en aan de omgeving vergoed.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:02

Hou er rekening mee dat schade door een paard niet altijd is meeverzekerd in de normale aansprakelijkheidsverzekering omdat een paard niet door elke verzekeraar als huisdier wordt gezien. Daar kun je dan een aparte verzekering voor afsluiten:
https://hippo-verzekeringen.nl/blogs/di ... een-paard/

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 19:16

De ts geeft aan dat hobbydieren zijn meeverzekerd en dat haar paard zo wordt gezien. Dus dat is in dit geval niet van toepassing.
Overigens heb ik het idee dat bij best veel avp’s dieren zijn meeverzekerd.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:07

DubbelFun schreef:
Als je weet wie het zeil wegtrok en dus eigenlijk het ongeluk veroorzaakte én dit is ook nog eens een paardenpersoon die had kunnen weten hoe een paard hierop zou kunnen reageren kun je dit aan je verzekering melden in de hoop dat dit verwijdbaar gedrag is en dus ook deels financieel verantwoordelijk gesteld kan worden.

Een zeil wegtrekken is toch echt geen verwijtbaar gedrag. Zeker niet als id het op zijn eigen grond deed. Dit hele gedoe had voorkomen kunnen worden als je bijrijdster gewoon gezegd had dat ze van haar paard was gevallen. Heb het ook weleens gehad (in Duitsland, ratels hier nog rotter) en gezegd tegen diegene dat ze moest zeggen dat het haar paard was. Geen haan die er dan naar kraait.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:43

IHN schreef:
DubbelFun schreef:

Een zeil wegtrekken is toch echt geen verwijtbaar gedrag. Zeker niet als id het op zijn eigen grond deed. Dit hele gedoe had voorkomen kunnen worden als je bijrijdster gewoon gezegd had dat ze van haar paard was gevallen. Heb het ook weleens gehad (in Duitsland, ratels hier nog rotter) en gezegd tegen diegene dat ze moest zeggen dat het haar paard was. Geen haan die er dan naar kraait.

Behalve dat dat oplichting heet..... Maar dat zal ik wel weer niet mogen zeggen. Om het er nog maar niet over te hebben dat het de bijrijder behoorlijk kan benadelen.. Want de zorgverzekering vergoedt hoogstens de medische kosten, terwijl de apv van ts ook andere bijkomende kosten en schade vergoedt.
Hiervoor is ts gewoon verzekerd, daar betaald ze premie voor, dus waarom daar dan geen gebruik van maken?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:17

Om aansprakelijk te zijn moet je eerst aansprakelijk gesteld worden voor de schade die je bijrijder heeft (ziektekosten/mogelijk loonheffing/blijvende problemen).
Dus je bijrijder moet jouw aansprakelijk stellen. En daar is ze vrij laat mee als dat nog niet is gebeurd.

Laat de verzekeringen dat onderling maar regelen. Jij hebt er geen kosten van want je hebt sowieso een WA verzekering .
Heb het aan de hand gehad vanaf de ‘slachtofferkant’. Ik had ook extra kosten (meer fysio dan ik voor verzekerd was bijvoorbeeld). Om gevolgschade op lange termijn te kunnen claimen moest ik elke 5 jaar een brief sturen naar de eigenaresse om dit dossier actief te houden. Dat bleek gelukkig niet nodig en dat heb ik dus nooit verstuurd.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 21:40

Dat het nu zo laat is komt vanuit de verzekering van de bijrijder. De rekening voor medische kosten is nu pas bij de verzekeraar gekomen. De verzekeraar heeft bijrijder een brief gestuurd dat ze het vermoeden hebben uit de informatie uit het ziekenhuis dat het om een ongeval ging. Ze willen meer informatie daarover.

Dit is een normale procedure en komt dus om even duidelijk te zijn niet via de bijrijder maar via de zorgverzekering van de bijrijder.

Natuurlijk is er dan een keuze om niks in te vullen , maar dan zoekt een verzekering het zelf nog wel uit waarop ze het kunnen verhalen.

Ik heb zelf ooit een aanrijding gehad waarbij ik een auto heb beschadigd. Dit duurde ook vrij lang voordat alles rond was. Maar daarvoor heb ik ook niks moeten betalen uit eigen zak. Wel was ik op dat moment denk ik 17 dus had ik nog geen eigen zorgverzekering.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:58

Aan mij werd door mijn verzekering ook gevraagd of het paard waar ik van af was gevallen en toen een operatie van mijn gebroken knie moest hebben, die 3000 euro had gekost volgens hen, van mij zelf was. Dat was inderdaad zo, ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als het niet mijn eigen paard was geweest. Het zou kunnen dat ze dan bij de paardeneigenaar gaan kijken of er wat te claimen valt vermoed ik. Zorg dat je altijd goed verzekerd bent als je in de paarden zit.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:15

je bijrijder wist waar ze aan begon om op jouw paard te stappen, dat ze zelf niet goed opgelet heeft dat iemand het paard kon laten schrikken waardoor zij er af viel. Heeft ze wel genoeg gedaan aan haar eigen bescherming? Dat speelt allemaal mee in de vraag wie is aansprakelijk voor wat en voor welk percentage

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:20

Hoe oud is je bijrijder? Vanaf 14 jaar en ouder bestaat er een soort eigen risico factor waardoor niet alles op jouw verzekeraar verhaalt kan worden.

Ik heb veel letselschadezaken gezien en betrokken geweest en mijn ervaring is dat degene die aansprakelijk is eigenlijk niets merkt van de afwikkeling. Alleen het slachtoffer zit met het lichamelijke letsel en de verantwoording die afgelegd moet worden om de schade te verhalen. Stel zij heeft blijvend letsel, en kan daardoor bv het werk waarvoor ze een opleiding volgt niet meer doen of misschien zelfs de opleiding niet volbrengen, moeten zij de schade door misgelopen inkomsten in de toekomst gaan aanleveren om een flinke terugbetaling te verkrijgen. Vaak kosten dit soort casussen jaaaaaren. En zijn dus vooral erg energievretend voor de slachtoffer partij. Vaak is de dader/aansprakelijke niet eens op de hoogte en denkt dat het allang geregeld is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:23

Jij bent verantwoordelijk, en het valt onder je aansprakelijkheidsverzekering. Als het goed is merk je er dus verder niet veel van.

Dat was tenminste het geval bij een stalgenoot van mij..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:58

Ik ben eens tijdens een crosstraining van mijn paard op/tegen iemand gevallen :+ Mijn paard schrok van diegene, draaide 180 graden en ik ging niet meer mee :=

Ik landde vrij ongelukkig op/tegen haar, waardoor haar enkel goed geblesseerd was. Ze heeft mij later gevraagd mijn AVP in te schakelen voor oa haar eigen risico en andere kosten.

De verzekeraar heb ik gebeld, situatie op papier gezet met haar gegevens erbij en klaar. Alles keurig uitbetaald en zelf nooit meer wat van gehoord.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:03

Niet druk maken.

Er zit een verschil tussen aansprakelijk en schuldig. Je bijrijder reed op jouw paard, dus jij bent altijd aansprakelijk. Dat is nou eenmaal zo in de wet.

Jij krijgt, waarschijnlijk via een letselschadeadvocaat, een brief. Die zet je door naar je AV (die op dat moment de actieve was, die van je ouders dus), en die pakken het verder op. Het enige wat dit je hooguit gaat kosten is een eigen risico als je die hebt, verder wordt alles gewoon vergoed.

En ja, lange tijd klopt. Ik ben vorige maand nog bezig geweest met een casus uit februari 2021. Ik heb die verzekering niet meer, zit niet meer nij die verzekering. Is keurig geregeld.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:06

Ik heb juist een verzekering om me verder niet druk te hoeven maken, Zebrastreep, dus hoop dat je het van je af kunt zetten.

Overigens ben ik dankzij dit topic gewisseld van verzekeraar. Ik zat bij Centraal Beheer en die dekken wel "(huis)dieren", maar ik kreeg geen antwoord op mijn simpele vraag of paarden bij hen ook onder huisdieren vallen. Ik wil dat zwart op wit. Dus nu bij Promovendum, die omschrijven: hobbydieren volgens de lijst van de Rijksoverheid, en daar staan paarden op. Misschien overdreven van me, maar ik wil geen risico nemen. Mijn paard kan een idioot zijn en dat wil ik gecovered hebben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:18

Bij Centraal Beheer vallen paarden gewoon onder de huisdieren :j .

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:30

Ja, dat geloof ik graag, maar ik wil het van hen zwart op wit. En dat deden ze niet. Ook schijtcommunicatie, moet ik eerst per se via de chatbot, die wist het niet (duh), en daarna bleef de menselijke medewerker stug schrijven: (huis)dieren.

Waar heb jij dat terug kunnen vinden dan?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:35

Komt helemaal goed, jij gaat hier helemaal niks van voelen op misschien je eigen risico na. Ik snap dat het spannend is, heb ik ook gehad, heb er echt wakker van gelegen. Maar uiteindelijk krijg je er weinig van mee.