“Outdoor” training/africhting, net even anders!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equipro

“Outdoor” training/africhting, net even anders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 11:47

Hi leuk dat je dit aanklikt!

Ik heb het voorrecht om op een pensionstal te staan die vlak bij een recreatiegebied ligt in West Brabant. Momenteel loopt het aantal lessen op stal terug, en overweeg ik een “outdoor” trainingsarrangement aan te bieden. Klanten kunnen hun paard in training zetten, eventueel gecombineerd met lessen.

De mogelijkheden;
Grondwerk
Africhting
Water, heuvel en obstakel training aan de hand en onder de man.

Wat de stal biedt:
Overdag buiten tussen 8:00 en 19:00, in de winter tot 17:00. In de zomer ook op de weide, verder op een grote paddock in kuddeverband.
Afhankelijk van weidegang, 3 of 4 ruwvoerbeurten, en ‘s ochtends brok.
Grote binnenbaan, roundpen/longeercirkel.
Paarden gaan los naar buiten en naar binnen.

Wat ik wil aanbieden (waarvan ik denk dat er weinig aanbod is), is dus het buiten trainen.
Met gebruik van waterpartijen, heuveltjes, boomstammetjes, smalle bochtige paadjes, diverse ondergronden. Ik heb gemerkt dat dit vooral voor de jonge of moeilijkere paarden een positief effect heeft. Ze worden fysiek sterker, krijgen een betere balans, en mentaal worden ze evenwichtiger.

De prijs hangt af van het aantal en soort trainingen per week, uiteraard afgestemd met de klant.

Ik heb ORUN 3, en bijna 15 paarden tot Z afgericht, en met 4 nog hoger. Door mijn bak aan ervaring heb ik voldoende kennis en kunde in huis, om de training naar de behoefte van het paard aan te passen.

Nu mijn concrete vraag, is hier behoefte aan, en wat zouden jullie er voor willen betalen?
Afbeelding

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:21

Is wat de stal bied, ook wat jij zou willen bieden? Dus (tijdelijke) trainingspaarden los naar het land en hup in een bestaande kudde?

Dat is voor mij namelijk iets waar ik per direct op zou afhaken en het lijkt mij ook niet heel wenselijk voor de andere klanten op stal om constant een wisselende kudde te hebben?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:30

Ik vind dit wel een leuk idee aangezien alle training altijd een bepaalde discipline is. Dressuur, springen, reining..etc en dan vooral sport gericht.
En er voor iemand die gewoon een gedegen opleiding uit handen wil geven voor zijn ,recreatie, paard weinig tot eigenlijk niks is.

0000

Re: “Outdoor” training/africhting, net even anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:31

Ik denk dat er zeker vraag naar is, zeker als je het eventueel ook kan combineren met zadelmak maken. Daar zijn niet zoveel fijne plekken meer voor en zeker voor de echte amateur ruiter klinkt dit heel geschikt. Met meer aandacht voor een braaf, makkelijk allround paard.

Ik ga wel mee met de voorganger, zowel los naar binnen en naar buiten als een trainingspaard toevoegen aan een bestaande kudde is voor mij een no-go. Daar zou ik echt een andere oplossing voor bedenken.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 09:02

Bedankt voor jullie feedback!
Het is een pensionstal, met ongeveer 60 paarden, er is met tussenpozen verloop van klanten. Nieuwe paarden staan altijd eerst een paar dagen naast elkaar op paddocks. Vaak betekent het helaas als ze niet in de kudde kunnen, dat er ook geen weidegang mogelijk is.

Ik zou ook niet te veel aan de routine willen veranderen voor de staleigenaar. Wel een goed punt om even aan te kaarten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:37

Ik zie dat op de site wel staat dat paddock ipv weidegang ook mogelijk is en dat een prive wei ook kan tegen extra kosten.

Ik denk dat voor een paard dat misschien iets van een maand in training staat, dat toch wel de voorkeur zou hebben.

Wat betreft training zou ik nu nog wel het stuk verkeersmak missen. Ik denk dat je vooral recreatieve ruiters trekt die hun paard 'bomproof' en voorbereid willen hebben op relaxte ritten. Dat is verkeersmak wel essentieel

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:42

Ik mis inderdaad het stuk verkeers-zeker.

Nu bied je iets aan dat voor recreanten niet compleet is en voor de indoortype sportpaarden weinig passend lijkt.

En daarmee vraag ik me af of je wel een doelgroep over houdt.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 08:45

De site lijkt helaas niet up-to-date, maar ik zal eea vooraf uitsluiten met de eigenaar.

Om bij het bos te komen moeten we 5 minuten over de weg stappen, dus het spreekt vanzelf dat ze wel verkeersmak moeten zijn voordat ik nog maar van het erf af ga, dus dat zit er zeker bij in. Omdat er agrarische bedrijven om de stal liggern, maakt ook groot agrarisch verkeer deel uit van het verkeer waaraan de paarden blootgesteld worden. Evenals vogelkanonnen...

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:05

Dit zou ik zelf heel fijn vinden. Meestal is het idd training voor dressuur, springen, western. Ik ben juist recreatie ruiter. Ik heb mijn paardje nog niet zo lang. Bij de vorige eigenaresse is hij altijd vanuit stal met de trailer naar het bos gegaan. Hij is de totaal niet verkeersmak. En het is erg moeilijk om een trainer te vinden die je daarbij kan helpen.
Waar zit je ergens in west brabant?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:15

Equipro schreef:
De site lijkt helaas niet up-to-date, maar ik zal eea vooraf uitsluiten met de eigenaar.

Om bij het bos te komen moeten we 5 minuten over de weg stappen, dus het spreekt vanzelf dat ze wel verkeersmak moeten zijn voordat ik nog maar van het erf af ga, dus dat zit er zeker bij in. Omdat er agrarische bedrijven om de stal liggern, maakt ook groot agrarisch verkeer deel uit van het verkeer waaraan de paarden blootgesteld worden. Evenals vogelkanonnen...

Hoe krijg je een paard verkeersmak vóórdat je het erf af gaat?

Druk verkeer in een stad of dorp met prikkel na prikkel na prikkel is heel anders dan een keer een tractor zien wat mij betreft...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:27

Dit is een heel goed plan!

En JUIST ook voor sportpaarden.
De meeste paarden worden heel eenzijdig getraind, dit zorgt voor veel betere proprioceptie en handigheid waardoor je blessures voorkomt.

Ik denk dat je hiermee heel veel verschillende paarden kunt bedienen.

Wel zou ik zorgen dat de trainingspaarden separaat zijn en blijven van de bestaande groep. Voor korte tijd inscharen geeft onnodige stress en kans op blessures.
Wellicht kun je, wanneer je een aantal paarden hebt kunnen binnenhengelen, een eigen stuk land huren bij deze staleigenaar? Ik zou het zoveel mogelijk uit elkaar houden.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 09:38

Ze zien het verkeer al vanuit de wei en paddock...
ook hebben we een lange oprit waar we het passeren oefenen met fietesen scooters, auto's en auto's met trailers. Onze bak wordt gesleept en gesproeid met een trekker, en dan ga ik tegelijkertijd aan het werk in de bak.

maar we dwalen een beetje af van de oorspronkelijke reden van dit topic, en ik ben me aan het verantwoorden over hoe ik het verkeersmak maken van mijn paarden doe?

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 09:39

Thnx Ninx, dit is inderdaad wat ik beoog, en waar ik de voordelen zie bij mijn eigen paarden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:52

Equipro schreef:
Ze zien het verkeer al vanuit de wei en paddock...
ook hebben we een lange oprit waar we het passeren oefenen met fietesen scooters, auto's en auto's met trailers. Onze bak wordt gesleept en gesproeid met een trekker, en dan ga ik tegelijkertijd aan het werk in de bak.

maar we dwalen een beetje af van de oorspronkelijke reden van dit topic, en ik ben me aan het verantwoorden over hoe ik het verkeersmak maken van mijn paarden doe?

Sorry, maar mijns inziens heeft dat weinig met echt verkeersmak te maken voor echte recreanten.

En het is niet afdwalen, het is zeer on topic alleen misschien net níet de mening die precies is wat je wil horen.

Je vraagt of er interesse/animo is voor je plan.

Dit soort zaken zijn erg belangrijk om je echte doelgroep te kunnen bepalen, en daarmee je vraag te kunnen beantwoorden.

Een vraag beantwoorden is iets anders dan mensen zoeken die alleen maar positief meegaan en jubelend zeggen dat het een fantastisch plan is ;)

Ik denk overigens nog steeds dat het heel goed is om ieder paard ook het soort dingen te leren waar je het over hebt in je openingspost.

Maar dit is dus níet een paard zuiver klaar maken voor een recreant die aan een los teugeltje door druk verkeer moet kunnen.

Dit is meer een tredzeker maken van meer sport gerichte paarden voor mensen die geen goede eventing / bos hebben in hun eigen omgeving of die dat wel hebben maar zelf niet goed durven met een jong paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:02

Ik heb mijn paard op dit moment in Zwolle bij Cornerstone Horsemanship staan, waar precies dit gedaan wordt. Verkeersmak, trailermak en bosmak maken. Naast 'gewoon' inrijden, trainen, corrigeren, etc. Dus het bestaat wel degelijk. Trainingspaarden worden wel absoluut apart gehouden, staan in aparte paddocks, worden ook alleen maar aan de hand meegenomen.

Apart houden is ook veel verstandiger vanuit wormenoogpunt, de meegenomen virussen & bacteriën (ook gewoon de goedaardige) die onbekend zijn bij de aanwezige paarden en waar dus geen of minder weerstand tegen is, eventueel niet opgemerkte schimmelinfecties, en qua elkaar beschadigen.

Je wilt als eigenaar bovendien niet betalen om je paard eerst te integreren in de kudde en te wachten tot de krassen (uiteraard precies op de zadelplek, da's altijd zo) genezen zijn voordat er uberhaupt wat mee gedaan kan worden.

En ik vermoed zomaar dat de stal-eigenaar ook niet daarop zit te wachten. Verloop omdat er klanten weggaan en bijkomen door je eigen management is nog even iets anders dan zeker weten dat je iedere maand of 2 maanden nieuwe paarden in je groep hebt...

Heb je je plannen uberhaupt al eens overlegd met de staleigenaar?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:14

Zeer leuk plan!

Ik zou als klant ook wel "eisen" dat het paard een eigen paddock of weidegang krijgt (ev in overleg met 1, gegarandeerd braaf maatje, maar daar zitten altijd risico's aan.)

Hoe doe je dat met je pensionmeester? Neem jij standaard een extra stal af, ongeacht of die vol is of niet? Of is er daar voldoende verloop dat er altijd wel iets vrij is?

Voor training zou ik ongeveer 20 euro per sessie over hebben. Met max 5 Trainingen per week zit je aan ongeveer 400 euro / maand + stalgeld.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:45

20€ per sessie is toch geen reëel bedrag Duhelo. Daar kan je amper voor opzadelen.
Paard uit de paddock halen, opzadelen en terugbrengen kost al minstens 10 minuten. Als je er dan nog wat grondwerk mee doet of rijden. Minstens 20 minuten en dan afzadelen, terug naar de paddock en opruimen ben je al snel 45 minuten bezig met het paard.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:50

Dat vind ik ook echt wel heel karig hoor, een les kost al meer...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 15:13

Duhelo schreef:
Zeer leuk plan!

Ik zou als klant ook wel "eisen" dat het paard een eigen paddock of weidegang krijgt (ev in overleg met 1, gegarandeerd braaf maatje, maar daar zitten altijd risico's aan.)

Hoe doe je dat met je pensionmeester? Neem jij standaard een extra stal af, ongeacht of die vol is of niet? Of is er daar voldoende verloop dat er altijd wel iets vrij is?

Voor training zou ik ongeveer 20 euro per sessie over hebben. Met max 5 Trainingen per week zit je aan ongeveer 400 euro / maand + stalgeld.

Doe dat maar X 2! 20 euro komt nog niet eens iemand je huis voor poetsen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 00:12

Hangt er van af. Als er ook aan de hand gewerkt wordt dan kan het prima een handwerksessie van 10 minuten zijn.
Paard bomproof maken en vooral buiten is niet alleen rijden. Maar ook bv eens 5 minuten met een grote skippybal staan heen en weer bouncen zeg maar.
Op basis van 20 euro per sessie is dat 400 euro per maand enkel voor de training. Komt nog stalgeld bij aan 350 bijvoorbeeld. Zit je aan 750 euro per maand voor paard op training.
Is natuurlijk wel te zien nr de wensen en de eisen van de ruiter. Als ze die ook 3 uur op buitenrit willen zien, dan is 20 euro per sessie of 20 euro per halfuur wellicht beter.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 01:04

Tja voor de wedstrijd ruiter mss een leuke aanvulling, maar als recreant pur sang zijn dit nu net de zaken die ik zelf met m’n paard wil doen omdat je juist bij deze onderdelen een band met je paard opbouwt. Dit is dat nodig is om buiten letterlijk rond te komen in elke situatie.

Qua prijs… afgelopen zondag nog een obstakel training georganiseerd, de kosten. 15,- euro per deelnemer. Rijd de instructeur zelf kost dat meestal ook maar iets van 15-20 euro.
Diegene die meer vragen gooien er meestal een commercieel sausje overheen, zoals academische rijkunst, Chris irwin methodiek etc.

Qua marketing zou ik ook niet teveel benadrukken dat je een x aantal paarden naar het Z gereden hebt als je je toch op de buitenrijder richt.
Dat heeft geen meerwaarde
in deze tak van de paardensport gaat het om ruitergevoel en eerlijk omgaan met je paard, niet om ambities en prestaties.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 08:58

Daar ben ik het dan niet helemaal mee eens, ook voor de recreant is het belangrijk dat een paard een goede dressuurbasis krijgt. En iemand die meerdere paarden naar het Z heeft gereden lijkt dat goed te kunnen geven, dus voor mij is dat zeker een meerwaarde.

Daarnaast als je een paard in training zet bij een trainingstal dan ben je zeker iedere maand tussen de 800 en 1000 euro kwijt. Dat zijn gewoon normale prijzen, anders is het totaal niet rendabel voor een trainingsstal.

Dan ontopic, het idee is leuk TS! Vraag me wel af of je de juiste doelgroep kunt vinden die hier ook voor wil betalen. Misschien is het sowieso een idee om een jonge paarden trainingstraject op te richten die deze zaken automatisch biedt. En daarna wellicht nog een stukje begeleiding van de ruiter er bij.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:22

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het dan niet helemaal mee eens, ook voor de recreant is het belangrijk dat een paard een goede dressuurbasis krijgt. En iemand die meerdere paarden naar het Z heeft gereden lijkt dat goed te kunnen geven, dus voor mij is dat zeker een meerwaarde.

Daarnaast als je een paard in training zet bij een trainingstal dan ben je zeker iedere maand tussen de 800 en 1000 euro kwijt. Dat zijn gewoon normale prijzen, anders is het totaal niet rendabel voor een trainingsstal.

Dan ontopic, het idee is leuk TS! Vraag me wel af of je de juiste doelgroep kunt vinden die hier ook voor wil betalen. Misschien is het sowieso een idee om een jonge paarden trainingstraject op te richten die deze zaken automatisch biedt. En daarna wellicht nog een stukje begeleiding van de ruiter er bij.

Ik ben het met je eens dat ook recreatiepaarden een goede basis dressuur opleiding moet hebben voor een correcte spieropbouw. Daar mag menig recreant zelfs best wel wat meer aandacht voor hebben.
Maar das een ander spoor. Iets dat naast de diensten die TS wilt aangeven staat.
En dan heb ik 100 x liever dat mn paard gereden wordt door een ervaren TREC ruiter of long rider dan door een dressuurruiter. En daarbij speelt ook zeker het imago van de wedstrijd dressuursport een rol. (Helaas).
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 25-06-25 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:24

Kijkend naar mijn eigen jonge paard, had ik zoiets best interessant kunnen vinden. Die wil ik graag allround opgeleid hebben. Aangezien het een scherp en gevoelig paardje is, besteed ik hier en daar nieuwe ervaringen opdoen al (deels) uit. Niet omdat ik het zelf niet zou kunnen, maar meer in het kader van die ander kan dat gewoon beter. Liever in 1x goed dan later m’n eigen foutjes eruit moeten poetsen.
Nou rij ik er naast het bakwerk al mee buiten, dus dan zou een rondje cross terrein in het bos misschien nog toegevoegde waarde hebben. Dat vind ik dan net weer te weinig om hem helemaal voor weg te brengen. Het idee op zich vind ik wel leuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:49

Ja Sjonnie, dat begrijp ik maar gelukkig zijn niet alle dressuur ruiters hetzelfde. Zoals TS ookal anders is dan anderen en dus veel meer oog heeft voor een brede ontwikkeling van het paard en een paard waardig leven. :)