Auto en trailer, iets met bomen en bos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnjaK83

Auto en trailer, iets met bomen en bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 10:39

Hoi! Ik ben op zoek naar een 'nieuwe' auto waarmee ik met B rijbewijs comfortabel een 1,5 paards trailer kan trekken. Mijn budget is 20.000 euro. Ik zoek vooral een auto die zonder trailer ook zuinig rijdt aangezien de auto vooral voor woon-werk verkeer gebruikt gaat worden.
Nu heb ik een Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150PK op het oog met de volgende gewichten:

Ledig gewicht 1230 kg
TMM 1850 kg
Maximum samenstel 3350
Aanhanger geremd 1500

Mijn paard is rond de 600 kg.

Nu heb ik ook een trailer gezien met eigen gewicht 690 kg en TMM 1600 kg.

Is deze combinatie een optie en rijdt dit nog confortabel?
En maakt het uit dat de TMM van de trailer boven het 'Aanhanger geremd' gewicht van de auto uitkomt?
Zijn er auto's die wellicht beter geschikt zijn?

Alvast dank!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Auto en trailer, iets met bomen en bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:45

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 10:53

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:53

Haha sorry, ik dacht dat ze je daar beter konden helpen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:57

Ik ben blij met mijn Mazda CX-5 en 1,5 paardstrailer.
Hoe het zit met de TMM weet ik niet precies, dus pin mij er niet op vast. Maar zoals het mij is uitgelegd mag dat niet boven het gewicht uitkomen van de auto, anders moet je wel een E-rijbewijs hebben.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:01

Cchanny schreef:
Ik ben blij met mijn Mazda CX-5 en 1,5 paardstrailer.
Hoe het zit met de TMM weet ik niet precies, dus pin mij er niet op vast. Maar zoals het mij is uitgelegd mag dat niet boven het gewicht uitkomen van de auto, anders moet je wel een E-rijbewijs hebben.

Je kunt de trailer dan altijd nog laten terug keuren tot het maximale trekgewicht van de auto bij de rdw.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:46

kwa cijfers zou ik zeggen 'ja dat kan prima'
wel zou ik dan de trailer terug laten keuren naar 1500 kg

kwa auto zou ik zeggen, kijk nog eens verder.
Ik heb in mijn zoektocht naar een trailer trekker een paar keer in de cx-5 gereden, zowel de handgeschakelde als de automaat, maar ik ben nu toch blij dat ik hem niet heb gekocht.

ik ben uiteindelijk gegaan voor een BMW X1 X-drive

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:54

Voor B-rijbewijs is het echt super simpel.

TMM auto + TMM aanhanger mag niet boven de 3500 kg uit komen.

In geval van TS uit de OP:
1850+1600=3450 kg

Dit mag met B-rijbewijs.

Je mag uiteraard nooit daadwerkelijk meer trekken dan voor jouw auto is toegestaan. Dan ben je overbeladen.
Maar dat staat los van het rijbewijs.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 12:03

MirandaDvG schreef:
kwa cijfers zou ik zeggen 'ja dat kan prima'
wel zou ik dan de trailer terug laten keuren naar 1500 kg

kwa auto zou ik zeggen, kijk nog eens verder.
Ik heb in mijn zoektocht naar een trailer trekker een paar keer in de cx-5 gereden, zowel de handgeschakelde als de automaat, maar ik ben nu toch blij dat ik hem niet heb gekocht.

ik ben uiteindelijk gegaan voor een BMW X1 X-drive

Helaas zit de CX5 in een andere prijsklasse...

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 12:03

Roodvos schreef:
Voor B-rijbewijs is het echt super simpel.

TMM auto + TMM aanhanger mag niet boven de 3500 kg uit komen.

In geval van TS uit de OP:
1850+1600=3450 kg

Dit mag met B-rijbewijs.

Je mag uiteraard nooit daadwerkelijk meer trekken dan voor jouw auto is toegestaan. Dan ben je overbeladen.
Maar dat staat los van het rijbewijs.

Helder, dank je wel!!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:05

Ik zou zeggen haal je BE. Simpeler en veel meer keuze in wagens.
De auto's die ik hier voorbij zie komen zijn in de praktijk echt te licht om veilig de baan op te gaan.
Wij hadden een mitsubishi outlander, in theorie makkelijk te doen met een trailer achter, in de praktijk een hele dikke tegenvaller.

We hebben nu een volvo XC60, ligt een stuk fijner voor de trailer. Maar die zit al snel over de 3500 met een beetje paard in.
de fijnste combi blijft onze chevrolet avalanche x ifor williams trailer. Maar die combi zit leeg gewicht al op 3600 kg :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:27

Luna2006 schreef:
De auto's die ik hier voorbij zie komen zijn in de praktijk echt te licht om veilig de baan op te gaan.
Wij hadden een mitsubishi outlander, in theorie makkelijk te doen met een trailer achter, in de praktijk een hele dikke tegenvaller.

We hebben nu een volvo XC60, ligt een stuk fijner voor de trailer. Maar die zit al snel over de 3500 met een beetje paard in.
de fijnste combi blijft onze chevrolet avalanche x ifor williams trailer. Maar die combi zit leeg gewicht al op 3600 kg :+

Eens.
Denken aan veiligheid en niet aan gemak.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:27

Wij hebben gisteren een Mercedes ML gekocht.
Het fijne hiervan is, de 4 wheeldrive en genoeg trekracht (V6, 3.5 liter). Dat het een automaat is vind ik persoonlijk ook fijn.

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:31

Hoewel ik ook jaren heb gereden met mijn B rijbewijs en een daarvoor passende combi sluit ik me wel aan bij het advies: haal gewoon je BE, dan ben je flexibeler.

Ik zeg dat vooral omdat je voorheen een aantal kleine 'dikke' diesels had die echt heel fijn waren voor de trailer. Die waren relatief gezien heel sterk bij de lage toeren en zwaarder in eigen gewicht dan hun benzine broertjes. Mijn fijnste trailer auto was toen een 2.2 diesel toyota auris. Kleiner, loeisterk en zwaar. Maar niet zuinig en schoon dus dat zijn niet echt auto's meer voor de toekomst.

Nu hebben al die auto's veel kleinere motoren en vind je dat type trekpaard niet meer bij de kleinere modellen. Die komen dan meteen trekkracht en gewicht 'tekort'.

Ik zat met een schuin oog te loeren voor de toekomst naar een ford kuga hybride. Maar dat valt op dit moment niet in jou budget.

Al zal de VW die je nu noemt het prima moeten kunnen. Volgens mij moet die wetgeving in NL (europa) gewoon betrouwbaar zijn. Als het mág, kán het ook. Zeker in NL waar alles plat is en de wegen goed zijn.
Je hebt alleen minder marge naar boven toe. En kunt dus niet 'even' een andere trailer kopen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:08

Ik heb nu ook een T-Roc staan, die trekt mijn trailer met gemak (ook met het zeer heuvelige/bergachtige landschap hier). Is echter wel een 2.0 TDI met 1800 kilo trekgewicht, dus niet volledig vergelijkbaar met de 1.5 tsi.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:12

Wij rijden al een paar jaar met een Skoda Octavia diesel met extra hulpveren achter.

Gaat prima met 1,5 paard trailer en mag met B-rijbewijs.

Ik heb ondertussen wel BE gedaan, omdat ik dan als het nodig is ook met een zwaardere / grotere combinatie mag rijden (en ik nu ook achteruit durf te rijden).

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 13:17

Ik wil ook zeker wel BE halen, ik zoek alleen ook een auto die bij normaal gebruik zuinig is. De auto zal toch voor 30.000 km per jaar gebruikt gaan worden voor normaal verkeer. Dus een zo licht mogelijke combinatie.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 13:21

Luna2006 schreef:

Ik vrees dat dat soort zware auto's niet binnen mijn budget passen. Althans niet de auto's die nog 150.000-180.000 km (een jaar of 5 a 6) mee moeten kunnen.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 13:25

pol013 schreef:
Hoewel ik ook jaren heb gereden met mijn B rijbewijs en een daarvoor passende combi sluit ik me wel aan bij het advies: haal gewoon je BE, dan ben je flexibeler.

Ik zeg dat vooral omdat je voorheen een aantal kleine 'dikke' diesels had die echt heel fijn waren voor de trailer. Die waren relatief gezien heel sterk bij de lage toeren en zwaarder in eigen gewicht dan hun benzine broertjes. Mijn fijnste trailer auto was toen een 2.2 diesel toyota auris. Kleiner, loeisterk en zwaar. Maar niet zuinig en schoon dus dat zijn niet echt auto's meer voor de toekomst.

Nu hebben al die auto's veel kleinere motoren en vind je dat type trekpaard niet meer bij de kleinere modellen. Die komen dan meteen trekkracht en gewicht 'tekort'.

Ik zat met een schuin oog te loeren voor de toekomst naar een ford kuga hybride. Maar dat valt op dit moment niet in jou budget.

Al zal de VW die je nu noemt het prima moeten kunnen. Volgens mij moet die wetgeving in NL (europa) gewoon betrouwbaar zijn. Als het mág, kán het ook. Zeker in NL waar alles plat is en de wegen goed zijn.
Je hebt alleen minder marge naar boven toe. En kunt dus niet 'even' een andere trailer kopen

Ik zag wel de normale Ford Kuga's voorbij komen maar ik vind het verbruik van die auto's zodanig hoog dat ik dan liever voor een VW ga.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:29

AnjaK83 schreef:
Luna2006 schreef:

Ik vrees dat dat soort zware auto's niet binnen mijn budget passen. Althans niet de auto's die nog 150.000-180.000 km (een jaar of 5 a 6) mee moeten kunnen.

Dit zijn inderdaad iets duurdere wagens. De volvo XC40 in een stock sale (zijn dan een jaar of 5) zitten wel rond jou budget en die zitten op 2000 trekkracht.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 13:34

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:49

dan ben ik wel benieuwd naar jouw budget. (mag via pb, als je het wilt delen tenminste)
mijn BMW valt namelijk in dezelfde occassion prijsklasse als de mazda
maar de bmw is motorisch beter, luxer uitgevoerd, en rijd ook echt veel beter

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:51

MirandaDvG schreef:
dan ben ik wel benieuwd naar jouw budget. (mag via pb, als je het wilt delen tenminste)
mijn BMW valt namelijk in dezelfde occassion prijsklasse als de mazda
maar de bmw is motorisch beter, luxer uitgevoerd, en rijd ook echt veel beter

oh sorry ik zie je budget nu in de OP staan.
Even goed zoeken, en niet meteen de eerste de beste auto kopen
Ik heb ruim 3 maanden gezocht, en ben bij meerdere auto's wezen kijken.
ik had hetzelfde budget als jij

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:00

Mijn ouders hebben de t-roc en wij de tiquan en beide zijn met onze humbaur trailer met B rijbewijs goed te rijden! Trailer ligt er bij beide heel fijn achter.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:00

Met je budget zou ik ook zeggen voor ca 500 euro heb je be en heb je zoveel meer keuze in wat kan.

Ik hoef nooit op te letten en rij altijd legaal mijn man niet en dat is zeker als we naar evenementen gaan en parkeren wat lastiger is voor mij wel eens peentjes zweten (heb de be maar hij kan het veel beter) dus staan ze daar te controleren kan hij niet achter het stuur stappen.

En staar je niet blind op gewicht maar ook aantal pk, is de auto achterwiel aangedreven (4 wheel drive) is nog fijner.