Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cchanny schreef:Ik ben blij met mijn Mazda CX-5 en 1,5 paardstrailer.
Hoe het zit met de TMM weet ik niet precies, dus pin mij er niet op vast. Maar zoals het mij is uitgelegd mag dat niet boven het gewicht uitkomen van de auto, anders moet je wel een E-rijbewijs hebben.
MirandaDvG schreef:kwa cijfers zou ik zeggen 'ja dat kan prima'
wel zou ik dan de trailer terug laten keuren naar 1500 kg
kwa auto zou ik zeggen, kijk nog eens verder.
Ik heb in mijn zoektocht naar een trailer trekker een paar keer in de cx-5 gereden, zowel de handgeschakelde als de automaat, maar ik ben nu toch blij dat ik hem niet heb gekocht.
ik ben uiteindelijk gegaan voor een BMW X1 X-drive
Roodvos schreef:Voor B-rijbewijs is het echt super simpel.
TMM auto + TMM aanhanger mag niet boven de 3500 kg uit komen.
In geval van TS uit de OP:
1850+1600=3450 kg
Dit mag met B-rijbewijs.
Je mag uiteraard nooit daadwerkelijk meer trekken dan voor jouw auto is toegestaan. Dan ben je overbeladen.
Maar dat staat los van het rijbewijs.
Luna2006 schreef:Ik zou zeggen haal je BE. Simpeler en veel meer keuze in wagens.
De auto's die ik hier voorbij zie komen zijn in de praktijk echt te licht om veilig de baan op te gaan.
Wij hadden een mitsubishi outlander, in theorie makkelijk te doen met een trailer achter, in de praktijk een hele dikke tegenvaller.
We hebben nu een volvo XC60, ligt een stuk fijner voor de trailer. Maar die zit al snel over de 3500 met een beetje paard in.
de fijnste combi blijft onze chevrolet avalanche x ifor williams trailer. Maar die combi zit leeg gewicht al op 3600 kg
Luna2006 schreef:Ik zou zeggen haal je BE. Simpeler en veel meer keuze in wagens.
De auto's die ik hier voorbij zie komen zijn in de praktijk echt te licht om veilig de baan op te gaan.
Wij hadden een mitsubishi outlander, in theorie makkelijk te doen met een trailer achter, in de praktijk een hele dikke tegenvaller.
We hebben nu een volvo XC60, ligt een stuk fijner voor de trailer. Maar die zit al snel over de 3500 met een beetje paard in.
de fijnste combi blijft onze chevrolet avalanche x ifor williams trailer. Maar die combi zit leeg gewicht al op 3600 kg
pol013 schreef:Hoewel ik ook jaren heb gereden met mijn B rijbewijs en een daarvoor passende combi sluit ik me wel aan bij het advies: haal gewoon je BE, dan ben je flexibeler.
Ik zeg dat vooral omdat je voorheen een aantal kleine 'dikke' diesels had die echt heel fijn waren voor de trailer. Die waren relatief gezien heel sterk bij de lage toeren en zwaarder in eigen gewicht dan hun benzine broertjes. Mijn fijnste trailer auto was toen een 2.2 diesel toyota auris. Kleiner, loeisterk en zwaar. Maar niet zuinig en schoon dus dat zijn niet echt auto's meer voor de toekomst.
Nu hebben al die auto's veel kleinere motoren en vind je dat type trekpaard niet meer bij de kleinere modellen. Die komen dan meteen trekkracht en gewicht 'tekort'.
Ik zat met een schuin oog te loeren voor de toekomst naar een ford kuga hybride. Maar dat valt op dit moment niet in jou budget.
Al zal de VW die je nu noemt het prima moeten kunnen. Volgens mij moet die wetgeving in NL (europa) gewoon betrouwbaar zijn. Als het mág, kán het ook. Zeker in NL waar alles plat is en de wegen goed zijn.
Je hebt alleen minder marge naar boven toe. En kunt dus niet 'even' een andere trailer kopen
AnjaK83 schreef:Luna2006 schreef:Ik zou zeggen haal je BE. Simpeler en veel meer keuze in wagens.
De auto's die ik hier voorbij zie komen zijn in de praktijk echt te licht om veilig de baan op te gaan.
Wij hadden een mitsubishi outlander, in theorie makkelijk te doen met een trailer achter, in de praktijk een hele dikke tegenvaller.
We hebben nu een volvo XC60, ligt een stuk fijner voor de trailer. Maar die zit al snel over de 3500 met een beetje paard in.
de fijnste combi blijft onze chevrolet avalanche x ifor williams trailer. Maar die combi zit leeg gewicht al op 3600 kg
Ik vrees dat dat soort zware auto's niet binnen mijn budget passen. Althans niet de auto's die nog 150.000-180.000 km (een jaar of 5 a 6) mee moeten kunnen.
MirandaDvG schreef:dan ben ik wel benieuwd naar jouw budget. (mag via pb, als je het wilt delen tenminste)
mijn BMW valt namelijk in dezelfde occassion prijsklasse als de mazda
maar de bmw is motorisch beter, luxer uitgevoerd, en rijd ook echt veel beter