Ervaring tweede paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ted_Zale

Ervaring tweede paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 18:27

Hey hey,

Ik twijfel al lange tijd om nog een paard te kopen. Nu heb ik via vrienden een heel mooi bod gekregen om een paard te kopen in ruil voor een goed huis en een mooie prijs. Enigste probleem…
Dit paard kan niet bij mijn andere paard staan (stal staat vol). Ik ben ook net een jaar geleden verhuisd en wil niet weer met dat paard gaan rommelen en stress geven voor weer een verhuizing.

Zijn er mensen die 2 paarden hebben die ook niet bij de zelfde stal staan? Ik hoor graag ervaringen daarover en waarom je het wel of niet zou doen. Het paardje wat ik nu heb is niet de jongste meer. Ik wil dit tweede paard dan ook kopen met oog op de toekomst dat mijn huidige paardje over een paar jaar met pensioen gaat en ik verder kan met deze.

Kabayo

Re: Ervaring tweede paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:32

Ik had mijn Shetlanders op een andere stal dan mijn paarden. Ik vond het erg onhandig. Je bent veel meer tijd kwijt en je moet er speciaal om rijden. Als je pech hebt staan ze een halfuur van elkaar af…

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:36

Zelf geen ervaring mee, maar ken wel een aantal mensen die paarden op meerdere plekken hebben gehad. Inderdaad, erg onhandig, je bent veel tijd kwijt, je moet op meerdere plaatsen de regels volgen die kunnen verschillen, ... Maar misschien is het tijdelijk... Wie weet komt er na verloop van tijd een plekje vrij op de stal waar je huidige paard staat en kan je je nieuwe paard daar naar verhuizen op termijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:38

Door omstandigheden heb ik dat op het moment en het is letterlijk alles dubbel. In plaats van paardrijden en hardlopen of paardrijden en huishoudelijk werk doen oid (of lekker helemaal niets) ben je naar paard 1 en daarna naar paard 2. Voor een poosje is dat wel te doen maar zie het als twee hobby's die toevallig allebei hetzelfde zijn.

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 18:43

Hmmm oke zoals ik het lees niet echt positieve ervaringen mee dan. Wel even kleine context aan het verhaal. Ene paard staat 12 minuten van mijn huis op een stuk land bij een boer wat ik in eigen beheer heb. Dit doe ik samen met iemand dus gedeelde zorg. Andere paard zou bij de buren komen te staan (paard is nu nog volledig van de buren). Daar nemen hun grotendeels de zorg op zich op en mag ik komen rijden wanneer ik wil.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:50

Met zulke korte afstanden is het misschien nog wel haalbaar.

Zelf vond ik meerdere adressen onhandig, en het nam ook een groot stuk ontspanning weg omdat je wel meer paarden krijgt, maar niet meer tijd.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:59

Zelf dit niet gehad (wel opfok en pension, maar dat is anders), maar wel van dichtbij ervaringen gehoord. Dit werd erg onhandig gevonden. Zij is dan ook weer met beide paarden naar een andere plek verhuisd waar wel plek was voor beide.

Maar gezien je laatste bericht zou ik het weer een minder groot probleem vinden eerlijk gezegd. Maar het paard blijft dus bij de oude eigenaar staan?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:59

Maar, dat je nu niet je mogelijk nieuwe paard op dezelfde plek kan hebben betekend ook niet dat dit in de toekomst niet zou kunnen toch?
Kan je niet eerst een maand 'proefdraaien'? En is er misschien de mogelijkheid om je huidige paard bij de buren ook te stallen bijvoorbeeld?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:49

Het is soms wel een gedoetje, zeker als je een beetje tijdsdruk hebt. Ik had tot voor kort ons jonge paard op een ander adres staan dan ons oudste paard (haar moeder) omdat het jongste paard ook nog niet direct terecht kon op de nieuwe stal. Stonden niet dramatisch ver uit elkaar (20min) maar soms was het wel even gedoe omdat 2x 20min toch gauw 45min reistijd betekent. Die tijd ben je gewoon kwijt.

Maar voor het betreffende paard op locatie, maakt het precies niets uit. En sinds afgelopen week staan ze dan wel op dezelfde stal en merk ik pas echt hoe lekker het is als ik klaar ben op stal, dat ik niet óók nog ergens anders heen hoef. Ik ben ook 's avonds ineens een stuk vroeger thuis. :D

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 20:56

siskeh schreef:
Maar, dat je nu niet je mogelijk nieuwe paard op dezelfde plek kan hebben betekend ook niet dat dit in de toekomst niet zou kunnen toch?
Kan je niet eerst een maand 'proefdraaien'? En is er misschien de mogelijkheid om je huidige paard bij de buren ook te stallen bijvoorbeeld?

Klopt! Maar voor nu kan dat niet helaas. Alle stallen staan daar vol en ik denk dat “proefdraaien” geen verkeerd idee is!

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 20:57

Overigens kreeg ik het aanbod om dat paard te kopen voor een zacht prijsje in voorwaarden dat het paard daar blijft staan. Verder hebben ze geen stallen over daar dus samenvoegen gaat helaas niet :(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:12

als het enige argument geen stallen over is, kan je nog altijd een tijdelijke stal laten plaatsen (eventueel in huur, dat bestaat ook). Maar als die mensen dat niet willen, dan is dat natuurlijk geen optie.

Als het ene paard echt bij de buren staat en de andere ook dichtbij, en het geen paarden zijn die heel fanatiek gereden moeten worden om handelbaar te blijven, kan het wel lukken. Ik heb een tijd gehad dat ik een deel van mijn paarden nog op mijn oude wei met stallen staan had, omdat de nieuwe stalling nog niet klaar was. Ik woonde toen ook nog bij geen van beide, maar alles was binnen een straal van 2 km. Voor mij was dit goed haalbaar, maar ik was toen enkel fokker en geen ruiter, dat scheelt natuurlijk qua tijd. Anderzijds had ik toen toch wel al een 6 of 7 paarden denk ik, 1 of 2 op de ene locatie, de rest op de andere (waarvan 2 jonge hengsten, dus niet bepaald de meest praktische combi's).

Mij viel het niet tegen, maar ik was toen ook nog piepjong (24 of zo) en helemaal in het begin woonde ik nog thuis (hotel mama :) ), waardoor ik geen huishoudelijk werk te doen had.
Laatst bijgewerkt door hwn op 13-04-25 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:13

Met 12 minuten en bij de buren zou dat imo echt gemakkelijk en fijn kunnen. Mijne stonden zeker 25km uit elkaar, dat was geen doen. Maar dat kwartiertje, ja, waarom niet? Wat heerlijk juist joh. Zou wel een goed koopcontractje maken, maar dat spreekt voor zich neem ik aan. Lijkt me lastig als je niet je paard kunt verplaatsen mocht je het niet meer eens zijn met hoe de buren ervoor zorgen. Maar qua 2 paarden met die afstand zou ik zeggen doen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:43

Dus je nieuwe mag je niet verhuizen? Nu niet maar ook niet als er plek is op de stal van je huidige paard?

En je nieuwe staat dan alleen?

Voor mij als 2 no go's dit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:15

Ted_Zale schreef:
Overigens kreeg ik het aanbod om dat paard te kopen voor een zacht prijsje in voorwaarden dat het paard daar blijft staan. Verder hebben ze geen stallen over daar dus samenvoegen gaat helaas niet :(

Daar zou ik nooit mee akkoord gaan trouwens omdat het dan nooit echt jouw paard is. Wat als er een meningsverschil is over de zorg of wat als jij verhuisd? En hoe verwerk je dit juridisch steekhoudend in het koopcontract? Want zonder dat heb je heen eigendomsbewijs. Klinkt een beetje alsof zij nog wel het paard willen maar niet meer de kosten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:17

Ted_Zale schreef:

Dat lijkt me best spannend, deze constructie. Wat als je het niet meer eens bent met de t beleid daar of om andere redenweg wilt/gaat? Dan ga je waarschijnlijk gedoe krijgen, met je buren...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:29

Begrijp ik dan goed dat je nieuwe paard bij de oude eigenaren blijft staan, en dat zij ook nog een groot deel van de verzorging doen?
Want dat kan misschien op termijn een groter probleem blijken dan nu gedacht , en dan zijn het ook nog eens je buren.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:50

Als t paard bij je buren moet blijven staan zou ik eerder een bijrijder worden. Dan heb je 2 paarden om te verzorgen/rijden en merk je ook of dat in je leven past qua tijd en hoeveel plezier je er extra uithaalt. Je huidige paard gaat pas over een paar jaar met pensioen om daar nu al een opvolger voor te kopen klinkt mij een beetje gek in de oren. Dan moet je ook graag een paar jaar 2 paarden willen hebben.
Zeker als de oude eigenaren hoe goed bedoeld ook nog bepalen dat dat paard daar moet blijven staan en een deel verzorging op zich nemen moet je je bewust zijn van de risico’s die dat met zich meebrengt

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 23:03

Ik weet zelf ook nog niet goed hoe ik dit rond wil maken met de buren. Ik heb het aanbod gekregen en ga nog in gesprek deze week. Mijn vorige paard heeft daar ruim 3 jaar gestaan en ik ken mijn buren al heel mijn leven. Het zijn niet zomaar mensen. Mijn huidige paard staat zeker niet alleen maar gewoon op een andere stal. Ik kan enkel alleen het paard niet verplaatsen van de buren. Of dit wellicht na een bepaalde tijd wel mag weet ik nog niet. Ligt er een beetje aan of ik het paard echt wil overkopen of meer richting een soort lease ga. Ik denk in ieder geval dat een proef periode hierin wel erg belangrijk is. Het klinkt allemaal nog heel vaag zo, maar ik heb daar het fijne nog niet over afgesproken. Ik was gewoon benieuwd naar ervaringen van jullie hoe het is om 2 paarden op verschillende locaties te hebben :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 23:09

Idd, ook ik zou dit toch heel goed overdenken…
Stel paard krijgt koliek door slecht hooi, paard krijgt stalbenen door te veel op stal,…
Buren zijn verantwoordelijk en paard moet daar blijven?
Als jij een paard koopt, hoor jij te mogen beslissen waar hij staat, niet de buren.

Dit vraagt bijna om problemen…

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 23:13

Waarom heb je je paard bij de buren weggehaald?

Ik zou inderdaad ook eerder voor bijrijder/leaser gaan dan dat je hun paard nu aanschaft. Een paard wat ik van de verkoper niet mag verplaatsen, daar zou ik nooit in mee gaan. Als het mijn paard is wil ik erover beslissen. Als zij erover willen blijven beslissen moeten ze 'm niet verkopen. Ingewikkelder is het niet.

Helemaal leuk en prachtig dat je je buren al je hele leven kent. Alleen wanneer ze jou een paard zouden verkopen zijn het even niet je buren maar mensen waar je een zakelijke transactie mee sluit. Denk dat je even helder moet krijgen dat dat twee heel verschillende rollen zijn.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 00:48

Ik zou het met de constructie dat het paard daar moet blijven staan niet doen.
Twee paarden kosten heel veel tijd en geld. Alle kosten zijn dubbel.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 07:10

Ik zou als ik jou was eerst even bedenken hoe JIJ het t liefst wil, en daarna pas in gesprek gaan met je buren. Niet je visie laten vormen door het gesprek

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 07:18

Ik heb dat een jaar gehad. De stallen lagen beiden op een logische route van elkaar en daarom vond ik het wel te doen. Ik had ze wel beiden volpension staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 07:26

Als eerste zou ik goed nadenken of twee paarden haalbaar is qua tijd.
Ik heb er jaren meerdere gehad, wel allemaal op eigen land en als ik nu terugkijk hoeveel tijd ik kwijt was...
Ik werkte daarnaast ook nog en had een partner, veel tijd voor mezelf was er niet (behalve bij de paarden).
Ik heb ze later ook nog op verschillende stallen gehad maar daar ben ik heel snel van teruggekomen, dat was echt niet te doen, het was toen echt alleen werken, paarden en huishouden. Sociaal leven was geen sprake meer van. Ik had het niet willen missen maar achteraf had ik het wel anders moeten doen, dat kwam ik pas achter toen er een overleed een ik erachter kwam hoeveel tijd ik ineens over had.