Eerste paard, ervaringen gevraagd (oa waar wel en waar niet)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JuulSearch25

Eerste paard, ervaringen gevraagd (oa waar wel en waar niet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 22:45

Na heel veel jaren rijden op zowel manege en als bijrijder (bij beiden wedstrijden gereden), wordt het nu tijd voor een eigen paard. Wat ik graag wil is voor mezelf wel duidelijk, waar ik het moet vinden, dat een stuk minder. Zo zoek ik op verschillende sites (Marktplaats, Ehorses, Facebook etc), maar kom zo ook uit bij bv paardencentra of (kleinere) handelaren.
Ik ben op zoek naar ervaringen, maar ook adviezen waar ik wel kan kijken en waar ik beter niet kan gaan kijken. Sowieso zal ik een paard laten keuren bij aankoop (klinisch als RX) en ben ik een type die wel 4x bedenkt of dit wel het juiste paard zou kunnen zijn of dat de verkoper wel zo eerlijk is.
Iemand die mij al een beetje op weg kan helpen?

Elisa2

Re: Eerste paard, ervaringen gevraagd (oa waar wel en waar niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:26

Wat zoek je precies qua ras, type, stokmaat, leeftijd, ervaring? En voor wat voor een budget?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:39

Bedenk ook alvast wat je doelen zijn met dit paard. Wat moet ie kunnen. Denk liever groter dan kleiner. Benoem dat ook bij de keuring.

Ja, waar koop je een paard... Mijn pony stond op marktplaats. Daarvoor was ik bij een fokker wezen kijken. Een kennis heeft bij diezelfde fokker haar pony gekocht, en dat is allemaal heel netjes en open verlopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:43

je kunt ook bieden op paarden die je ziet lopen op wedstrijden of in de manege en die je in het oog springen. Gewoon vragen of ze te koop zijn.
Verder veel mensen die je al kent of je instructeur info vragen over paarden en dat je op zoek bent.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:12

Ik koop het liefst bij een kleine fokker of eigenaar.

Er zijn wel wat oranje lichten voor mij.
- een koopje op een grote professionele stal
- iemand die een paard verkoopt voor iemand anders
- heel erg commerciële verkopers
- als ik het paard nooit eens in de weide kan zien
- als een paard ’s zomers in een donkere stal staat (zomereczeem? )
- als een paard niet op stro staat en in een buitenbox (stofallergie?)
- als een paard speciaal voer krijgt. ( suikerproblemen?)
- als een eigenaar er niet zelf een wil op kruipen ( bokker?)
- als ze enkel willen laten keuren op mijn kosten.
- een paard van 5 jaar of ouder dat nog niet bereden gaat. ( wat is er mis gelopen?)

- voor mij ideaal: ik koop het paard in de late zomer. Ik ga met de eigenaar het paard uit de weide halen, we poetsen het samen en dan kruipt de eigenaar er eerst zelf eens op. Daarna is het mijn beurt. Als het een wedstrijdpaard is, wil ik het ook wel eens op wedstrijd zien.

Een paard zonder minpuntjes bestaat niet, maar ik wil ze zo veel mogelijk kennen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:21

Neem een ervaren paardenman of -vrouw mee als je bij een paard gaat kijken,
Word niet meteen verliefd <3 Dwz blijf je verstand gebruiken.
Beter naar een betrouwbare handelaar dan particulier kopen ivm garantie op verborgen gebreken.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:02

Mijn grootste tip: als het paard niet voorgereden kan worden, is dat een red flag en stap dan niet zelf op. Ik was eigenwijs en mocht daardoor flink zandhappen tijdens een bezichtiging van een paard :+

Er zijn natuurlijk wat handelstallen die niet betrouwbaar zijn, dus zoek voor een bezichtiging altijd even bokt op op Google, vaak komt er dan wel wat naar boven. Ik had m’n eerste paard particulier en mijn tweede ook. M’n eerst was helaas een miskoop (paard bleek stuk en zij had hem dus van een handelstal en verkocht hem voor de lol weer door). Hij kwam van marktplaats, mijn paard wat ik nu heb komt via Facebook uit een groep voor fjorden :). Ben daar gaan kijken omdat ik specifiek opzoek was naar een fjord.

Ik vind particulier fijner, ik mocht meerdere keren komen, buitenrit maken, les rijden. Er zat geen haast achter zoals bij sommige stallen die graag willen verkopen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:11

Ik heb via Marktplaats vooral paarden bekeken en gereden. Kwam uiteindelijk met iets anders thuis dan ik dacht maar tegelijk ook wel weer wat ik zocht. Bij een particulier gekocht uiteindelijk :j Mijn oude instructrice keek elke keer mee (via filmpjes etc) en kon zo het kaf van het koren scheiden. Zeker bij handelstallen staat toch wel veel kaf helaas.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:57

Oskarrino schreef:
Ik vind particulier fijner, ik mocht meerdere keren komen, buitenrit maken, les rijden. Er zat geen haast achter zoals bij sommige stallen die graag willen verkopen.

Als je koopt bij een particulier moet je je realiseren dat je "garantie tot de voordeur" hebt. Als er dan gebreken opduiken na de koop die bij de keuring niet zijn gezien, moet jij bewijzen dat die er al zaten. En dat is vaak erg moeilijk.
Hoewel het ook bij een handelsstal niet makkelijk is om een paard met verborgen gebreken te laten terugnemen heb je - omdat de aanschaf van een paard onder het consumentenkooprecht valt - meer zekerheid dat het paard ook terug kan, mochten er gebreken zijn, die je ondanks de keuring niet hebt kunnen zien. Omdat dan de bewijslast is omgekeerd (en de verkoper moet bewijzen dat het paard het gebrek voor de verkoop niet had).
Mocht het tot een koop komen, zorg ervoor dat je een koopcontract opstelt waarin ook de zaken worden opgeschreven die de verkoper - naast de gezondheid - je over het paard heeft beloofd (bv verkeersmak, trailermak, etc).

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:21

Ik ben via de rasvereniging in contact gekomen met de vorige eigenaresse van mijn paard.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:27

Wat @Babootje zegt :D

En vooral iemand meenemen die verstand heeft van paarden. Laat je niet gelijk gek maken en neem de tijd om een beslissing te maken. Laat vooral goed keuren door je eigen DA of minimaal een ander dan de DA van de eigenaar. Bij twijfel niet doen. Dat soort dingen.

Geniet vooral ook van de zoektocht <3

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:28

En ik zou ook zeker in jouw woon/werkomgeving rondkijken wat betreft stalling... Is er wel plek op een stal waar jij je goed bij voelt?

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:32

Babootje: inderdaad dat is ook zo hoor! Ik heb mijne uitgebreid op de kliniek laten keuren, ze kunnen altijd nog wat missen natuurlijk. Ik zelf kan niet zo goed omgaan met de druk die ze op je zetten bij veel handelstallen :)

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:54

marleen_88 schreef:
En ik zou ook zeker in jouw woon/werkomgeving rondkijken wat betreft stalling... Is er wel plek op een stal waar jij je goed bij voelt?

Dat ook zeker doen idd, eerst zeker zijn van een stalling waar jij je fijn bij voelt.
Zelf woon ik schuin tegenover een pensionstal maar de mensen daar zijn meer wedstrijd gericht terwijl ik een lol met je knol type ben.. mijn paard staat dus in een ander dorp 10 km verderop in een pensionstal aan de bosrand en niet hier tegenover.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:01

koend schreef:

- een paard van 5 jaar of ouder dat nog niet bereden gaat. ( wat is er mis gelopen?)

- voor mij ideaal: ik koop het paard in de late zomer. Ik ga met de eigenaar het paard uit de weide halen, we poetsen het samen en dan kruipt de eigenaar er eerst zelf eens op. Daarna is het mijn beurt. Als het een wedstrijdpaard is, wil ik het ook wel eens op wedstrijd zien.

Een paard zonder minpuntjes bestaat niet, maar ik wil ze zo veel mogelijk kennen.

Ik denk dat bij een heel aantal punten jouw achterdocht de overhand heeft terwijl dat helemaal niet nodig is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:06

Ik verkoop als particulier zijnde mijn sport paarden altijd goed. Nog nooit gezeur achteraf gehad. Integendeel. Krijg nog regelmatig filmpjes en fotos van paarden die ik in het verleden verkocht heb. Ik verkoop ze dan ook niet als ze wat mankeren.
Ik vind het dus kul je beter niet bij particulieren kan kopen.
Het zal maar net een paard zijn die het al jaren goed doet onder een niet proffesionele ruiter waar je interesse in hebt...

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:20

laat je ook niet opjagen, zoals verkopers die zeggen dat je gelijk moet beslissen

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:37

koend schreef:

De helft van je punten slaan echt nergens op.

TS: neem iemand mee die er verstand van heeft. Ook bij een handelaar kan je imo prima kopen, als je maar goed kijkt en keurt.

Welke omgeving zoek je? En wat zoek je?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:49

Ja, Janderegelaa, soms is dat inderdaad zo.
Ik zeg ook niet dat het rode lichten zijn, maar wel oranje.
Bijvoorbeeld het paard in de buitenbox op vlas, terwijl de andere paarden op stro staan. Wil de eigenaar op papier zetten dat het paard geen stofallergie heeft, dan ok. Zoniet moet de prijs ernaar zijn of zoek je iets anders.

Beter eentje teveel laten staan dan eentje teveel gekocht.
Als ik hier op bokt eens lees hoeveel miserie sommige mensen gekocht hebben!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:49

Popstra schreef:
Ik verkoop als particulier zijnde mijn sport paarden altijd goed. Nog nooit gezeur achteraf gehad. Integendeel. Krijg nog regelmatig filmpjes en fotos van paarden die ik in het verleden verkocht heb. Ik verkoop ze dan ook niet als ze wat mankeren.
Ik vind het dus kul je beter niet bij particulieren kan kopen.
Het zal maar net een paard zijn die het al jaren goed doet onder een niet proffesionele ruiter waar je interesse in hebt...

Dat is niet helemaal wat ik zeg. Wel dat je als onervaren koper beter naar een goed bekend staande handelsstal kunt gaan. Want je kunt dan terug en bij de particulier in principe niet. Dat is gewoon een feit. Je hebt dan een soort wettelijke garantieperiode die je bij een particulier niet hebt.
Daarmee diskwalificeer ik jou niet overigens hoor; je zult het best fatsoenlijk doen. Maar genoeg particulieren gezien/meegemaakt met mooie "blauwe ogen", die hun mond hielden over de gebreken van hun paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:57

koend schreef:
Bijvoorbeeld het paard in de buitenbox op vlas, terwijl de andere paarden op stro staan. Wil de eigenaar op papier zetten dat het paard geen stofallergie heeft, dan ok. Zoniet moet de prijs ernaar zijn of zoek je iets anders.

Dit is wel echt onzin… Misschien eet dat paard wel stro of is hij heel erg vies op zichzelf en kan beter op vlas staan. Ik denk dat je niet meteen van het slechtste uit moet gaan bij mensen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:44

Ik vind veel dingen hier echt ver gezocht hoor!
Een perfect gezond en goed paard ga je niet vinden. Ook niet met zulke wens lijstjes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:50

janderegelaa schreef:
koend schreef:

Dit is wel echt onzin… Misschien eet dat paard wel stro of is hij heel erg vies op zichzelf en kan beter op vlas staan. Ik denk dat je niet meteen van het slechtste uit moet gaan bij mensen.

Dat kan allemaal, maar ik snap Koend ook. Als je daar 1 x ingetrapt bent doe je dat geen 2e keer meer.
Of je laat bij de keuring nog een bronchoscopie doen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:53

Maaike_Ma schreef:
laat je ook niet opjagen, zoals verkopers die zeggen dat je gelijk moet beslissen

Ja , eens.
Maar :D :

Er zijn ook mensen die tig keer willen kijken. Soms kan dat misschien wel. Maar vaak toch niet. Een 2e keer vind ik wel realistisch.

Mijn eerste paard kocht ik van m'n trainer, de 2e als veulen , onze welsh via marktplaats en mn huidige paard van een vriendin.

De laatste is een freiberger , daar ken ik een adres , waar al meerdere mensen een paard hebben gekocht en zou ik er zo 1 mee durven nemen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:59

Je moet gewoon iemand meenemen die je vertrouwt en die er wat verstand van heeft.
En ga ook een beetje op je gevoel af, wat Popstra zegt. Wij zijn ook particulier en verkopen af en toe een veulen of een paard. Ik zou het jammer vinden als de particuliere kopers wegbleven, want ik vind het het leukst om een paard te verkopen aan een 'eindgebruiker', en dat zijn eigenlijk altijd particulieren.
Als je een springpaard zoekt, ga dan ook op de kleinere (oefen)wedstrijden kijken. Veel jonge paarden die daar lopen zijn te koop.