Wat kun je vragen als groom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MimixDaina

Wat kun je vragen als groom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 12:22

Hoi!

ik hoop dat het hier goed staat.

Ik ben gevraagd om voor 4 dagen de volledige zorg van 10 sportpaarden over te nemen. Hierbij mag ik in hun accomodatie gaan zitten.
Ik heb alleen geen idee wat hiervoor normale prijzen zijn, ik ben 19 jaar en wel wat ervaring met groomen.
Dus wat kan ik hiervoor vragen?

Alvast bedankt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:26

Dan is het denk ik ook handig om te weten wat je precies moet doen. Wat zijn je werkzaamheden, hoe lang ben je bezig? Van welke faciliteiten mag je gebruik maken, en wat is er voor jou geregeld? Wat is 'wat ervaring'? Verzorg je vooral, of moet je ze ook in (sport)conditie houden alle 10?

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 12:29

Century schreef:
Dan is het denk ik ook handig om te weten wat je precies moet doen. Wat zijn je werkzaamheden, hoe lang ben je bezig? Van welke faciliteiten mag je gebruik maken, en wat is er voor jou geregeld? Wat is 'wat ervaring'? Verzorg je vooral, of moet je ze ook in (sport)conditie houden alle 10?

Het gaat om alle taken van voeren tot mesten, zorgen dat ze buiten komen en beweging, het gaat dus gewoon om een volle dag werk. Ik mag daar op hun accomodatie slapen maar zelf eten regelen.
Zelf op meerdere stallen gewerkt en gereden en daar ook vaker enkele dagen alleen volledige zorg gedragen. Alleen was ik toen jonger dus dan is het loon ook minder, vandaar de vraag

senna21

Re: Wat kun je vragen als groom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:35

Dat je daar mag overnachten, is vooral fijn voor hem, dan is er 24/7 toezicht. Dat zou ik niet zien als beloning. Het zijn 4 werkdagen.
Het klinkt misschien flauw, maar reken een vrijwilligersvergoeding + je boodschappen.
Als je het gaat benaderen als serieus werk, met serieus tarief, ca. 30,- per uur, ben je ook financieel verantwoordelijk.
Hoe goed ken je de eigenaar?

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 12:40

senna21 schreef:
Dat je daar mag overnachten, is vooral fijn voor hem, dan is er 24/7 toezicht. Dat zou ik niet zien als beloning. Het zijn 4 werkdagen.
Het klinkt misschien flauw, maar reken een vrijwilligersvergoeding + je boodschappen.
Als je het gaat benaderen als serieus werk, met serieus tarief, ca. 30,- per uur, ben je ook financieel verantwoordelijk.

Nee overnachten is ook enkel omdat het anders te ver is.

Eigenaar ken ik via via, oude stagebegleidster wist dat ik werk zocht en had mijn nummer doorgestuurd

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:49

Dan zou ik zakelijk een uurloon pakken die voor een 19-jarige realistisch is x je aantal uren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:50

MimixDaina schreef:
senna21 schreef:

Nee overnachten is ook enkel omdat het anders te ver is.

Eigenaar ken ik via via, oude stagebegleidster wist dat ik werk zocht en had mijn nummer doorgestuurd

En toch is overnachten geen beloning in dit geval, maar een bijkomend aspect van je werk.
Is het wit werk? Wat staat er dan in je contract over verantwoordelijkheid voor de dieren en het huis en andere afspraken?
Is het niet wit... - waar ik voor het gemak maar even van uit ga....dan gelden gewoon andere tarieven, maar ook andere verantwoordelijkheden. Dan is het vrijwilligerswerk.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 08-01-25 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:53

Is er gesteld dat je betaald wordt?
In mijn ervaring kijken ze je aan alsof je gek bent als je een ‘normaal uurloon’ wil in de paarden. :=

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:55

het minimum loon voor 19 jaar oud is € 8,44 bruto per uur. tjah het is geen vrijwilligerswerk. Voor jou is het gewoon je werk en moet je jezelf onderhouden. dit is zou zeker niet minder dan het minimumloon vragen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:59

De vraag is niet wat kun je vragen. De vraag is wat wil jij verdienen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:06

Bentuh schreef:
het minimum loon voor 19 jaar oud is € 8,44 bruto per uur. tjah het is geen vrijwilligerswerk.
Voor jou is het gewoon je werk en moet je jezelf onderhouden. dit is zou zeker niet minder dan het minimumloon vragen.

Dat is een minimumloon waarbij de werkgever een echt contract voorlegt, en niet voor een tijdelijke klus. Voor een freelance-opdracht zit je wel rond min. 25,- per uur, maar ik verwacht niet dat ze dat willen betalen (al kun je het natuurlijk vragen)
Ik denk dat je de verantwoordelijkheid voor dit soort zaken niet moet onderschatten. Wat als er iets met huis of de paarden gebeurt? Is dat verzekeringstechnisch afgedekt en zijn daar afspraken over. Zo niet... dan is het beter om dit als vrijwilliger te doen. Dat zijn afspraken die je goed moet afstemmen.

Wil je onderhandelen, vraag dan aan de eigenaar wat hij/zij in gedachten heeft. Zet daarnaast - in je hoofd - je eigen wensbedrag, en ga dan vervolgens in overleg over de uiteindelijke prijs.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:12

Met 19 jaar vier dagen in je uppie verantwoordelijk zijn voor tien (ik neem even aan dure) sportpaarden? Ongeacht het bedrag zou ik daar toch wel heel goede afspraken over maken, zodat jij niet de sjaak bent als er buiten jouw schuld om iets gebeurd :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:13

Ben je dan ook helemaal alleen op het terrein?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:15

Foaly schreef:
Met 19 jaar vier dagen in je uppie verantwoordelijk zijn voor tien (ik neem even aan dure) sportpaarden? Ongeacht het bedrag zou ik daar toch wel heel goede afspraken over maken, zodat jij niet de sjaak bent als er buiten jouw schuld om iets gebeurd :=

En zelfs goede afspraken als er wel door jouw fout iets misgaat.

Kan áltijd gebeuren, zelfs de allerbeste.

Je wil dan niet in jarenlange ingewikkelde rechtszaken terecht komen of zelfs op je 19e al gigantische failliet met enorme restschuld.

Dus bespreekt ook een worst case scenario.
Per app of mail zodat je t 'op papier' hebt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:18

Ik zou een uurloon vragen.
Anders ga je behoorlijk gebruikt worden.
Het werk wat 10 paarden 4 dagen (je bent niet om 17.00 klaar) vergen staat niet in balans met op de accomodatie mogen overnachten. Je hebt ook kwa woonruimte geen poot om op te staan, als ze je eruit knikkeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:20

Ja mee eens, zorg dat het wit werk is en vraag in ieder geval het minimumloon voor jou leeftijd en misschien wat meer als je ervaring hebt/ opleidingen etc. Zorg dat alle afspraken en verantwoordelijkheden duidelijk zwart op wit komen te staan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:23

Volledige zorg van 10 sportpaarden, 4 dagen lang + aanwezig op locatie? Minstens 500 euro. Leuk dat je er mag slapen, maar dat houdt ook in dat je 24 uur per dag klaar staat om in actie te komen. 10 paarden heb je ook vaak niet elke dag binnen 8 uur klaar.

Zet daarnaast goed de verantwoordelijkheden op papier.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:29

Femke_Tweety schreef:
Foaly schreef:

En zelfs goede afspraken als er wel door jouw fout iets misgaat.

Kan áltijd gebeuren, zelfs de allerbeste.

Je wil dan niet in jarenlange ingewikkelde rechtszaken terecht komen of zelfs op je 19e al gigantische failliet met enorme restschuld.

Dus bespreekt ook een worst case scenario.
Per app of mail zodat je t 'op papier' hebt

Helemaal waar :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:36

TS, ik weet niet of je een paardgerelateerde opleiding hebt gedaan. Wellicht kun je je oud-stagebegeleider of een docent vragen om advies.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:27

Ok, zeg dat je 8 euro per uur overdag vraagt (want ongeveer het minimumloon) en de helft ervan als oproepvergoeding voor het nachtdeel. Tenzij je natuurlijk het terrein verlaat voor bezoekjes/ feestjes of toch elders overnacht (overleg wat ze daar in principe van vinden, of je die vrijheid hebt).

Dan kom je uit op 4dagen x 8uur (minimaal, waarschijnlijk eerder 10) x 8 euro= 256 voor de actieve uren.
En 4 dagen x 16uur x4 euro= 256euro voor de oproepuren. Maakt 512 euro. Dat vind ik prima betaald.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:39

500 euro voor 4 dagen?

Dat gaat niemand geven aan een meid van 19 om 4 dagen bij de paarden te 'mogen' verblijven. Al helemaal niet in het wit (dan wordt het helemaal duur).

Niks mis mee om normaal te willen verdienen in de paarden natuurlijk, je kan het altijd proberen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:40

Het is wel 4 dagen keihard werken. Ik vind dat daar best naar betaald mag worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:44

De paarden zijn geen vetpot, dat weten we allemaal. Maar als je het niet gaat proberen dan kom je er sowieso niet. Bovendien: Moet je onder het minimum loon gaan zitten terwijl je wel de 24 uurs verantwoordelijkheid hebt? Dan snij je jezelf gigantisch in de vingers. We hebben het hier niet over 10 recreatie-pony's in een weiland.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:45

Dat vind ik dus ook, ik weet niet of er nog andere gegadigden zijn voor die baan? Als zij de enige is kan je best wat meer vragen. Kans dat ze dat dan wel gewoon betalen...

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:46

Even een newsflash: jullie betalen jullie pensionhouder ook geen 24/7 loon. En die zorgt voor meer dan 10 paarden.

Zoals gezegd: TS kan het altijd proberen, maar 500 euro is echt niet gebruikelijk. Als het wel lukt: mooi!