Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Odin2023 schreef:@RianneH
Hij staat elke dag met vriendjes maar hij speelt niet graag haha soms even de zotte 10min maar meneer is echt liever lui als moe. Ik corrigeer hem zeker, heb alle 2 de manieren ik ben (anti slaan of iets maar hij heeft het duidelijk nodig) hardhandig flinke mep of trap, idd meneer heeft een dikke huid en is niet onder de indruk of zachthandig maar dat werkt zeker niet. het echt aanvallen zoals de mensen op stal beschrijven doet hij bij mij niet, maar het gebeurt ook altijd als ik er niet bij ben. En dat vind ik lastig soms te beoordelen
Goof schreef:Ik zou hem lekker een jaar in een gemengde kudde zetten, dan wordt hij echt wel opgevoed door de andere paarden.
Goof schreef:Ik zou hem lekker een jaar in een gemengde kudde zetten, dan wordt hij echt wel opgevoed door de andere paarden.
boedjang schreef:Ik merk dat mijn kleinere man erg gebaat is geweest bij nieuwe kudde. Die corrigeren m wel hoor. Das maargoed ook,want het is een aap. Hiervoor stond hij met alleen merries, nu met paar ruinen en 1 merrie. spanningsboog is nog kort voor zo'n jonkie.
ikke schreef:Odin2023 schreef:@RianneH
Hij staat elke dag met vriendjes maar hij speelt niet graag haha soms even de zotte 10min maar meneer is echt liever lui als moe. Ik corrigeer hem zeker, heb alle 2 de manieren ik ben (anti slaan of iets maar hij heeft het duidelijk nodig) hardhandig flinke mep of trap, idd meneer heeft een dikke huid en is niet onder de indruk of zachthandig maar dat werkt zeker niet. het echt aanvallen zoals de mensen op stal beschrijven doet hij bij mij niet, maar het gebeurt ook altijd als ik er niet bij ben. En dat vind ik lastig soms te beoordelen
Kun je je er iets bij voorstellen dat hij andere mensen zou aanvallen?
Ooit een tweejarige Welsh-Cob gekocht en die werd door stalgenoten ook vanalles toegedicht wat bij nader onderzoek nergens op sloeg en volkomen uit de duim gezogen bleek. Ik zeg niet dat dat bij jou ook zo is, maar sluit het ook niet op voorhand uit. Probeer feiten te verzamelen om je beeld correct.
Als je elke dag 30min iets goed doet met hem, heeft hij 23,5uur om paard te zijn en opgevoed te worden in die kudde.
en hoe zeker weet jij dat die kudde hem ook opvoedt??
NibbitLotus schreef:Mijn jonge merrie heeft ook moeite met zich te gedragen zodra er eten in het spel is.
Wij zijn momenteel erg consequent en duidelijk naar haar en zagen al heel snel resultaat.
Bij mijn merrie uit het zich in lelijk kijken zodra we bij haar staldeur komen. Zodra ze haar oren naar achteren doet, moet ze van ons naar achteren. Ze krijgt pas brok / aandacht / lekkers zodra ze die oren uit haar nek haalt. Mijn merrie had héél snel door hoe en wat en corrigeert zichzelf inmiddels. Als wij met brok aankomen zet ze uit zichzelf een stap naar achter en wendt ze haar hoofd af.
Duidelijk en consequent zijn is echt heel belangrijk. Voorheen zagen wij het af en toe door de vingers en het gedrag werd alleen maar erger. Nu we heel consequent zijn en niks meer tolereren, is het klaar.
Wij corrigeren met lichaamstaal en eventueel stem. Soms moet ik met mijn hand wuiven maar meer dan dat ook echt niet.
Vervelend gedrag is het, hopelijk kan je een manier vinden om het aan te pakken. Kan mij goed voorstellen dat het niet motiverend is. Vooral op proberen te lossen nu hij nog jong is.
Odin2023 schreef:Ja dat dus kudde heeft hem 1x opgevoed in het begin en nu kijken ze niet naar hem, soms als hij wat te dicht in de buurt komt. Hij zal het uiteindelijk toch met mij moeten doen
Odin2023 schreef:Goof schreef:Ik zou hem lekker een jaar in een gemengde kudde zetten, dan wordt hij echt wel opgevoed door de andere paarden.
Hij staat/heeft in een kudde gestaan maar de kudde doet niet veel, hij staat wat afgezonderd en is dan ook beetje de underdog zeg maar. Nu staat hij wel binnen maar staat hij dagelijks met andere verschillende paarden maar hij zoekt het ook niet op
Lieser schreef:Odin2023 schreef:Ja dat dus kudde heeft hem 1x opgevoed in het begin en nu kijken ze niet naar hem, soms als hij wat te dicht in de buurt komt. Hij zal het uiteindelijk toch met mij moeten doen
Uiteindelijk wel, maar hij is nu pas 8 maanden. Dus nu hoeft hij toch nog niks? Behalve spelen met leeftijdsgenootjes en wat veulen-ABC. Ik zou kijken of hij ergens bij een opfok kan staan, dat is veel fijner dan een pensionstal.
Elisa2 schreef:Ik denk ook dat hij een kudde nodig heeft met leeftijdsgenoten zodat hij lekker kan spelen en grenzen kan verkennen.
Hij is niet goed gesocialiceerd omdat hij alleen is gezet na het weghalen bij de moeder.