Uit de manege gezet om leugens instructrice - hoe loslaten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

Uit de manege gezet om leugens instructrice - hoe loslaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 20:03

Hoi allemaal, ik reed al 7 jaar tevreden bij *** in ***. Kreeg toen een andere instructrice ivm zwangerschap. Ze leek me wel aardig, tot ze me de les ging lezen over hoeven uitkrabben. Ik heb sorry gezegd en uitgelegd waarom ik dat niet doe (teveel pijn, soms uitval). Ging er ook vanuit dat ze dat wel wist. Een week later kwam probleem 2. Ik stap al 6,5 jr op via een houten muurtje dus nu ook. Maar dat mag ineens niet meer. Dus een gammel krukje op een schuin stuk zand en klimmen (ik rij met barebackpad), dat deed echt zeer. De tranen sprongen in mijn ogen, met "je moet nu niet gaan huilen" als reactie tot gevolg. Dat was dus de pijn in mijn lijf... En toen moest de les nog beginnen. Hierover zou ze later zeggen dat ik de hele tijd opmerkingen ver onder de maat heb gemaakt.(niet waar! Al zeg ik met pijn weleens k*tlijf, dat ze verkeerd kan hebben verstaan)
De dag na de 3e les kreeg ik een mailtje. Dat ik duidelijk niet klikte, zo grof had gescholden en niet meer terug hoefde te komen. Kluisje leeghalen en weg. Nergens kans voor mijn verhaal.

Ik ben autistisch en kan wat moeilijk wennen. Dat klopt. En als alles anders moet is dat veel. Ik blijf altijd respectvol en aardig. Dat ik dat niet zou zijn, vind ik de ergste beschuldiging. En dus gelogen. Mijn begeleidster heeft de manege nog gebeld, maar ze staan nergens voor open. Mijn kant wordt gewoon niet gehoord!

Al ik erover denk of praat blijven de tranen maar komen. Ik was gehecht aan de paarden die ik reed en het was de enige manege waar ik zelf heen kon, zonder dure taxi. Het lichtpuntje van mijn leven, dat me nog aan de gang hield. Nu allemaal weg. Voorgoed!

Hoe kom ik hier in vredesnaam overheen?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 30-10-24 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Hevonen

Re: Uit de manege gezet om leugens instructrice - hoe loslaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:12

Ga eens met de leiding praten, of haal je vorige instructrice erbij. Nee heb je, Ja kun je krijgen.

Als het allemaal niet werkt zou ik het echt proberen los te laten, want daarmee doe je vooral jezelf pijn, maar zo ver is het nu nog niet.

Misschien hebben ze een andere instructrice/instructeur, of kun je privélessen nemen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:15

@Hevonen
TS gaf in haar vorige topic al aan de de manege eigenaresse haar de toegang tot de manege heeft ontzegt.
Hoe vervelend ook, elk bedrijf mag dat beslissen wat de reden ook is.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 20:17

Leidind wil geen gesprek |o en mailt niet terug. Wat zijn vrouw vindt, weet ik niet. Maar E geeft ineens heel veel lessen dus is belangrijk voor ze.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 20:23

Hoe laat ik zoiets los? Het is effectief mijn enige plek om paard te rijden. En ik zou al een halfjaar stoppen, ivm zware kosten voor lieve sponsor... Ben bang dat ik nu "gestopt" ben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:30

Vreselijk, het is absoluut niet leuk.

Ik begrijp heel goed dat je gehoord wilt worden.
Het is niet eerlijk tegenover jou.

Rare gang van zaken, ik zou er niet eens meer willen komen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:32

Kan het zijn dat er toch iets meer is gebeurd dan je hierboven beschrijft? Zoals jij de situatie beschrijft herken ik deze manege/manegehouders niet.
Evengoed heel naar dat je niet meer kan paardrijden. Wie weet in de toekomst?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:33

Kun je ze misschien een brief schrijven om het in ieder geval jouw kant van het verhaal te doen?
Dan heb je dat voor je gevoel in ieder geval gedaan en is het verder aan hen wat ze ermee doen.
Misschien helpt een brief schrijven ook om dit voor jou af te sluiten :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:34

Je opent nu een tweede topic hier over..
De verhalen komen niet overeen?

Dus waar gaat het mis?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:45

Oh wat naar! Jammer dat het ook na wat tijd niet tot een oplossing komt. En hoe je eroverheen komt - dat is niet iets van een afvinklijstje volgen en dan is het klaar. Het is gewoon heel frustrerend.

Maar het helpt soms als je het kunt opdelen in 'nu' en 'later.' Voor nu heb je gewoon pauze. Je weet nog niet wat de toekomst gaat worden, je neemt eerst even pauze. In elk geval tot na de feestdagen zou ik zeggen, want zo'n eind van het jaar is nooit een goeie tijd om ergens anders te beginnen. Dus je kunt voor jezelf bijvoorbeeld bedenken: ik ga pas in februari samen kijken met mijn begeleider wat er wel mogelijk is, maar nu heb ik gewoon pauze. Dat kan helpen om het voor nu een stuk minder overweldigend te maken.

Er zijn overigens twee maneges die misschien in aanmerking komen: de Maxima-manege in Den Dolder en de manege Gooi en Eemland. Hoewel je dan wel zit met het vervoer is het misschien makkelijker om concreet te denken over hoe je daar toch kunt komen. Het is misschien wel lastig en duur met de taxi - maar misschien kun je bijvoorbeeld om de week? Of is de afstand in de zomer te overbruggen met een electrische fiets?

Het helpt misschien om te bedenken dat er in elk geval nog wel een paar maneges zijn waar je wel terecht kunt, en dat het probleem meer praktisch is dan dat het helemaal nooit meer kan. Voor praktische problemen kun je oplossingen zoeken. Net als voor het budget: het is allemaal niet makkelijk, maar er zijn sportfondsen en taximogelijkheden. De deur is niet voor altijd dicht!

Maar geef jezelf ook zeker even de tijd. Het helpt vaak niet om uit alle macht meteen door te willen en het meteen op te lossen. Het is best heftig als je zo wordt weggestuurd, en een alternatief is een stuk lastiger dan een plek waar je zolang was.

Veel sterkte!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 20:48

AnnemiekvM schreef:
Kan het zijn dat er toch iets meer is gebeurd dan je hierboven beschrijft? Zoals jij de situatie beschrijft herken ik deze manege/manegehouders niet.
Evengoed heel naar dat je niet meer kan paardrijden. Wie weet in de toekomst?

Zo kende ik ze ook niet... maar als ik werkelijk had gedaan wat zij beweren, snap ik de reactie wel.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:48

Reed je de les op een manege paard of had je een lease paard?

Ik ken de manege en ik denk, zeker omdat we de andere kant van het verhaal ook niet weten dat er weinig ingang/mogelijkheid is om hierop terug te komen en weer lessen af te nemen.

En bekijk het zo.. zou je dat nog willen na deze confrontatie?

Misschien, zeker gezien je autisme zou je eens kunnen kijken of de Maxima Manege geschikt is? Deze hebben juist fijne omgang en aanpassingen voor mensen met lichamelijke klachten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:50

Ik kan me echt wel heel goed voorstellen dat als zij denkt dat je haar tijdens de les hebt uitgescholden voor poedersuiker, je daar niet meer welkom bent. En dat ze ook niet openstaan voor een gesprek. Ik vind het evengoed heel vervelend voor jou als dat niet je intenties waren, maar ik denk wel dat het een goede tip is voor de toekomst om niet scheldend of vloekend op je paard te zitten. Ik hoef ook geen scheldende mensen in mijn les, ook niet als het niet op mij gericht is.

Voor nu, misschien is het een optie om samen met iemand een brief of mail te schrijven met daarin wat uitleg over hoe jij de situatie beleefd hebt, oprechte! excuses en het verzoek of je over een halfjaar eens contact mag opnemen om te kijken hoe ze er dan instaan. Wie weet is er dan nog wel wat mogelijk. Ik zou dat wel even samen met iemand doen. Ik bedoel dit echt niet rot, maar als de toon hetzelfde is als in dit topic denk ik niet dat je ver komt. Dat is teveel gericht op wat anderen allemaal verkeerd doen en ik zou me echt proberen te richten op jezelf. Laat zien dat jij een verkeerde inschatting hebt gemaakt en dat je daaraan wil werken. Dan is de kans op een goede afloop groter dan wanneer je gaat benadrukken waarom een ander niet goed of je gelijk probeert te halen. Of anders gezegd, beslis eerst voor jezelf of gelijk krijgen in deze belangrijker is dan je rijlessen. Want ik denk niet dat je beide kan krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:55

Jolliegirl schreef:
Je opent nu een tweede topic hier over..
De verhalen komen niet overeen?

Dus waar gaat het mis?

Hoezo: waar gaat het mis?

TS heeft sommige zaken wat anders verwoord, maar de twee topics vertellen toch echt hetzelfde trieste verhaal.

@TS :(:) Heel erg rot en sneu allemaal...!

Ik kan me voorstellen dat je met chronische pijnklachten af en toe "k*tlijf" zegt.
Rot voor je!
- ...en als iemand 'wijf' gehoord heeft, kan ik mij voorstellen dat er gedoe van komt.

Misverstaan - misverstand, maar dan nog heel erg flauw en stom dat er niet eens een gesprek mogelijk is!!! :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:56

Ik kan me niet voorstellen dat je in een manegeles scheldend of vloekend op het paard zit. Dat is gewoon niet akkoord.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:58

Maar jongens, in hoeverre heeft ze nou onwijs gevloekt?
Als je pijn hebt mag je toch tegen jezelf wel eens poedersuiker zeggen?

En gaat dit om een priveles of groepsles?
Want op een BBP een groepsles rijden, lijkt me daar niet mogelijk.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 21:01

Ik heb deze reactie ook nooit verwacht van de eigenaars. Maar toch, er is geen weg terug. Vreselijk.
Misschien wilden ze mij al weg. Als uitzondering. Ik reed privélessen in de ochtend als enige voor vast, bitloos en met barebackpad. Daar waren ze niet zo blij mee denk ik.....
Iets anders zou ik ook niet weten. Ik had het zelf meteen moeten zeggen. Nu ben ik de "dader".

Geen leasepaard, Silver meestal. Ik zit echt niet vloekend te paard een enkele keer zeg ik k*tlijf en dat kan ze verkeerd hebben verstaan, ik praat ook weleens tegen het paard. (" nee dat was geen hoek, dat gaan we nog een keertje doen"). Zeker niet veel vloekend. Eerder in gesprek met de instructrice. Dat was nu ook, die 3e laatste les. Dus daarom snap ik het niet. Ze gaf feedback, ik stelde vragen...
Mijn antwoord op hun mail 21u de volgende dag was geschokt doch beleefd. Ik heb nooit antwoord gekregen.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:21

TS, je zet best wat informatie online en schrijft ook om welke manege het gaat. Ik zou hier voorzichtig mee zijn, zeker als je nog terug wil komen. Dit soort informatie blijft - als je er niets aan laat doen - altijd vindbaar, en dat komt de situatie ook niet ten goede.

Laat je posts verwijderen en stuur een brief naar de eigenaren. Zeg hierin dat je spijt hebt van de situatie en leg jouw kant van het verhaal uit. Maak in de brief geen verwijten naar je instructrice, daar schiet je niks mee op. Het is geen garantie dat je terug mag komen, maar je laat je wel van je goede kant zien.

Propperdepop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:47

Met de negatieve recensies en dit topic denk ik persoonlijk dat je een terugkomst bij die manege niet meer kunt verwachten.

Die manege was voor jou helaas niet meer de goede plek, dat is verdrietig en dat je je verdrietig voelt is ook oké.
Wie weet kun je na dat half jaar pauze voorzichtig weer eens gaan kijken naar een manege die beter bij jouw wensen en behoeften aansluit.

Veel sterkte.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:55

ts ik had al in je andere topic gereageerd.

De prinses maxima manege ligt ook vlakbij Baarn in de buurt is dat niet wat voor je?

Ik denk als je oude manege al geen gesprek met je begeleiding willen dat het boek gesloten is. Probeer wat tips aan hun te vragen om het proberen achter je te laten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:57

Eerst beter worden en dan verder kijken. Misschien is rijden op een aangepaste manege beter. En naam noemen vind in niet netjes.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:58

Oei ja, ik zie nu ook de recensie op Google. TS, ik snap dat je boos en verdrietig bent, maar ze overal zwart maken is echt niet de manier om dit op te lossen.

Ik ga dan toch mee met de reactie van mijn voorgangers. Laat het los en probeer het eventueel opnieuw op een andere plek.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:03

Is ergens prive gaan lessen geen optie TS? Om even de positieve kant op te kijken :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:05

Laten we even voorop stellen dat ik begrijp dat deze situatie erg lastig is voor je en ik vind het ook oprecht naar voor je dat je niet meer welkom bent daar.
Ik ben echter ook heel benieuwd naar de andere kant van het verhaal. Mijn ervaring is dat maneges het op dit moment niet makkelijk hebben, dus zomaar een betalende klant wegsturen voelt gek. Misschien is het goed om nog eens met je begeleiding te praten en eens kritisch te kijken naar wat er gebeurd is. Niet dat dat de uitkomst hiervan zal veranderen, maar met een beetje geluk leer je weer wat over jezelf en voorkom je dat iets soortgelijks in de toekomst weer gebeurd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:30

Emoties loslaten - tja, hoe doe je dat?
Er zit geen "uit"knop op....

Boosheid, verdriet, angst en wat al niet komen niet voort uit je logische verstand en je logische verstand kan het ook niet 'uitzetten'.

...een situatie loslaten "kan wel".
Je kunt een besluit nemen.
Liefst een weloverwogen besluit.
En daar dan naar handelen.