Trailer laden rechts of toch links?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarolinePro2

Trailer laden rechts of toch links?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 07:23

Hoi!!

Onderwerp spreek voor zich. Ik heb tijdje geleden Trailerlaadtraining gehad van Esther de Vries. Echt een topper. Echter is mij/ons toen aangeleerd om je paard op rechts te laden ipv links vanwege meerdere reden vanuit Esther zelf. Terwijl op links veel beter is vanwege wegligging, word ook aangegeven. Ik begin nu te twijfelen wat de wijsheid is. Op rechts aanhouden of links inladen?

Hoor graag jullie ervaringen!

Muronia

Re: Trailer laden rechts of toch links?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:25

Ik weet niet beter dan (het grootste/zwaarste paard) op links laden.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:26

Kijk ook naar het paard. Hier een die echt niet links wil staan, ander niet rechts. Links wordt inderdaad aangeraden ivm de wegligging, terwijl anderen zeggen rechts ivm aanrijdingen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:27

Ik zet ze altijd links. Als ze allebei meegaan dan zet ik de zwaarste links en de shet rechts. Vanwege de wegligging idd. Hier zijn ook vaak smalle wegen dus als je de berm in moet lijkt me dat fijner met je paard links

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 07:27

Muronia schreef:
Ik weet niet beter dan (het grootste/zwaarste paard) op links laden.

Dat dus!! Ik schrik daar enorm ervan!! Dus begin enorm te twijfelen..

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 07:28

Lithya schreef:
Kijk ook naar het paard. Hier een die echt niet links wil staan, ander niet rechts. Links wordt inderdaad aangeraden ivm de wegligging, terwijl anderen zeggen rechts ivm aanrijdingen.

Dat dus!! Dat was de reden dat Esther ons rechts aan heeft geleerd. Op rechts staat ze rustiger dan op links..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:28

Hier altijd links.
Ivm wegligging, maar ook voor het geval je tijdens het rijden onverhoopt met 1 wiel in de berm zou komen

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 07:29

capopjekop schreef:
Ik zet ze altijd links. Als ze allebei meegaan dan zet ik de zwaarste links en de shet rechts. Vanwege de wegligging idd. Hier zijn ook vaak smalle wegen dus als je de berm in moet lijkt me dat fijner met je paard links

Dat is mij ook altijd geleerd sinds mijn kinder jaren. Ivm zwaarte enz.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:31

Volgens mij was de logica vanoudsher dat als je de trailer in de berm moet rijden of parkeren (omdat je met pech staat etc) het gewicht van de lading dan nog op de verharde weg staat. Waardoor je makkelijker weer weg komt, je trailer niet evt erg zakt in de blub (en in ergste geval daardoor zo scheef komt dat je kantelt, maar dat is wel erg doordenken haha).
Niet de wegligging an sich op de weg maar echt het in de berm moeten gaan. En dat doe ik regelmatig, met de wat smallere wegen binnendoor.

Ik laad die van mij altijd links, soms een iets zwaarder paard mee en die staat dan rechts naast die van mij.
Als je paard rechts echt rustiger staat, is dat een voordeel en de afweging waard.

Mbt die aanrijding, dan bedoelt zij dus van de zijkant? Want ik heb 'm van achteren gehad, auto erin geklapt, dat heeft de klep goed opgevangen (Bockmann alu trailer).
Als je gewicht aan de rechterkant staat, zou hij dan juist niet omkiepen als er een duw vd andere zijkant komt?
Laatst bijgewerkt door Smotz op 12-07-24 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:35

Nibbit schreef:
Hier altijd links.
Ivm wegligging, maar ook voor het geval je tijdens het rijden onverhoopt met 1 wiel in de berm zou komen

Dat dus, kans dat je dan op zijn kant gaat is gewoon minder groot is mij altijd geleerd.
Maar ook als je op een smalle weg wel de berm in zou moeten en t is nattig wil je niet het meeste gewicht juist op dat punt hebben.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:37

zeker kleinere weg zijn bol en lopen schuin rechts af, bij paard rechts zetten zou de trailer dus eerder om kunnen slaan.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:57

Mijn vorige paard was er 1 die met geen mogelijkheid links wilde staan, dus ik heb hem jaren lang rechts vervoerd, ging altijd goed. Mijn huidige paard staat wel altijd gewoon links.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:58

Bij een tweepaards trailer links als er 1 in staat of links de grootste/zwaarste.
Bij anderhalf regelt het paard het lekker zelf waar hij ongeveer staat :D

Ook met de laadtraining die wij hebben gehad (van iemand anders) hebben wij gewoon links leren laden. +:)+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:58

Joh, dat verhaal over 'als je in de berm terecht komt' 'op een rotonde kiep je om' is zo oud als de weg naar Kralingen en er is nooit enig bewijs voor geweest dat het uitmaakt. Trouwens, mbt dat rotondeverhaaltje: ooit bedacht dat een klaverblad op de snelweg de bochten de andere kant op heeft? :+

Bovendien hebben we tegenwoordig trailers met onafhankelijke vering ipv 40 jaar geleden toen ze bladveren hadden, en hebben we tegenwoordig auto's met 300 Nm koppel of meer, ipv vroeger 150 Nm en dan had je al een dikke bak.

Ik zet paarden dus ook gewoon rechts, kunnen ze veel beter naar achteren zien en dus verkeer zien aankomen. Wat denk je dat een paard dat links staat ziet in een trailer? Een wit vlak, dat ziet-ie. En aan de andere kant de berm, waar niets gebeurt. En dan wel de herrie van inhalende auto's horen.

Ik heb trouwens tegenwoordig lange stangen in m'n tweepaards voor 2 van de 3 paarden, die willen meer ruimte, en hoe ga je dan uberhaupt nog bepalen waar je paard staat? Ook al niet.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-07-24 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:00

Ik laadde ook altijd links. En in geval van 2 paarden de zwaarste links. Maar ja, nu heb ik een merrie die een engeltje is met laden op rechts en links dusdanig het gevecht aan gaat dat ze daarna helemaal niet meer te laden is dat ik haar maar gewoon rechts zet. Overigens mocht je een aanrijding krijgen op de weg dan zal de trailer meestal aan de kant geraakt worden waar je de meeste auto’s passeert en dat is links. De wat dat betreft staat je paard rechts weer veiliger.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:48

Ik laat ze zelf kiezen.

Vaak rij ik met lange stangen (trekpaarden, maar als het zo uitkomt vervoer ik de rijpaarden ook op deze manier). en dan gaan ze gewoon schuin gaan staan. Mijn zwaarste paard steekt altijd de kont schuin links en de voorkant aan schuin rechts.

De rijpaarden laat ik bij het inladen zelf kiezen, ze wisselt zelf af. Een van de rijpaarden stond stabieler rechts dus die ging altijd rechts.

Het kantelen is nog van de tijd met 1-paardstrailertjes. De trailers van nu zijn daar niet meer gevoelig voor door de breedte en betere veren.
Daarnaast, als je twijfelt om de berm in te rijden door zachte berm of hoogteverschil, dan doe je dat beter gewoon niet. ik ga in binnenwegen héél zelden de berm in met de trailer. De tegenliggers kunnen prima een stukje achteruit indien nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:59

Ik heb altijd geleerd, links laden..inderdaad vanwege stabiliteit.

Als paard beide kanten even makkelijk laadt zou ik het dus gewoon op links houden.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:05

Kijk wat je paard fijn vind en wat je zelf fijn vind. Vroeger is geweest en regels zijn er om gebroken te worden. Wat voegt jullie, dat is de beste keuze.

Ik heb ze in principe links staan, maar een wil alleen maar rechts dus die staat rechts.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:06

Als ik trailerlaadsessies doe, doe ik het ook links. Met de boeven aangegeven redenen. Als het paard daar een probleem heeft gaan we dat onderzoeken en vooral observeren wat het paard aangeeft.
Zijn al mensen die daarom een 1,5 trailer hebben gekocht of een vrachtwagen. Mocht je nog vragen hebben stuur gerust een pb.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:08

Ik heb ze in principe rechts staan.
Mijn zadelkamer zit bovendien links, dus dat is als begeleidend mens ook nog eens onhandig. (Mijn paarden lopen voor me uit, maar dat doet ook niet ieder paard)

Maar echt, nog een keer, stabiliteit is géén reden per se links te laden. Er is geen probleem met stabiliteit met moderne, onafhankelijk geveerde, anderhalf en tweepaardstrailers.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:15

Ik ga voor links. Toch inderdaad met het idee dat het paard nog boven de weg staat als de rechterwielen de berm in moeten. De kans op aanrijding vind ik minder groot en ook dat kan van rechts of van achter
Waar hebben jullie dit trouwens geleerd? Met E rijbewijs halen is dit nooit besproken bij mij
Wat zijn de voordelen van rechts volgens deze cursus?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:31

Ik heb het met het halen van mijn E nog eens nagevraagd en het is als je de berm in moet toch wel iets gunstiger als het (zwaarste) paard links staat.

Dus als het het paard niet uitmaakt links. Echter heb ik ook 1 sufkees die zo vaak links heeft gestaan dat ze nu denkt dat ze alleen links kan staan. Ik heb geen zin om daar de strijd over aan te gaan want links loopt ze zo de klep op dus ja die staat links.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:01

Ik heb het tussenschot er gewoon tussenuit gehaald :+

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:15

Het liefst links, maar 1 bij ons moet rechts staan ivm uitladen door een trauma als veulen zijnde.
Als het paard liever rechts staat lijkt me dat veiliger/rustiger dan een gespannen paard aan de 'goede' kant

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 10:18

Enzo_Ollie schreef:
Het liefst links, maar 1 bij ons moet rechts staan ivm uitladen door een trauma als veulen zijnde.
Als het paard liever rechts staat lijkt me dat veiliger/rustiger dan een gespannen paard aan de 'goede' kant

Dat is mij dus ook opgevallen!! Als ik haar rechts wil inladen is ze veel rustiger dan als ik haar op links probeer te laden.