Dierenarts omgeving Eindhoven voor Keuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Dierenarts omgeving Eindhoven voor Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 10:03

Hoi,

Wij hebben dit weekend besloten om een paard te kopen in de omgeving van Eindhoven. Nu moet hij nog klinisch en rontgenologisch gekeurd worden.

Gezien ik niet uit die omgeving kom ben ik benieuwd wie jullie aanraden en waarom?

De eigenaar gaf aan van Dierenkliniek de Kempen te hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dierenarts omgeving Eindhoven voor Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:11

Someren.
Dan heb je niet dezelfde dierenarts als de verkoper.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:12

Sint Oedenrode zit ook een paardenkliniek.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 10:31

Is de Kempen wel gewoon een goede kliniek?
Ik ben niet perse bang om haar dierenarts uit te nodigen als het gewoon een nette dierenarts is

Skye93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:53

Sint Oedenrode is inderdaad een prima kliniek! En Someren zeker ook. De Kempen ben ik niet bekend mee verder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:55

Kempen ben ik ook niet mee bekend.
Maar ik zou gewoon nooit de eigen DA willen.
Moergestel wel bekend mee.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 10:57

Helaas is Sint Oederoden en Moergestel te ver uit de richting. Paard staat onder Eindhoven. Someren kan eventueel wel. Daar zal ik eens naar kijken.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:04

Als je bereid bent om een stukje te rijden vanuit Eindhoven, erg fijne dierenarts voor keuringen en nog betaalbaar ook. Dierenkliniek Landhorst

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:05

Dierenkliniek Dennenoord kan je ook naar kijken. Heb ik zelf goede ervaringen mee :)

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:06

Je zou ook eDigit kunnen vragen. Die komen gewoon op locatie bij het paard zelf. Ik zou ook niet zo snel kiezen voor de eigen dierenarts. Een tweede paar ogen zien altijd weer andere dingen, dus alleen daarom al vind ik het een prettig idee als er een 'vreemde' dierenarts komt kijken voor de aankoopkeuring.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:06

Ik zou niet in Someren keuren maar dat is mijn persoonlijke mening. Dan zou je uitkomen op inderdaad Moergestel en Sint-Oedenrode. Onder Eindhoven ken ik geen kliniek, in Stiphout zit er ook eentje volgens mij. Of ik zou iemand digitaal aan huis laten komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:08

En ik zou dus wel Someren kiezen bij een aankoopkeuring :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:19

LoveBodin schreef:
Dierenkliniek Dennenoord kan je ook naar kijken. Heb ik zelf goede ervaringen mee :)

Deze indd. In Duizel onder Eindhoven.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:21

Vet You Service. Maar wellicht iets tekort dag maar kunt het altijd proberen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:31

Ik heb donderdag toevallig een keuring in Moergestel en heb Dolf Desmedt uit Belgie gevraagd +:)+

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:34

Mits je op locatie waar het paard staat kunt keuren zou ikvoor Dierenartsenparktijk de Wal uit Pelt gaan. Die komen ook op locatie en vind ik persoonlijk veel beter dan Dennenoord.

Uiteindelijk heeft elke kliniek zijn voor- en tegenstanders.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:36

Wat is onder Eindhoven?

Je hebt ook nog een kliniek in Ell, dat is bij Weert. (handig als het regio Budel, Maarheeze, Leende, Valkenswaard enz betreft)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:46

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:09

DuoPenotti schreef:
Of
Boshoven kliniek leende

https://depaardenartsen.nl/keuringen/

Wel ervaring mee maar niet met keuringen

Hele fijne dierenartsen , naar mijn mening.
Zelf alleen nog nooit een keuring via hun laten doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:24

davinci2412 schreef:
Is de Kempen wel gewoon een goede kliniek?
Ik ben niet perse bang om haar dierenarts uit te nodigen als het gewoon een nette dierenarts is

Regel 1 is keuren bij je eigen dierenarts. Liefst nog een stukje uit de omgeving van de eigenaar.
Zorg ervoor dat je laat keuren door een erkende keuringsdierenarts voor paarden. Op de website van Stichting Paard vind je daar een overzicht van https://www.stichtingpaard.nl/ klik op de knop erkende keuringsdierenarts voor paarden en vervolgens op de paarse knop rechts. Dan kom je op een google maps overzicht waarop deze artsen zijn aangegeven.

Spreek van tevoren goed af wat jij acceptabel vindt. Zeker als de verkoper de keuring betaalt bij een negatief advies is dat belangrijk. Bijvoorbeeld, KS klasse 3 is acceptabel en levert een positief advies op.
Als jij beslist geen KS accepteert, kan dat maar beter van te voren duidelijk zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:29

Lau07 schreef:
Je zou ook eDigit kunnen vragen. Die komen gewoon op locatie bij het paard zelf. Ik zou ook niet zo snel kiezen voor de eigen dierenarts. Een tweede paar ogen zien altijd weer andere dingen, dus alleen daarom al vind ik het een prettig idee als er een 'vreemde' dierenarts komt kijken voor de aankoopkeuring.

eDigit zou ik niet doen. Die maken alleen foto's. En dat is maar de helft van een keuring.
Zij adviseren op hun website ook om voor een klinische keuring naar een Erkende keuringsdierenarts voor paarden te gaan. En als je daar dan toch bent laat je meestal gelijk ook de foto's maken, want de keurende dierenarts kan deze maar beter ook interpreteren.
https://www.edigit.nl/keuren/verkoop-en-aankoopkeuring

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:56

Babootje schreef:
Lau07 schreef:

eDigit zou ik niet doen. Die maken alleen foto's. En dat is maar de helft van een keuring.
Zij adviseren op hun website ook om voor een klinische keuring naar een Erkende keuringsdierenarts voor paarden te gaan. En als je daar dan toch bent laat je meestal gelijk ook de foto's maken, want de keurende dierenarts kan deze maar beter ook interpreteren.

eDigit is een Erkende keuringsarts.... Ik heb al meermaals met plezier gebruik van ze gemaakt. Ze voeren ook gewoon een klinische keuring uit, dus wellicht had je iets beter moeten lezen Babootje. :o
https://www.edigit.nl/erkenning

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 13:11

Babootje schreef:
Lau07 schreef:

Lau07 schreef:
eDigit is een Erkende keuringsarts.... Ik heb al meermaals met plezier gebruik van ze gemaakt. Ze voeren ook gewoon een klinische keuring uit, dus wellicht had je iets beter moeten lezen Babootje. :o

Wellicht Lau, maar klinisch keuren op locatie is echt suboptimaal. Bv bij het monsteren moeten de bodems waar je op monstert egaal zijn, moet je een goede harde volte hebben en een recht stuk met voldoende lengte om de rechte lijn te kunnen monsteren. Meeste stallen - uitzonderingen daargelaten - beschikken daar niet over.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 13:16

Ik heb dierenkliniek de Wal uit Pelt (België). Top ook voor keuren.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 13:22

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Lau07 schreef:

Lau07 schreef:

Wellicht Lau, maar klinisch keuren op locatie is echt suboptimaal. Bv bij het monsteren moeten de bodems waar je op monstert egaal zijn, moet je een goede harde volte hebben en een recht stuk met voldoende lengte om de rechte lijn te kunnen monsteren. Meeste stallen - uitzonderingen daargelaten - beschikken daar niet over.

Daarom stellen ze daar ook eisen voor, net zoals de meeste dierenartsen dat doen:

Citaat:
Voor een klinische keuring hoort het paard goed “in de hand” te zijn, uiteraard geldt dit ook voor het uitvoeren van een gedegen kreupelheidsonderzoek.
Het paard moet aan de hand in stap en draf worden getoond en aan de longe in stap, draf en galop.
Er dient een verhard stuk aanwezig te zijn dat bruikbaar is als monsterbaan (min 25m lengte).
Er dient een verhard stuk aanwezig te zijn geschikt voor een volte van 10-15m.
Er dient een (longeer)bak aanwezig te zijn geschikt voor een volte 15-20m.

Ik ben ook zeker voorstander van keuren op een kliniek, omdat je daar inderdaad die faciliteiten hebt, maar dat is nu eenmaal niet altijd haalbaar, en dan is een dierenarts die op locatie komt een veel betere optie.