Paardentransport wel of niet?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MAdmi
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-05-24

Paardentransport wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 20:49

Hoi allemaal,

Even voorstellen.. ik ben erg nieuw hier maar zit wel al jaren in de paarden. Ik heb een kleine Welsh pony van 26 en een Friese ruin van bijna 5.

Verder rijd ik regelmatig met een CE (goederentransport) vrachtwagen omdat ik dat erg leuk vind om te doen en ben ik in het bezit van een (goed onderhouden) 2 paards trailer en een auto die voldoende kan trekken. Nu lijkt het me dus erg leuk om mijn beide hobby’s te kunnen combineren en zit ik dus te denken om daar vast kleinschalig paardentransport mee uit te voeren als daar vraag naar is. En als het wel iets is uiteraard daarna uit te breiden naar grotere combinaties.

Ik ben me bewust van alle vergunningen die je hiervoor nodig hebt en dat je dit niet zomaar kan doen dus daar ben ik me op aan het orienteren op dit moment, heb zelf bijvoorbeeld al het vakbekwaamheid certificaat dus ik kan zo een Niwo aanvragen. Maar nu wil ik dus eerst even info opdoen of er uberhaupt vraag naar is aangezien het opzetten van zo een bedrijf met alle goede vergunningen zeker niet gratis is :)

Dus mijn vraag aan jullie:

Is er vraag naar?
Gebruik je weleens een paardentaxi of heb je zelf vervoer?
Wat zou je er maximaal aan kwijt willen zijn?
Gaat je voorkeur dan toch eerder uit naar een combinatie huren?
Zijn er al veel mogelijkheden in mijn omgeving of komen we daar juist nog te kort?
Hoe heb je jouw transport gevonden? Via via of gewoon google, via hier of hangt er bijvoorbeeld info bij je stal?

Ik heb zelf dus ervaring met veel rijden op de weg zowel met als zonder paarden, en ook ervaring met (jonge) paarden in de omgang. Ook zou ik eventueel kunnen assisteren op een wedstrijd of bij een kliniek of met trailerladen (wanneer de eigenaar dit zelf wilt uiteraard, of me juist afzijdig houden), en ben ik de rust zelve.

Verder ben ik redelijk flexibel met mijn werk dus zou ik eventueel ook waar mogelijk een spoedservice op willen starten zodat er ook met spoed naar een kliniek gereden kan worden. En eventueel is mijn oudere pony zo mega braaf op de trailer dat die wanneer nodig ook als maatje mee zou kunnen als daar vraag naar is.

Ik zit zelf in regio Arnhem/Nijmegen dus dat is misschien wel handig om nog te vermelden, vind het persoonlijk niet erg om verder te rijden maar kan me voorstellen dat zeker voor spoeddiensten dit niet ideaal is.

Ik hoop dat jullie me hierin een beetje inzicht kunnen geven! Alvast bedankt voor de reacties :D
Laatst bijgewerkt door MAdmi op 20-05-24 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemiens

Berichten: 953
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Paardentransport wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:11

Ik boek eigenlijk altijd transport.
Heb zelf geen trailer oid/rijbewijs voor trailer en vind ik een wagentje fijner en veiliger. De paarden staan er ook rustiger op.
Daarnaast vind ik het fijn om mijn handen vrij te heb en voor mijn paarden en niet bezig te zijn om het wagentje dat ik gehuurd heb te moeten schoonmaken en terugbrengen.
Laatst 2 paarden laten vervoeren naar een nieuw adres, (30 min) rijden en heb daar €100,- voor betaald. Ze had toen een actie, anders was het 2de paard €50.

MAdmi
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 21:15

Willemiens schreef:
Ik boek eigenlijk altijd transport.
Heb zelf geen trailer oid/rijbewijs voor trailer en vind ik een wagentje fijner en veiliger. De paarden staan er ook rustiger op.
Daarnaast vind ik het fijn om mijn handen vrij te heb en voor mijn paarden en niet bezig te zijn om het wagentje dat ik gehuurd heb te moeten schoonmaken en terugbrengen.
Laatst 2 paarden laten vervoeren naar een nieuw adres, (30 min) rijden en heb daar €100,- voor betaald. Ze had toen een actie, anders was het 2de paard €50.


Snap zeker dat het fijner is om je handen daarna vrij te hebben! Een wagentje heb ik dan helaas nog niet dus dan zouden mensen het wel ook fijn moeten vinden om met een normale auto + paardentrailercombinatie (met zadelkamer) op pad te gaan.

Bedankt voor je reactie in ieder geval, ik neem het mee :D

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paardentransport wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:18

Daar is zeker vraag naar heb er zelf ook aan zitten denken maar er komt nogal wat bij kijken . Los van alle papiertjes die je nodig hebt is de verzekering voor je trailer etc ook niet mals.

MAdmi
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 21:19

StalNollie schreef:
Daar is zeker vraag naar heb er zelf ook aan zitten denken maar er komt nogal wat bij kijken . Los van alle papiertjes die je nodig hebt is de verzekering voor je trailer etc ook niet mals.


Ja inderdaad is zeker zo! Wil ook alles perfect op orde hebben voor ik dit ga doen en daarom even de orientatie of mensen het wel gebruiken :)

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paardentransport wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:22

als ik kijk naar paardentaxi Amsterdam en hoe snel zij groeien dan denk ik zeker dat er vraag naar is

MAdmi
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 21:33

Caira schreef:
als ik kijk naar paardentaxi Amsterdam en hoe snel zij groeien dan denk ik zeker dat er vraag naar is


Oke top! Bedankt voor je reactie

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:56

Ik denk ook zeker dat er wel vraag naar is.
3,5 jaar geleden gebruik van gemaakt (Jet op Bokt) toen ik ging verhuizen en dat beviel prima.
En het was ook betaalbaar.

Echter zat ik enkele weken geleden ineens heel erg omhoog met vervoer nadat een van mijn 'gehuurde' voertuigen uitviel.
Toen heb ik weer gekeken voor een taxi hier in de buurt maar ben mij rot geschrokken van de prijzen.
Voor een tripje van en naar de kliniek (half uur rijden) zou ik 300 euro kwijt zijn -O-

Uiteindelijk heeft een collega mij uit de brand geholpen door te rijden.

Je zou Jet dan ook eens kunnen benaderen als je wat meer zou willen weten.

MAdmi
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 22:02

Cowgirl schreef:
Ik denk ook zeker dat er wel vraag naar is.
3,5 jaar geleden gebruik van gemaakt (Jet op Bokt) toen ik ging verhuizen en dat beviel prima.
En het was ook betaalbaar.

Echter zat ik enkele weken geleden ineens heel erg omhoog met vervoer nadat een van mijn 'gehuurde' voertuigen uitviel.
Toen heb ik weer gekeken voor een taxi hier in de buurt maar ben mij rot geschrokken van de prijzen.
Voor een tripje van en naar de kliniek (half uur rijden) zou ik 300 euro kwijt zijn -O-

Uiteindelijk heeft een collega mij uit de brand geholpen door te rijden.

Je zou Jet dan ook eens kunnen benaderen als je wat meer zou willen weten.


Jeetje dat is wel erg veel geld inderdaad zeker als het maar een half uur is. Dat schrikt dan wel af, fijn dat je een lieve collega had :D

Bedankt voor de tip! Zal haar eens vragen

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 00:03

Cowgirl schreef:
Ik denk ook zeker dat er wel vraag naar is.
3,5 jaar geleden gebruik van gemaakt (Jet op Bokt) toen ik ging verhuizen en dat beviel prima.
En het was ook betaalbaar.

Echter zat ik enkele weken geleden ineens heel erg omhoog met vervoer nadat een van mijn 'gehuurde' voertuigen uitviel.
Toen heb ik weer gekeken voor een taxi hier in de buurt maar ben mij rot geschrokken van de prijzen.
Voor een tripje van en naar de kliniek (half uur rijden) zou ik 300 euro kwijt zijn -O-

Uiteindelijk heeft een collega mij uit de brand geholpen door te rijden.

Je zou Jet dan ook eens kunnen benaderen als je wat meer zou willen weten.


Jeetje, dat is wel een heel bedrag! Als ik het nu zou doen met jou dan ook naar de kliniek kom ik uit de kop van NH op zo ongeveer hetzelfde bedrag ( € 300,00). Maar dan maak ik dus wel heel wat meer kilometers... Fijn dat je uiteindelijk met een collega kon gaan!

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Paardentransport wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:32

Als ik zie voor welk bedrag mijn broertje en mijn vader rijden loont het echt pas bij meerdere paarden en groot vervoer. Ik kom er in ieder geval mijn bed niet voor uit.

Mijn broertje heeft een veewagen voor ca 20 paarden, daar kan hij combinatieritten mee rijden, ponykampen en carrouselwedstrijden. Maar de ritten vanuit Zuid-Holland naar bijvoorbeeld de Veluwe met een auto-trailercombinatie leveren per saldo echt heel weinig op als je kijkt naar het uurloon. Je bent zo 5 uur onderweg en houd er na de afschrijving en de diesel misschien een tientje per uur aan over, waar dan ook nog eens belasting over betaald wordt en verzekeringen. Probleem is dat mensen het al snel teveel vinden en Pietje van de buren wel even even wil rijden voor wat benzinegeld en een paar tientjes.

MAdmi
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 21:49

Utixo schreef:
Als ik zie voor welk bedrag mijn broertje en mijn vader rijden loont het echt pas bij meerdere paarden en groot vervoer. Ik kom er in ieder geval mijn bed niet voor uit.

Mijn broertje heeft een veewagen voor ca 20 paarden, daar kan hij combinatieritten mee rijden, ponykampen en carrouselwedstrijden. Maar de ritten vanuit Zuid-Holland naar bijvoorbeeld de Veluwe met een auto-trailercombinatie leveren per saldo echt heel weinig op als je kijkt naar het uurloon. Je bent zo 5 uur onderweg en houd er na de afschrijving en de diesel misschien een tientje per uur aan over, waar dan ook nog eens belasting over betaald wordt en verzekeringen. Probleem is dat mensen het al snel teveel vinden en Pietje van de buren wel even even wil rijden voor wat benzinegeld en een paar tientjes.



Bedankt voor je reactie! Snap wat je bedoeld, ben bang dat de ‘zwarte’ concurrentie het behoorlijk lastig maakt, dat toch mensen voor anderen rijden zonder in dat geval de juiste papieren en verzekeringen en dergelijke omdat het dan veel goedkoper kan. Ik neem het mee in ieder geval! :D

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:58

Cowgirl schreef:
Ik denk ook zeker dat er wel vraag naar is.
3,5 jaar geleden gebruik van gemaakt (Jet op Bokt) toen ik ging verhuizen en dat beviel prima.
En het was ook betaalbaar.

Echter zat ik enkele weken geleden ineens heel erg omhoog met vervoer nadat een van mijn 'gehuurde' voertuigen uitviel.
Toen heb ik weer gekeken voor een taxi hier in de buurt maar ben mij rot geschrokken van de prijzen.
Voor een tripje van en naar de kliniek (half uur rijden) zou ik 300 euro kwijt zijn -O-

Uiteindelijk heeft een collega mij uit de brand geholpen door te rijden.

Je zou Jet dan ook eens kunnen benaderen als je wat meer zou willen weten.


Ja, liep ik ook tegen aan. Ik ging altijd met Paardentaxi Drenthe uit Wapse en dat prima, Wolvega een kwartiertje van hier. Maar deze vrouw is gestopt en heb ik eens uitgerekend wat ik bij een ander in de buurt kwijt zou zijn en dat was voor enkel rijden heen en weer naar Wolvega ook bijna 300 euro en dan moest wachtgeld er nog bij. Schrok me kapot.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:22

Wintu, weet je of die de naam Paardentaxi Drenthe heeft overgenomen? Want die naam kom ik via google nog wel tegen zie je. Wat een bedrag is dat voor zo'n "korte" afstand.
En ja Utixo, je hebt wel gelijk hoor, dat er met een combinatie en tweepaardstrailer eigenlijk geen brood te verdienen valt. Toch haal ik wel heel veel plezier uit de ritten die ik doe, dus ik hoop er nog wel een tijd mee door te kunnen gaan!

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:26

Jet schreef:
Wintu, weet je of die de naam Paardentaxi Drenthe heeft overgenomen? Want die naam kom ik via google nog wel tegen zie je. Wat een bedrag is dat voor zo'n "korte" afstand.
En ja Utixo, je hebt wel gelijk hoor, dat er met een combinatie en tweepaardstrailer eigenlijk geen brood te verdienen valt. Toch haal ik wel heel veel plezier uit de ritten die ik doe, dus ik hoop er nog wel een tijd mee door te kunnen gaan!


Ja, de naam is overgenomen en de vrachtauto ook.

Ik weet niet meer zeker of de prijs daar ook was, maar geloof het wel, het was vorig jaar, vlak na overname. Toen stonden de tarieven ook nog op de site, nu krijg je een offerte. Ze hadden een vaste ritprijs en die was hoog en dan kwamen de kosten voor benzine er nog over.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:40

Maar begrijp ik dus goed dat je nu via een andere paardentaxi daar uit de buurt € 300,00 zonder wachttijd kwijt zou zijn? Ik snap het ergens wel, maar ik vind het wel een megabedrag.

Ladyson

Berichten: 3253
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Paardentransport wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:52

Ja, is zeker vraag naar, maar niet voor de prijzen die het rendabel maken. Ik huurde weleens een trailer bij een officieel verhuurpunt voor 40 euro, maar dat vond ik al flink aantikken.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:53

Jet schreef:
Maar begrijp ik dus goed dat je nu via een andere paardentaxi daar uit de buurt € 300,00 zonder wachttijd kwijt zou zijn? Ik snap het ergens wel, maar ik vind het wel een megabedrag.


Ja, volgens mij was het de nieuwe prijs van paardentaxi Drenthe, maar helemaal mijn hand ervoor in het vuur steken doe ik niet. Maar aangezien er geen tarieven meer staan, denk ik het wel.

Ja, heb het niet gedaan, zou voor een heen en terugrit Wolvega, is 12 km bijna 300 euro kwijt zijn of was het nu enkele rit >;) Duur iig geval.

Laatst heeft Ale Schaap mijn paard vervoerd en toen was ik een stuk minder kwijt en die kwam met spoed.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 00:19

Wel goed om te weten voor mij, ik gaf hun wel eens aan als iemand om vervoer in Drenthe vroeg, maar ik schrik van de bedragen die jij en Cowgirl noemen.
Nu rekenen zij wel de kilometers vanaf de standplaats ( dat was eerst dus Wapse), maar dan nog vind ik het ook teveel.

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Paardentransport wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 06:51

300 euro voor 24 kilometer zonder wachtgeld is zeker stevig aan de prijs. Ik neem tenminste niet aan dat hun standplaats 50 kilometer verderop lag?

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:17

Jet schreef:
En ja Utixo, je hebt wel gelijk hoor, dat er met een combinatie en tweepaardstrailer eigenlijk geen brood te verdienen valt. Toch haal ik wel heel veel plezier uit de ritten die ik doe, dus ik hoop er nog wel een tijd mee door te kunnen gaan!


Ik help mijn broertje en vader wel eens uit de brand (keurig officieel, voor er iemand steigert), maar steevast schrik ik weer voor welke rotcenten hij het doet. 2 Weken terug had ik een rit Monster - Epe - Bergschenhoek - Monster. 300 Kilometer hemelsbreed, 6 uur in de auto gezeten inclusief laden, lossen, files, vertragingen etc. Aan het einde van de rit hield ik er ca 70,- a 80,- aan over, nadat alles eraf was. Want nogmaals, alles keurig netjes. En dan betaald degene die vervoerd wordt uiteraard een stuk meer, maar mensen vergeten echt welke kosten er berekend moeten worden.

Klinkt leuk, maar komt dus neer op een uurloon van zo'n 13.5 euro.

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardentransport wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:37

Er is zeker vraag naar, ik vraag mij alleen af hoe je het inderdaad rendabel kunt maken zonder dat het mensen afschrikt omdat het gelijk heel duur is.

Als voorbeeld, mensen kunnen zelf een B rijbewijs vrachtwagen huren bij veel bedrijven en dat kost dan zo'n e100,- tot e200,- per dag.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:32

Utixo schreef:
Jet schreef:
En ja Utixo, je hebt wel gelijk hoor, dat er met een combinatie en tweepaardstrailer eigenlijk geen brood te verdienen valt. Toch haal ik wel heel veel plezier uit de ritten die ik doe, dus ik hoop er nog wel een tijd mee door te kunnen gaan!


Ik help mijn broertje en vader wel eens uit de brand (keurig officieel, voor er iemand steigert), maar steevast schrik ik weer voor welke rotcenten hij het doet. 2 Weken terug had ik een rit Monster - Epe - Bergschenhoek - Monster. 300 Kilometer hemelsbreed, 6 uur in de auto gezeten inclusief laden, lossen, files, vertragingen etc. Aan het einde van de rit hield ik er ca 70,- a 80,- aan over, nadat alles eraf was. Want nogmaals, alles keurig netjes. En dan betaald degene die vervoerd wordt uiteraard een stuk meer, maar mensen vergeten echt welke kosten er berekend moeten worden.

Klinkt leuk, maar komt dus neer op een uurloon van zo'n 13.5 euro.

Niemand zegt ook dat het goedkoop moet, ik ben best bereid om een keurig bedrag te betalen. Maar ik denk als je voor korte ritten exorbitante prijzen gaat vragen, je je zelf in de voet schiet

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:42

Elisa dat klopt. Maar er zijn dan weer verschillende argumenten om dat niet te doen. Als je niet gewend bent ermee te rijden, al dan niet met dieren, is dat best even wennen. Je krijgt hem schoon mee, dus moet hem ook schoon afleveren. De diesel komt er nog bij ( vol mee- vol terug) en bij grotere afstanden ook vaak nog een kilometerprijs. Als je vroeg weg moet, moet je hem al de dag ervoor ophalen, soms betaal je daar dan weer extra voor. En als je laat terug bent, kan je hem soms ook niet meer inleveren, dan moet dat ook de dag erna. Buiten de kosten heb je dan ook nog extra tijd nodig.
Als je alleen bent, moet je je paard ook alleen kunnen laden, vaak sta je onder druk vanwege een afspraak, laat staan een dierenartsbezoek, waardoor je ook weer extra gespannen bent.
Dan moet je goed afwegen of het dat wel waard is, dat je minder hoge kosten hebt.
Je ziet dat ook wel met het huren van een trailer, soms zelfs ook nog een auto lenen, dat gaat ook niet altijd vlekkeloos.

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paardentransport wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:52

Ik heb dit jaar gebruik gemaakt van taxi.

Raerd naar Boxtel 350,-

En paardentaxi Drenthe waar jullie het over hebben was iets duurder.

Is het duur... Vond wel meevallen, de tijd en benzine die ze kwijt zijn als je dat uitrekent los van de verzekering etc blijft er toch weinig over.