Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Nelleke_ schreef:Hoe goed heb je je zelf ingelezen over mestwater? Dat helpt ook in je communicatie met de kliniek en de keuzes die je maakt. Er zijn verschillende podcasts en blog artikelen over. Ik heb zelf verder goede ervaring met de adviezen van Anne Lem van eqinful.
_Nelleke_ schreef:Hoe goed heb je je zelf ingelezen over mestwater? Dat helpt ook in je communicatie met de kliniek en de keuzes die je maakt. Er zijn verschillende podcasts en blog artikelen over. Ik heb zelf verder goede ervaring met de adviezen van Anne Lem van eqinful.
Rosje8 schreef:_Nelleke_ schreef:Hoe goed heb je je zelf ingelezen over mestwater? Dat helpt ook in je communicatie met de kliniek en de keuzes die je maakt. Er zijn verschillende podcasts en blog artikelen over. Ik heb zelf verder goede ervaring met de adviezen van Anne Lem van eqinful.
Ik heb me flink ingelezen en veel podcasts gehad ook, maar ik kom geen stap verder. Hij krijgt alleen wel voordroog maar dat is heel droog. We komen van heel slecht hooi, zuur en beschimmeld, mest wat toen niet goed maar niet zo slecht als nu en verhuizen kon niet 123. Ik ben me ervan bewust dat naar onverpakt hooi nog een stap te nemen zou zijn, maar dat is simpelweg geen optie omdat 24/7 buiten met andere sta. Maar ik geloof eigenlijk ook niet dat de oplossing daar zit. Hij krijgt alleen een balancer. Wormen heeft hij niet, tanden worden elektrisch gedaan.
Wat zijn de adviezen van Anne Lem?
Spenk schreef:Voordroog hoe droog ook heeft wel een fermentatie proces. Sommige paarden kunnen daar niet tegen. Mijn paard krijgt dan dezelfde klachten als jouw paard.
Stoppen met voordroog en overgaan op onverpakte baaltjes plus zandkuur zou stap 1 moeten zijn.
Citaat:oei er zijn paarden die niet tegen voordroog kunnen hoe droog ook en ik heb er ook zo een.
de darmflora raakt dan toch uit balans ….die van mij doet het goed op zacht en fijn hooi.
maar als je dat niet hebt kun je wat middelen proberen.
je kunt kijken of een kuur biosponge helpt,dat gebruiken dierenartsen namelijk ook wel.
dit
https://www.dierapotheker.nl/Bio-Sponge ... 64EALw_wcB
mijn merrie krijgt hier mooie mest van,ik zou als ik jou was bellen met utrecht en hun vragen?
Slmt9 schreef:Ik snap ook niet zo goed dat je het niet test. Het zou toch helemaal zuur zijn dat je allerlei dure onderzoeken gaat doen en het uiteindelijk toch het voordroog blijkt te zijn. En mocht dat de oorzaak zijn, dan zal je paard sowieso ander ruwvoer moeten. Het lijkt mij juist de makkelijkste (en goedkoopste) optie om uit te sluiten.
Bij ons in de kudde gaan een stuk of 4 paarden met vlagen ook slecht op het voordroog, waar anderen consequent nergens last van hebben.