Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zuidpool29

Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 11:56

Beste Bokkers,

Allereerst wil ik benadrukken geen discussie te willen voeren over mijn mening mbt verschillende rijstijlen. Dit is mijn mening, zoals er zo velen zijn en er ook mogen zijn. Bij voorbaat dank om hier rekening mee te houden.

Wegens zeer verdrietige omstandigheden moet ik mijn paard verkopen. Iets wat ik nog nooit gedaan heb, en iets wat ik nooit gedacht had te moeten doen. Als je me een jaar geleden had gevraagd of ik ooit mijn paard zou verkopen, dan had ik je voor gek verklaard. Ik heb alle voors en tegens afgewogen en sinds mei eigenlijk al besloten dat hij verkocht moet worden, maar ik heb hem tot op heden nog niet te koop durven aanbieden.

Met mijn paard zelf is niks mis; talentvol 7 jarig (dressuurgefokt) zwart paard, 1,73m, Westfalen met veel trakehnerbloed, met goede stalmanieren, braaf op de trailer en bij de smid, verkeersmak, nooit kreupel geweest. Ik ben ook niet bang hem niet verkocht te kunnen krijgen. Echter ik wil hem graag verkopen aan de juiste mensen.

Buiten dat ik uiteraard een plek zoek waar mijn paard dagelijks overdag buiten kan met vriendjes, voldoende hooi krijgt, etc etc ben ik op zoek naar een koper met een specifieke rijstijl.

Ik ken mijn paard al vanaf hij veulen Is en heb hem zelf ingereden en doorgereden. Dit oa met behulp van mijn zeer (strenge) goede instructeur van de oude stempel. Dit alles volgens strikte Duits klassieke methoden. Dit omdat ik vind dat dit de beste en meest eerlijke manier van rijden is voor een paard (en ruiter). Hierbij ook wekelijks kleine sprongetjes en buitenritten. Ik krijg namelijk letterlijk de kriebels van de hedendaagse moderne dressuur.
Ik ben dus ook op zoek naar een koper die zelf (Duits) klassiek rijdt en daar zit meteen het probleem. Ik heb het idee dat er maar zeer weinig mensen zijn die op deze manier rijden en ik ken dus niemand. Ik ken wel mensen die " academisch" rijden maar dat is echt evident anders dan Duits klassiek. Ik wil hem echt niet weg doen naar iemand die modern/ldr dressuur rijdt (no offense).

Waar vind ik deze mensen? Kennen jullie mensen die zo rijden en een paard zoeken? Ik heb uiteraard mijn instructeur al gevraagd maar die kent niemand die een paard zoekt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:58

Zijn er niet speciale verkoopgroepen voor klasiek opgeleide paarden? Of misschien een wat grotere stal zoeken die verkoopbeleiding aanbied?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:05

Dan heb je vast ook een netwerk om je heen van gelijkgestemden.

Dus ik zou dat netwerk gebruiken. Je instructeur heeft misschien wel klanten die een 'nieuw' paard zoeken. Of een mede ruiter die je kent heeft interesse in een opvolger voor zijn/haar paard.

Verder, verkopen is loslaten.... Ook al heb je het nieuwe baasje nog zo zorgvuldig geselecteerd.
De meeste paarden hier hebben een bijzonder goed leven, ook al verschillen de details qua stalling en rijderij misschien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:06

Je wilt het waarschijnlijk niet horen, maar als je je paard verkoopt ben je uiteraard alle controle over dat paard kwijt.
Want zelfs als je die, naar jouw maatstaven, perfecte nieuwe eigenaar vindt, die kan hem zó verder verkopen.
Ik vermoed dat het verstandig is óf dit een beetje los te laten, en te accepteren dat de nieuwe eigenaar jouw ideeën over paardenmanagement en training niet éxact deelt, óf het paard niet te verkopen (maar ik ga er van uit dat je zeer goede redenen hebt te verkopen).
Succes ermee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:19

Ik snap je zorg.

Ik zit zelf net niet in de Duitse hoek, dus of je veel aan mijn netwerk hebt is de vraag.
Maar netwerken lijkt me inderdaad de beste optie.

Succes en sterkte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:24

Ik begrijp dat jij je paard niet wilt verkopen aan geen gel.L in de krul ruiter.
Maar gelukkig zijn daar wel meer mensen van.
Maar precies de Duitste dressuur dan word je vijvertje wel heel klein.
Dan zou ik idd gaan kijken in het netwerk van je instructrice.

En sterkte. :knuffel:

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:27

Kuggur schreef:
Je wilt het waarschijnlijk niet horen, maar als je je paard verkoopt ben je uiteraard alle controle over dat paard kwijt.
Want zelfs als je die, naar jouw maatstaven, perfecte nieuwe eigenaar vindt, die kan hem zó verder verkopen.
Ik vermoed dat het verstandig is óf dit een beetje los te laten, en te accepteren dat de nieuwe eigenaar jouw ideeën over paardenmanagement en training niet éxact deelt, óf het paard niet te verkopen (maar ik ga er van uit dat je zeer goede redenen hebt te verkopen).
Succes ermee.

Hier ben ik het wel mee eens. Je kunt wel in je advertentie benoemen dat je alleen op zoek bent naar mensen die hem klassiek willen verder rijden, maar je hebt daar geen controle over en als zij toch bepalen uiteindelijk wat anders te doen, dan is dan aan hen. Dus inderdaad, loslaten lijkt me het beste :)
Toch denk ik ook dat er genoeg ruiters zijn die niet volgens de moderne nog de klassieke methode rijden en ook prima kunnen passen. Als ik bijv naar mezelf kijk, ik train al mijn paarden vanuit been zonder al te veel druk aan de voorkant, ik vind niet dat ik daarbij klassiek geschoold ben. Ik geef ook les vanuit dat uitgangspunt. Dus maw, misschien ook dat klassieke een beetje loslaten :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:25

Ik denk dat het beter is te streven naar een fijne ruiter/amazone, die klikt met je paard. Het zijn echt niet allemaal "trek in de kruk" ruiters.

Hier thuis kennen we niks van klassieke Duitse dressuur. Klinkt echt interessant, maar ik zou niet weten waar we de instructie vandaan moeten halen.

Wel kiezen we voor instructie die past bij wat we willen voor onze paarden, nml licht in de hand, fijn over de rug en met een mooi actief achterbeen.
En zo steken echt veel meer mensen in elkaar. Ik zou daarom niet teveel focus hebben op hetgeen je eigenlijk zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:02

Wie weet wel via bokt :D zo heb ik destijds hier ook 'uit een topic' een paard gekocht van een bokker die via marktplaats en facebook niemand vond :o

Je netwerk aanspreken lijkt me ook de eerste stap, en anders specifieke facebookgroepen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:06

Ik kan me best voorstellen dat je niet wil dat je paard die je zorgvuldig hebt opgeleid straks heel anders gereden wordt. Misschien kun je over de grens kijken of daar mensen zijn die en een paard zoeken en zo rijden als jij?
Misschien zijn er in Duitsland meer.

En anders via het netwerk van je instructeur? Facebookgroepen of andere fora?

En als dat niet lukt, zou ik kijken naar kringen waar ze wel anders rijden maar wel op een manier die die qua vriendelijkheid past. Misschien een trail ruiter of iemand die alleen wil clickeren met het paard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:07

Je kan de perfecte koper vinden en dat je zeker weet dat alles gaat kloppen met wat je wenst voor je paard.
Evengoed kan na een tijdje het daar toch anders lopen, toch andere rijstijl, paard wordt verkocht etc.
Het is echt zo dat zodra je paard verkocht is, je er niets meer over te zeggen hebt.
Mensen kunnen van alles beloven en het toch heel anders gaan doen.
Je kan eventueel je paard verleasen of zo, dan blijf je wel eigenaar?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:35

Inderdaad in je eigen netwerk en die kun je eventueel verbreden door instructeurs te raadplegen en social media.

Ook gewoon adverteren en dit benoemen. Daarop selecteren.

Natuurlijk heb je hierna niet meer de rest van zijn leven in de hand maar dit kan je waarschijnlijk realiseren, tenzij je haast hebt met de verkoop.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:55

Ik zou inderdaad in je advertentie noemen dat hij zo is opgeleid en dat je graag zou zien dat hij bij een nieuwe eigenaar ook op klassieke of in ieder geval fijne/eerlijke manier gereden gaat worden en dat je gaat voor de juiste klik.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:22

Ik begrijp dat het een pittige dobber is als je nooit de intentie had gehad om het dier te verkopen, en dat het idee dat er een ander mee aan de slag gaat wellicht een knoop in je maag veroorzaakt. Echter wat men hier al zegt, verkopen is loslaten, en je weet nooit wat een nieuwe eigenaar er uiteindelijk mee gaat doen.

Het stukje zoeken naar een koper die rijdt volgens jouw rijstijl zou ik daarin dan ook proberen los te laten als ik jou was. Je hebt genoeg ruiters die heel netjes en vriendelijk rondsturen zonder daar een bepaald label aan te hangen. Ik zou zelf als ik op zoek was naar een paard waarschijnlijk niet gaan kijken bij een paard waar in de advertentie waarin men verzoekt naar een ruiter met interesse in een bepaalde rijkunst als dit als uitgebreid vraagstuk staat omschreven. Met name als reden dat ik zelf sterk van mening ben dat er meerdere wegen naar Rome zijn, en dat zoals eerder genoemd, er waarschijnlijk ook zat fijne ruiters hun eigen rijderij geen stickertje hebben gegeven, en toch waarschijnlijk een paard een heel prettig en prezierig leven kunnen bieden.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:28

Je hebt na verkoop geen controle meer. Als je niet verkoopt aan iemand die je al kent zul je ook niet weten of iemand echt volgens de methode rijdt die jij wil. Want zeggen is 1, maar thuis ook doen..

Persoonlijk denk ik dat je het beste kan zoeken naar iemand die vriendelijk rijdt en werkt aan het belang van het paard door middel van goede training van zichzelf en het paard. En dat hoeft helemaal niet iemand te zijn die rijdt zoals wat jij de moderne dressuur noemt. Er zijn nog zo veel andere manieren van trainenzonder label die ook kijken het bewegingsmechanisme en problemen eerst oplossen bij de ruiter (want 99 procent van de tijd zit het rijtechnische probleem in het zadel).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:30

De feiten zijn eigenlijk heel simpel:
zodra hij verkocht is heb jij geen controle meer. Je kan uren met mensen praten, je kan ze 100 keer laten terug komen voor je hem mee geeft (al betwijfel ik of kopers zo gek zijn maar dat terzijde). En zodra hij op geladen is kan het nog zijn dat de koper hem op zijn eigen manier traint. En daar heb je geen enkele rechtmatige invloed op. :)

Ik begrijp je vraag eigenlijk niet goed want als ik het zo lees ben je je daar ook bewust van. De enige manier om enige controle te houden is een (betalende) bijrijder zoeken maar ook dat heeft veel haken en ogen.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:59

Wat rot dat je onder verdrietige omstandigheden je paard moet verkopen.
Een paard verkopen is al niet leuk en al helemaal niet onder verdrietige omstandigheden, dan zit je emotie erg hoog, wat ik helemaal begrijp.

Natuurlijk zou het t mooiste zijn als hij terecht komt bij iemand met dezelfde visie als jij.
Alleen valt dat niet mee.

Enorm jammer dat je instructeur ook niemand kent in zn netwerk die zo'n paard zoekt.

Net als wat de anderen zeggen, na verkoop heb je er niks meer over te zeggen en als je veel eisen in je advertentie zet kan het ook zomaar zo zijn dat mensen je naar de mond gaan praten of dat mensen tijdens het lezen van eisen/wensen al afhaken en niet de moeite nemen om te komen kijken, wat enorm zonde kan zijn omdat er best een match tussen zou kunnen zitten.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 16:44

Dank jullie voor jullie reacties.
Ik snap wat jullie zeggen en ik ga ook ea aanpassen aan mijn eisen. Ik denk ook niet dat er geen match is. Ik heb ip ook de tijd maar niet eindeloos anders hoef ik hem natuurlijk niet weg te doen.

Het probleem is eigenlijk voornamelijk dat ik nooit voornemens was dit paard te verkopen en zo zuinig mogelijk met hem ben geweest, waardoor ik er buikpijn van krijg als ik er ook maar aan denk dat hij straks stuk gereden wordt.
Alle mogelijke opties om hem zelf te houden heb ik natuurlijk allemaal overwogen maar is geen optie voor mij.

Mocht iemand van jullie toevallig iemand weten die vriendelijk en afwisselend rijdt en die een paard zoekt; laat dat aub weten.

Ik zie er erg tegenop om een advertentie te zetten. Ik voel me echt een vreselijk mens

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:52

Een paard wordt echt niet zomaar 'stuk' gereden. Dan moet je wel heel hardnekkig slecht met ze omgaan....
Iedereen die een paard koopt wil er lang plezier mee hebben en er goed voor zorgen.

Ik zou niet teveel doemdenken, ik denk dat als mensen komen proefrijden je al een goed beeld krijgt van hoe ze zijn.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:55

Ik denk dat dat nog wel eens heel lastig kan gaan worden. Via via, mogelijk via je instructeur of zijn netwerk? Ik denk dat dat je beste kans is.

En ook dan ga je geen garantie krijgen vrees ik. Ik reed vroeger klassiek Duits en ben geswitcht naar meer modern rijden, dus dat risico loop je ook bij een nieuwe eigenaar.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:06

Als je bang bent dat hij stuk gereden wordt, moet je hem niet weg doen. Dan kan hij beter bij je blijven. Misschien kan je dan een bijrijder zoeken? Dan kan je enigszins nog controle hebben over de wijze waarop gereden wordt.

Je hebt hier al awareness gecreëerd, misschien dat het balletje nu al aan het rollen gaat.

Als je geen haast hebt, beperk je advertentie dan tot bijvoorbeeld hier op bokt ipv marktplaats/sporthorses en andere verkoopsites.

Er zijn echt wel mensen die op eenzelfde wijze een paard rijden als jij. De koekenbakkers vallen vanzelf wel af als ze zouden komen proefrijden. Dus dat is makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:11

Denk je dat je je paard in de toekomst wel weer zou kunnen houden?
Anders helpt het misschien om een tijdelijke oplossing te zoeken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:13

Ma_n0n schreef:
Dank jullie voor jullie reacties.
Ik snap wat jullie zeggen en ik ga ook ea aanpassen aan mijn eisen. Ik denk ook niet dat er geen match is. Ik heb ip ook de tijd maar niet eindeloos anders hoef ik hem natuurlijk niet weg te doen.

Het probleem is eigenlijk voornamelijk dat ik nooit voornemens was dit paard te verkopen en zo zuinig mogelijk met hem ben geweest, waardoor ik er buikpijn van krijg als ik er ook maar aan denk dat hij straks stuk gereden wordt.
Alle mogelijke opties om hem zelf te houden heb ik natuurlijk allemaal overwogen maar is geen optie voor mij.

Mocht iemand van jullie toevallig iemand weten die vriendelijk en afwisselend rijdt en die een paard zoekt; laat dat aub weten.

Ik zie er erg tegenop om een advertentie te zetten. Ik voel me echt een vreselijk mens

Ik zou het wel echt proberen hoor. Waarom niet? Natuurlijk heb je er daarna geen invloed meer op, maar nu nog wel. Ik heb mijn eerste paard ook gekocht van iemand die echt op zoek was naar de juiste match. Ik heb het die tot zijn 30ste kunnen houden en nog steeds contact met zijn eerste eigenaar.

Mocht het anders lopen dan heb je het in elk geval geprobeerd.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:16

Hoe cru het ook is, er zijn slechts 2 opties… of je blijft zelf eigenaar en beslist over zijn doen en laten, of je verkoopt hem en dan mag je nog zo kritisch zijn over de toekomstige eigenaar, je hebt 0,0 garantie en moet loslaten…

Helaas zijn er geen andere opties.

Ik zou vooral zoeken naar een nieuwe eigenaar waar het mee klikt, met je paard, maar ook met jou, en de manier van rijden wat aan de zijkant plaatsen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:30

Ik weet natuurlijk de reden niet.
Maar een kennis van mij die tijdelijk in de geld problemen zat, of problemen is een te groot woord, tijdelijk minder te besteden, maar wist dat het binnen een jaar over zou zijn. Heeft toen haar paard een jaar de opfok in gedaan. Dat was een stuk goedkoper dan op pension.
Haar ruin was toen een jaar of 7 en heel speels, die heeft zich een jaar prima vermaakt tussen een groep jonge ruinen.

Maar dat moet je maar net willen natuurlijk en de situatie moet er naar zijn.
Maar misschien iets om over na te denken :)