Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 06:44

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over stalgeld/pension stalling tarief.

Hoeveel stalgeld per maand voor een a/b pony veulen?

De situatie:
Onze 4 jarige paint horse ruin staat bij iemand privé in stalling. Voor €275 en dat is all-in. Ze staan snachts op een paddock met schuil container en overdag op de wei. Hij heeft in de paddock onbeperkt onverpakt hooi. In de paddock staat hij apart van de andere twee omdat die kuil krijgen en dat wil ik voor hem niet. De paddock kan evt gebruikt worden als rijbak, maar is in de zomer vaak te zwaar daarvoor. De spullen staan in een afgesloten schuur.

Nu hebben we er recent een a/b pony veulen van 6 maanden bij gekocht. Als maatje voor onze paint, omdat hij anders alleen staat in de paddock. En ook om in de toekomst mee te gaan mennen en andere leuke dingen te doen.

Natuurlijk willen we daarvoor wel wat extra stalgeld betalen. Maar wat is een redelijke prijs? De staleigenaar geeft aan dat wij met een prijs mogen komen. Lastig!
In de buurt liggen de prijzen voor opfok (paarden) rond de €150.
Maar dit is geen echte opfok situatie en een kleine pony.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen of ervaring is.

felicity

Berichten: 11281
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:00

In welke omgeving zit je?
Ik vind €275 wel behoorlijk wat (in west brabant) voor een buiten plek met geen fatsoenlijke rij mogelijkheden.
Ik zou daarom €350 voor beide samen oke vinden.

Isabel_k

Berichten: 4775
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:25

Ik betaal in de randstad 150 per maand voor mijn shetlander jaarling. Dat is de prijs die a pony’s op mijn stalling betalen.

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:28

Aangezien je paard en pony evenveel werk kosten en je er precies hetzelfde voor terug krijgt zou de prijs toch aardig hetzelfde zijn. De pony eet allen een stuk minder dus je zou er misschien 50 euro in hooi af kunnen trekken.

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 07:54

felicity schreef:
In welke omgeving zit je?
Ik vind €275 wel behoorlijk wat (in west brabant) voor een buiten plek met geen fatsoenlijke rij mogelijkheden.
Ik zou daarom €350 voor beide samen oke vinden.


De Veluwe. Op 1km afstand van het bos.
Ik vind dat inderdaad ook wel een nette prijs voor samen.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:35

150 zou ik netjes vinden maar dan wel tot 3 jaar, daarna 200 omdat het een a/b pony is en geen volwaardig paard.

Maar vergis je niet in het werk, de hoeveelheid wat ze eten, mestafvoer enz. Het is een pony maar die eet en poept net zo goed, alleen wat minder veel maar het valt mij tegen in verhouding.

75 euro extra tov wat je nu betaald zou ik echt een lachertje vinden, het hooi maak je al meer kosten aan. En als ze met dat soort bedragen gaan beginnen, hebben ze er straks bij wijze van spreken nog 4 lopen, want het kost toch maar 75 per maand voor een kleintje....

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:42

Waarom is het geen echte opfok situatie. Omdat je geen 20 veulens bij elkaar gemikt hebt staan?
Prop je meer op minder ruimte kan het per paard wat goedkoper. Jij kiest voor deze manier bij een particulier.
Ik zou ook aan €150 per maand denken.

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:58

Ik vind 75 euro ook wel erg weinig, vooral omdat het all inn is. Als je nu zelf moest uitmesten en je voer regelen zou het een goede prijs zijn. In jouw geval zul je toch zo rond de 150 euro moeten gaan zitten denk ik.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:13

Geen opfok is geen argument, integendeel. Best kans dat de staleigenaar, juist omdat het geen opfok is, extra kosten moet maken om te voorkomen dat jouw veulen op de wei onder de draden door gaat. Mogelijk moet de paddock ook een extra draadje onderlangs, en de container een scheidingswand omdat je veulen er anders niet in durft omdat je paint de boel blokkeert.
Jouw veulen eet vermoedelijk ook niet eens heel veel minder dan je paint, want 'je veulen moet er nog van groeien'. De hoeveelheid mest die uit een veulen komt schrik je ook van.
Ik zou 225 voor je veulen helemaal niet gek vinden, en dus 500 voor de twee.

En ik woon in jouw buurt, heb zelf veulens gefokt en op dit moment ook een paard in pension, dus ik weet een beetje wat de kosten en de hoeveelheid werk zijn :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:25

Geen echte opfoksituatie en een kleine pony vind ik geen argument.

Hij is misschien klein, maar produceert ook gewoon mest, moet eten, drinken en verzorgd worden.

Ik denk dat 150 euro voor de pony een prima bedrag is :). Misschien aan de lage kant, nog. Ik heb geen idee wat de hooi/stroprijzen doen momenteel.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:29

Ik betaalde afgelopen week 6,50 voor een klein pakje hooi. Schrok me de tandjes :+
Ik heb normaal voordroog, maar die pakken liggen nog dicht en has wat nodig voor in de trailer.
Voordroog is trouwens ook 60 euro voor een vierkant pak, rechtstreeks van de loonwerker, dus ik vermoed dat je daar bij een foeragehandelaar hier in de buurt ook 70-75 voor betaalt.
Stro geen idee, maar een pak zaagsel (voor in de trailer) was 9,50! De houtprijzen zijn door het dak gegaan, zaagsel dus ook.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:31

Mijn ervaring is dat JUIST kleine ponies vaak extra werk zijn, in die zin dat er vaak een extra draad bijgespannen moet worden om de paddock en wei, waardoor je dus ook weer vaker met de bosmaaier rond moet om te zorgen dat er geen stroom weglekt door bv onkruid tegen je draad etc.
Verder heb je er gewoon net zo veel werk aan als aan een grote, er gaat alleen iets minder voer in en er komt wat minder mest uit.
Regulier stalgeld -50 euro vind ik heel schappelijk.

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 13:45

Bedankt voor de reacties! €150 zou ik ook nog steeds netjes vinden hoor. Het was dat de staleigenaar vroeg om een “bod”, vandaar ook de vraag hier, omdat ik het lastig inschatten vind wat een eerlijke prijs is.

De locatie is al ingericht op een shetlander dus er hoeft niks aangepast te worden. Hij staat er ondertussen ook al ruim 2 weken en het gaat super! Hij eet ook gewoon rustig naast mijn paint in de schuilcontainer dus dat hoeft niet aangepast te worden. Qua controle en verzorging doet de staleigenaar niet veel. Dat doen we zelf. Alleen het voeren, van-naar de wei (draad open/dicht) en mesten + onderhoud van de locatie.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:51

200. En daarmee heb je elke maand al 75,- minder.
Hij is kleiner. Dus eet wat minder.
Voor de rest maakt het zo enorm weinig uit met de paint.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:03

Estherbrink1 schreef:
Qua controle en verzorging doet de staleigenaar niet veel. Dat doen we zelf. Alleen het voeren, van-naar de wei (draad open/dicht) en mesten + onderhoud van de locatie.


:+ Dat noem jij niet veel?
Heb je wel eens alles in eigen beheer gedaan? Maw, weet je hoeveel tijd er in voeren, mesten, verweiden, repareren, ruwvoer inkopen en opslaan, weideonderhoud gaat zitten?

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 14:51

Ibbel schreef:
Estherbrink1 schreef:
Qua controle en verzorging doet de staleigenaar niet veel. Dat doen we zelf. Alleen het voeren, van-naar de wei (draad open/dicht) en mesten + onderhoud van de locatie.


:+ Dat noem jij niet veel?
Heb je wel eens alles in eigen beheer gedaan? Maw, weet je hoeveel tijd er in voeren, mesten, verweiden, repareren, ruwvoer inkopen en opslaan, weideonderhoud gaat zitten?



De staleigenaar doet super veel. En hem ook enorm dankbaar daarvoor. En zeker weet ik hoe dat is. We hebben eerder de paarden aan huis gehad en daarna nog een stuk in eigen beheer. Dus weet absoluut wat het inhoud. Hoop dat we dat ooit weer kunnen doen, dat zou ik geweldig vinden.

De staleigenaar doet alleen geen controle van de paarden, denk aan wondjes/kreupel lopen (of er moet echt zichtbaar iets ergs zijn dan laat hij het weten), geen dekens wisselen, geen halster of vliegenmasker op/af, medicatie geven etc. Dat was wat ik bedoelde. Helemaal geen ramp, dat kunnen we ook zelf. Maar voel daardoor altijd wel de “nood” om (bijna) dagelijks te gaan kijken, ondanks dat het all-in is.

Odetje92

Berichten: 2683
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:24

wilmatj schreef:
Aangezien je paard en pony evenveel werk kosten en je er precies hetzelfde voor terug krijgt zou de prijs toch aardig hetzelfde zijn. De pony eet allen een stuk minder dus je zou er misschien 50 euro in hooi af kunnen trekken.


Ook mijn gedachten. Ook onderhoud aan het terrein, de paddocks etc etc zitten in de regel bij een stalprijs in naast kosten als voer en bodem bedekking

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:31

Ibbel schreef:
Geen opfok is geen argument, integendeel. Best kans dat de staleigenaar, juist omdat het geen opfok is, extra kosten moet maken om te voorkomen dat jouw veulen op de wei onder de draden door gaat. Mogelijk moet de paddock ook een extra draadje onderlangs, en de container een scheidingswand omdat je veulen er anders niet in durft omdat je paint de boel blokkeert.
Jouw veulen eet vermoedelijk ook niet eens heel veel minder dan je paint, want 'je veulen moet er nog van groeien'. De hoeveelheid mest die uit een veulen komt schrik je ook van.
Ik zou 225 voor je veulen helemaal niet gek vinden, en dus 500 voor de twee.

En ik woon in jouw buurt, heb zelf veulens gefokt en op dit moment ook een paard in pension, dus ik weet een beetje wat de kosten en de hoeveelheid werk zijn :D

Dit inderdaad.

Ik vind het wel bijzonder dat de eigenaar van het spul jou vraagt met een prijs te komen. Hij weet toch zelf wel wat het ongeveer kost, een paard houden?

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:41

Ik was per maand voor twee a pony's 100 Euro kwijt (eigen beheer), dus ik denk dat 100 Euro per maand maximaal moet zijn. Zeker aan deze kant van het land.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:44

Shenavallie schreef:
Ik was per maand voor twee a pony's 100 Euro kwijt (eigen beheer), dus ik denk dat 100 Euro per maand maximaal moet zijn. Zeker aan deze kant van het land.


Daar geef je geld op toe, zelfs zonder dat je je eigen uren rekent.

Eén uur arbeid per dag à een tientje/uur (bruto) is al 300 euro hè...

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:59

Shenavallie schreef:
Ik was per maand voor twee a pony's 100 Euro kwijt (eigen beheer), dus ik denk dat 100 Euro per maand maximaal moet zijn. Zeker aan deze kant van het land.



Je zegt het al, in eigen beheer. Maar de paarden van ts staan niet in eigen beheer. Of moet die stalhouder de rest van het werk maar als liefdadigheid beschouwen?

CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:35

De meeste stallen die ik ken hebben een verschil van €15 tot €25 euro tussen pony & paard. Meestal is het bedrag verdeeld in tot 1.50 meter en boven 1,50 meter voor pensionstalling.
Bij de opfok veulens zit het verschil in veulen en enter/twenter niet in grote pony of paardenveulen.
Ik vind een bedrag €150 heel netjes omdat er toch extra werk in zit en er ook extra eten gegeven moet worden ook al eet een veulen minder.
De meeste opfokbedrijven zitten tussen de €190 en de €250 die ik ken dus met die €150 betaal je echt niet veel in een opfok betaal je zeker meer.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:38

maar hij staat niet in de opfok waar alles meer in de grote hoop gaat.

Hij staat gewoon op pension, waarom is dan 150 redelijk? Als 275 het reguliere bedrag is.
Er is net zoveel werk aan.
Ik krijg die link niet gelegd eigenlijk....

kwebbelengel

Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:26

Ik betaal voor A pony 330 euro, geen veulen maar gepensioneerd. Dat is wel incl alles en zelfs smid

mavantos

Berichten: 3679
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:32

Estherbrink1 schreef:
Bedankt voor de reacties! €150 zou ik ook nog steeds netjes vinden hoor. Het was dat de staleigenaar vroeg om een “bod”, vandaar ook de vraag hier, omdat ik het lastig inschatten vind wat een eerlijke prijs is.

De locatie is al ingericht op een shetlander dus er hoeft niks aangepast te worden. Hij staat er ondertussen ook al ruim 2 weken en het gaat super! Hij eet ook gewoon rustig naast mijn paint in de schuilcontainer dus dat hoeft niet aangepast te worden. Qua controle en verzorging doet de staleigenaar niet veel. Dat doen we zelf. Alleen het voeren, van-naar de wei (draad open/dicht) en mesten + onderhoud van de locatie.


Je staat dus eigenlijk all-in? Je gaat er alleen heen om je paard te verzorgen en de rest wordt gedaan/geregeld.

Dan zou ik €450-500 voor beide voorstellen.