Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tazzey schreef:Hou er rekening mee dat het niet perse een fijne ervaring hoeft te zijn. Ze is zo'n gevoelig paard niet gewend en zonder uitzondering zijn alle meiden die op mijn lichte en zware tour paarden hebben gereden er met een deceptie vanaf gestapt. Wat ze vertelden was dat het vooral frusterend was omdat de paarden niet deden wat zij dachten te vragen.
Elisa2 schreef:Heeft haar instructeur/ trice niet een paard waar ze dat op kan ervaren?
Deed ik ook weleens met mijn lesklanten, is ook handiger want dan hebben ze een beetje dezelfde basis en de instructeur weet hoe ze rijdt. Want dan is gewoon een goed bevestigd M of Z paard ook wel goed.
Duran123 schreef:Het is zeker niet de insteek om haar grandprix oefeningen te laten rijden. Meer als ervaring op een paard rijden die de oefeningen al kan i.p.v. een pony die het allemaal niet zo bekent is.
Haar gedachte was meer haar laten voelen hoe het is als een pony/paard echt goed wijkt bijvoorbeeld. De insteek is dus meer van die aard, zeker niet proberen haar in een uur tijd de wissels er uit te kunnen rijden.
Een echte leermeester, dat wel.
Tazzey schreef:Duran123 schreef:Het is zeker niet de insteek om haar grandprix oefeningen te laten rijden. Meer als ervaring op een paard rijden die de oefeningen al kan i.p.v. een pony die het allemaal niet zo bekent is.
Haar gedachte was meer haar laten voelen hoe het is als een pony/paard echt goed wijkt bijvoorbeeld. De insteek is dus meer van die aard, zeker niet proberen haar in een uur tijd de wissels er uit te kunnen rijden.
Een echte leermeester, dat wel.
Dat is dus vaak het probleem, het paard begrijpt de ruiter niet en gaat van alles doen wat ze juist niet wil.
Mijn zware tour paard bleef wissels maken omdat de amazone niet recht en stil kon blijven zitten. De ander ging volledig in staking omdat de amazone niet stil kon zitten en verwarrende hulpen gaf.
Die grand prix oefeningen komen komen niet aan bod, het is bij dit soort paarden al een kunst om ze gewoon netjes rechtuit in drie gangen te krijgen en houden.