Handelstal voor projectpaarden, bestaan deze vertrouwd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Handelstal voor projectpaarden, bestaan deze vertrouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 01:58

Hoi hoi,

Regelmatig zie je advertenties van deze stallen.

Kent iemand een goed adres waar paarden wel eerlijke kansen krijgt?

Dus niet direct trainen voor doorverkoop, afmaken als er wat mee is maar psychisch en medisch goed na kijken, evt houden of zoeken naar een passende plek?

Ben benieuwd.

Brainless

Re: Handelstal voor projectpaarden, bestaan deze vertrouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 02:24

Er staan genoeg paarden met een verhaal/gebrek/probleem te koop.
Ik ben langzaam op zoek, maar kom regelmatig paarden tegen die nog bezig zijn met revalideren van een peesblessure of zelfs nog bevangen staan, paarden met KS, halsproblemen, kreupel, omgangsproblemen, niet rijdbaar; waar toch in mijn ogen nog best veel voor betaald moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 03:03

Die vraag stel ik niet en je antwoord is algemeen wel bekend. Daar is een ander discussietopic beter aan besteed. Evengoed bedankt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 03:08

Als je een adres wilt hebben waar ze meerdere paarden verkopen die evt wat mankeren kun je kijken bij paard zoekt baas.
Er zijn ook wel particulieren die tijdelijk paarden (kleinschalig) opvangen en daarna doorverkopen naar een goed tehuis, maar die verkopen mondjesmaat wat en de prijzen zijn vaak niet mis, want maanden stallingskosten en DA onderzoeken moeten ook wel betaald worden.

Maar wat zoek je dan? Een rijpaard of een weidemaatje? Jonger of juist wat ouder?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 04:48

Andere vraag: waarom zou je bewust naar een project paard op zoek gaan?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 06:54

Brainless schreef:
Als je een adres wilt hebben waar ze meerdere paarden verkopen die evt wat mankeren kun je kijken bij paard zoekt baas.

Zulke paarden worden echter nooit jouw eigendom, je adopteerd het paard van hen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:04

Oh een paard kopen die iets mankeert is niet zo moeilijk. Ga naar marktplaats of een andere verkoopsite en selecteer op laagste prijs en de eerste die onder het zadel is, is een goede kandidaat.
Hetzelfde geldt voor handelaren. Heel veel handelaren hebben ook paarden met problemen, vaak komen en gaan ze ook weer snel. Een paard wat lang staat kost geld en daarom zal je geen handelaren met projectpaarden vinden. Deze kosten namelijk teveel geld en leveren een risico op en daar staat een te lage verkoopprijs tegenover. Dus ik zou een handelaar bellen en vragen naar een paard onder het zadel in een lage prijsklasse. Dan heb je er al eentje.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:11

Er zijn genoeg mensen die wel project paarde zoeken. Bij de potentie zowel lichamelijk als geestelijk opklapbaar zijn. Maar de meeste verkopen die wel weer door. Dan is het opknappen hun beroep/hobby. Voor weinig kopen en weer acceptabel verkopen. Mislukt het dan wordt het een weide maatje of inslapen bij een eerlijke, bij een minder eerlijke zal die de handel weer in verdwijnen.

Al je mislukte projecten aanhouden zou een dure aangelegenheid zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:44

Niemand bekend met goede adressen?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:47

Waar ben je precies naar op zoek TS?

Gaat dit om het kopen van een eventueel “probleempaard”?

Of zoek je naar een handelsstal waar men kijkt naar wat de paarden nodig hebben? En dus enkel paarden verkopen waarbij ze de tijd hebben genomen om de dieren in alle rust te leren kennen en opleiden?

Ik gok het tweede, maar het is mij niet helemaal duidelijk.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:01

Zo te lezen heeft ze er een staan die naar een handelsstal toe moet..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:25

Ik denk dat ze een plekje zoekt voor haar eigen pony. Als je dat had gevraagd krijg je denk ik meer antwoorden waar je wat hebt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:25

upendo schreef:
Zo te lezen heeft ze er een staan die naar een handelsstal toe moet..

Zo interpreteer ik het ook.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:37

Wil je een paard aankopen of verkopen? Er bestaat geen handelsstal die een onverkoopbaar probleempaard zelf houdt. Er bestaan legio handelsstallen met mindere kwaliteit paarden, paarden met africhtingsfouten en echte gedragsproblemen.
Bel gewoon eens een handelaar en vraagt wat hij heeft staan.Of of hij interesse heeft in aankopen van jouw paard.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:39

Een handelsstal die meer investeert dan eruit komt, is in no time failliet..
Als je iets zoekt voor een eigen paard: in training zetten?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:45

kamsel schreef:
Een handelsstal die meer investeert dan eruit komt, is in no time failliet..
Als je iets zoekt voor een eigen paard: in training zetten?

Inderdaad, je kan het paard in training zetten bij een revalidatiestal en als het paard dan veilig is om te verkopen vragen of ze dit ook voor hun rekening willen nemen.
Maar dan ben je wel elke maand een berg geld kwijt want die tijd dat het dier in training staat zal je gewoon moeten betalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:48

Onali schreef:
Brainless schreef:

Zulke paarden worden echter nooit jouw eigendom, je adopteerd het paard van hen.

Ik denk inderdaad dat (in Nederland) iets als Paard zoekt baas de enige bekende optie is. Ik wist niet dat die paarden daar dan alleen ter adoptie zijn en niet echt verkocht worden?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:53

Bij Equi Support (B) kopen ze wel eens een paard wat moeilijker te rijden is (maar medisch wel in orde!). Het paard is uiteindelijk wel voor doorverkoop maar ze nemen echt de tijd.

Realiseer je wel dat je niet de hoofdprijs voor je paard krijgt. Het blijft uiteindelijk wel een commerciële stal.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:58

anjali schreef:
Ik denk inderdaad dat (in Nederland) iets als Paard zoekt baas de enige bekende optie is. Ik wist niet dat die paarden daar dan alleen ter adoptie zijn en niet echt verkocht worden?

Als je de prijzen ziet zou je het niet zeggen, maar ze worden volgens de site in bruikleen gegeven.. Je mag er van alles niet mee en ze willen ook nog langs komen als ze dat nodig vinden. Ik snap niet dat ze zo populair zijn..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:31

anjali schreef:
Onali schreef:

Van de site;
Citaat:
ZOEK …
Wat moet je doen als je een paard wil adopteren?

De nieuwe adoptant moet door middel van foto’s laten zien waar de dieren geplaatst gaan worden. Denk aan stalling , weidegang en de omgeving.

Wat mag je wel en niet met een adoptie paard?
Wij werken met een bruikleenovereenkomst en die moet ook getekend worden wanneer u een paard bij ons adopteert. De dieren blijven altijd eigendom van Paard Zoekt Baas. De adoptant tekent er voor dat ze goed voor het dier gaat zorgen. De voorwaarden zijn dat het paard naar buiten komt en met andere soortgenoten staat. U als adoptant kunt het paard gebruiken alsof het uw eigen paard is. Het enige wat u niet mag is verkopen of ermee fokken. De adoptiepaarden mogen niet in manege lessen worden gebruikt. Het is niet toegestaan dat onze paarden/pony worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Er mogen wel wedstrijden worden gereden als dat eventueel kan en het paard niet is afgekeurd is, of als weidemaatje is herplaatst.

Controles
Paard Zoekt Baas gaat incidenteel controleren bij de adoptant om te kijken hoe het gesteld is met het welzijn van de geadopteerde paarden. Ook vragen wij meerdere keren recente foto van de paard. Mochten Indien er aanleiding is om nader onderzoek in te stellen, dan nemen we contact op met de adoptant of we sturen een dierenarts om een controle uit te oefenen.

Adoptie kosten
De adoptant betaalt een adoptiebedrag dat is (eenmalig), afhankelijk van het paard, wat hij kan, hoe oud het paard is, en of er spullen bij zitten.

Ook zit er een extra bedrag in het adoptie bedrag, dit bedrag is voor paarden waarvoor we veel kosten moeten maken, die we anders niet kunnen doorberekenen. De extra bijdrage voor de paarden zijn om dit soort onkosten op te vangen. Als we dit niet zouden doen, zouden we geen paarden kunnen op kunnen vangen die intensieve zorg nodig hebben. Wij vinden dat alle paarden een tweede kans verdienen. Welke kosten zijn voor mij als ik een paard adopteer

Alle kosten die u maakt voor het paard zijn voor u bijvoorbeeld de stalling, hoefsmid, dierenarts en tandarts. U neemt een paard in bruikleen, maar dat betekend dat u wel de volledige kosten op u moet nemen om voor het paard te gaan zorgen. Mochten er klachten opspelen die niet bekend bij ons waren en er al langer zaten kunt u altijd contact met ons op nemen.

Ik wil/kan het paard niet meer houden en nu?
Mocht u niet meer voor het paard kunnen zorgen of andere redenen MOET het paard terug naar ons. Na 26 jaar en ouder van het paard moet u wel een geldige reden hebben als u het paard terug wil doen. Het werkt niet zo bij ons dat het paard oud is en je het dier weer zomaar terug doet omdat, die niet meer bereden kan worden. We zoeken het liefst gewoon een forever home voor de dieren!

Krijgt u uw geld terug na teruggave van het dier?

Nee dat krijgt u niet, U kunt het paard terug brengen in overleg, bij ruimte in de opvang, wij zoeken dan een nieuw tehuis voor het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:34

Evamarie schreef:
Hoi hoi,

Regelmatig zie je advertenties van deze stallen.

Kent iemand een goed adres waar paarden wel eerlijke kansen krijgt?

Dus niet direct trainen voor doorverkoop, afmaken als er wat mee is maar psychisch en medisch goed na kijken, evt houden of zoeken naar een passende plek?

Ben benieuwd.

Nee, niet als handelstal.

Want psygisch en medisch goed na laten kijken is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Daar gaat een handelaar geen kosten aan maken want dat gaat allemaal van de marge (winst) af.

Als eigenaar heb je sowieso de verantwoordelijkheid om het paard medisch goed na te laten kijken. Als er medisch niets te vinden is kun je het dier aanbieden met het eerlijke verhaal voor een projectpaard prijs. En als het dier dan geluk heeft komt er iemand die er wat mee kan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:38

Brainless schreef:
Er zijn ook wel particulieren die tijdelijk paarden (kleinschalig) opvangen en daarna doorverkopen naar een goed tehuis, maar die verkopen mondjesmaat wat en de prijzen zijn vaak niet mis, want maanden stallingskosten en DA onderzoeken moeten ook wel betaald worden.

Maar wat zoek je dan? Een rijpaard of een weidemaatje? Jonger of juist wat ouder?

Ik heb dit weleens gedaan, maar de prijs voor zo'n paard is idd niet mis, want daar zit van mijn kant tijd en energie en werk in.
Ik verkoop ze wel echt aan iemand die erbij past, goede match is echt heel belangrijk, en ik heb nooit klachten gehad over door mij getrainde paarden. Ze waren heel fijn te rijden en mee te werken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:45

Als dit gaat om een 'probleem' paard waar je op een nette manier vanaf wil is in training zetten + verkoop in opdracht denk ik de meest verantwoorde manier.

Dan is iemand dedicated bezig met jouw paard zo netjes mogelijk heropvoeden/training zonder dat er druk ligt op de tijd die dat kost. Dan heb jij er nog iets over te zeggen of je vind dat het op een nette manier gaat. En kan de trainer in de tussentijd zijn netwerk afzoeken voor een mogelijke passende koper en blijft er hopelijk op het einde van de rit ook nog geld voor jou over.

Als je de training + verkoop meteen overdraagt ben je alle zeggenschap kwijt en zul je de stal moeten vertrouwen. Ik zeg niet dat dat onmogelijk is. Maar dan heeft iemand met minder belang voor het dier er mee van doen. En dat kán net anders uitpakken als jij voor ogen hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:34

Ik ben nu wel benieuwd of TS een paard zoekt of juist van 1 af wilt.
En aan welke problemen ik dan moet denken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:40

Ik ken wel iemand die projectpaarden van andere mensen aanneemt en in alle rust de problemen oplost waarna ze ook de verkoopbemiddeling voor dat paard doet. Stuur maar een pb-tje als je meer wilt weten ;)