Ervaringen met snel overprikkeld paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Queen93

Ervaringen met snel overprikkeld paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 21:23

Hallo lieve allemaal.

Ik heb een pony. Ze is 6 jaar en meet nu zo 153 cm. Het is een appaloosa merrie en een onwijs lief dier. Toen ik haar kocht was ze best in zichzelf gekeerd, maar na een half jaartje ging ze zichzelf meer laten zien. En daarbij kwam ook een probleem omhoog.

Ik heb haar nu zo’n 2,5 jaar en blijf tegen dit probleem op vechten. Het heeft mij vorig jaar een hersenschudding op geleverd en een frozen shoulder en afgelopen weekend een gebroken been. Het leek heel goed onder controle totdat ze afgelopen zondag weer helemaal af ging als een bom.

Mijn probleem is dat mijn pony heel snel overprikkeld raakt. Waar ik dat aan merk:
- tijdens het rijden heel snel afgeleid door andere dingen. Zelfs als er iemand langs de bak loopt, breekt ze bijna haar nek omdat ze ernaar MOET kijken.
- als tijdens het rijden de spanning te hoog wordt, gaat ze af als een bom. Wegrennen onder zadel en niet meer stoppen. Bokken, springen, noem het maar op.
- tijdens wedstrijden op ons terrein staat ze te steigeren in stal als het druk wordt op het parkeer terrein. De wedstrijden paarden lopen langs haar stal.

Ze komt elke dag uit stal. Ook krijgt ze meerdere keren per week de kans om even goed alle spanning eruit te bokken door losgooien in een grote bak. Tijdens het rijden probeer ik zo min mogelijk druk te geven in haar mond. Ik wil haar vanuit ontspanning rijden en dat ging de laatste tijd echt heel erg goed.

Maar nu is mijn vraag, heeft er iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan? Zijn er supplementen die helpen of is er een andere manier om de spanning af te laten vloeien. Haar weg doen is voor mij echt geen optie. Ze is voor mij ook m’n therapie dier bij wie ik m’n rust kan vinden. Ze is echt een extreem lief dier met geen enkel kwaad in haar hartje ❤️

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:27

Wat bedoel je precies met dat ze iedere dag uit stal komt? Hoe lang staat ze effectief per dag los buiten, en op wat voor oppervlak is dat?
Aangezien je schrijft ze krijgt meerdere keren per week de kans om helemaal los te gaan, vraag ik me af of ze dat niet iedere dag kan doen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:33

Dat kan natuurlijk van alles zijn. Ik begrijp wel dat ze veel op stal staat, dus misschien maakt 'de gelegenheid de dief' en moet je toch op zoek naar een plek waar ze meer buiten staat. Want als 'naar buiten' betekent dat ze flink mag knetteren (en dat blijkbaar nodig heeft) is dat moeilijk op te lossen.

Andere oorzaken die ik ken van dit soort paarden:
- toch een fysieke oorzaak. Last van de rug of gewoon te veel spanning in het lijf. Een osteopaat kan dan helpen
- Magnesiumtekort. Ik denk dat dat ondertussen een beetje overdreven wordt, maar het is mogelijk en een paar maanden een schepje geven kan altijd - en dan maar eens kijken...
- te hoog in het voer. Wat krijgt ze? Vaak is goed ruwvoer met een mineralen/vitaminebrokje wel voldoende.
- toch teveel op druk rijden waardoor de spanning niet weg kan en ontploffingsgevaar dreigt.

Er zijn vast veel meer mogelijke oorzaken, maar deze dingen kun je allemaal uitzoeken zonder dat het hopeloos in de papieren loopt.

Miss_Queen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 21:33

Britt_xxx schreef:
Wat bedoel je precies met dat ze iedere dag uit stal komt? Hoe lang staat ze effectief per dag los buiten, en op wat voor oppervlak is dat?
Aangezien je schrijft ze krijgt meerdere keren per week de kans om helemaal los te gaan, vraag ik me af of ze dat niet iedere dag kan doen?

Nee bij ons komen ze in een paddock van ongeveer 10x10 meter. Elke dag 1 uur. Dat is gewoon hoe het bij ons is geregeld op stal. Daarnaast probeerde ik er zelf voor te zorgen dat ze s middags ook weer een uur buiten kan in de paddock. In de paddock staat ze meestal te slapen en rolt ze een paar keer, maar ze kan daar niet echt lekker los gaan om spanningen kwijt te raken.

Anoniem

Re: Ervaringen met snel overprikkeld paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:37

Ik heb een extreem prikkel gevoelig paard (met trauma's). Voor mij heeft de overstap naar 24/7 al een mega grote verandering teweeg gebracht in haar koppie. De emmer loopt minder snel over zeg maar.
Ook het 'er aan kunnen komen' met rijden heb ik heel langzaam op moeten bouwen en daar moet ik nog regelmatig een stapje terug in doen.
Clickertraining op de goede momenten doet veel goeds en vooral niet teveel negatieve aandacht geven.

Miss_Queen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 21:38

Kendra schreef:
- toch een fysieke oorzaak. Last van de rug of gewoon te veel spanning in het lijf. Een osteopaat kan dan helpen

Mijn pony is nog niet heel lang geleden nagekeken door de osteopaat en die gaf aan dat ze heel goed in d’r lichaam zit, lekker los
Kendra schreef:
- te hoog in het voer. Wat krijgt ze? Vaak is goed ruwvoer met een mineralen/vitaminebrokje wel voldoende.

Ze staat op speciaal voer, laag in suikers en heb ik speciaal een voedingsadvies laten maken. Aan het voer zal het niet liggen, denk ik.
Kendra schreef:
- toch teveel op druk rijden waardoor de spanning niet weg kan en ontploffingsgevaar dreigt.

Dat geloof ik niet. Mijn druk is echt vele malen lager dan dat het vroeger is geweest. Na m’n hersenschudding heb ik met heel veel spanning en druk gereden. Maar dat heb ik de laatste tijd helemaal los gelaten en ik zou eigenlijk willen dat ik een filmpje heb om te laten zien.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:41

Voor zo’n paard zou ik eerst eens een dierenarts laten komen voor een klinische/rontgen keuring inclusief goede check of ze uberhaupt iets mankeert.

Daarna overgaan op veeeeeel meer buiten, dus je zult moeten verhuizen. Dit is geen paardwaardig leven.

Pas als je de basis ingrediënten goed hebt kun je een paard beginnen trainen, eerlijk trainen.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan een instructeur zoeken welke kennis heeft van grondwerk en gedrag. Zelf kun je meer kennis vergaren door bijvoorbeeld online platformen van oa Tristan Tucker.

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:42

Mijn vorige paard was zo. Bij hem kon ik geen ministapje te ver gaan, dan was hij helemaal van slag.
Dat was ontzettend moeilijk, omdat je toch telkens een stapje verder moet want anders blijf je op hetzelfde punt steken.
Maar met veel geduld en vooral goed begrijpen wat je paard zegt, zodat je niet te ver gaat kun je veel bereiken en wordt het steeds wel wat makkelijker.
Je kan je paard leren spanning af te vloeien, maar dat is niet iets wat je zo even uitlegt.
Ik had ook geen ambitie want sommige dingen bleven lastig voor hem en dan moet je wel beseffen dat niet ieder paard alles kan wat jij misschien wil.
Ik zou je aanraden goede hulp/les te zoeken, gedragstherapie of iets dergelijks, het is essentieel dat je goed inzicht hebt en een leidraad.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:42

Wat ik mis is hoe veel uur per dag ze op een (grote) wei staat waar ze gewoon paard kan zijn. Ik had ook zo'n paard, extreem prikkelbaar, adhd, soms exploderen als een bom en intense spanning door alles dat in de gaten gehouden moest worden. Ze kwam geregeld maar 4 uur per dag buiten op deze plek, en dan vaak in een paddock in de winter, die net groot genoeg was om meer dan 4 galopsprongen te kunnen maken voor ze al weer op de rem moest, verder logeerde of trainde ik haar elke dag, maar dit was gewoon echt niet genoeg, ze stond nog steeds 18-20 uur per dag op stal waarin ze zich dood verveelde en gek werd van alle prikkels die ze niet kon uiten, behalve door rondjes te draaien of omhoog te komen. Dit was de eerste stal waar ik heen ging met mijn eerste eigen paard, dus ik wist toen niet beter dan dat dit oke was.
Tig supplementen er in gestopt, verschillend voerbeleid geprobeerd, osteopaten, dierenartsen er bij gehad, bloedonderzoeken.. Niks werkte, tot ik besloot te verhuizen naar een stal waar ze 365 dagen per jaar minimaal 8 uur per dag naar buiten ging op een groot stuk land, haar eerste vreugde sprint van alle ruimte die ze had zal ik nooit vergeten. Nooit durven dromen dat ze zo op zou knappen. Ze blijft gevoelig, en niet elke dag is perfect, maar ze is nu wel 90% meer handelbaar en omdat ze happyer is sneller ontspannen en veel kneedbaarder. Inmiddels zijn we zelfs naar 24/7 buiten gegaan.
Niet elk paard (eigenlijk geen een, maar de een reageert er wel beter op dan de ander) is geschikt om zo lang op stal te staan. Voor mij klinkt het gewoon als of je een ongelukkig paard heb die probeert weg te komen uit de situatie, al zijn energie en prikkels opkropt, en vervolgens los laat bij zijn/haar eerste beste kans.

edit:
Citaat:
Nee bij ons komen ze in een paddock van ongeveer 10x10 meter. Elke dag 1 uur. Dat is gewoon hoe het bij ons is geregeld op stal. Daarnaast probeerde ik er zelf voor te zorgen dat ze s middags ook weer een uur buiten kan in de paddock. In de paddock staat ze meestal te slapen en rolt ze een paar keer, maar ze kan daar niet echt lekker los gaan om spanningen kwijt te raken.

Ik zie nu deze reactie. Ik zou als de malle verhuizen. Dit is geen paardwaardige stalling, zeker niet voor een paard met het karakter dat jij omschrijft. Ik zou ook exploderen op zo'n plek :')
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 15-12-21 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:43

Hoe vervelend ook, maar de huisvesting draagt hieraan bij. Dan kan je er nog zo veel supplementen in stoppen, maar de kans dat dat allemaal niet gaat werken is zeer groot. 1 a 2 uur buiten is gewoon niet genoeg. Ik kan alleen maar adviseren een andere plek te zoeken. Meer vrije beweging, echt paard zijn, dat gaat een heel verschil maken in hoe vol haar emmertje zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:44

Ambities aanpassen vind ik wel een hele goede, met mijn merrie ga ik nooit op wedstrijd, puur omdat zij haar eigen stress al niet kan managen, laat staan mijn wedstrijdstress erbij. Er zijn dus dingen die ik laat schieten omdat ik mijn dier daar niet gelukkiger mee maak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:51

Mijn arabier van 20+ is ook snel overprikkeld en met hem zou er echt geen land te bezeilen zijn als die maar 2 uur per dag buiten zou komen in een zeer beperkte ruimte.

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:57

Robijntjah schreef:
Ambities aanpassen vind ik wel een hele goede, met mijn merrie ga ik nooit op wedstrijd, puur omdat zij haar eigen stress al niet kan managen, laat staan mijn wedstrijdstress erbij. Er zijn dus dingen die ik laat schieten omdat ik mijn dier daar niet gelukkiger mee maak.

Nee precies dat is sowieso wel heel heftig voor een gevoelig paard, dan overschrijd je wel een enorme grens als je gewoon thuis al niet zonder spanning kan rijden.

Mijn paard liep trouwens altijd los, hij was ook prima rustig maar als je teveel vroeg ging hij over zijn theewater.
Dat had verder niks te maken met teveel energie.
Maar kijk naar signalen zoals niet knipperen, stijve lippen, opgetrokken neus, spierspanning, overal op letten behalve jou enz. dat zijn tekenen van spanning waar je wat mee moet.
Dat doe je in kleine stapjes.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:07

Sterker nog, als een paard al steigert en spanningen vertoond in de stal… dit is geen rijtechnisch probleem en ook niet op te lossen met supplementen. Sowieso hoort een paard niet dagelijks “ff te knallen/losgooien om de spanning eruit te halen” nodig te hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:10

MalaQ schreef:
Hoe vervelend ook, maar de huisvesting draagt hieraan bij. Dan kan je er nog zo veel supplementen in stoppen, maar de kans dat dat allemaal niet gaat werken is zeer groot. 1 a 2 uur buiten is gewoon niet genoeg. Ik kan alleen maar adviseren een andere plek te zoeken. Meer vrije beweging, echt paard zijn, dat gaat een heel verschil maken in hoe vol haar emmertje zit.

Dit. Wij hebben ook een heel gevoelig paard. Verhuizen naar een kleinschalige stal, met veel meer uren buiten heeft hem zo goed gedaan. Het is echt een ander paard geworden. Dus die tip zou ik je toch mee willen geven.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:44

Fijn dat ze in ieder geval 1 uur per dag buiten komt. Dat is al meer dan de meeste paarden in de winter.

Lastig om zo van een afstand te bepalen waar het aan ligt.
Ik vermoed dat karakter een groot deel bepaalt van de reactie van je paard. Dit kun je verbeteren door trainen maar ik ben ook bang dat je moet accepteren dat het altijd iets aanwezig blijft.

Paarden met een hoog stressniveau en/of hoge spierspanning geeft ik altijd magnesium van Pharmahorse. Die tip heb ik ooit gehad en dit lijkt toch wel te helpen.

Daarnaast kun je kijken of de huisvesting nog wat bij kan dragen. Wordt jouw paard rustiger van veel buiten met meerdere paarden?

Voor de training lijkt het me verstandig dat je iemand zoekt dit niet alleen naar rijvaardigheid kijkt. Ik vind het principe van 2MOONS erg aansprekend. Zoek eens hulp bij de instructeurs die hier de opleiding voor gedaan hebben.

Kijk ook eens naar ander voer. Mijn paard was bv op Pavo altijd veel gestrester dan op een ander merk brok.

Succes.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:48

Ik rijd een Spaanse waarbij de emmer snel overloopt. Aanpakken heeft echt geen zin. Wel bezighouden. Rij achtjes, voltes, achtjes, voltes , achtjes, voltes, slangenvolte. Hou het paard echt bezig. Hou je bezig met ontspanning. Los over de rug. Dit helpt hier erg. Als hij weer fijn loopt kan ik ook zo moeilijke oefeningen vragen. Komt zijn koppie niet meer mee , kan hij het niet meer bolwerken? Lange teugel, halsstrekken , achtjes. Ontspanning-> aanspanning. Wissel dat af :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:03

TS zie je zelf de link met weinig buiten komen op een klein oppervlakte en het drukke gedrag? S

Die van mij heeft een tijdje op een stal gestaan waar ze in kleine paddocks stonden (wel de hele dag) en er was geen land meer mee te bezeilen. Ze staat nu 24/7 buiten en ze is nog nooit zo kalm geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:14

Ik heb wel meerdere appaloosa's gekend zoals jij die van jou omschrijft.. lijken inderdaad gevoelige paardjes.

Ik denk dat in jouw geval een 24/7-buitenleven in kuddeverband een heel ander paard zou geven, weet niet of dit haalbaar is..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:01

Miss_Queen93 schreef:
Maar nu is mijn vraag, heeft er iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan? Zijn er supplementen die helpen of is er een andere manier om de spanning af te laten vloeien. Haar weg doen is voor mij echt geen optie. Ze is voor mij ook m’n therapie dier bij wie ik m’n rust kan vinden. Ze is echt een extreem lief dier met geen enkel kwaad in haar hartje ❤️

Dus als ik het goed begrijp mag ze jouw stress opnemen en dan iedere dag 1 uurtje in een paddock van 10 x 10 meter staan? Of zo nu en dan worden losgegooid in een rijbak.
Vind je dat een paardwaardig bestaan? Kun je van zo'n paard echt verwachten dat die met jouw spanningen er nog bij kan hebben?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:06

Dit "therapiedier" heeft je zo´n rij verwondingen bezorgd? Je hanteert een andere definitie van therapie dan ik.
Je zult het niet willen horen, maar mijn advies is "weg ermee". Dat ze naar jouw zeggen een extreem lief dier is geloof ik wel hoor, maar dat neemt niet weg dat je ongelovelijke risico´s met je gezondheid (en ja, je leven) neemt op deze manier verder te gaan.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:13

Zonder alle reacties te hebben gelezen:

Ik heb bij een paard wat vergelijkbaar gedrag vertoonde (veel spanning en dan ontploffen (rodeo) wanneer er een prikkel te veel kwam, paard moest ook regelmatig losgelaten worden, gelongeerd voor het rijden, etc. maar is in omgang ook echt goud en ontzettend lief) heel veel gehad aan Tristan Tucker zijn methodes. Ik heb drie maanden eigenlijk alleen maar grondwerk gedaan. Langzamerhand ging ik er af en toe weer eens op zitten. Alleen zitten, gewoon stil blijven staan in de bak. Later ook af en toe een rondje stappen.

Doel was, paard leren te ontspannen in allerlei situaties. Ze was zo snel afgeleid en bouwde dan meteen enorm veel spanning op. Paard was al best een poos onder het zadel, maar had naar mijn idee niet geleerd om nieuwe situaties op een meer ontspannen manier te ervaren. Ze kwam van een trainingsstal en ik vermoed dat alles daar even 'snel snel' moest.

Nu heb ik er een heerlijk paard aan waar ik zorgeloos op stap, ook als ze een poosje stil heeft gestaan :j

Ze staat wel overdag de hele dag buiten, 08:00 - 16:00 op dit moment. Maar ik hoef niet meer 6x per week te rijden/longeren om het energiepijl 'betrouwbaar' te houden. Ik train haar nu 4, soms 5x per week waarvan minimaal 1, soms 2x longeren. Gaat om een vierjarige merrie.

Wie weet heb je er wat aan! Ik heb filmpjes van Tristan op youtube opgezocht en was enthousiast, terwijl ik nooit eerder grondwerk deed (dat doe ik voor mijn gevoel automatisch in omgang en opvoeding).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:16

Nou ik vind het ook nogal wat dat je al een hersenschudding..frozen shoulder en nu je been hebt gebroken..
Ik zeg ook weg er mee want het kan ook een keer fataal aflopen!

Heel leuk al die adviezen verder maar ik lees nergens dat die er ook zo hard zijn afgedonderd en daardoor botbreuken en andere ellende hebben gehad! vind dit gewoon erg gevaarlijk en het blijft een ,hobby, en moet dus geen kwelling worden voor een eigenaar.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:20

Er is al het één en ander gezegd over huisvesting wat echt zal bijdragen, elke dag zoveel mogelijk vrije beweging is echt een must. Maar ik begrijp ook hoe lastig dat is op een grotere pensionstal.

Daarnaast is heel veel ook te trainen. En dan bedoel ik niet 1x een schriktraining doen, maar in kleine stapjes opbouwen en structureel onderhouden. Jezelf trainen haar spanning te herkennen en haar trainen haar spanning af te vloeien. Daar is geen quick-fix voor, maar als ik je een tip moet geven zou ik je aanraden om je te verdiepen in methodes van bijvoorbeeld Tristan Tucker, Warwick Schiller, Dressuurnatuurlijk, etc. En laat je daar bij voorkeur ook goed in begeleiden. Tot die tijd: Als iets niet goed voelt, niet doen. Het voelt waarschijnlijk niet goed voor een reden, dus rijd dan niet stug door daar krijg je gevaarlijke situaties van. ;) Succes! Ik hoop dat jullie samen een fijne modus kunnen vinden.

Febeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:04

weet niet of je nog behoefte hebt aan nog meer ervaringen van mensen maar dit is de mijne :)
mijn pony had eigenlijk precies dit, maar had ze het in de stal niet. nou stond zij ook gewoon rustig in de stal, liepen niet veel mensen langs. Ze was destijds niet van mij maar van de manege en in de lessen ging ze er ook echt knetterhard vandoor, dus liep ze eigenlijk niet in de les. ze stond daar een aantal uur per dag op de wei (en echt een grote wei zo zie je ze niet vaak).

omdat ze dus niet liep moest ze weg en ze was wel echt 'mijn' ponytje en daarom heb ik haar toen overgenomen. Ze staat nu altijd buiten (dat is soms op de wei en soms in de paddock, maar nooit meer in de stal). het gedrag is nu eigenlijk weg, en ik ben nu begonnen met beleren voor de kar.

naast dat ik dr dus zo drastisch heb omgegooid qua management pas ik er ook niet mooi op dus ben ik in de eerste periode veel gaan oefenen met zelfvertrouwen etc door middel van het opzoeken van spannende dingen en ik merkte dat dat echt hielp met het afgeleid zijn.