Pensioen voor geblesseerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darliiing7

Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 10:56

Hallo,
Ik stel deze vraag voor iemand die (helaas) zelf niet zo vlot is met internet...

Ze heeft een superlieve, mooie hengst van 18 jaar staan.
Helaas is hij al enkele maanden mank door oude peesblessures (nog van voor zij hem kocht!) Die nooit fatsoenlijk hebben kunnen herstellen en hierdoor ook nooit meer helemaal zullen genezen.

Hij moet hierdoor, voorlopig, op een zo klein mogelijke weide staan en zoveel mogelijk rust krijgen.
Nu staat hij, op zijn weide, helaas omgeven door merries waardoor hij geen rust vind. Ruinen is het, volgens de veearts, al te laat voor. Aangezien hij vroeger als dekhengst heeft gewerkt en het Ruinen op deze leeftijd niet meer zonder risico is...

We zoeken al een tijdje een 5⭐ huisje voor hem, maar niemand wilt hem:(
Nu zijn we dus op zoek naar een andere oplossing. Eventueel een paardenasiel of iets dergelijk? Hem zelf houden lukt helaas echt niet. De verhuurder van de weide zet aan het einde van deze maand de huur stop en een andere weide vinden is, hier in de omgeving, een regelrechte ramp :(

Iemand die tips of ervaringen heeft met paardenasielen en een idee heeft waar we met hem terecht zouden kunnen? ❤

Captain

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:59

Welke omgeving zoek je een plek? Moet hij 's nachts op stal kunnen? Kan hij wel met ruinen/andere hengsten?

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 11:58

Captain schreef:
Welke omgeving zoek je een plek? Moet hij 's nachts op stal kunnen? Kan hij wel met ruinen/andere hengsten?

Wij zijn zelf van Belgisch Limburg, maar waar hij staat maakt zoveel niet uit, zolang hij maar goed terechtkomt...
Hij kan wel met ruinen overweg, maar niet op dezelfde weide, want dan probeert ie er op te gaan...
Hengsten hebben we nog niet kunnen testen aangezien er hier in de buurt geen hengsten zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:05

Is er niet iemand die een maatje zoekt voor haar/zijn ruin?Ik heb ook een "pension" paard bij mijn paard als maatje.Zijn eigenaar betaald daar elke maand een bedrag voor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:09

Als ze hem echt wil houden, zou ik toch gaan voor castreren ( op de tafel ) en het risico erbij nemen. Met de eisen zal het al niet evident zijn zoiets te vinden als ruin. Laat staan als hij hengst blijft.

Maar de vraag is natuurlijk of je een paard wat zichtbaar en al heel lang pijn heeft, nog wel een goed pensioen kan bieden natuurlijk...

Als hij al zo lang heen en weer loopt omdat er merries in de buurt zijn, is dit zijn peesblessure natuurlijk niet ten goede gekomen en als ik het goed lees, zal het ook nooit meer 100% goedkomen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:22

Dus ze kocht een geblesseerde hengst (met een dekverleden nota bene) in de afgelopen maanden.

Komt erachter dat ie niet naast merries kan staan (ja dat was te verwachten) en de weide-eigenaar zet de huur stop.

Nu moet ie naar een 5 sterren huisje.

Is dit een impulsieve niet doordachte actie geweest? Als dit allemaal op deze korte termijn speelt.

Wellicht is inslapen een optie?
En anders gewoon op pension stallen waar hengsten zijn toegestaan.

Als ze er niet zijn dan heeft ze echt niet goed nagedacht bij de aanschaf van een voormalige dekhengst.

Blijft toch inslapen over. Zou dat heel oneerlijk zijn? Hoeveel pijn heeft hij?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:02

Britta31 schreef:
Is er niet iemand die een maatje zoekt voor haar/zijn ruin?Ik heb ook een "pension" paard bij mijn paard als maatje.Zijn eigenaar betaald daar elke maand een bedrag voor.

Dan zou die persoon bedrogen uit komen met dit paard want hij dekt ruinen. In feite is dit paard niet echt "sociaal" te plaatsen want ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat ie het ook niet top zal gaan doen met hengsten als ik het zo lees. :)

Natuurlijk wil niemand een asociale geblesseerde 18 jarige hengst met een dek verleden... Dat is niet zo heel verrassend IMO. Vind het altijd zo raar dat mensen die met miserie leuren omdat zij er klaar mee zijn verwonderd zijn over het feit dat anderen die miserie ook niet willen. :+

Blijft er dus over om hem of in pension te zetten op een plek waar ze ingericht zijn op hengsten of hem laten in slapen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:05

Maar dit dier moet dus de rest van zijn leven geïsoleerd van andere paarden op een klein weitje staan? En jullie willen hem niet zelf houden, maar de zorg op iemand anders afschuiven? Dus ook de kosten? Kort samengevat?
Laatst bijgewerkt door Utixo op 07-07-21 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:06

Ik zou hem toch laten castreren, kan prima op die leeftijd en dan kan hij nog een fijn leventje hebben. Wordt ie ook rustiger, wat de peesblessure ten goede komt.

En ik zou eens informeren bij van de Kruis paardenrusthuis/ revalidatie.
https://vanderkruis-paarden.nl/stalling-voor-blessures

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:10

Ik vind het ook niet zo gek dat niemand hem wilt.... Het is een paard dat pijn heeft, geblessseerd is, en niet bij anderen paarden kan staan... Waarom zou je in hemelsnaam een paard overnemen dat enkel problemen geeft...
er zijn soms mensen die hun geblesseerde paard als weidemaatje herplaatst krijgen, maar dat is met deze geen optie.

Als het paard chronisch slecht loopt en dus pijn heeft, is inslapen dan geen optie? Een heel leven op een klein stukje en zonder contact lijkt me namelijk echt geen mooi paardenleven.

Ik ken een hengst die wél sociaal was, wel met een maatje buiten kon (ook al had ie vroeger gedekt), en die is op 20jarige leeftijd ingeslapen vanwege een chronische peesblessure waardoor hij niet meer pijnvrij kon zijn. In mijn ogen is dat een betere oplossing voor het paard dan hem pijn laten lijden.
Als je 'm echt in leven wilt houden of als er nog een kans is dat hij pijnvrij wordt, laat 'm dan castreren en zoek zelf een plekje waar hij als ruin terecht kan.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 00:02

goldyc schreef:
Ik vind het ook niet zo gek dat niemand hem wilt.... Het is een paard dat pijn heeft, geblessseerd is, en niet bij anderen paarden kan staan... Waarom zou je in hemelsnaam een paard overnemen dat enkel problemen geeft...
er zijn soms mensen die hun geblesseerde paard als weidemaatje herplaatst krijgen, maar dat is met deze geen optie.

Als het paard chronisch slecht loopt en dus pijn heeft, is inslapen dan geen optie? Een heel leven op een klein stukje en zonder contact lijkt me namelijk echt geen mooi paardenleven.

Ik ken een hengst die wél sociaal was, wel met een maatje buiten kon (ook al had ie vroeger gedekt), en die is op 20jarige leeftijd ingeslapen vanwege een chronische peesblessure waardoor hij niet meer pijnvrij kon zijn. In mijn ogen is dat een betere oplossing voor het paard dan hem pijn laten lijden.
Als je 'm echt in leven wilt houden of als er nog een kans is dat hij pijnvrij wordt, laat 'm dan castreren en zoek zelf een plekje waar hij als ruin terecht kan.

De veearts beweerd dat hij er geen pijn aan heeft en weigert dus hel in te slapen. Zijn al 2 veeartsen bij geweest en beiden weigeren dit :/

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 00:04

Utixo schreef:
Maar dit dier moet dus de rest van zijn leven geïsoleerd van andere paarden op een klein weitje staan? En jullie willen hem niet zelf houden, maar de zorg op iemand anders afschuiven? Dus ook de kosten? Kort samengevat?

Heeft niets met ´willen´ te maken, maar met kunnen. Einde van de maand moet hij van de weide af. Zowel de eigenaar, als ikzelf, zijn al 2 maanden op zoek naar een andere weide maar we kunnen helaas geen geschikte weide voor hem vinden.
Dus de zorg en kosten afschuiven is wel lekker kort door de bocht. De eigenaar is er het hart van in dat hij weg moet, maar waar moet ze anders met hem heen? Paard in haar woonkamer zetten ofwat?!

Doet al hartzeer genoeg dat er afscheid moet nemen van hem, want ze heeft wel altijd alles gedaan voor hem en niks is haar teveel. Maar als je geen weide vind kun je er ook geen toveren hé :/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 00:14

Wat voor hengst, shetland, kwpn ?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 00:26

en gewoon op een manege? Op de manege hier in de buurt hebben ze een aparte hengsten stal en staan alle pensionpaarden(helaas) op een eigen stukje weide. De hengst heeft een 2 meter hoog houten hek en 3 stroomdraden daar. Je betaald ervoor, maar het zou dan de enige optie zijn? Pensionstallen? Er zijn zat pensionstalletje met 4x4 paddockjes hoor... Dan denk ik dat je het druk zijn bij merries maar moet accepteren zolang hij niet door draden en al gaat.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 00:54

Er zijn meerdere opties:
- chemisch castreren proberen, kijken of het rust geeft en of hij dan makkelijker te plaatsen is met andere paarden.
- een fatsoenlijke stal zoeken waar ze ervaring hebben met hengsten en volpension aanbieden. Die zijn er gewoon, dus dat ze nergens heen kan is gewoon niet waar, alleen ben je dan niet klaar voor 150 euro in de maand.
- inslapen, wil de dierenarts dat niet, kun je ook gewoon naar de slager.
- paard zoekt baas is een organisatie die dit soort projecten over neemt. Kun je ook nog contact mee opnemen.

Ik denk dat je het toch in eigen oplossingen moet zoeken. Wie wil nu een kreupele geblesseerde hengst, die zorg nodig heeft, en dus extra kosten met zich meebrengt en ook nog alleen moet staan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 06:30

Pensionstallen die hengsten accepteren zijn heel moeilijk te vinden. En dan moet het ook nog een stal zijn waar ze weten wat ze doen en het dier paardwaardig gehouden wordt. Ik heb voor mijn hengst ook echt veel rond moeten bellen, en gekeken maar veel mensen houden een hengst als zijnde monster, en ik vind een paddock van 4x4 niet paardwaardig. Al begrijp ik dat de TS dat wel zoekt..

Eerlijk, als dat de toekomst van het dier is, omdat hij ook niet met ruinen kan en zeer waarschijnlijk niet met hengsten zou ik ook kijken naar inslapen, en als dat niet mogelijk is inderdaad slacht of schieten. Als hij mankt heeft hij pijn, om hem dan maar zo klein mogelijk te zetten zodat hij amper beweegt is niet eerlijk naar het dier toe.

Castratie kan, maar bedenk dat op deze leeftijd gedrag ook aangeleerd kan zijn en hij nog steeds blijft dekken, ook zonder ballen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:16

Darliiing7 schreef:
.

De veearts beweerd dat hij er geen pijn aan heeft en weigert dus hel in te slapen. Zijn al 2 veeartsen bij geweest en beiden weigeren dit :/

Jullie kunnen toch zelf wel bedenken dat een paard wat mankt en een peesblessure heeft die nooit meer zal genezen, wel degelijk pijn heeft.
Een paard mankt namelijk niet uit gewoonte. Of omdat hij dat leuk vindt.

De dierenartsen die erbij geweest zijn, moet je snel ruilen voor een echte paardenarts.
Gezien de omstandigheden, plus het feit dat de eigenaar eigenlijk liever van het paard af wil, zijn al meer dan reden genoeg om in te slapen.
Niemand met een beetje hart voor dieren wil toch dat dit dier de rest van zijn leven pijn heeft of nog in de handel terechtkomt...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:30

Slacht is ook nog een optie.
Er zijn slachthuizen waar ze heel netjes en rustig met je paard omgaan.

Was het niet joliegirl die daar eerder werkte?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:34

Darliiing7 schreef:
Utixo schreef:

Heeft niets met ´willen´ te maken, maar met kunnen. Einde van de maand moet hij van de weide af. Zowel de eigenaar, als ikzelf, zijn al 2 maanden op zoek naar een andere weide maar we kunnen helaas geen geschikte weide voor hem vinden.
Dus de zorg en kosten afschuiven is wel lekker kort door de bocht. De eigenaar is er het hart van in dat hij weg moet, maar waar moet ze anders met hem heen? Paard in haar woonkamer zetten ofwat?!

Doet al hartzeer genoeg dat er afscheid moet nemen van hem, want ze heeft wel altijd alles gedaan voor hem en niks is haar teveel. Maar als je geen weide vind kun je er ook geen toveren hé :/

Al maanden op zoek. Maar ze heeft hem ook nog maar maanden?

Dan is het toch bij voorbaat erg ondoordacht? Mensen die zulke miserie op hun hals halen en daarna doen alsof ze echt in het nauw zijn gedreven. Veel willen maar niets kunnen. Tenminste zo komt het wel over.

Dierenarts kan echt wel inslapen. Slacht is ook nog een optie.

Castreren kan wel. Maar daar komt wel wat bij kijken qua risico en kosten. Maar het wordt vaker gedaan.

Pension kan ook. Maar dat is wel een hele goede zoektocht. Gecastreerd maak je meer kans.

Dus ik verwacht dat er wel opties zijn.

Welke omgeving zoek je? Wellicht kunnen we mee zoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:40

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:57

ellepel schreef:
https://www.paardzoektbaas.nl/

denk dat zij wel helpen kunnen

Ja fijn, een kreupel paard weer weg doen (geen idee of ze hengsten aannemen) en dan door hun weer laten verkopen aan een ander. Wat is er mis met inslapen/slacht? Dat is voor zo'n dier toch veel fijner dan van hot naar her gesleept worden? Het dier is nu pas een paar maanden in bezit, heeft pijn.. Waarom altijd alles willen redden terwijl dat niet altijd in voordeel van het dier is?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:08

ellepel schreef:

Het enige wat hun willen doen is geld verdienen. Daar moet je geen kreupel paard naartoe doen.
Ik zou ook kijken voor de optie slacht als niemand hem wil inslapen. Een leuk leven gaat het volgens mij ook niet echt worden voor hem.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:11

Captain schreef:
Ja fijn, een kreupel paard weer weg doen (geen idee of ze hengsten aannemen) en dan door hun weer laten verkopen aan een ander. Wat is er mis met inslapen/slacht? Dat is voor zo'n dier toch veel fijner dan van hot naar her gesleept worden? Het dier is nu pas een paar maanden in bezit, heeft pijn.. Waarom altijd alles willen redden terwijl dat niet altijd in voordeel van het dier is?

Spijker op z'n kop dit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:22

Captain schreef:
ellepel schreef:

volgens mij word er in het eerste bericht gevraagd naar iets als een paardenasiel?
ik reageer alleen maar op die vraag hoor, jullie maken er weer een heel verhaal omheen over slacht en inslapen.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:09

ellepel schreef:

Daar zitten anders nog wel flinke kosten aan, bij afstand van een paard dat niet meer bereden kan worden.

Quote van hun site:
"Mijn paard kan niet meer bereden worden, wat nu?
Wij hebben ook plaats voor weidemaantjes. Wel moeten we daar maandelijkse stallings-kosten voor rekenen. De stalling-kosten voor een weidemaatje bedragen €250 per maand."

En je hebt geen idee hoe lang het met een hengst zal duren voordat iemand die wil adopteren, dan zit je dus eindeloos vast aan die stallingskosten.

Alleen een gezond (berijdbaar) paard kan (gratis) geschonken worden.
PZB eist daarvoor een gezondheidsverklaring.
Dat lukt dus niet met een blijvende peesblessure.