Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:toevallig laatst dat ik daar wat over op zocht en kwam ik deze filmpjes tegen.
sprak mij toen wel aan hoe ze dit aanpakten
zijn er meerdere en neem er echt een paar weken de tijd voor als je het zelf wil gaan doen.
https://m.youtube.com/watch?v=yeGBf-K4nGM
verder je paard even goed laten nakijken door een osteopaat en/of masseur of fysio
Devitootje schreef:Als je open staat voor R+ trainen kan ik je Jessica van Equivalence (https://www.equivalence.nu) aanraden.
Zij heeft regelmatig een lesroute door Noord-Holland.
Zij traint met positieve bekrachtiging en de emoties van het paard zijn daarbij leidend.
Met negatieve bekrachtiging kan je dingen soms wel sneller aanleren (of afleren), maar daarmee verander je meestal niet de emotie. De kans dat het probleem dan weer terug komt is zeker aanwezig.
Ik neem aan dat pijn/ongemak is uitgesloten. En vraag me af of er misschien een pijnherinnering is waardoor hij zo reageert?
bigone schreef:In drie jaar vijf eigenaren en allemaal positief? Dat zou ik met een dikke korrel zout nemen. En toch heel misschien die rug echt goed na laten kijken. Oud zeer kan zeer lang doorwerken. Wanneer je eindelijk zit doet hij dan zijn hoofd naar beneden en wanneer je op wil stappen houd hij hem wat hoog met een gespannen rug ?
bigone schreef:Dank voor je antwoord, eerst foto’s van de rug maken zou ik doen. Hij hoeft geen aandoening te hebben maar paarden met kissing spines hebben vaak pijn bij het hol maken van de rug, dus hoofd hoog. Op het moment dat het hoofd laag is komt de ruggengraat naar boven en is de pijn vaak weg. Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je gaat doen maar indien er iets medisch aan het gedrag ten grondslag ligt kun je trainen wat je wil maar lost het niets op. Succes .
Elisa2 schreef:bigone schreef:Dank voor je antwoord, eerst foto’s van de rug maken zou ik doen. Hij hoeft geen aandoening te hebben maar paarden met kissing spines hebben vaak pijn bij het hol maken van de rug, dus hoofd hoog. Op het moment dat het hoofd laag is komt de ruggengraat naar boven en is de pijn vaak weg. Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je gaat doen maar indien er iets medisch aan het gedrag ten grondslag ligt kun je trainen wat je wil maar lost het niets op. Succes .
Hier ben ik het mee eens, nav je post en hulpvraag.
Daarnaast paard uit het buitenland, waarschijnlijk ook niet zo fijn zadelmak gemaakt. Opstappen op het harde kan ook goed helpen omdat ze dan niet uit hun plaat gaan.
bigone schreef:Dank voor je antwoord, eerst foto’s van de rug maken zou ik doen. Hij hoeft geen aandoening te hebben maar paarden met kissing spines hebben vaak pijn bij het hol maken van de rug, dus hoofd hoog. Op het moment dat het hoofd laag is komt de ruggengraat naar boven en is de pijn vaak weg. Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je gaat doen maar indien er iets medisch aan het gedrag ten grondslag ligt kun je trainen wat je wil maar lost het niets op. Succes .
Carmenserra schreef:bigone schreef:Dank voor je antwoord, eerst foto’s van de rug maken zou ik doen. Hij hoeft geen aandoening te hebben maar paarden met kissing spines hebben vaak pijn bij het hol maken van de rug, dus hoofd hoog. Op het moment dat het hoofd laag is komt de ruggengraat naar boven en is de pijn vaak weg. Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je gaat doen maar indien er iets medisch aan het gedrag ten grondslag ligt kun je trainen wat je wil maar lost het niets op. Succes .
Hier ben ik het mee eens, nav je post en hulpvraag.
Daarnaast paard uit het buitenland, waarschijnlijk ook niet zo fijn zadelmak gemaakt. Opstappen op het harde kan ook goed helpen omdat ze dan niet uit hun plaat gaan.
Opstappen op het harde hebben we inderdaad geprobeerd maar dan doet hij precies hetzelfde. Enige wat veranderd is dat ik harder val
Elisa2 schreef:Of het dier is gewoon niet gewend aan stilstaan terwijl er iemand aan z'n zadel gaat lopen hangen omdat het gewend is dat hij gewoon doorstapt, iemand de teugel vasthoudt, de ruiter een voetje geeft, ruiter gaat zitten en dan pas voeten in de beugels doet.Dat is jammer maar doet mij wel denken dat pijn inderdaad een rol kan spelen. Je kan hem ook een weekje op pijnstilling zetten om te kijken of het dan minder wordt.
Meestal zijn ze op het harde voorzichtig met zichzelf.
Sommige paarden worden ook gewoon zo stom zadelmak gemaakt dat er spanning blijft bij het opstappen voor een langere tijd maar met de juiste training is dat dan vaak na een half jaar/ jaar wel weg mits er geen andere factoren een rol spelen.
Carmenserra schreef:Als ik eenmaal goed zit dan is er niks meer aan de hand