Help, ik heb een goede instructeur (dressuur) nodig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter2501

Help, ik heb een goede instructeur (dressuur) nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:10

Hallo allemaal,

Ik ben met spoed op zoek naar een instructeur in de omgeving van Breda. Ik heb inmiddels meerdere instructeurs gehad (van grand prix niveau tot manege instructeur) maar ben het ‘zagen’, ‘trek hem maar eens flink rond’, ‘kneed maar met de teugels’ en ‘schop hem maar eens een keer’ echt zat. Het werkt niet bij mijn looplustige paard en ik als ruiter vind het ook zeer onprettig werken.

Ik zoek dan ook een instructeur die me echt kan helpen, met rijden op m’n zit, ontspannen zijn (ik en het paard) en echt de basis er goed in wilt krijgen (de instructeurs die we hebben gehad beginnen met nageeflijk rijden d.m.v. kneepjes in de teugels terwijl we beide niet eens tot ontspanning komen).

Ik heb een werkwillige paard die nooit gemeen doet, maar wel erg loperig kan zijn. Zijn favoriete houding is de giraf en dribbelen kan hij als de beste. Wie o wie kan me helpen met het leren van een hele goede basis, het maakt niet uit hoe lang we daar over doen, zolang de basis uiteindelijk correct is (voorwaarts, takt, ontspanning, tempocontrole en natuurlijk mijn zit).

Ik zoek iemand die op locatie wilt komen en een privéles wilt geven 1-2x per week.
Is er iemand die me alsjeblieft kan helpen? Ik wil gewoon lekker rijden met mijn paard, op de juiste manier waarbij hij helemaal happy en ontspannen is.

Alsvast bedankt!

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:17

Ik heb me ingeschreven voor de online cursus van Rien van der Schaft. Echt super fijn. Niet goedkoop, maar er zit een hele community achter. Ik heb daar al zo veel van geleerd. Zelfs zonder op het paard te zitten...

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:24

Misschien eens kijken naar een Centered Riding instructeur ?
Dat klinkt een beetje als iets wat kan passen.
Er is sinds kort ook een kaart met CR instructeurs
Ik weet niet of iedereen er al opstaat maar het zoekt wat makkerlijker op plaats dan op de officiële website
Laatst bijgewerkt door jetm op 22-03-21 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinter2501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:26

@rabbeltje is dat de cursus van dressagepro? Daar was ik ook al maar aan het kijken, ik heb inmiddels ruitergevoel een half jaartje (echt basis) maar vind het nog erg lastig. Hoe ervaar je de cursus met je paard?

@jetm, dankjewel! Ik had de kaart nog niet gevonden, heel fijn!

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:26

Je zou eens kunnen kijken of Xander Noë naar Breda komt. Hij is van het ‘eerst het achterbeen er goed onder en dan komt het hoofd vanzelf’ rijden. Zijn website is https://www.xandernoe.nl/

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:26

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:28

Wat goed dat je op zoek gaat die bij jou en je paard past.
Je komt hier vast goede tips tegen. Alvast heel veel plezier.
En ja Rien van de Schaft online is een aanrader, dressage pro.

Splinter2501

Re: Help, ik heb een goede instructeur (dressuur) nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:35

Heel erg bedankt allemaal, ik ga aan de slag met alle tips! Hopelijk kom ik snel de juiste instructeur tegen. Meer tips zijn altijd welkom!

Splinter2501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 20:01

Thorn2006 schreef:
Wat goed dat je op zoek gaat die bij jou en je paard past.
Je komt hier vast goede tips tegen. Alvast heel veel plezier.
En ja Rien van de Schaft online is een aanrader, dressage pro.

Dankjewel, het is mijn eerste paard dus wil het heel graag goed doen. Maar merk dat de juiste instructeur vinden erg lastig is, ik dacht dat dat makkelijker zou zijn ;)

Splinter2501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 20:01

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:19

@splinter Ik heb heel veel baat bij de dressage pro trainingen. Juist ook het werken vanuit eigen balans vind ik erg fijn. Ik rijd een merrie met wat problemen in het bekken gebied. Ben er helaas 6 weken geleden naast gaan liggen ipv dat ik er op ging zitten. Daardoor heeft de training stil gelegen. Ik kan dan nu ook weer bij nul beginnen.

Splinter2501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 08:33

rabbeltje schreef:
@splinter Ik heb heel veel baat bij de dressage pro trainingen. Juist ook het werken vanuit eigen balans vind ik erg fijn. Ik rijd een merrie met wat problemen in het bekken gebied. Ben er helaas 6 weken geleden naast gaan liggen ipv dat ik er op ging zitten. Daardoor heeft de training stil gelegen. Ik kan dan nu ook weer bij nul beginnen.

Fijn om te horen dat je er baat bij hebt, minder fijn dat je weer moet beginnen bij nul vanwege een val :( . Ik heb, op aanraden van de reacties over DressagePro, de 7 dagen proefperiode gelijk gestart! Nu al verhelderend :)

foxytoffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:34

Als je Centered Riding wat vindt, kan je ook kijken of Else Langbroek je les wil geven. Ze woont in Breda, maar staat niet op de kaart die hier boven genoemd is. (Weet niet waarom). Ik heb altijd les van haar gehad toen ze nog omgeving Utrecht woonde. Ze is CR instructrice. Heel lief en rustig en positief. Heel veel succes!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:49

foxytoffee schreef:
Als je Centered Riding wat vindt, kan je ook kijken of Else Langbroek je les wil geven. Ze woont in Breda, maar staat niet op de kaart die hier boven genoemd is. (Weet niet waarom). Ik heb altijd les van haar gehad toen ze nog omgeving Utrecht woonde. Ze is CR instructrice. Heel lief en rustig en positief. Heel veel succes!

Ik heb Else ontmoet op een CR symposium in 2015. Even gekeken en ze staat ook niet meer op de officiële website van CR. Het kan dus zijn dat ze geen actieve CR instructeur meer is in de zin van dat ze niet voldoet aan de voorwaarden (updates en lidmaatschap betalen). Het kan ook zijn dat ze net een update heeft gedaan en haar gegevens niet bijgewerkt zijn. Of ze heeft een andere achternaam gekregen door wijziging in haar burgelijke staat :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:53

Regio Breda: Angela Remie, Roos Bijleveld (die laatste is mijn trainer). Meer sportgericht, maar zeker fair en niet 'ruk en pluk': Seth van Elewout.

Splinter2501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 08:56

Bedankt @foxytoffee en @jetm! Deze noteer ik gelijk in de lijst van 'instructeurs om te bellen' :)

@Skippy01, fijn al die instructeurs. Kan ik in ieder geval mee aan de slag! Op deze manier vind ik de juiste zeker wel 8-)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:14

In welke regio zoek je?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:24

lucifertje schreef:
In welke regio zoek je?

Breda staat in de openingspost.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:27

handig die kaart. Zo kom ik er net achter dat er een CR instructrice in ons dorp woont :)

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:42

Vriendin van mij heeft altijd gelest bij Debbie van Dijk. Zij was altijd super enthousiast over haar.

foxytoffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:46

jetm schreef:
foxytoffee schreef:

Ik heb Else ontmoet op een CR symposium in 2015. Even gekeken en ze staat ook niet meer op de officiële website van CR. Het kan dus zijn dat ze geen actieve CR instructeur meer is in de zin van dat ze niet voldoet aan de voorwaarden (updates en lidmaatschap betalen). Het kan ook zijn dat ze net een update heeft gedaan en haar gegevens niet bijgewerkt zijn. Of ze heeft een andere achternaam gekregen door wijziging in haar burgelijke staat :D

Ik heb ‘t haar even gevraagd, maar ze heeft ‘t te druk voor lesgeven, zei ze. Helaas... hoewel dat niet hoeft te verklaren waarom ze er niet op staat. Enfin, hoe dan ook een fijne instructrice :).

Off-topic: dat symposium ben ik ook geweest! Als vrijwilliger. Vond ‘t zo tof!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:54

Ik denk dat jij gebaat bent bij een zeer ervaren instructeur die niet alleen jou wat kan leren, maar ook jouw paard wat bij kan gaan rijden. Misschien is er een combinatie te maken, van een les, waarin de instructeur eerst rijdt en jij het overneemt. Ik krijg de indruk dat jouw paard een groentje is qua dressuur en dat je dat zelf ook bent en dat maakt de start extra moeilijk en zwaar en het zou jou denk ik helpen als je daar ook hulp bij krijgt.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:02

foxytoffee schreef:

Ook off-topic :o was gaaf he. Ik heb filmpjes gemaakt op dat symposium, als CR vrijwilliger.

Splinter2501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 17:44

Rizette schreef:
Ik denk dat jij gebaat bent bij een zeer ervaren instructeur die niet alleen jou wat kan leren, maar ook jouw paard wat bij kan gaan rijden. Misschien is er een combinatie te maken, van een les, waarin de instructeur eerst rijdt en jij het overneemt. Ik krijg de indruk dat jouw paard een groentje is qua dressuur en dat je dat zelf ook bent en dat maakt de start extra moeilijk en zwaar en het zou jou denk ik helpen als je daar ook hulp bij krijgt.

Ik ben eigenlijk als ruiter momenteel het probleem omdat ik niet de juiste dingen heb geleerd. Voor zover ik weet is zijn basis dressuur geweest (in Nederland). Ik weet niet of er op de juiste manier is gereden, ik ben geen kenner en kan daar niet over oordelen. Het probleem is vooral dat ik nu een gefrustreerd paard heb door het geruk en gepluk (mijn fout overigens, maar ik dacht dat dit de manier van rijden was door de instructie die ik heb gehad totdat ik het steeds onvriendelijker vond worden). Ik snap je idee en vind het ook een goed idee om een goede instructeur erop te zetten en die ook mij kan lessen, maar ik ben momenteel wat huiverig voor 'goede instructeurs' op mijn paard te zetten, zeker na de ervaringen die ik heb opgedaan. Ik ben zeker een groentje qua dressuur en de weg is heel moeilijk, tot aan janken toe, maar ik geef niet zomaar op :). Ik moet en zal de beste ruiter worden voor mijn paard. Dus heb je nog een goede instructeur, geef de naam alsjeblieft door. Ik blijf zoeken totdat ik iemand gevonden heb.

Splinter2501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 17:47

Citaat:
Ik heb ‘t haar even gevraagd, maar ze heeft ‘t te druk voor lesgeven, zei ze. Helaas... hoewel dat niet hoeft te verklaren waarom ze er niet op staat. Enfin, hoe dan ook een fijne instructrice :).

Dankjewel! Jammer maar de zoektocht gaat verder. In ieder geval bedankt voor het navragen :)