Zonder echte haast gelukkig, maar het wordt wel tijd om uit te kijken naar een nieuwe smid ivm leeftijd van de huidige.
Ik heb een behoorlijk expliciet wensenlijstje, waar ook vrijwel niet in geschoven kan worden. Dus dat maakt het wat lastig.
-Absoluut! een hoefsmid met volledige hoefsmedenopleiding, liefst aangesloten bij de NvvH
-Moet artrosebeslag kunnen en willen leggen.
-Moet voldoende geduld hebben voor een braaf maar ouder paard. Paard heeft moeite met langdurig been optillen, of met been ver buiten de massa geven. Regelmatig wisselen van been en been niet te ver 'uitdraaien' en het gaat op zich heel prima. Paard wil absoluut meewerken binnen wat hij fysiek nog kan.
-Smid moet (uiteraard) weten hoe een ideale hoef er uit ziet, maar moet wel ook naar de hele stand van been en paard kijken en niet allee naar de onderste 15 centimeter. Hoefstand moet passen bij het totale paard, zeg maar.
-Betrouwbaar en communicatief. Een keer te laat komen vind ik geen punt, maar bel dan even, dat idee.
-Smid moet samen met eigenaar team willen zijn om paard zo lekker mogelijk aan het lopen te houden. Dus geen smid die zonder overleg met de eigenaar gewoon zijn eigen ding doet. Smid heeft verstand van de voeten, de eigenaar weet hoe het paard de afgelopen 10 weken geweest is, en daar heb je het samen over, en kijkt even of er aanpassingen gewenst zijn of juist niet.
Leeftijd van de smid maakt me geen bal uit, bij voorkeur gewoon marktconforme prijzen en geen idiote fantasieprijzen. Spotgoedkoop hoeft overigens ook niet, gewoon normaal voor aangepast beslag.
Verder dus op zich braaf paard, en betrouwbare eigenaar. (Die wel serieus genomen wil worden, geen 15-jarig pennymeisje meer

Kortom, met welke smeden hebben jullie goede ervaringen? En welke moet ik met dit wensenlijstje vooral niet bellen?