Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:15/20 paarden op hoeveel hectare? Of lees ik daar overheen?
DuoPenotti schreef:Zandgrond is met die aantallen net zo goed recept voor modder. Ook dan zullen de paden gedraineerd en geel zand moeten krijgen.
Schuil stal voor 15-20 paarden veilig te laten staan kom je op oppervlakte binnenbak. Anders heb je er toch die niet daar gerust kunnen staan.
BrittS schreef:Ik ben niet opzoek en woon niet in de buurt, maar ik denk dat er zeker wel animo voor is, waar je dit ook zou maken.
Als ik al zie hoeveel berichtjes ik krijg via instagram, facebook en ook gewoon briefjes in de brievenbus/mensen die langslopen met of ik ook pensionplekjes aanbiedt in mijn kleine pp aan huis, dan moet je zo'n stal met 15/20 paarden echt zo kunnen vullen.
Er is laatst ook een nieuwe en groot opgezette pp geopend, Paddock Paradise van Jaarsveld (te vinden op insta) en die had binnen no-time een hele kudde pensionpaarden lopen.
Zorg wel dat je het vanaf het begin goed aanpakt en dat je niet bekend komt te staan als een ''modderparadijs''.
Ninx schreef:Ik denk dat die afmeting nog best zou kunnen werken. Een pp functioneert toch wel echt anders dan een gangbare setting.
Je kunt je berekening maken op minder paarden en gaandeweg kijken of meer paarden aan het bestand toevoegen passend is voor de ruimte.
Ninx schreef:Wel zou ik denken dat je het jezelf, en je portemonnee, een stuk makkelijker maakt wanneer je je plannen gaat realiseren op zandgrond.
Dat scheelt je zoveel kosten die je niet terug hoeft te verdienen. Bovendien is het voor mensen dan ook makkelijker lekker buiten te rijden.
Al die natte gebieden lenen zich gewoon niet heel goed voor onze hobby.
DuoPenotti schreef:Schuil stal voor 15-20 paarden veilig te laten staan kom je op oppervlakte binnenbak. Anders heb je er toch die niet daar gerust kunnen staan.
cissy schreef:Het is hier wel kleigrond en in de winter best nat. Nergens lopen er hier paarden buiten in de winter, hier en daar een privé paard misschien wel.
Agossie schreef:Waar we ook rekening mee willen houden is paarden die een probleem hebben met suikers en hoefbevangenheid. Ik heb zelf een merrie die daar erg gevoelig voor is en weet dus hoe het is om een stal te vinden waar mijn paard wél buiten leeft in de kudde, maar géén weidegang, met name in het voorjaar. Daarom wil ik zo arm mogelijk hooi gaan voeren en goed de conditie van de paarden in de gaten houden.
De paarden die juist wel wat meer voeding nodig hebben omdat ze snel schraal zijn, kunnen dan eventueel wel regelmatig op een stuk weide komen. We zouden mogelijk 2 groepen kunnen creëren waarvan één groep, de schrale groep, wat voedzamer voordroog/hooi krijgt om aan te komen of op gewicht te blijven en de andere groep, de 'suikerpatiëntjes', dus heel arm hooi krijgt, wel 24/7 beschikbaar in slowfeeders, met name in het voorjaar en begin zomer, geen weidegang. Als het gras eenmaal in bloei heeft gestaan, kunnen deze paarden mogelijk ook heel af en toe een hapje gras eten. We willen dan ook kijken of het mogelijk is dit paardengras is te laten zijn, geen koeiengras (wat je dus in héél veel weides ziet).
Er zal een beste (flinke) schuilstal/binnenruimte komen met een zachte bodembedekking zodat de paarden bij slecht weer ook lekker droog en zacht kunnen liggen, ik denk zelf aan stro (ook omdat hieraan geknabbeld kan worden). Ook willen we het terrein van verschillende ondergronden voorzien, uitdagingen creëren, willen wij een 'waterpartij' maken in de vorm van een vennetje, zodat de paarden in de zomer verkoeling kunnen vinden en we zullen kijken hoe we 'passieve fysio' kunnen toepassen, door middel van bijvoorbeeld heuveltjes. En natuurlijk zullen we proberen zo veel mogelijk schaduwplekken te creëren voor in de zomer.
Ook zullen er stallen voor nood, bijvoeren, verzorging komen en zullen de paarden op een voorzichtige manier in de groep geïntroduceerd worden.
De stal zal geschikt moeten worden voor paarden van (bijna) alle leeftijden, dus ook pensioenpaarden. Ik ben zelf gediplomeerd revalidatietrainer en -instructrice en kan ook rijlessen en trainingen verzorgen, indien gewenst. Er is uitrijmogelijkheid in de omgeving, maar die moeten we nog even verder onderzoeken.
Citaat:Met een track (en we willen geen smalle track maken) heb je in mijn ogen minder m2 nodig om het uitdagend te houden.