Interesse in Paddock Paradise in Lexmond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Interesse in Paddock Paradise in Lexmond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 23:30

Al jaren ben ik in gedachten bezig met zoeken naar een locatie om (al dan niet samen met een compagnon) een paardenhouderij/revalidatiestal/pensionstal op te bouwen. Nooit echt gedacht dat het werkelijkheid zou kunnen worden, totdat laatst een goede kennis van mij terloops meldde dat wij dit misschien samen zouden kunnen doen...
En nu zitten wij te denken aan een locatie in Lexmond (tussen Lexmond en Zederik) om daar te gaan kijken of en wat we daar kunnen creëren. Maarrr…. De vraag is natuurlijk of hier animo en interesse voor zou zijn en of mensen hun paard bij ons zouden willen stallen.

Wat wij in gedachten hebben is een paddock paradise-achtige stal met tracks, paddocks, weide (voor paarden die op de wei mogen), schuilstal en minimaal een buitenrijbaan, maar ook willen wij een overdekte rijbaan gaan maken. Het zal een 'all-in' stal worden, dus ruwvoer en mesten hoeft in principe niet door de paardeneigenaren gedaan te worden. De eigenaren hoeven eigenlijk alleen maar te komen om lekker van hun paard te genieten.

Waar we ook rekening mee willen houden is paarden die een probleem hebben met suikers en hoefbevangenheid. Ik heb zelf een merrie die daar erg gevoelig voor is en weet dus hoe het is om een stal te vinden waar mijn paard wél buiten leeft in de kudde, maar géén weidegang, met name in het voorjaar. Daarom wil ik zo arm mogelijk hooi gaan voeren en goed de conditie van de paarden in de gaten houden.

De paarden die juist wel wat meer voeding nodig hebben omdat ze snel schraal zijn, kunnen dan eventueel wel regelmatig op een stuk weide komen. We zouden mogelijk 2 groepen kunnen creëren waarvan één groep, de schrale groep, wat voedzamer voordroog/hooi krijgt om aan te komen of op gewicht te blijven en de andere groep, de 'suikerpatiëntjes', dus heel arm hooi krijgt, wel 24/7 beschikbaar in slowfeeders, met name in het voorjaar en begin zomer, geen weidegang. Als het gras eenmaal in bloei heeft gestaan, kunnen deze paarden mogelijk ook heel af en toe een hapje gras eten. We willen dan ook kijken of het mogelijk is dit paardengras is te laten zijn, geen koeiengras (wat je dus in héél veel weides ziet).

Er zal een beste (flinke) schuilstal/binnenruimte komen met een zachte bodembedekking zodat de paarden bij slecht weer ook lekker droog en zacht kunnen liggen, ik denk zelf aan stro (ook omdat hieraan geknabbeld kan worden). Ook willen we het terrein van verschillende ondergronden voorzien, uitdagingen creëren, willen wij een 'waterpartij' maken in de vorm van een vennetje, zodat de paarden in de zomer verkoeling kunnen vinden en we zullen kijken hoe we 'passieve fysio' kunnen toepassen, door middel van bijvoorbeeld heuveltjes. En natuurlijk zullen we proberen zo veel mogelijk schaduwplekken te creëren voor in de zomer.

Ook zullen er stallen voor nood, bijvoeren, verzorging komen en zullen de paarden op een voorzichtige manier in de groep geïntroduceerd worden.

De stal zal geschikt moeten worden voor paarden van (bijna) alle leeftijden, dus ook pensioenpaarden. Ik ben zelf gediplomeerd revalidatietrainer en -instructrice en kan ook rijlessen en trainingen verzorgen, indien gewenst. Er is uitrijmogelijkheid in de omgeving, maar die moeten we nog even verder onderzoeken.

Dit alles is natuurlijk niet in één keer te realiseren, dit zal een 'work in progress' zijn, dus de eerste paarden die komen zullen nog wat primitief staan, maar wel in groepsverband en 'vrij'. De schuilstallen en (buiten-)rijbaan zullen de hoogste prioriteiten zijn, de tracks en paddocks zullen opgebouwd moeten worden in de loop van de tijd. Natuurlijk willen we wel zo veel mogelijk zo snel mogelijk realiseren.

Ik ben heel benieuwd of hier mensen interesse zouden hebben om hun paard hier te stallen en of er nog ideeën zijn.

Agossie

Re: Interesse in Paddock Paradise in Lexmond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 17:40

PS, je mag ook via pb reageren, als je liever niet hebt dat anderen zien dat je mogelijk op zoek bent naar iets anders. ;)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:47

Zit er niet in de buurt, maar wil zeker wel melden dat ik enthousiast zou worden als ik daar woonde! Wat een mooie ideeën allemaal en leuk dat er iemand is waarmee je het zou kunnen realiseren!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:51

Dit klinkt prachtig!

Maar hoeveel paarden worden dat op welk oppervlakte?
Te vaak zie je ongeveer deze setting wel, maar met veel te veel paarden op een m2 dat ik persoonlijk weer af zou haken.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 18:04

We willen maximaal omgeveer 20 paarden, waarvan 3 van onszelf. We beginnen langzaam, dus als blijkt dat 15 max is, dan hoiden we het op 15, maar als blijkt dat 20+ gemakkelijk mogelijk is, gaan we dat even per paard aankijken.
Ik houd zelf ook niet van overvolle stallen, daar komen alleen maar problemen van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:12

15/20 paarden op hoeveel hectare? Of lees ik daar overheen?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:15

Voeren in een PP is en blijft een probleem, als je paarden hebt met verschillende voerbehoeftes, Dus top dat je daar op in zet. maar ookal hebben paarden dezelfde voerbehoeftes wil het nog niet zeggen dat paarden matchen met elkaar. want dit gaat heel vaak toch net ff anders dan wij mensen bedacht hadden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 18:35

DuoPenotti schreef:
15/20 paarden op hoeveel hectare? Of lees ik daar overheen?

Oh, sorry, we denken aan 1.5ha ongeveer.

Riegje, dat klopt. Daar gaan we ook goed op letten. Zeker niet een timide pony bij een stel rouwdouwers zetten. En we willen ook ruimte maken om de paarden, indien nodig, bij te voeren, of, als ze medicijnen of supplementen nodig hebben, dat wij daar ook voor zorgen, dan hoeft de eigenaar niet elke dag te komen om te zorgen dat ze dat krijgen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:47

Ik ben niet opzoek en woon niet in de buurt, maar ik denk dat er zeker wel animo voor is, waar je dit ook zou maken.
Als ik al zie hoeveel berichtjes ik krijg via instagram, facebook en ook gewoon briefjes in de brievenbus/mensen die langslopen met of ik ook pensionplekjes aanbiedt in mijn kleine pp aan huis, dan moet je zo'n stal met 15/20 paarden echt zo kunnen vullen.

Er is laatst ook een nieuwe en groot opgezette pp geopend, Paddock Paradise van Jaarsveld (te vinden op insta) en die had binnen no-time een hele kudde pensionpaarden lopen.

Zorg wel dat je het vanaf het begin goed aanpakt en dat je niet bekend komt te staan als een ''modderparadijs''.

CleopatraVII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:22

Ik vind 20 paarden op 1,5 ha echt veel te veel. Daar zou ik niet heengaan.

Hebben jullie ook het geld om dit allemaal te doen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:25

15 paarden op 1,5 hectare zou voor mij reden zijn om af te haken.
Zelfs als dat puur het weiland/track is.
Gaat daar ook nog de stallen, de rijbak, parkeerplaats vanaf is het helemaal veel te klein.
En dat vind ik meestal het probleem bij deze soort inrichtingen.
Te veel paarden. Daardoor te smalle tracks, te weging plek om te schuilen dus het onderdeurtje staat alsnog buiten.
Te snel nat.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:28

Wij hebben in de buurt van Lexmond gewoond. Het is kleigrond, denk ik?
Geen idee of er vraag naar is.

Wel vind ik 20 paarden op 1,5 hectare, zeker als het kleigrond is, veel en veel te veel dieren op te weinig oppervlakte.
Bij ons huis hebben we 1,9 hectare weide en ik moet er niet aan denken om daar zoveel dieren bij elkaar te 'huisvesten'.
Het is een mooi initiatief, maar ik zou als ik jou was minder paarden aannemen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 22:24

We zijn echt aan het uitzoeken, dus ik ben echt blij met jullie feedback!

@DuoPenotti, het gebouwde deel is niet meegerekend.
De schuilstal zal, als het aan mij ligt, een grote binnenruimte worden, dus niet een klein hokje om te schuilen. We willen hoe dan ook voldoende ruimte creëren zodat alle paarden kunnen schuilen, als ze dat zouden willen.

Met een track (en we willen geen smalle track maken) heb je in mijn ogen minder m2 nodig om het uitdagend te houden. Ik zal eens gaan opzoeken wat andere stallen hebben en hoe zij dat hebben opgelost.

Dank dus voor jullie ideeën en opmerkingen! Daar kunnen we wat mee.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:13

20 paarden op 1,5 hectare is wel wat veel, maar realistisch gezien denk ik wel nodig om het draaiende te houden kwa onkosten.

Ik heb op een PP gestaan van rond de 3000m2 met 14 paarden, dat was heel veel, maar die stal staat nu inmiddels vol met 20 paarden. Niet iets waar ik voor zou kiezen, maar veel mensen doen dat wel, ook omdat er niets beters te vinden is meestal :=
Als ik op google earth inmeet bij de eerste PP waar ik stond, zou dat zelfs rond de 2000m2 zijn en daar stonden ook 15 paarden. En ik zeg niet dat het goed is, want dat was het zeker niet, maar die stallen staan wel gewoon vol.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:16

Daar ging ik nog niet staan al kreeg ik 300 in de maand toe.
Mensen mopperen over opgehokte dieren in de bio industrie en hun lieveling heeft amper meer ruimte.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:16

Ik denk dat die afmeting nog best zou kunnen werken. Een pp functioneert toch wel echt anders dan een gangbare setting.
Je kunt je berekening maken op minder paarden en gaandeweg kijken of meer paarden aan het bestand toevoegen passend is voor de ruimte.

Wel zou ik denken dat je het jezelf, en je portemonnee, een stuk makkelijker maakt wanneer je je plannen gaat realiseren op zandgrond.
Dat scheelt je zoveel kosten die je niet terug hoeft te verdienen. Bovendien is het voor mensen dan ook makkelijker lekker buiten te rijden.
Al die natte gebieden lenen zich gewoon niet heel goed voor onze hobby.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:19

Zandgrond is met die aantallen net zo goed recept voor modder. Ook dan zullen de paden gedraineerd en geel zand moeten krijgen.

Schuil stal voor 15-20 paarden veilig te laten staan kom je op oppervlakte binnenbak. Anders heb je er toch die niet daar gerust kunnen staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:20

DuoPenotti schreef:
Zandgrond is met die aantallen net zo goed recept voor modder. Ook dan zullen de paden gedraineerd en geel zand moeten krijgen.

Schuil stal voor 15-20 paarden veilig te laten staan kom je op oppervlakte binnenbak. Anders heb je er toch die niet daar gerust kunnen staan.

Dat ligt eraan.... Dat is niet op iedere plek noodzakelijk.

Zandgrond zal altijd voor minder kosten zorgen dan klei of veen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:21

Ik woon er vlakbij en er zitten hier in de omgeving veel mensen met paarden.
Ken er zo al een paar die hier wel zouden gaan staan.

Het is hier wel kleigrond en in de winter best nat. Nergens lopen er hier paarden buiten in de winter, hier en daar een privé paard misschien wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:23

Ik zit op hoge zandgrond.
Heb 3 hectare. Zet ik hier 24/7 20 paarden heb ik modder.

Dat het goedkoper te veranderen is en ik wel met je eens. Maar soms heb ik het idee dat de mensen die op klei wonen dat zand ongeveer een wonder is. :p
Ja dat is het met weinig paarden. Met veel ook niet meer.

CleopatraVII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:26

Ik denk dat je hier echt niet goed over nagedacht hebt. Heb je al het geld om dit te realiseren? Stop je met je huidige baan om 20 paarden te verzorgen? Op zo'n klein oppervlak met zoveel paarden moet je zeker minimaal twee keer per dag mest ruimen, anders lopen ze continu in de mest.

Wij hebben 1 paard en 2 pony's op iets minder dan een hectare lopen (zandgrond) en zij liepen afgelopen winter in de modder omdat ze alles kapot hadden gelopen en kregen rotstraal. Ook de paddocks stonden onder water. We gaan nu uitzoeken hoe we het droger kunnen krijgen. 20 paarden is echt veel te veel voor 1,5 ha.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:34

Bokt is niet perse een reële afspiegeling van waar wel of geen vraag naar is weet ik uit ervaring :o . Wij staan vol met wachtlijst met meer paarden op minder m2. En ja, in de ideale situatie had ik er ook minder op de m2 lopen. Maar ben vooralsnog niemand tegen gekomen die het dubbele aan stalgeld wil betalen dus soms moet je je idealen naast je rekeningen leggen en schipperen :o

Ik zou met jouw concept heel erg goed nadenken over hoe je je arbeid terugverdiend. Je krijgt bij wijze van spreken vragen als: Als de maan helder schijnt wil ik graag dat hij om 22.00 binnen staat in een individuele stal, maar als het bewolkt is wil ik hem graag om 21.30 binnen.

Ok, hypothetisch gezien, maar kan wel wat voorbeelden noemen :') . Het siert je dat je zoveel wil doen, maar vergis je niet in wat mensen bedenken en reken er een bedrag voor.

Mocht je een keer willen komen kijken ben je welkom hoor! Altijd leuk om concullega's te hebben om mee te netwerken!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:46

Ik vind 20 paarden echt veel teveel, heb zelf 1.1ha gehuurd en daar op de max 7 paarden op gehad, dat vond ik al veel. Met 3-4 paarden was het een stuk prettiger. Door een track lijkt het groter, maar de belastbaarheid van de grond wordt niet anders, je mestafvoer niet minder. Ik snap best dat er ook brood op de plank moet komen, maar meer dan 10 zou ik echt niet willen op een stuk van dit formaat.

Verder lees ik in je openingspost ook enorm veel dingetjes waarvan ik denk, in de praktijk gaat dit anders zijn. En wat BrittS zegt, je kan maar 1 keer goed beginnen. Dus ga je eerst véél meer verdiepen. En zorg voor een goede ondergrond, ook al kost dat heel wat. Begin met jullie eigen paarden, en als dat na de eerste winter nog steeds goed loopt, ga dan uitbreiden. Die eerste winter heb je echt nodig als inventarisatie, helaas zijn veel mensen te koppig en overschatten ze het gemak aan het begin van de winter. Om dan na de kerst het niet meer aan te kunnen. Dagen tekort, altijd regen, en als je pech hebt nog sneeuw of kou (hoe ga je het dan doen met water?)

Wat ik nog niet in het topic heb gezien, maar wel noodzakelijk is. Hoe zit het met vergunningen? Je moet straks paarden registreren dus dan is bedrijfvergunning met aantallen wat jij noemt noodzakelijk. Ga je die krijgen? Mag je zoveel meters bouwen als je wilt voor de stal, hooi opslag, machines onderdak, poetsplek, etc etc. En hoe doe je het praktisch? Neem je mensen in dienst voor het uitmesten en voeren? Stop je zelf met werken? Hoe ga je uitmesten? Met een kruiwagen is erg arbeidsintensief met zoveel paarden (per 2 paarden een kruiwagen mest per dag zonder mesten van schuilstal) of schaf je een mestzuiger oid aan? Of aanhanger over de track? Die gaan beide weer achter een trekkertje of quad, wat je track weer enorm zwaar belast.

Kortom, ik zie in je post een prachtig concept, waar veel mensen die hun paard op stalling hebben heel enthousiast van worden. Maar als je er dieper in zit dan is er nog een boel om over na te denken voordat je de gok zou kunnen wagen. En vergis je niet in de soms vreemde en wispelturige wensen van mensen. Goed doen kan je het nooit, dus je moet een sterk concept hebben waar je zelf achter staat, mensen met hetzelfde idee komen bij je, mensen die toch anders denken gaan weer weg, je continue proberen aan te passen is geen doen.

Succes!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 13:37

BrittS schreef:
Ik ben niet opzoek en woon niet in de buurt, maar ik denk dat er zeker wel animo voor is, waar je dit ook zou maken.
Als ik al zie hoeveel berichtjes ik krijg via instagram, facebook en ook gewoon briefjes in de brievenbus/mensen die langslopen met of ik ook pensionplekjes aanbiedt in mijn kleine pp aan huis, dan moet je zo'n stal met 15/20 paarden echt zo kunnen vullen.

Er is laatst ook een nieuwe en groot opgezette pp geopend, Paddock Paradise van Jaarsveld (te vinden op insta) en die had binnen no-time een hele kudde pensionpaarden lopen.

Zorg wel dat je het vanaf het begin goed aanpakt en dat je niet bekend komt te staan als een ''modderparadijs''.

BrittS, ik vind jouw poel echt helemaal fantastisch! Ik volgde een tijdje (stille meelezer) het Show je PP topic, zo veel inspiratie daar! Overigens is het oppervlak van de PP van Van Jaarsveld ongeveer de zelfde grootte als het stuk wat wij in gedachten hebben en ook vergelijkbare ondergrond.

Ninx schreef:
Ik denk dat die afmeting nog best zou kunnen werken. Een pp functioneert toch wel echt anders dan een gangbare setting.
Je kunt je berekening maken op minder paarden en gaandeweg kijken of meer paarden aan het bestand toevoegen passend is voor de ruimte.

Dit denk ik ook en dit was ook ons plan. Als blijkt dat het met 10 paarden vol is, dan is het vol. Dan zullen we zien of we kunnen gaan uitbreiden, maar daar zijn we nu nog niet mee bezig. Al denk ik dat er op deze manier meer paarden per m2 gehouden kunnen worden dan in boxen en weide.

Ninx schreef:
Wel zou ik denken dat je het jezelf, en je portemonnee, een stuk makkelijker maakt wanneer je je plannen gaat realiseren op zandgrond.
Dat scheelt je zoveel kosten die je niet terug hoeft te verdienen. Bovendien is het voor mensen dan ook makkelijker lekker buiten te rijden.
Al die natte gebieden lenen zich gewoon niet heel goed voor onze hobby.

Helaas is het perceel dat we mogelijk beschikbaar hebben klei op veen. Zand is in deze omgeving niet, dus helaas kan ik daar niet veel aan doen. Daarom denk ik dat de drainage of 'moddervrij houden' belangrijk is. Dat is dus even met de ervaringsdeskundigen/experts gaan overleggen en uitzoeken.

DuoPenotti schreef:

Hier willen we meerdere plekken voor creëren op diverse manieren. Dus niet alleen één schuilstal.

cissy schreef:
Het is hier wel kleigrond en in de winter best nat. Nergens lopen er hier paarden buiten in de winter, hier en daar een privé paard misschien wel.

Ik sta zelf in een omgeving met kleigrond en daar is het in de winter ook een kleffe bende, maar met goede drainage zijn onze rijbanen altijd vrijwel droog. Nou is het wat veel om die drainage over de hele track te gaan uitleggen, maar er zijn ook andere mogelijkheden om het (wat) droger te houden en daar willen we dus induiken. :)

Verder vind ik jullie echt goede ideeën hebben. Dank daarvoor! We nemen van alles mee. Voor we ook maar iets gaan realiseren, gaan we van alles uitzoeken, dus ook vergunningen, kosten, wat hebben we nodig wat moet er geregeld worden enzovoort enzovoort.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:44

Agossie schreef:
Waar we ook rekening mee willen houden is paarden die een probleem hebben met suikers en hoefbevangenheid. Ik heb zelf een merrie die daar erg gevoelig voor is en weet dus hoe het is om een stal te vinden waar mijn paard wél buiten leeft in de kudde, maar géén weidegang, met name in het voorjaar. Daarom wil ik zo arm mogelijk hooi gaan voeren en goed de conditie van de paarden in de gaten houden.

De paarden die juist wel wat meer voeding nodig hebben omdat ze snel schraal zijn, kunnen dan eventueel wel regelmatig op een stuk weide komen. We zouden mogelijk 2 groepen kunnen creëren waarvan één groep, de schrale groep, wat voedzamer voordroog/hooi krijgt om aan te komen of op gewicht te blijven en de andere groep, de 'suikerpatiëntjes', dus heel arm hooi krijgt, wel 24/7 beschikbaar in slowfeeders, met name in het voorjaar en begin zomer, geen weidegang. Als het gras eenmaal in bloei heeft gestaan, kunnen deze paarden mogelijk ook heel af en toe een hapje gras eten. We willen dan ook kijken of het mogelijk is dit paardengras is te laten zijn, geen koeiengras (wat je dus in héél veel weides ziet).

Er zal een beste (flinke) schuilstal/binnenruimte komen met een zachte bodembedekking zodat de paarden bij slecht weer ook lekker droog en zacht kunnen liggen, ik denk zelf aan stro (ook omdat hieraan geknabbeld kan worden). Ook willen we het terrein van verschillende ondergronden voorzien, uitdagingen creëren, willen wij een 'waterpartij' maken in de vorm van een vennetje, zodat de paarden in de zomer verkoeling kunnen vinden en we zullen kijken hoe we 'passieve fysio' kunnen toepassen, door middel van bijvoorbeeld heuveltjes. En natuurlijk zullen we proberen zo veel mogelijk schaduwplekken te creëren voor in de zomer.

Ook zullen er stallen voor nood, bijvoeren, verzorging komen en zullen de paarden op een voorzichtige manier in de groep geïntroduceerd worden.

De stal zal geschikt moeten worden voor paarden van (bijna) alle leeftijden, dus ook pensioenpaarden. Ik ben zelf gediplomeerd revalidatietrainer en -instructrice en kan ook rijlessen en trainingen verzorgen, indien gewenst. Er is uitrijmogelijkheid in de omgeving, maar die moeten we nog even verder onderzoeken.

Groepsstalling en ingaan op individuele behoeftes is al een moeilijk ding. Ofwel moet je je terrein opdelen in verschillende stukken en de paarden met verschilende behoeftes bij elkaar zetten, ofwel ben je de hele tijd bezig met paarden te verzetten.

Een terrein van 1.5ha is veel te klein voor wat je van plan bent. Niet alleen wat betreft het stuklopen van het terrein, maar ook de stress van teveel paarden op een te klein stuk. Helaas zijn we intussen zo gewoon van veel paarden op elkaar gepropt te zien dat we dat normaal beginnen te vinden.

Citaat:
Met een track (en we willen geen smalle track maken) heb je in mijn ogen minder m2 nodig om het uitdagend te houden.

Dat is imo de denkfout die er gemaakt wordt. Als je tracks wil zou je net extra oppervlakte moeten hebben, paarden hebben graag open ruimte waar ze in alle richtingen weg kunnen. Een track is iets dat gemaakt wordt door mensen en voor mensen. Om gezond te blijven, zowel fysiek als mentaal, heeft een paard die ruimte nodig.
Je zou een plan kunnen tekenen en uitrekenen hoeveel oppervlakte er voor de paarden voorzien wordt en hoeveel oppervlakte je nodig hebt voor de dingen die de mensen leuk vinden. Want bij een pensionstal moet je zowel de paarden als de mensen tevreden houden.

Op een stuk van 1.5ha zou je wel een mooie revalidatiestal kunnen maken met een beperkt aantal paarden maar waar je intensief mee bezig bent. Dan kan je een hoge prijs vragen en zo toch een gezonde balans vinden tussen inkomsten en kosten.
Op korte termijn zou je ook voor een overbevolkte PP misschien voldoende klanten vinden, maar stilaan groeit toch wel het besef dat een paard ruimte nodig heeft. Daar heb je dan het risico dat over een aantal jaren je klanten wegtrekken en jij nog met de kosten van je investeringen zit.