Verzekering van pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Danielstone

Verzekering van pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 10:56

Met ons gezin krijgen we één dezer dagen onze eerste eigen pony. :) Nu ben ik aan het kijken voor een paardenverzekering, zie echter online door de bomen het bos niet meer. Ben op zoek naar een verzekering, waarbij de grootste kosten bij zowel overlijden als wanneer er om onverklaarbare reden een blessure optreed gedekt zijn (inclusief medicatie) dat de maandpremie dan hoger is so be it. Heeft iemand een goed advies/adres voor ons? Pony heeft een waarde van tussen de 3500-4000 euro en is 4 jaar oud. Stokmaat 1,52

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:09

Danielstone schreef:
Met ons gezin krijgen we één dezer dagen onze eerste eigen pony. :) Nu ben ik aan het kijken voor een paardenverzekering, zie echter online door de bomen het bos niet meer. Ben op zoek naar een verzekering, waarbij de grootste kosten bij zowel overlijden als wanneer er om onverklaarbare reden een blessure optreed gedekt zijn (inclusief medicatie) dat de maandpremie dan hoger is so be it. Heeft iemand een goed advies/adres voor ons? Pony heeft een waarde van tussen de 3500-4000 euro en is 4 jaar oud. Stokmaat 1,52

Even een algemene waarschuwing!
Verzekeringen zijn bij paarden gemiddeld nogal eigenaardig. Zo wordt je pony uit de verzekering gezet als die te oud is, zonder vergoeding of wat dan ook. En bij verzekerde problemen heb je toestemming van de verzekering nodig voor je een medische actie laat uitvoeren (dat kunnen ze dus ook weigeren als ze het niet eens zijn met jou of met je dierenarts..). En de verzekering kan besluiten dat als de medische ingreep duurder is dan de waarde van je pony (en dat bekijken ze per 12 maanden opgeteld!) dat ze het niet betalen. Dan wordt je pony soort van total-loss beschouwt, jij krijgt de 'dagwaarde' en dan nemen ze hem in, dan gaat hij naar de slacht. Dat innemen mag je weigeren maar dan ben je je verzekering nog steeds kwijt en mag je ook nooit meer met het dier op wedstrijd etc.

Dit niet hebben van recht op eigen beslissingen bij je eigen dier maakte mij nogal misselijk en was voor mij reden om niks met verzekeringen te maken te willen hebben..

upendo

Re: Verzekering van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:10

Reken op hoge maandpremies als je de meest uitgebreide pakketten neemt.

Ik heb nu bij Equipe een losstaande ziektekostenverzekering geregeld.

Als je compleet wil verzekeren kun je ook bij Equipe terecht. EFO is een andere grote speler.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:24

Dan moet je kiezen voor de verzekering waarbij blijvende ongeschiktheid voor kreupeligheden gedekt wordt. Als je inclusief medicatie wil zal je een ziekte kosten verzekering af moeten sluiten.

Let wel, sluit je alleen voor ongevallen af, zal de ziektekosten ook alleen voor de ongevallen uitkeren, is de pony kreupel geworden door een verkeerde beweging is het geen ongeval en vergoede ze niets.

Verder is het een kwestie van offertes opvragen. Onderling verschillen verzekeringen niet zoveel.

Ik heb mijn paarden bij diverse verzekeringen ondergebracht gehad en met allen goede ervaringen.
Gezien de waarde van de pony kan je er ook voorkiezen een spaarpotje te maken, op de lange termijn is dit vaak goedkoper, tenzij je een pechgeval hebt, maar dan ook, medische kosten worden tot de verzekerde waarde vergoed per jaar en als de pony jaar na jaar veel kosten heeft wordt hij gewoon uit de verzekering geknikkerd.

@troi, verzekeringen dekken zich wel in, maar ik heb nog nooit problemen gehad met toestemming krijgen voor noodzakelijke behandelingen. Ik heb een paard gehad dat 3x is geopereerd in 6 weken, alles is conform voorwaarden vergoed zonder lastige vragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:03

troi schreef:
Danielstone schreef:

Verzekeringen zijn bij paarden gemiddeld nogal eigenaardig. Zo wordt je pony uit de verzekering gezet als die te oud is, zonder vergoeding of wat dan ook. En bij verzekerde problemen heb je toestemming van de verzekering nodig voor je een medische actie laat uitvoeren (dat kunnen ze dus ook weigeren als ze het niet eens zijn met jou of met je dierenarts..). En de verzekering kan besluiten dat als de medische ingreep duurder is dan de waarde van je pony (en dat bekijken ze per 12 maanden opgeteld!) dat ze het niet betalen. Dan wordt je pony soort van total-loss beschouwt, jij krijgt de 'dagwaarde' en dan nemen ze hem in, dan gaat hij naar de slacht. Dat innemen mag je weigeren maar dan ben je je verzekering nog steeds kwijt en mag je ook nooit meer met het dier op wedstrijd etc.

Dit niet hebben van recht op eigen beslissingen bij je eigen dier maakte mij nogal misselijk en was voor mij reden om niks met verzekeringen te maken te willen hebben..

Mee eens,ik heb mijn dieren ook nooit verzekerd. Het beste is om zelf geld apart te houden voor eventuele medische behandelingen. Het kan best zijn dat er ook betere verzekeringen bestaan,maar je moet wel bedenken dat die maatschappijen in de eerste plaats zelf winst willen maken.

Danielstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 12:08

Hier kan ik wat mee, dank jullie wel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:19

upendo schreef:

Als je compleet wil verzekeren kun je ook bij Equipe terecht. EFO is een andere grote speler.

Ik ben al heel veel jaren naar grote tevredenheid verzekerd bij Equipe.
Ik heb de meest uitgebreide ziektekostenverzekering (4+) bij een verzekerde waarde van het paard van € 5000 en betaal € 70 per maand. Schades worden altijd vrij snel uitbetaald en nooit gezeur gehad, terwijl ik ze toch best vaak "nodig" heb gehad.
Ook bij het inslapen van paarden geen gedoe. Je kunt je paard gewoon tegen slachtwaarde terugkopen (je krijgt dan de verzekerde waarde -/- slachtwaarde uitgekeerd. De kosten voor het "afkeuren" van je paard betaal je dan ook zelf. En het inslapen natuurlijk. Dat zijn allemaal geen idioot grote bedragen. Ik ben door deze verzekering altijd supernetjes behandeld en ik vindt het feit dat ik niet ineens voor hele hoge kosten kan komen te staan erg geruststellend. Voor een beetje peesblessure ben je zo maar1000 euro kwijt tegenwoordig. En dan hebben we het nog niet over een koliekoperatie o.i.d.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-02-21 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:19

Ik heb die van mij een aantal jaar verzekerd gehad toen hij jong was. Ik vond het risico van ontsnappen, verwond raken, domme dingen doen etc. toen te hoog om dat zonder verzekering te doen.
Nu is hij al een paar jaar uit de verzekering. Het premie geld wat ik hiermee uitspaar, gaat in een spaarpot en daar betaal ik de dierenarts kosten van. Tot nu toe ben ik goedkoper uit dan met verzekering. En het scheelt mij een heleboel gedoe. Zoals gisteren, op de kliniek "Zullen we dan nu maar zijn voor- voeten en benen op de foto zetten?" "Ja, doe maar." 2 minuten later stond hij in de röntgen kamer. Dat gaat vaak niet zo als je het via de verzekering moet regelen.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:20

Inderdaad wat hierboven ook al verteld wordt. Mijn paarden verzeker ik alleen voor 'de dood' en zelfs daarin zijn er dingen dat ik denk ... tja.
Ik zet zelf iedere maand een bedrag opzij voor hoge dierenartskosten en daarmee red ik het nu prima.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:21

Babootje schreef:
upendo schreef:

Ik ben al heel veel jaren naar grote tevredenheid verzekerd bij Equipe.
Ik heb de meest uitgebreide ziektekostenverzekering (4+) bij een verzekerde waarde van het paard van € 5000 en betaal € 70 per maand. Schades worden altijd vrij snel uitbetaald en nooit gezeur gehad, terwijl ik ze toch best vaak "nodig" heb gehad.
Ook bij het inslapen van paarden geen gedoe. Je kunt je paard gewoon tegen slachtwaarde terugkopen (je krijgt dan de verzekerde waarde -/- slachtwaarde uitgekeerd. De kosten voor het "afkeuren" van je paard betaal je dan ook zelf. En het inslapen natuurlijk. Dat zijn allemaal geen idioot grote bedragen. Ik ben door deze verzekering altijd supernetjes behandeld en ik vindt het feit dat ik niet ineens voor hele hoge kosten kan komen te staan erg geruststellend.

Mijn vorige paard had ik ook bij hen verzekerd. Helaas moest ik hem na 3,5 jaar al laten inslapen. Dat was goed en snel en zonder gedoe geregeld. Fijne maatschappij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:28

rien10 schreef:
"Zullen we dan nu maar zijn voor- voeten en benen op de foto zetten?" "Ja, doe maar." 2 minuten later stond hij in de röntgen kamer. Dat gaat vaak niet zo als je het via de verzekering moet regelen.

Als mijn DA het nodig vindt om de voeten op de foto te zetten hoef ik echt niet van te voren toestemming te vragen bij de verzekering.
Alleen bij heel dure behandelingen kan ik mij dat voorstellen, maar ook daarom heb ik nu juist de Equipe 4+ verzekering voor. Daar zitten alle nieuwe behandelingen in, zoals stamceltherapie etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:31

Caboby schreef:
Inderdaad wat hierboven ook al verteld wordt. Mijn paarden verzeker ik alleen voor 'de dood' en zelfs daarin zijn er dingen dat ik denk ... tja.
Ik zet zelf iedere maand een bedrag opzij voor hoge dierenartskosten en daarmee red ik het nu prima.

Dat kan mij dus juist niet zo heel veel schelen. De ziektekosten kunnen net zo hoog of hoger oplopen dan het paard waard is. Die ziektekostenverzekering vind ik dus belangrijker. Wel is de dood-dekking natuurlijk altijd gekoppeld an ziektekosten. Ik zet de verzekerde waarde van mijn paarden lager in met uitgebreide ziektekosten, zodat de verzekering betaalbaar blijft.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:37

Ik heb mijn paarden bij efo verzekerd, tegen dood en letsel bij ongeval en koliek. Ik betaal bij een pony met de waarde van 5 duizend euro hiervoor 77 euro per kwartaal.

Uitgebreider kan maar vind ik niet noodzakelijk. Evt dracht mee verzekeren kan tegen een mooi bedrag en je beslist zelf ten alle tijden over het paard. Zoals hierboven omschreven door de waarschuwde, dat is onzin. Wordt een paard afgekeurd kan je het altijd terug kopen en zelf laten inslapen als je dit wilt.

Bel gewoon eens, zet van te voren je vragen op papier en je komt er vast uit.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:41

Babootje schreef:
Caboby schreef:

Dat kan mij dus juist niet zo heel veel schelen. De ziektekosten kunnen net zo hoog of hoger oplopen dan het paard waard is. Die ziektekostenverzekering vind ik dus belangrijker. Wel is de dood-dekking natuurlijk altijd gekoppeld an ziektekosten. Ik zet de verzekerde waarde van mijn paarden lager in met uitgebreide ziektekosten, zodat de verzekering betaalbaar blijft.

Oh, mij ook niet hoor, maar dat zijn bedragen dat ik denk van prima. 1x per jaar 40 euro is niet iets waar ik wakker van lig. De bedragen van een ziektekostenverzekering voor een paard wel, wat een bedragen! Dat geld spaar ik dan liever zelf, op een eigen rekening, heb je tenminste nooit (je eigen) geld weggegooid. En ja, ik weet wat dierenartsen kosten :'). Maar het ligt er denk ik ook aan hoe ver iemand wil gaan etc. etc. En het is natuurlijk aan iedereen zelf :j

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:42

troi schreef:
Danielstone schreef:

Bedenk je dat een maatschappij een geen goed doel is, vergelijk het met het verzekeren van je auto. Als de schade groter is dan de dagwaarde is hij total loss, nogal logisch. Je kan je paard dan af laten keuren, pak het bedrag en doe met het paard wat je wilt. Inslapen of ... Je bent er altijd zelf bij als je een polis afsluit, bij wie en hoe of wat.

Zulke spookverhalen de wereld is niet nodig.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:56

mvdbijl schreef:
Bedenk je dat een maatschappij een geen goed doel is, vergelijk het met het verzekeren van je auto. Als de schade groter is dan de dagwaarde is hij total loss, nogal logisch. Je kan je paard dan af laten keuren, pak het bedrag en doe met het paard wat je wilt. Inslapen of ... Je bent er altijd zelf bij als je een polis afsluit, bij wie en hoe of wat.

Hou dan ook even in het oog dat het gros nog steeds denkt dat de verzekering zomaar even alles vergoed. En dat is zeker niet het geval. Ze zijn er in eerste instantie om winst te maken, niet om geld te verliezen omdat de paardenmens alles vergoed wil hebben. Ik ben het dus ook met Troi eens, je zult een goede overweging moeten maken of je met een verzekering in zee wilt want ze zullen bij teveel kosten echt de verzekering beeindigen. Dus imo weinig spookverhaal, het is gewoon zo.

Ook ik heb geen enkel paard meer verzekerd. Na een akkefietje met een verzekering die niet uit wilde keren omdat ik maar moest bewijzen dat een blessure geweld van buitenaf was en geen overbelasting. Iets wat imo onmogelijk is. Kan ik wel zeggen dat ik niet overbelast heb, maar dat is mijn woord tegen die van hun. Een eigen potje is veelal veel goedkoper en je houdt zeggenschap over alles.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:57

mvdbijl schreef:
troi schreef:

Wat is er onjuist aan? Ik schrijf toch dat je het innemen mag weigeren? En nergens schrijf ik dat slacht verplicht is.

En idd het is geen goed doel, maar dat is bij velen niet bekend dus waarschuw ik. De indruk wordt gewekt dat het hen enkel gaat om de zorg voor je dier. En dat is niet waar, het gaan hen om hun portemonnee, keiharde handel dus. En het is nogal ellendig als je op een moment van medische nood teleurgesteld raakt omdat de realiteit anders is dan je verwachtingen :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:55

Als je daar vanuit gaat heb je de voorwaarden niet gelezen, snapt je het verzekeren niet en, heb je je niet goed laten informeren.

Het idee zelf een potje sparen zou ik ook zeker doen als je 1 pony hebt met een normale waarde.
Zet 1 jaar je vakantiegeld en elke maand 50 euro apart en je hebt een leuke buffer.
Ik heb 9 paarden lopen, heb je een aantal pech gevallen achter elkaar is daar niet tegenaan te sparen en, ik wil dat ze ten alle tijden de juiste zorg kunnen krijgen, verzekeren tegen letsel en koliek ( de dure zaken) is dus een wel overwogen keuze. Ik ben uiterst tevreden over EFO maar voor alle verzekeren geld, lees je in en maak de afweging.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:39

mvdbijl schreef:
Als je daar vanuit gaat heb je de voorwaarden niet gelezen, snapt je het verzekeren niet en, heb je je niet goed laten informeren.

Het idee zelf een potje sparen zou ik ook zeker doen als je 1 pony hebt met een normale waarde.
Zet 1 jaar je vakantiegeld en elke maand 50 euro apart en je hebt een leuke buffer.
Ik heb 9 paarden lopen, heb je een aantal pech gevallen achter elkaar is daar niet tegenaan te sparen en, ik wil dat ze ten alle tijden de juiste zorg kunnen krijgen, verzekeren tegen letsel en koliek ( de dure zaken) is dus een wel overwogen keuze. Ik ben uiterst tevreden over EFO maar voor alle verzekeren geld, lees je in en maak de afweging.

Maar even een vraag uit pure interesse, hoor. Je betaalt dan 9 x ?? per maand
Kan dat tot nu toe uit met wat je daadwerkelijk in een jaar kwijt bent aan dierenartskosten?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:00

Gewoon geld opzij zetten en ten alle tijden zelf bepalen wat er gebeurt met jouw paard.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:06

Ik zou voortaan denk ik een spaarpotje gaan creëren ipv verzekeren.
Mocht je toch willen, 1tip. Doe jezelf een lol en verzeker nooit bij excellent horse insurrance of nu heten ze hippo horse inscurance.
Google de reviews en kijk wat het waarderingscijfers is.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:30

Heb je al gekeken of er in jouw regio een onderlinge paardenverzekering is?
Hier (Overijssel) zijn die er nog wel (alhoewel het er ook steeds minder worden) en die zijn echt niet te vergelijken met de landelijke maatschappijen qua premie, acceptatie-eisen en verder verloop als je ze nodig hebt.

Dan zou mogelijk nog een optie zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:35

Sjaco schreef:
Heb je al gekeken of er in jouw regio een onderlinge paardenverzekering is?
Hier (Overijssel) zijn die er nog wel (alhoewel het er ook steeds minder worden) en die zijn echt niet te vergelijken met de landelijke maatschappijen qua premie, acceptatie-eisen en verder verloop als je ze nodig hebt.

Dan zou mogelijk nog een optie zijn.

Die hebben we hier wel gehad. Maar als het paard iets gaat mankeren dan krijg jij wel je geld zodat je een nieuw paard kunt kopen. Zij nemen dan je paard mee en doen er mee wat nog het meeste opbrengt. dat kan de slacht zijn, maar vaak ook wordt hij doorverkocht. Deze verzekering was oorspronkelijk voor werkpaarden die niet gemist kunnen worden voor de arbeid. Bijv. als het paard van de melkboer de kar niet meer kan trekken,dan moest hij wel meteen een ander paard hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:54

Wij hebben alles altijd verzekerd gehad. En toestemming vragen was alleen bij speciale dingen, niet bij een foto maken oid. De da vulde formulier in, dat werd doorgestuurd naar verzekering en het werd vergoed volgens de voorwaarden. Alleen 2nd opinion en scintigrafie hebben we van te voren over gebeld en beide werden goedgekeurd.

Zelfs pony van rond de 4000/5000 euro is nooit de verzekering uitgezet omdat ziektekosten te duur werden en dat was echt een pech pony. Daarmee liepen we echt telkens een aantal maanden bij kliniek, dan maanden niet en weer opnieuw.

En heel eerlijk, naast de ziektekosten was het toch ook fijn om een bedrag uitgekeerd te krijgen bij afkeuren. Dat was een startbedrag voor nieuw paard of juist bedrag voor de da kosten als paard nog niet ingeslapen werd. We hebben ze altijd terug gekocht, dus verzekerde waarde - slachtprijs. Daarna mochten we zelf weten wat we deden, nee niet verkopen of wedstrijden starten, nogal logisch als het paard niet meer geschikt daarvoor is.

Ik heb nog nooit gehad dat paard door verzekering afgekeurd moest worden, juist heel meedenkend en nog opties doorgeven wat we zouden kunnen proberen. De keer dat wachten op afkeuren lang duurde bleek achteraf door de kliniek te komen die gegevens niet doorgestuurd had.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:53

mellamoshan schreef:
Ik zou voortaan denk ik een spaarpotje gaan creëren ipv verzekeren.
Mocht je toch willen, 1tip. Doe jezelf een lol en verzeker nooit bij excellent horse insurrance of nu heten ze hippo horse inscurance.
Google de reviews en kijk wat het waarderingscijfers is.

Daar heb ik ook inderdaad slechte verhalen van gehoord. Xcellent horse insurance en Hippo zijn een en dezelfde verzekeraar. Heel duur en ze vergoeden per definitie bijna niks.