Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:@veerxsjimm
Maar dan komen de kosten voor hooi er nog bij.. en dat maakt het toch veel duurder dan waar TS op hoopt.
Maar 75E is echt een mooie prijs voor kale stalhuur.
Sodeletuut schreef:Dat is ook zo, de hooiprijzen zijn niet meer te vergelijken met toen.. Waar ik eerst voor natuurhooi 500kg 32,5 betaalde, is dat nu inderdaad 50 euro. Wij huren nu al jaren in eigen beheer, betaalde 6 jaar geleden nog 60 euro voor 3 hectare, nu 350 euro voor 1,5 hectare.
En weilanden in eigen beheer, iemand daar nog ideeën over waarom dat ook haast onvindbaar is vergeleken met toen?
Sky_As schreef:Simpel antwoord: nee dat gaat niet. Op het moment dat er hooi gevoerd gaat worden, ben je al zo maar rond de 70 euro kwijt aan hooi per maand per paard.
Dat gaat dus alleen, als je iemand gevonden hebt, die jou de rest gunt, want dat zou inhouden dat je faciliteiten als water, eventueel stalling, elektriciteit voor niks zou krijgen.
Ik denk dat zelfs de mensen die ze aan huis hebben staan, ze niet voor dat geld per paard kunnen houden.
Sodeletuut schreef:Dat is ook zo, de hooiprijzen zijn niet meer te vergelijken met toen.. Waar ik eerst voor natuurhooi 500kg 32,5 betaalde, is dat nu inderdaad 50 euro. Wij huren nu al jaren in eigen beheer, betaalde 6 jaar geleden nog 60 euro voor 3 hectare, nu 350 euro voor 1,5 hectare.
En weilanden in eigen beheer, iemand daar nog ideeën over waarom dat ook haast onvindbaar is vergeleken met toen?
Sky_As schreef:Sodeletuut schreef:Dat is ook zo, de hooiprijzen zijn niet meer te vergelijken met toen.. Waar ik eerst voor natuurhooi 500kg 32,5 betaalde, is dat nu inderdaad 50 euro. Wij huren nu al jaren in eigen beheer, betaalde 6 jaar geleden nog 60 euro voor 3 hectare, nu 350 euro voor 1,5 hectare.
Omdat paarden heel je wei aan gort helpen. Dus heel veel mensen/boeren zitten niet te wachten op paarden op hun land. Het is gewoon niet economisch. Daarbij wordt er natuurlijk ook steeds meer bebouwd waardoor grond steeds schaarser wordt en zijn de grondprijzen flink gestegen.
350 euro per 1,5 hectare, is dat per maand? Want als dat per jaar is, dan is dat voor niks.
Mizora schreef:De hectareprijs is tegenwoordig gemiddeld 59.000 euro voor grasland. De (goede kwaliteit)hooiprijzen zijn tegenwoordig tussen de 150-200 euro per ton voor de groothandel.
Wij huren nu land van een loonwerker voor 0.40€/m2/jaar. Dat komt neer op 4000 euro per hectare.
Sodeletuut schreef:Sky_As schreef:Simpel antwoord: nee dat gaat niet. Op het moment dat er hooi gevoerd gaat worden, ben je al zo maar rond de 70 euro kwijt aan hooi per maand per paard.
Dat gaat dus alleen, als je iemand gevonden hebt, die jou de rest gunt, want dat zou inhouden dat je faciliteiten als water, eventueel stalling, elektriciteit voor niks zou krijgen.
Ik denk dat zelfs de mensen die ze aan huis hebben staan, ze niet voor dat geld per paard kunnen houden.
Wij staan nu in eigen beheer, maar zijn lang geen 70 euro per maand per paard kwijt aan hooi. Dat zou inhouden dat wij 560 in de maand aan hooi zouden voeren, dat zou 2,5 baal van 500 kg in de week zijn. Onze paarden krijgen onbeperkt hooi, maar hier komen ze niet aan
s0173957 schreef:Mizora schreef:De hectareprijs is tegenwoordig gemiddeld 59.000 euro voor grasland. De (goede kwaliteit)hooiprijzen zijn tegenwoordig tussen de 150-200 euro per ton voor de groothandel.
Wij huren nu land van een loonwerker voor 0.40€/m2/jaar. Dat komt neer op 4000 euro per hectare.
Dan heeft die loonwerker op net geen 15 jaar z'n grond terug verdiend, dat lukt je met een andere investering niet...
Ik vind dat gigantisch duur.
Sodeletuut schreef:Sky_As schreef:Simpel antwoord: nee dat gaat niet. Op het moment dat er hooi gevoerd gaat worden, ben je al zo maar rond de 70 euro kwijt aan hooi per maand per paard.
Wij staan nu in eigen beheer, maar zijn lang geen 70 euro per maand per paard kwijt aan hooi. Dat zou inhouden dat wij 560 in de maand aan hooi zouden voeren, dat zou 2,5 baal van 500 kg in de week zijn. Onze paarden krijgen onbeperkt hooi, maar hier komen ze niet aan
Sodeletuut schreef:'Vroeger' (10 jaar geleden) lagen de 'simpele' pensionstallen (met andere woorden: alleen weidegang + hooi) voor het oprapen, voor tussen de 40 en 80 euro per paard per maand.
Bestaat dit nog? En zo ja, heeft iemand de gouden tip regio Drenthe?