Bestaat het nog? Weidegang voor <80 euro? Regio Drenthe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Bestaat het nog? Weidegang voor <80 euro? Regio Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 10:10

'Vroeger' (10 jaar geleden) lagen de 'simpele' pensionstallen (met andere woorden: alleen weidegang + hooi) voor het oprapen, voor tussen de 40 en 80 euro per paard per maand.

Bestaat dit nog? En zo ja, heeft iemand de gouden tip regio Drenthe?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:15

Ik denk het niet. In de winter ben je zo €80 per paard kwijt aan hooi... De hooiprijzen zijn echt wel een stuk hoger dan de 10 jaar geleden die jij noemt, zeker na de extreem droge zomers achter elkaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:16

Dat gaat niet lukken.
Hoewel ik in een goedkope regio woon is zelfs hier, alleen zomerweide zonder schuilstal/bijvoeren, 75E.
Hier hebben ze dan alleen opfok staan of paarden op pensioen.

Simpel 24/7 buiten (met bijvoeren in de winter) is eigenlijk niet te verkrijgen.
Meestal is er toch een schuilstal/paddock en kom je op ca 125E.

Als je alleen al gewoon hooi rekent (5E per baal, 1/2 baal per dag) kom je al aan 75E hooi per maand.
Geven ze voordroog dan is het wel wat goedkoper.. maar de eigenaar wil ook wel graag wat verdienen.

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:17

Ik sta in de omgeving van Gieten waar ik 75 euro per maand betaal aan stalling. (wel zelf hooi en musli/krachtvoer etc inkopen) hooi koop ik bij de buurman in en word gebracht. Zomers minder nodig omdat ze dan op het land staan. Er word gemest en 3/4x per dag gevoerd. Is een verlichte bak van 20x40 en drie verharde uitloopstallen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:20

Nee, dat kan domweg financieel niet uit.
Een beetje paard eet 15 kilo hooi per dag. Zelfs als je kuil voert is dat 1 groot pak per maand, en zo'n pak kost tegenwoordig ook gewoon 50 euro.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:20

@veerxsjimm
Maar dan komen de kosten voor hooi er nog bij.. en dat maakt het toch veel duurder dan waar TS op hoopt.
Maar 75E is echt een mooie prijs voor kale stalhuur.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:24

De hectareprijs is tegenwoordig gemiddeld 59.000 euro voor grasland. De (goede kwaliteit)hooiprijzen zijn tegenwoordig tussen de 150-200 euro per ton voor de groothandel.

Wij huren nu land van een loonwerker voor 0.40€/m2/jaar. Dat komt neer op 4000 euro per hectare. Dat is vrij duur, maar het sluit aan met ons eigen land. 0.30€/m2/jaar is tegenwoordig echt niet raar. Voor 80 euro per maand = 960 euro per jaar zou iemand dus de omheining moeten regelen, blijkbaar hooi, water, mestafvoer en minimaal 6 paarden per hectare moeten houden om buiten de grond verhuren nog de helft van het geld te kunnen inzetten voor de andere genoemde dingen en dan houdt hij er nog geen cent aan over.

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:26

Brainless schreef:
@veerxsjimm
Maar dan komen de kosten voor hooi er nog bij.. en dat maakt het toch veel duurder dan waar TS op hoopt.
Maar 75E is echt een mooie prijs voor kale stalhuur.

Aha. iets te snel gelezen.. Zomers kom je al meer richting de 75eu maar dat zullen enkele maanden zijn.. zodra het gras korter word moet er wel echt bijgevoerd worden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 10:26

Dat is ook zo, de hooiprijzen zijn niet meer te vergelijken met toen.. Waar ik eerst voor natuurhooi 500kg 32,5 betaalde, is dat nu inderdaad 50 euro. Wij huren nu al jaren in eigen beheer, betaalde 6 jaar geleden nog 60 euro voor 3 hectare, nu 350 euro voor 1,5 hectare.

En weilanden in eigen beheer, iemand daar nog ideeën over waarom dat ook haast onvindbaar is vergeleken met toen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:26

Simpel antwoord: nee dat gaat niet. Op het moment dat er hooi gevoerd gaat worden, ben je al zo maar rond de 70 euro kwijt aan hooi per maand per paard.
Dat gaat dus alleen, als je iemand gevonden hebt, die jou de rest gunt, want dat zou inhouden dat je faciliteiten als water, eventueel stalling, elektriciteit voor niks zou krijgen.
Ik denk dat zelfs de mensen die ze aan huis hebben staan, ze niet voor dat geld per paard kunnen houden.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:27

Toaal andere omgeving maar ik betaal 65 per maand. Volledig zelf doen maar wel incl hooi/kuil. Heb wel zelf alles moeten doen aan omheining en schuilstal. Maar dat is ook heel goedkoop en bijna niet meer te vinden hier

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:28

Omdat boeren liever weiland zelf goed kunnen gebruiken voor hun eigen boekhouding en hooien (wat flink meer oplevert dan 10 jaar terug).

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:29

Sodeletuut schreef:
Dat is ook zo, de hooiprijzen zijn niet meer te vergelijken met toen.. Waar ik eerst voor natuurhooi 500kg 32,5 betaalde, is dat nu inderdaad 50 euro. Wij huren nu al jaren in eigen beheer, betaalde 6 jaar geleden nog 60 euro voor 3 hectare, nu 350 euro voor 1,5 hectare.

En weilanden in eigen beheer, iemand daar nog ideeën over waarom dat ook haast onvindbaar is vergeleken met toen?

Ik heb toevallig van de week op Marktplaats een advertentie voorbij zien komen voor 2/3? stallen met land en uitloop. Te koop. Nabij de ring van Groningen.
En zag ook iets voorbij komen in de omgeving van Eext land te koop, maar dat was vrij snel alweer weg

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 10:37

Sky_As schreef:
Simpel antwoord: nee dat gaat niet. Op het moment dat er hooi gevoerd gaat worden, ben je al zo maar rond de 70 euro kwijt aan hooi per maand per paard.
Dat gaat dus alleen, als je iemand gevonden hebt, die jou de rest gunt, want dat zou inhouden dat je faciliteiten als water, eventueel stalling, elektriciteit voor niks zou krijgen.
Ik denk dat zelfs de mensen die ze aan huis hebben staan, ze niet voor dat geld per paard kunnen houden.

Wij staan nu in eigen beheer, maar zijn lang geen 70 euro per maand per paard kwijt aan hooi. Dat zou inhouden dat wij 560 in de maand aan hooi zouden voeren, dat zou 2,5 baal van 500 kg in de week zijn. Onze paarden krijgen onbeperkt hooi, maar hier komen ze niet aan :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:38

Sodeletuut schreef:

Omdat paarden heel je wei aan gort helpen. Dus heel veel mensen/boeren zitten niet te wachten op paarden op hun land. Het is gewoon niet economisch. Daarbij wordt er natuurlijk ook steeds meer bebouwd waardoor grond steeds schaarser wordt en zijn de grondprijzen flink gestegen.
350 euro per 1,5 hectare, is dat per maand? Want als dat per jaar is, dan is dat voor niks.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 10:39

Sky_As schreef:
Sodeletuut schreef:

Omdat paarden heel je wei aan gort helpen. Dus heel veel mensen/boeren zitten niet te wachten op paarden op hun land. Het is gewoon niet economisch. Daarbij wordt er natuurlijk ook steeds meer bebouwd waardoor grond steeds schaarser wordt en zijn de grondprijzen flink gestegen.
350 euro per 1,5 hectare, is dat per maand? Want als dat per jaar is, dan is dat voor niks.

Is per maand inderdaad.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:41

Mizora schreef:
De hectareprijs is tegenwoordig gemiddeld 59.000 euro voor grasland. De (goede kwaliteit)hooiprijzen zijn tegenwoordig tussen de 150-200 euro per ton voor de groothandel.

Wij huren nu land van een loonwerker voor 0.40€/m2/jaar. Dat komt neer op 4000 euro per hectare.

Dan heeft die loonwerker op net geen 15 jaar z'n grond terug verdiend, dat lukt je met een andere investering niet...
Ik vind dat gigantisch duur.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:43

Sodeletuut schreef:
Sky_As schreef:

Wij staan nu in eigen beheer, maar zijn lang geen 70 euro per maand per paard kwijt aan hooi. Dat zou inhouden dat wij 560 in de maand aan hooi zouden voeren, dat zou 2,5 baal van 500 kg in de week zijn. Onze paarden krijgen onbeperkt hooi, maar hier komen ze niet aan :D

Mijn paarden eten denk ik 1 pak hooi per paard per maand op á 50-55 euro (krijgen onbeperkt want zijn al wat ouder). En dan voer ik nog grote balen. Er zijn mensen die midi balen moeten voeren, dan zit je al snel op 70 euro. Waar wij onze koeien hebben staan en eigen hooi voeren, zijn we ook een stuk goedkoper uit. Zal ook van je inkoop en locatie in het land afhangen.

Brainless

Re: Bestaat het nog? Weidegang voor <80 euro? Regio Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:51

Maar voer je nu hooi of voordroog.
Voordroog (in pakken) is een stuk goedkoper dan kleine hooibalen voeren.

Ik voer nu midibalen (ca 125 kilo) en voer er 3 a 25E per stuk/2 weken (voor 2,5 paard) = 150 per maand.
Zou ik alleen hooi voeren is dat 1,5 baal per dag en komt op 225 per maand.
Zou ik grote pakken voeren kom ik veel goedkoper uit (1,5 pak per maand = 75E), maar kon nu geen goede vinden die mijn oudje goed kan kauwen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:53

s0173957 schreef:
Mizora schreef:

Wij huren nu land van een loonwerker voor 0.40€/m2/jaar. Dat komt neer op 4000 euro per hectare.

Dan heeft die loonwerker op net geen 15 jaar z'n grond terug verdiend, dat lukt je met een andere investering niet...
Ik vind dat gigantisch duur.

De onderhoudskosten, o.a. jaarlijks baggeren, zijn ook voor hem. Daarnaast is dit eigenijk bouwgrond (gewas, niet gebouw) in een dure omgeving (hectare bouwgrond is hier 80.000-85.000), maar ja, het is wel duur. Hier is 30-35ct/m2 gebruikelijker, maar het is het enige land aan huis dat beschikbaar is en het gaat om een klein stukje, wat de prijs ook opdrijft (3000m2).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:58

Ik denk dat het kan als iemand het voor de aardigheid erbij doet. Voor de hulp bij zijn/haar eigen paarden. (En diegene heeft de grond allang afbetaald en is niet van jouw centjes afhankelijk)
Maar dan moet je ‘de boer op’ en rondvragen. En veel zelf doen, shoppen voor goedkoop hooi enz. Het scheelt natuurlijk ook als je een (grote) pony hebt of een Shire horse :D
Mijn pony eet ong een kuilbaal per maand. Die kon ik destijds voor €45 geleverd krijgen maar ongewikkeld bij een natuurorganisatie €22,50.
Kun je zelf halen en is er opslag...tja dan valt het wel wat mee met de onkosten.
Er zijn zat die zelf land pachten(laag jaarbedrag), geld krijgen van een boer omdat het meetelt in de mestboekhouding van een koeienboer. Vervolgens verhuren ze het land per maand aan mensen met paarden. Enz...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:08

Sodeletuut schreef:
Sky_As schreef:

Dan heb je goedkoop hooi of spaarzame paarden. Want hier eten een D pony een klein paard toch makkelijk 120 euro per maand weg in de winter. In de zomer kom ik al snel aan 80 euro.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:13

Sodeletuut schreef:
'Vroeger' (10 jaar geleden) lagen de 'simpele' pensionstallen (met andere woorden: alleen weidegang + hooi) voor het oprapen, voor tussen de 40 en 80 euro per paard per maand.

Bestaat dit nog? En zo ja, heeft iemand de gouden tip regio Drenthe?

Alles is duurder geworden, BTW omhoog noem maar op. Mogen pension houders en weide verhuurders niks verdienen dan?
En ik denk dat je het ook niet moet willen. Je paard zo goedkoop mogelijk houden.
Dan geen paard

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:26

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:26

Met de nieuwe registratieplicht vanaf april, gaat het goedkoop stallen bij een boertje verleden tijd zijn, vermoed ik. Tenzij je het geluk hebt, zelf wat grond te hebben, wordt paardrijden nu helemaal voor de rijken.