Buitenrit Veluwe met kans op wild spotten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Buitenrit Veluwe met kans op wild spotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 16:17

Wij (3pers) willen in de kerstvakantie een rit maken op de Veluwe, maar zoveel verschillende stallen en allemaal mooie verhalen, maar welke stal/manege is nu echt goed en betrouwbaar?

onze eisen:
Betrouwbare paarden. We zijn gevorderde ruiters, maar willen geen vliegles of een rodeosessie. Ivm mijn chronische rugproblemen zit ik daar echt niet op te wachten
Verzorgde paarden. Gezonde paarden en passend tuig is een must.

onze wensen:
Wild spotten! Wij hebben in ons duingebied alleen schotse hooglanders en wat exmoor pony's, maar het zou zo leuk zijn om eens herten of zwijnen tegen te komen.
Afwisseling in omgeving, niet 2 uur lang door de bossen sjokken, maar een afwisselende omgeving zou heel leuk zijn.

We zijn heel benieuwd welke suggesties jullie voor ons hebben *\o/*

hommetje

Re: Buitenrit Veluwe met kans op wild

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:24

Mill Ranch is een heel goed adres. Heeft bijna alles wat jullie zoeken.
Paarden worden daar zeer goed verzorgd. Dat merk je meteen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:25

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:27

Allereerst zijn zwijnen en paarden niet echt fan van elkaar :)) Paarden vinden de geur nogal heftig en worden vaak onrustig als er wild in de buurt is.
Daarbij komt dat wild spotten erg lastig is, een buitenrit op de Veluwe gaat je geen garantie geven in ieder geval... Ik woon op de veluwe en zie echt zeer sporadisch wild als ik met het paard weg ben.
Dus dan moet je het in principe doen met de mooie omgeving en dan is wild spotten een geluksmomentje. :)

Qua huren van paarden;
- De kronkel in Assel. Rij je wel op Fjorden, maar zijn super braaf. Zijn diverse opties qua ritten.
- Manege Samoza in Vierhouten. Erg mooie omgeving! :) Hoor ook goede verhalen van deze manege.
- The Mill Ranch in Ede. Dan ga je het nationaal park in.

En daar houdt het vanuit mij een beetje op haha.

Esther_r20

Re: Buitenrit Veluwe met kans op wild spotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 16:30

Daarom maar geen "eis" van het wild spotten gemaakt haha.

Alvast bedankt voor de eerste suggesties. Heel fijn om zo te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Wel prettiger dan een mooi praatje op een website

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:32

De kronkel is zeker een aanrader.. Mooie omgeving en de paarden staan er super bij.. Ik weet niet hoe 't met rijden is, want wij huren er alleen de menwagen, maar toen we er laatst waren stonden ze er heel goed bij..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:39

The Mill ranch is leuk inderdaad maar vaak wat groter groepen. Je kunt ook kijken bij Gids te paard op de Veluwe. Zij heeft nu 2 brave paarden die ze in kan zetten. Ideaal als je met 2 personen wilt gaan.

Ook echt een aanrader voor mensen met eigen paarden die niet willen verdwalen of een relaxed koppaard kunnen gebruiken.

edit: had even gemest dat het om 3 personen gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:39

Om je kans op wildspotten groter te maken: ga direct na zonsopgang of eind van de middag.
Maar geen garanties inderdaad :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:43

Samoza is leuk :j onze dochter heeft daar van de zomer haar eerste buitenritten gemaakt. Wij hebben er zelf met ons eigen paard in het bos gereden. Tijdens de buitenrit geen wild gezien ( toen hebben we ook heel veel zitten kletsen :+ ), maar ik heb er ook veel gewandeld en ben zwijnen en reeën tegen gekomen :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:02

Daihyo schreef:
Om je kans op wildspotten groter te maken: ga direct na zonsopgang of eind van de middag.
Maar geen garanties inderdaad :D

Oh? Nou, stalgenoot ziet vrijwel elke rit zwijnen en reeën. Dat is ook het enige wat er in "ons bosje" te vinden is maar er zijn er genoeg. De kans dat je de vos spot die er ook woont is niet zo groot.

Enne, paarden vinden nog niet zoveel van zwijnen, zolang je er maar niet middenin terecht komt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:06

Stal Mansour Arnhem. Je rijd dan op de hoge Veluwe. In jullie geval zou ik een privé rit afspreken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:08

Ikke: Dan heeft jouw stalgenoot mazzel. Ik rij al jaren op de Veluwe en zie echt niet elke rit wild. Grootste kans is vroeg in de ochtend of eind van de middag.
Zeker in het weekend is de kans nog minder groot, want dan is half Nederland op de Veluwe aan het wandelen of fietsen.
Misschien dat het in ‘jouw bosje’ anders is, maar aan deze kant van de Veluwe heb je echt geen garanties op wildspotten op een buitenrit :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:15

Van Koren tot Manen in Kootwijk, ze heeft superleuke paarden en je kunt lekker met een paar een rit boeken en aangeven wat je wilt. Je rijdt dan met zijn 3 en mirjam.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:32

De kronkel in halte assel heb ik ook altijd hele leuke ritten gemaakt, ook toen we nog niet goed konden rijden. Ook mooie afwisselende omgeving daar.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:54

Ga met Nanda mee! Gids te paard op de Veluwe!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:00

Daihyo schreef:
Ikke: Dan heeft jouw stalgenoot mazzel. Ik rij al jaren op de Veluwe en zie echt niet elke rit wild. Grootste kans is vroeg in de ochtend of eind van de middag.
Zeker in het weekend is de kans nog minder groot, want dan is half Nederland op de Veluwe aan het wandelen of fietsen.
Misschien dat het in ‘jouw bosje’ anders is, maar aan deze kant van de Veluwe heb je echt geen garanties op wildspotten op een buitenrit :)

Ik woon nu 2 jaar op de Veluwe bij Heerde/Epe en heb 2x een hert gezien en 1x een zwijn :')

Maar ik hoor ook veel goede verhalen over The Mill Ranch.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:06

Daihyo schreef:

Ik kwam ook geregeld dieren tegen, soms hebben ze een bepaalde slaap of eetplaats waar je net langs rijd maar vaak is het mazzel hebben.

Zwijnen tegenkomen kan ik je niet aanraden :')
Reeën zie je meer, edelherten staan vaak te ver weg om goed te kunnen zien.

Ik ben 3 keer zwijnen tegengekomen. 1 keer jonkies die werden opgejaagd door honden. Gelukkig wist mn fjord niet wat hij moest doen en bleef hij staan, anders was dit niet goed afgelopen. Gebeurde ook letterlijk tegenover stal en ik ben net knikkende knieën afgestapt.
Een andere keer renden zwijnen weg voor legeroefeningen en keken ze niet naar ons maar wederom (mn arme) fjord :(:) was de klos. Dit keer rende hij wel weg maar bleef na 10 meter staan.
En de allereerste keer had ik zwijnen gespot in de verte maar mn fjord heeft nooit iets in de gaten gehad. Meer dan 2 grote donkere silhouetten zie je ook niet.

Vossen en dassen ben ik nog nooit tegengekomen met de paarden. Wel heel veel reeën, zeker met de bronsttijd. Dan letten ze niet meer zo op hun omgeving.

Ik stond trouwens niet ver van de Mill Ranch en reed dus in dezelfde omgeving, Roekelse bos, Ede en Ginkelse heide.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:12

Wij hebben ook eens een dag op de Veluwe gereden (he El Camino!?)
Geen wild gezien.
Wellicht dit kwam omdat we heel de rit gezellig aan het ouwehoeren waren. :D
Maar het is hartstikke mooi dus zeker eens doen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:30

O grappig Daihyo ik heb ook gereden waar jij woont (bij camping Boszicht het bos in) en ben daar eigenlijk bijna elke rit wild tegen gekomen ongeacht de tijd dat we gingen. Ik had er ook geregeld bekenden op visite of te logeren die dan nog nooit zwijnen hadden gezien. Er is een plek daar in het bos waar ik dan altijd heen fietste tegen de schemering en het was altijd kassa. Heb ook wel eens meegemaakt dat mijn man die achter me aan fietste de herten over zag steken achter mij en het paard. Maar ik kwam in volle galop over het pad dus ik had niks gezien :')

Enne, zwijnen niet eng...ik heb er eens iemand keihard af zien gaan omdat het paard de zwijnen alleen al rook. Ik kijk er dus wel mee uit met paarden. Eigenlijk kom ik die liever niet tegen te paard.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:32

Inderdaad, wild spotten is niet gegarandeerd. Ik ben nu, op een jaar, 5x herten tegen gekomen en 2x zwijnen.

Sequoia Stables in Ermelo heeft ook mooie buitenritten, alleen durf ik je niet met 100% zekerheid te vertellen of buitenritten nu door gaan (prive dan wel te verstaan)

https://www.sequoiastablesermelo.nl/

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:36

Ik vind the Mill Ranch ook een aanrader! :j Afwisselende omgeving, en regelmatig wel wat wild gezien. Maar idd geen garantie. :+

Bij the Mill Ranch rijd je nu overigens ook met maximaal 4, gezien de corona-maatregelen. Hebben ze goed geregeld. +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:38

Susan: hoe lang is dat geleden? Inmiddels is het in dat gedeelte zo enorm druk in het bos met wandelaars, fietsers en mountainbikers dat je steeds minder ziet. Aan de kant van Middachten zag ik vaker wild. Maar dat bos is wat rustiger.

Zwijnen geeft de mijne dan weer weinig om. Tenzij ze ritselen in de bosjes en niet te zien zijn. Dat is doodeng. Maar dat is niet specifiek met zwijnen :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:08

Is ook alweer wat jaartjes terug. Waren er voor het laatst ruim 5 jaar terug.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:11

The Mill Ranch is echt een aanrader. Kom er elke keer weer terug. Leuke, betrouwbare paarden. (type 2 is met gewone galop, type 3 met rengalop). En in de burltijd, hebben ze speciale burlritten

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:12

Ik rijd wekelijks buiten maar kom ze vaker niet dan wel tegen. Edelherten, reeen en zwijnen heb ik al gespot.

Stal Jacobs in Voorthuizen is leuk, kronkel in Asselt ook. Ik heb bij beiden gewerkt.