Hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 10:05

Vandaag las ik in het Eindhovens Dagblad dat een 26-jarige hoefsmid het paard Flex in Someren met een hamer op het hoofd heeft geslagen waardoor dit paard diverse ernstige verwondingen waaronder een schedelbreuk heeft opgelopen!De smid krijgt nu een werkstraf.Er stonden geen initialen bij van de smid en omdat ik in deze omgeving woon wou ik weten welke smid dit is om te voorkomen dat ik hem bij mijn paard zou laten komen. Mag eventueel per pb.

Zonnetje81

Re: Hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:08

Heb je een linkje? Ik heb er nog niks van mee gekregen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:33

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:36

Ooit ook eentje gehad die mijn paard met zijn hamer sloeg. Was dus ook de laatste keer. Volgens mij tilde die de benen te hoog op waardoor mijn merrie 'stout' werd, want bij mijn huidige hoefsmid is ze echt wel braaf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:40

Er zitten wel meer flapdrollen tussen..... een fijne smid moet je met een lampje zoeken....

Anderzijds is het wel zo dat weinig mensen hun paarden echt goed opleiden/ laten oefenen met voetjes geven en stilstaan. Het werk voor een smid is daardoor soms wel ondoenlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 11:22

Ja Ninx, maar als een smid een paard een schedelbreuk slaat dan gaat hij toch echt zijn boekje te buiten.Ik kende vroeger een smid die de paarden standaard in hun buik schopte nog voor het paard iets gedaan had.Maar het bovenstaande geval is nog een graadje erger en niet voor niets voor de rechtbank gekomen.Die man is niet geschikt voor hoefsmid en daarom wil ik weten wie het is ter bescherming van mijn paard.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:28

Eens hoor dat sommige eigenaren denken dat de smid wel fijn kan bekappen bij een paard dat niet is opgevoed. En vervolgens zeuren over die smid terwijl het hun eigen gebrek is.
Maar een corrigerende tik of een paar hechtingen met kapotte schedel slaan, dat scheelt nogal wat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:43

Uiteraard.
Deze man mag wat mij betreft nooit meer in de buurt komen van een paard.
Een geduldige zachtaardige smid zonder ego is sowieso nog een lastige zoektocht.

Er moeten maar meer vrouwelijke smeden komen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:45

Ninx schreef:
Er zitten wel meer flapdrollen tussen..... een fijne smid moet je met een lampje zoeken....

Anderzijds is het wel zo dat weinig mensen hun paarden echt goed opleiden/ laten oefenen met voetjes geven en stilstaan. Het werk voor een smid is daardoor soms wel ondoenlijk.

Zeker maar als ik dit lees
Citaat:
Er zaten breuken in de schedel en het dier zou zijn tongbeen hebben doorgebeten waardoor het geen bit meer verdraagt.

en dit is zijn reactie daarop.

Citaat:
V. vindt het ‘supervervelend’ dat het zo liep en ontkent alle opzet.

Het is wel even iets meer dan supervervelend. Gewoon onacceptabel. Of het nu onbewust te hard is en hij per ongeluk vergeten was dat hij een hamer had of niet. Als je een paard zo toe takelt en het je passie is moet je ook gewoon je fout toe geven en het onder ogen zien wat je gedaan hebt.
Er zullen vast mensen zijn die de naam weten. Kan me niet voorstellen dat je als stalhouder / eigenaar paard de naam bewust stil houdt.
Hoop dat hij inmiddels toch ander werk is gaan doen. Zijn reactie is voor mij nog het meest onbegrijpelijk eigenlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:50

Een dier überhaupt zo KUNNEN toetakelen getuigt van een wel erg wankele persoonlijkheid (dan druk ik me mild uit).

Laat zo iemand straatveger worden en in therapie gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 11:53

Ik wil ook zijn naam of initialen weten omdat het nu zo is dat ik alle jonge smeden in deze omgeving verdenk en niet meer durf te contracteren. Ik heb wel al een oudere smid maar die valt wel eens uit.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:54

Wat een debiel. Die mag met naam en toenaam in de krant wat mij betreft. Ik snap best dat het soms lastig is om je geduld te bewaren maar dit gaat zo alle perken te buiten... :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:55

Ninx schreef:
Een dier überhaupt zo KUNNEN toetakelen getuigt van een wel erg wankele persoonlijkheid (dan druk ik me mild uit).

Laat zo iemand straatveger worden en in therapie gaan.

Ja, hopelijk was het de eerste keer dat hij zo uit de bocht vloog. Therapie zal geen overbodig luxe zijn.
Je vraagt je bij zulke mensen toch altijd af hoe ze hun eigen dieren behandelen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:02

Lees nu het artikel. De officier eist 60 uur werkstraf waarvan 40 voorwaardelijk beseffende dat dit nooit maar zal gebeuren. WTF!? Lijkt me dat iemand die zijn temperament dusdanig niet onder controle heeft dat hij een paard een schedelbreuk slaat iemand is die juíst weer in herhaling valt, de volgende keer als hij om wat voor reden dan ook een kort lontje heeft die dag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 12:08

Zo iemand blijft onbetrouwbaar. De (oudere) smid die ik vroeger op de manege bezig zag en die de paarden zonder reden in de buik trapte,is tenslotte in de gevangenis beland omdat hij een mens met een barkruk op het hoofd had geslagen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:13

Ja precies tigra, de reactie van hem daarop maakt het nog extra erg.

Ik wil ook echt graag weten wie dat is.
Ik heb al jaren een super smid, maar ook die heeft wel eens vakantie en helaas ook eens een ander moeten zoeken wegens tijdelijke ziekte.
En dan wil ik toch echt niet bij die malloot uitkomen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:54

Ik denk dat zo’n naam snel de ronde doet. Waar woon je en zoek je een smid? Ik heb echt een fijne.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:20

Heeft dit niet toevallig op bokt gestaan...? Ik ben ook erg benieuwd.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:25

Jeetje wat bizar! En alleen een taakstrafje. Bah.

Als je daar in de omgeving zit weet je eigen smid misschien wel wie het is?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:25

Ik weet wie het is maar ik ken hem zo totaal niet en het verhaal schijnt anders in elkaar te zitten. Een paard corrigeren kan ook totaal onbedoeld verkeerd uitpakken. Ik zou hem vandaag nog mijn pony’s laten doen.

Er staat ook niks van bewijs in het artikel. De rechter geloofd het slachtoffer.....niks van bewijslast wordt er genoemd.

Misschien heeft het paard zich erna verwond je weet het nooit.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:30

Ja dat kan, kan me die verwondingen overigens niet zomaar voorstellen, maar is je gedrag daarna dan niet van belang?
Tonen dat je het verschrikkelijk vind of er zo laks over doen.
Of klopt dat dan ook niet?
Dan heeft die rechter het wel op veel plaatsen mis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:41

Heb het gelezen maar de stalhoudster heeft er geen enkele baat bij om te liegen dus ik geloof haar wanneer ze zegt dat hij bewust de hamer pakte en sloeg . Hij had het niet bij mijn paard moeten doen . Ben bang dat ik niet voor mezelf in had gestaan en een tikje? Gebroken schedel en tongbeen? Had hem na deze uitspraak ook nog voor de civiele rechter gedaagd om schadevergoeding. Dier kan blijkbaar nooit weer met een bit gereden worden. En wat betreft vrouwelijke hoefsmeden, eens maar nooit weer .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:03

We waren er niet bij maar iemand veroordelen op basis van geen concreet bewijs vind ik raar. Een ander ervaart dingen veel emotioneler misschien dan dat de situatie was. Ik heb gehoord dat de klant er niet bij was en sommige mensen zijn geboren om te liegen en geloven hun eigen waarheden. Veroordelingen op basis van subjectief en ik geloof die op zn blauwe ogen vind ik maf. Het lijkt meer op een welles nietes spel. Vraag getuigen van een zelfde ongeluk het na te vertellen en je krijgt verschillende verhalen. Ik ken deze smid en die is niet agressief. Er zijn er een hoop die dat wel zijn die blijkbaar mazzel hebben dat een impuls tik net niet verkeerd uitgepakt heeft ALS dit geval waar zou zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:29

Nee wij waren er niet bij, maar die rechter heeft toch genoeg bewijs gezien.
En terecht je slaat een paard niet op het hoofd met iets in je had.
Hier geeft de smid ook wel eens een por met de elleboog, prima als die loopt te etteren.
Maar ik heb de vijl of hamer nooit elders gezien dan bij de hoef.

Jammer dat zijn naam nergens opduikt, iemand die zich niet in kan houden expres of niet, wil ik niet bij mijn paarden.
Helaas wel mijn regio.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 13:54

Geen bewijs en liegen? Ik denk toch dat je behoorlijk hard moet slaan om een paard dergelijke verwondingen toe te brengen.Dat gaat echt niet zomaar per ongeluk.