Ervaringen manages Den Haag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Ervaringen manages Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:47

Dag allemaal!

Ik ben net verhuisd naar Den Haag, en ben benieuwd naar aanbevelingen om mijn paardenhobby weer op te pakken omgeving Den Haag. Op fietsafstand zitten in ieder geval De Eendenkooi, De Wildhoef en Berestein, maar wellicht zijn er nog meer maneges, rijclubs etc die ik nog niet ontdekt heb. De 's Gravenhaagse Stadsrijschool ziet er schitterend uit en is goed te bereiken, maar scoort zeer waarschijnlijk maar matig op dierwelzijn. Welke stallen zou ik moeten overwegen als ik de volgende dingen belangrijk zou vinden?

- Dierenwelzijn. De paarden komen met enige regelmatig buiten, hebben een beetje fatsoenlijk passend tuig, zien op tijd een dierenarts etc.
- Professionele en vriendelijke begeleiding. Een plek waar je zonder rukken en plukken leert rijden, en waar een paard in elkaar meppen niet de manier is om dingen gedaan te krijgen.
- Af en toe de mogelijkheid om iets anders te doen, zoals een buitenrit of springlesje.
- Bij voorkeur ook een plek waar ze grotere, stevige pony's hebben, denk het type Haflinger, Fjord, Tinker. Ik ben een echte ponyruiter, paardengangen zijn niet zo mijn ding.

Ik heb 15 jaar lang paardgereden, maar ben zo'n 10 jaar geleden gestopt ivm mijn studie. Ik heb wel een aantal jaar les gehad, maar heb het grootste deel van de tijd vooral buitengereden en rondgehobbeld. Ik zoek een manege die mij een beetje kan bijschaven voordat ik aan een eigen paard begin. Mocht de ideale plek iets verder weg zijn dan mag dat ook, maar ik heb geen auto, dus OV in de buurt zou dan fijn zijn.

Wie o wie heeft er advies? :D

crazycactus

Re: Ervaringen manages Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:51

In Rijswijk zit de Voorstede.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:54

crazycactus schreef:
In Rijswijk zit de Voorstede.

Thanks! Is er een bepaalde reden waarom je deze manage zou aanraden? Op welke punten scoort deze goed? :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:55

Als het om paardenwelzijn gaat zou ik Berestein overslaan en naar de Eendenkooi of de Wildhoef gaan :j

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:57

Vroegah en dan heb ik het echt over ahum 30 jaar geleden vond ik het wel een goede manege. Een vriendin van mij heeft er een tijdje gestaan met haar paard. Maar ik denk dat je alle manege's gewoon eens langs moet gaan en kijken wat jou het meeste aanspreekt.
Ik bedenk me net dat er aan de Riouwstraat ook een manege zat, geen idee of die nog bestaat.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:57

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:58

Riouw heb ik gereden, en ben ik heel hard vandaan gerend. Dus die zou ik al helemaal niet aanraden. Als je het over paarden in elkaar meppen hebt...

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:00

Hippisch Centrum Westland zit aan de rand van Den Haag-zuid, in de buurt van Berestein. Zelf geen ervaring mee, maar misschien het bekijken eens waard.

Madurodam manege is er ook, maar geen idee of daar ook normale lessen zijn.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 13:01

Foaly schreef:
Als het om paardenwelzijn gaat zou ik Berestein overslaan en naar de Eendenkooi of de Wildhoef gaan :j

Dat is sowieso goed om te weten! Kun je een tipje van de sluier oplichten, waarom je De Eendenkooi en De Wildhoef beter vind scoren?

crazycactus schreef:
Vroegah en dan heb ik het echt over ahum 30 jaar geleden vond ik het wel een goede manege. Een vriendin van mij heeft er een tijdje gestaan met haar paard. Maar ik denk dat je alle manege's gewoon eens langs moet gaan en kijken wat jou het meeste aanspreekt.
Ik bedenk me net dat er aan de Riouwstraat ook een manege zat, geen idee of die nog bestaat.

Ja, ik wil sowieso eens gaan kijken bij een aantal plekken, maar als er maneges zijn die bijzonder slecht of juist positief bekend staan, dan kan ik iets gerichter te werk gaan :D Als ik hoor dat er bij Riouw hard gemept worden, dan kan ik mij die moeite besparen, zeg maar :P

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:02

Ik heb een aantal jaar bij de Eendenkooi gereden en had het daar erg naar mijn zin.
Het leuke vond ik dat je ook alle klusjes doet met de ruiters van die avond. Je staat dus ook stallen te mesten, hooinetten te vullen, paddocks netjes te maken. Je komt dus niet alleen om op te stappen en een uur te rijden. Maar dat vind wellicht niet iedereen leuk. Ze zijn daar goed voor de paarden, het zijn er ook niet zoveel. Buitengang is beperkter want midden in de stad, maar ze komen op de paddocks en gaan elke zomer een aantal weken op vakantie naar het weiland.
Ze hebben in ieder geval 2 tinkers en 2 fjorden, al is er een misschien wel al met pensioen.
Ik reed altijd op maandag en vind dat een hele fijne instructeur.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 13:06

Lenexa schreef:
Ik heb een aantal jaar bij de Eendenkooi gereden en had het daar erg naar mijn zin.
Het leuke vond ik dat je ook alle klusjes doet met de ruiters van die avond. Je staat dus ook stallen te mesten, hooinetten te vullen, paddocks netjes te maken. Je komt dus niet alleen om op te stappen en een uur te rijden. Maar dat vind wellicht niet iedereen leuk. Ze zijn daar goed voor de paarden, het zijn er ook niet zoveel. Buitengang is beperkter want midden in de stad, maar ze komen op de paddocks en gaan elke zomer een aantal weken op vakantie naar het weiland.
Ze hebben in ieder geval 2 tinkers en 2 fjorden, al is er een misschien wel al met pensioen.
Ik reed altijd op maandag en vind dat een hele fijne instructeur.

Kijk, dat is leuk, dat lijkt wel op waar ik reed voordat ik stopte (tig jaren geleden). Is dat ook echt een club voor volwassenen, of meer gericht op de jeugd? Ik ben de 30 al gepasseerd, zeg maar :+

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:07

Foaly @ [MA] Manege Berestein Den Haag, ervaringen?

Hier het topic van mijn zoektocht, met waarom ik Riouw en Berestein toch geen aanraders vind. Inmiddels rijd ik zelf op de Eendenkooi. Deze manege is heel kleinschalig en draait op vrijwilligers, maar hierdoor hebben de paarden het wel een stuk beter dan op een 'bedrijfs'-manege. De ruiters zijn er met elkaar verantwoordelijk voor dat de stallen worden gemest, het eten wordt klaargezet en de andere klusjes worden gedaan, en zo leert iedereen heel goed hoe je met een paard moet omgaan. Het is dus geen kwestie van een kwartiertje van tevoren een zadel op je paard kwakken, na de les je paard op stal schuiven en weer vertrekken, maar je wordt actief meegenomen in de verzorging. Er staan twee tinkers en twee (kleinere) Fjorden, dus ook als ponyruiter kun je uit de voeten :j

Op de avonden zijn het vaak volwassen ruiters (ik rijd zelf op dinsdag, het eerste uur is een kinderuur en de twee uur daarna zijn volwassenen), alleen woensdag en zaterdag zijn vaker kinderlessen (wat ook logisch is).

@Lenexa, ik denk dat jij Onka en Magnus bedoelt? Onka is idd met pensioen, daar is nu een ander Fjordje voor in de plaats gekomen :)

De Wildhoef ben ik zelf niet bekend mee, maar als ik op hun website kijk, ziet hun systeem en opbouw van lessen er ook goed uit. Daarom dat ik absoluut zou aanraden om hier te kijken :j

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:10

Ik ken alledrie de stallen die je noemt in je OP en vind ze niet zo hoog scoren op dierenwelzijn, alleen al omdat de paarden daar allemaal bijna de hele dag in hun box staan. (Los van het feit dat 1 of 2 van die stallen in een paar weekjes vakantie of af en toe een uurtje op de paddock voorzien).

Je kunt De Friezen Hendriksen eens proberen in Wassenaar? Ik vind dat zij erg goed is voor haar paarden :j Het is een mooie locatie en ze verzorgt ook buitenritten (je rijdt zo de duinen en het strand op daar en het ruiterpad is voor de deur)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:17

Ik denk dat dierenwelzijn bij geen van de haagse maneges echt hoog scoort, ze hebben allemaal weinig grond om buiten te lopen.

Deze kwam ik ook tegen http://www.manegewittebrug.nl/ klinkt qua lessen ed prima.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:19

De voortstede ken ik goed zo’n 2 jaar terug voor het kaatst geweest voor een verzorgpony daarvoor er altijd gereden. Ze scoren op welzijn niet mega hoog maar kan slechter. Ze hebben het beste met hun dieren voor maar niet de middelen. Zijn erg ingesloten tussen nieuwbouw ondertussen. Lessen zijn prima als je geen mega hoog niveau wilt bereiken en paarden word wel op gelet. Maar het blijft een erg oude manege die niet al te ruim bij kas zit dus dat is aan harnachement Dat wat ouder is wel te merken net als de rest je ziet dat ze wel willen maar niet volledig alles kunnen zoals ze willen.

De mensen die er lessen geven en waar de stal van is zijn in ieder geval zeer vriendelijk en begaan met iedereen en ook met de dieren. Dus geen topper als je kijkt naar weidegang bijv maar zeker niet de slechtste.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:27

Het "probleem" daar in Den Haag is de ruimte. Eigenlijk alle maneges die ik in die omgeving ken, hebben hun les paarden en ponys Eigenlijk nooit buiten, maar 23/7 op stal.

Er is te weinig land/ paddocks om de hele handel enkele uren per dag buiten te zetten.

Berestein bijvoorbeeld heeft iets van 150 paarden/ ponys op het kleine stukje grond. Dat kan echt nooit allemaal naar buiten.

Hippische Centrum lopen de paarden volgens mij ook niet buiten, al hebben ze wel een stukje land, maar volgens mij alleen voor de pensionpaarden.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 13:48

mvdende schreef:
Het "probleem" daar in Den Haag is de ruimte. Eigenlijk alle maneges die ik in die omgeving ken, hebben hun les paarden en ponys Eigenlijk nooit buiten, maar 23/7 op stal.

Ja, daar was ik al bang voor, de Randstad is ook eigenlijk niet de plek voor de paardenliefhebber. Ik heb altijd in Zeeland paardgereden, dus wat dat betreft was ik wel verwend. Ik ga in ieder geval eens kijken bij De Eendenkooi en De Wildhoeve dan, en De Voorstede klinkt eventueel ook nog wel oké. Plek met Friezen klinkt tof, maar een Fries is veel en veel te groot voor een echte ponyruiter _O-

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:19

Dat is hier inderdaad echt een probleem (en reden dat mijn paard een ruime 25 km verderop staat).

Ik zou niet te snel zeggen dat een Fries te groot is hoor. Ze heeft er een aantal met hele uiteenlopende stokmaten en er rijden ook kleine kinderen op :j Dus ik zou eerst even kijken voordat je het om die reden wegstreept :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:30

ista schreef:
Hippisch Centrum Westland zit aan de rand van Den Haag-zuid, in de buurt van Berestein. Zelf geen ervaring mee, maar misschien het bekijken eens waard.

Madurodam manege is er ook, maar geen idee of daar ook normale lessen zijn.

Ik heb op HCW gereden. Ik vind het een goede manege, je leert er veel en je rijd niet in een rijtje. Berestein vind ik dan weer minder. Madurodammanege is een manege waar ruiters met een beperking rijden.

Qua weidegang ben ik bang dat je dat niet in Den haag gaat vinden. Maar ik ben dan ook bij deze stallen geweest en niet verder dan Den haag

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:51

Qua les niveau kan je ook eens kijken bij manege Prinsenstad. Veel opties qua lessen en disciplines en daar komen de paarden dacht ik in de wei. En er staan regelmatig gave handelspaarden die in de les gereden kunnen worden als je goed rijdt.
Moet je wel een auto hebben.
De Wildhoef is heel erg duur en heeft geen binnenbak. Ook een groot verloop aan instructeurs en de lessen vd eigenaars zelf zijn niet heel hoog van niveau. De paarden lopen er ook allemaal vrij veel en op een uurtje in de paddock komen ze niet buiten.
Qua omgang met paarden zijn ze wel actief. Weet niet hoe dit uiteindelijk in de lessen is, maar op papier goede intenties.
Madurodam is inderdaad alleen voor gehandicapte ruiters.
Echt paardvriendelijke maneges op niveau zijn er in deze omgeving echt niet.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:13

ikkedus schreef:
Qua les niveau kan je ook eens kijken bij manege Prinsenstad. Veel opties qua lessen en disciplines en daar komen de paarden dacht ik in de wei. En er staan regelmatig gave handelspaarden die in de les gereden kunnen worden als je goed rijdt.
De Wildhoef is heel erg duur en heeft geen binnenbak. Ook een groot verloop aan instructeurs en de lessen vd eigenaars zelf zijn niet heel hoog van niveau. De paarden lopen er ook allemaal vrij veel en op een uurtje in de paddock komen ze niet buiten.
Qua omgang met paarden zijn ze wel actief. Weet niet hoe dit uiteindelijk in de lessen is, maar op papier goede intenties.

Ik zou ook eerder aan Prinsenstad denken. Of het Blauw Gele Vendel in Pijnacker, waar de paarden ook buiten komen en de sfeer goed is.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:36

Annet73 schreef:
ikkedus schreef:

Ik zou ook eerder aan Prinsenstad denken. Of het Blauw Gele Vendel in Pijnacker, waar de paarden ook buiten komen en de sfeer goed is.

Blauw Gele Vendel kan ik inderdaad ook aanraden. Prinsenstad vind ik persoonlijk qua paardenwelzijn minder, ik heb ook al vaker verzorgsters gehad die op Prinsenstad reden en die konden behoorlijk zagen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 19:16

Helaas zijn Blauw Gele Vendel, Friezen en Prinsenstad allemaal bijna een uur fietsen en nog veel langer met het OV, dat gaat hem helaas niet worden op wekelijkse basis -O- HCW en Wittebrug zitten wel op fietsafstand, dus ik neem ik mee :j

MaaikeZ1510

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:21

Ik vond de lessen bij Wittebrug erg goed en s'zomers maken leuke buitenritten. Er is geen weidegang maar ze hebben paddocks en de paarden worden goed verzorgd.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:38

Arckelhoeve in Poeldijk. Zelf geen ervaring mee, maar op hun YouTube kanaal (zag dat laatst een keer voorbijkomen) ziet het er professioneel uit.