Nieuw paardje gezocht (Engeland)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dor1987

Nieuw paardje gezocht (Engeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:07

Goedemorgen.

We zijn al een tijdje op zoek naar een iemand die leuk paardje voor me dochter die in 2021/2022 de opleiding wil gaan doen in Assen. Daar heeft ze een paardje voor nodig die kan dresuren maar ook een beetje kan springen (dresuur heeft voor keur) nou kijken we al een tijdje online maar komen er niet veel meer paardje te koop te staan en als er wat leuk op staat zijn ze erg duur. (Ja ik weet op een paardje moet je niet bezuinigen maar wij hebben helaas niet duizenden euro's om uit te geven) overige kosten is geen probleem voor ons want we hebben er al 2 dus zijn er zeker mee bekent. Nu zaten we te denken om misschien een leuk paardje uit Engeland over te laten komen maar wouden we daar eerst ervaringen over horen dus vandaar mijn vraag aan jullie. Wie heeft er een paardje uit Engeland over laten komen wat heeft jullie dat gekost via waar hebben jullie dat gedaan en is dat goed gegaan.

Graag gaan we jullie reacties lezen en cometaar hoef ik niet.

Suzanne F.

Re: Nieuw paardje gezocht (Engeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:54

Commentaar hoef je niet? Nou dan alleen een advies. Tel de vervoerkosten om een paard uit Engeland te halen op bij je huidige budget en je kan een prima paard in Nederland kopen. Paard uit Engeland halen vereist de nodige kennis en ervaring met betrekking tot wetgeving, keuren, rechten en plichten en zou ik als particulier zeker niet zomaar doen. Kans is groot dat goedkoop duurkoop wordt.
Oh en nog een advies, geen commentaar: zorg dat je dochter een echte opleiding gaat doen en geen paardenopleiding. Weggegooid geld en komt er nooit meer uit. Paard houden als hobby en een goede opleiding en een zekere baan ernaast.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:32

Ik heb een paard uit Scotland gehaald, heb hem daar wel gezien, getest en gekeurd.
Bakken met geld (transport 1500-2000 euro) en een hoop geregel en gedoe. Paarden daar zijn niet per de goedkoper, ook niet degene die de sport in gaan.
Zoals hierboven, gooi het bedrag bovenop je budget voor een paard en koop een leuke in NL/BE.
Voor de opleiding heb je een leuk sportpaard nodig, die kosten in Engeland niet minder dan hier.
Zelfs vaak zat meegemaakt dat sportpaarden van hier naar daar gaan.

Waarom heb ik het wel gedaan? Ik wou een stamboek Clydesdale en die vindt je hier gewoon minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:34

Suzanne F. schreef:
Commentaar hoef je niet? Nou dan alleen een advies. Tel de vervoerkosten om een paard uit Engeland te halen op bij je huidige budget en je kan een prima paard in Nederland kopen. Paard uit Engeland halen vereist de nodige kennis en ervaring met betrekking tot wetgeving, keuren, rechten en plichten en zou ik als particulier zeker niet zomaar doen. Kans is groot dat goedkoop duurkoop wordt.
Oh en nog een advies, geen commentaar: zorg dat je dochter een echte opleiding gaat doen en geen paardenopleiding. Weggegooid geld en komt er nooit meer uit. Paard houden als hobby en een goede opleiding en een zekere baan ernaast.

Hier ben ik het mee eens. Maar ook binnen Nederland, let goed op wat je koopt in de lage prijsklasse. Weet waar je aan begint.

Ik wou toen ik jong was ook de paarden in. Werd me zwaar afgeraden nu heb ik op m'n 22ste een goed betaalde baan (of Nah ja had ivm corona) en zo'n maand loon krijg je niet bij de paarden. En ik heb alleen mbo gedaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:39

Cru gezegd snappen die Britten niks van dressuur.
Britten springen en racen met paarden of gebruiken ze (sporadisch) als werkdier.

Los van de kosten, je gaat daar niet de kwaliteit vinden die men op zo'n (volstrekt zinloze) opleiding gaat eisen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:39

Suzanne F. schreef:

Amen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:41

Naast wat mijn voorgangers gezegd hebben, wil je neem ik aan het paard nog een paar keer proberen voordat je het koopt, dus maak je ook nog kosten om zelf naar Engeland te gaan en te verblijven.

Ook dat bedrag kan je steken in het budget voor een fijn paardje hier.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:47

Wat is je budget? Onder de 10 000 kun je , in deze tijd , geen sportpaard vinden wat geschikt is voor zo'n dergelijke opleiding en wil je eentje met alle knoppen er al aan, kun je er gerust nog een paar duizend bij optellen. Of hij moet groen zijn of er scheelt wat mee, maar dan durven ze er ook gerust (te)veel voor te vragen := Over het Engeland verhaal ga ik mee met de voorgangers.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:49

ikke schreef:
Britten springen en racen met paarden of gebruiken ze (sporadisch) als werkdier.

Inderdaad, cru én nogal stellig. Ooit gehoord van Charlotte Dujardin, Carl Hester, Vanessa Bee of Laura Bechtolsheimer?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:56

Dorien66 schreef:
ikke schreef:

Inderdaad, cru én nogal stellig. Ooit gehoord van Charlotte Dujardin, Carl Hester, Vanessa Bee of Laura Bechtolsheimer?

Ja, en waar denk je dat zij hun paarden vandaan hebben? Wil je dat op 100mtr nauwkeurig of in z'n algemeenheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:57

Dorien66 schreef:
ikke schreef:

Die paarden gaan echt binnen het budget van de TS passen, ja. :') De gemiddelde Sjonnie hier heeft inderdaad weinig kaas gegeten van dressuur, dus nee, als ik op zoek was naar een correct gereden paard voor niet al teveel knaken, zou ik ook lekker in Nederland zoeken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:01

ikke schreef:

Ja, en waar denk je dat zij hun paarden vandaan hebben? Wil je dat op 100mtr nauwkeurig of in z'n algemeenheid?[/quote]
Je moet ook kunnen (na)rijden :)* Beste voorbeeld: Totilas.
Maar ik weet het hoor, jij hebt altijd gelijk, dus :wave:

TS beperk je zoektocht tot NL, Belgie of Duitsland. Veel makkelijker en goedkoper.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:06

Mijn ervaring is dat de goedkope paarden die uit Engeland komen, niet voor niks zo goedkoop zijn en hierheen komen. Heb zelf de gok genomen en verloren, paard kan op 5 jarige leeftijd ingeslapen worden vanwege zeer ernstige kissing spines.
Hierna hoorde ik veel meer verhalen over de engelse paarden die met mankementen uit engeland deze kant op komen.

Denk dat je eerder kan gaan kijken naar een wat ouder paard (vanaf een jaar of 15). Die zijn dan weer betaalbaarder vanwege de leeftijd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:10

Lijkt me niet handig om met huidige corona-toestanden een paard uit de UK te willen halen. Je kunt in ieder geval niet zelf daarheen om paard te bekijken en proef te rijden, want je moet daar eerst 14 dagen in quarantaine. En goede paarden kosten in de UK ook gewoon goed geld, dus ik zou vooral in NL zoeken. En inderdaad ook nog eens goed nadenken of die opleiding wel een fatsoenlijke kans op een redelijk betaalde baan geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:13

Pytje schreef:
Mijn ervaring is dat de goedkope paarden die uit Engeland komen, niet voor niks zo goedkoop zijn en hierheen komen. Heb zelf de gok genomen en verloren, paard kan op 5 jarige leeftijd ingeslapen worden vanwege zeer ernstige kissing spines.
Hierna hoorde ik veel meer verhalen over de engelse paarden die met mankementen uit engeland deze kant op komen.

Denk dat je eerder kan gaan kijken naar een wat ouder paard (vanaf een jaar of 15). Die zijn dan weer betaalbaarder vanwege de leeftijd.

Het verhaal van Olympus en feline is ook een goed voorbeeld klinisch goed gekeurd in Engeland. In Nederland wa die klinisch niet goed later. Die heeft ook ernstige kissing spines. En die kwam ook uit Engeland. En was ook niet de duurste volgens mij.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:14

Wat is ongeveer je budget, ik denk dat je eerder hier via Bokt vindt wat je zoekt dan in de UK

Lisavos11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:21

Een aantal eventers van Nederland gaan naar Ierland/Engeland om eventing paarden te halen.
Maar de goede dressuurpaarden komen echt wel uit Nederland. Hoeveel hoog opgeleide (dressuur)paarden komen wel niet uit Nederland.
En transportkosten zijn idd hoog!
Ik zou gewoon een paard uit Nederland of omgeving halen. Even goed zoeken, dan vind je vast een mooi paardje voor je dochter.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:26

Eventers en mensen die jachtpaarden voor de slipjacht zoeken gaan vaak naar de UK of Ierland om een paard te halen. Wij hebben er twee uit de UK laten komen en 1 uit Ierland. Het laatste paard dat wij gekocht hebben was er weer gewoon eentje uit Nederland.

Als je een paard zoekt met redelijk wat bloed er in dan kun je in de UK goed slagen.

Is goed te doen, maar je moet inderdaad wel weten waar je aan begint en goed weten wat je zoekt. Je zult zelf ook naar de UK moeten om het paard irl te zien en uit te proberen. Dat is op dit moment met de Corona nog niet zo gemakkelijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:33

Waarom uberhaupt uit het buitenland? Je zit daarbij altijd met veel extra kosten dus waarom zou je dat willen, juist als je budget beperkt is?

Als je al in Engeland wilt kopen moet je dat doen voor de Brexit definitief is, want daarna wordt het nog ingewikkelder. Maar door corona is dat eigenlijk onmogelijk.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:39

Als het belangrijkste dressuur is, kun je beter in NL of DLD gaan kijken.
De meeste UK en/of Ierland importpaarden zit veel werk aan dressuurmatig.
Of je moet bij de betere stallen kijken, maar die weten wat ze hebben..
Ik heb niet zelf geïmporteerd, dus die kosten weet ik niet, maar er wel een aantal gereden.
Dat varieerde van staatsgevaarlijk tot betrouwbaar maar dressuurmatig matig.. Allemaal qua gangen niet bijzonder.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:40

Over welk dressuur niveau heb je het, L/ M of een paard wat geschikt is voor de hogere dressuursport?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:38

Hmm je hebt geen duizenden euro’s voor aankoop. Wat heb je wel dan, honderden euro’s? Daar heb je nog geen shetlander voor tegenwoordig vrees ik..

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:45

Als de maandelijkse kosten geen probleem zijn, is lease of bruikleen (of hoe noemen ze dat, wanneer je hem ook mag verplaatsen) geen optie? Anders heb je niet heel veel opties denk ik zo.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:03

Suzanne F. schreef:

Oeh, lastig lezen vind ik dit.

Mijn ouders hebben mij uiteindelijk ook deze opleiding niet laten doen en nu ben ik 13 jaar later via via via baantjes in winkels, geprobeerde studies en opleidingen en VEEL onzekerheid over wat ik kan en wil, uiteindelijk alsnog beland in de paarden als hoefbekapper. Niet fulltime omdat ik ook thuis bij mijn dochter wil zijn. En helaas in mijn omgeving (niet NL) nog niet heel veel klanten.

Wat ik nog weet is hoe ZEKER ik van mezelf was over wat ik wilde als jonge tiener: die ene paardenopleiding doen en op een manege werken. Vraag me soms af hoe het met mijn zelfvertrouwen gesteld zou zijn als ik mijn gevoel had kunnen volgen vroeger.

Edit: in Engeland zijn prima paarden te koop. En dressuren kunnen ze hier ook :) Het klopt wel dat racen, springen en eventing hier populairder is.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 06-06-20 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:11

troi schreef:
Hmm je hebt geen duizenden euro’s voor aankoop. Wat heb je wel dan, honderden euro’s? Daar heb je nog geen shetlander voor tegenwoordig vrees ik..

Nou zeg, ts bedoelt gewoon dat het geen enorme prijzen moeten zijn.
Als je niet hele grote wensen hebt kan je voor €2000,- ook wat leuks vinden.Geen dressuurknallers met gigantische bloedlijnen of bomproof Z paard maar zoals ik het begrijp zoekt ts gewoon een leuk basispaardje.