Zam_Cas schreef:We hebben Glushu geprobeerd, uiteindelijk kwam het neer op zelf plakken aangezien er geen smid in de buurt was die het aandurfde. Daar hebben we vanaf gezien. Ik zou een andere optie zoals hierboven aangedragen wordt, kiezen. Mijn merrie had ook brokkenhoeven, ze bleken en te lang en na overschakelen op ander voer heeft ze het nooit meer gehad
Wat jammer om te horen dat er geen smid was die het aandurfde, het ziet er toch niet heel verkeerd uit vind ik, maar merk inderdaad dat het weinig bekend of gebruikt is, dan vraag je je toch af waarom.
te lang zijn ze bij die van mij zeker weten niet, ben altijd maar bezig met ze lang genoeg houden juist, ze heeft beetje stijlvoetjes namelijk en je kan ook merken als ze te kort worden, dan gaat ze gevoelig lopen, beetje of ze op eieren loopt dan, maar dat hebben we gelukkig al lang niet meer gehad nu ik er continue op let en beperkt wat ik doe met hoe de hoeven er uit zien.
Voeding hebben we ook al veel aan veranderd en gesleuteld de laatste 8 jaar, ze heeft een tijdje biotine er bij gehad, maar dit uiteindelijk op aanraden van de dierenarts weer mee gestopt, we hebben bloedtesten laten doen op tekorten, hier kwam alleen magnesium uit dus dat krijgt ze wel bijgevoerd, verder krijgt ze nu inmiddels alleen nog marstal vitamine brok, magnesium aanvulling, en hooi waar een ruwvoer analyse op gedaan is en overdag staat ze jaarrond op gras. Dit lijkt nu na veel proberen het beste voor haar te werken, ze zit verder ook super gezond in haar vacht en energie.
Ubz_paard schreef:Waar in de buurt staat je paard gestald?
Ken best wat hoefsmeden misschien kan ik je een tip geven wie er in buurt zit.
Op dit moment in doorn maar we gaan over paar maanden naar laag soeren verhuizen bij Arnhem
dingogirl schreef:er zijn tegenwoordig zoveel soorten hoefschoenen dat er zeker iets is dat bij je paard past.
dat is een deel van de oplossing. meestal zijn hoeven die brokkelen te lang / flairs en moet je ze vaker bijhouden.
en goede voeten komt van binnenuit.
ik heb nu sinds een paar jaar de juiste combinatie van voer gevonden waar ze het top op doen. niet dat ze eerder slechte voeten hadden maar af en toe een stukje eruit kwam wel eens voor. nu nooit meer.
zelfs met de 2 laatste kurkdroge zomers bij 4 pony's nog niet 1 scheurtje te bekennen.
ik vet de hoeven nooit in maar maak wel waterstukken waar ze zelf doorheen kunnen lopen mochten ze dat willen.
ik rijdt al jaren met hoefschoenen en dat bevalt super. vraag eens advies aan klaas feuth van hoofwear.com je kan er ook naar toe om allerlei schoenen te passen.
wij mennen veel en de ritten zijn vaak 30-40 km. ik heb met geen enkele schoen problemen met schuren / draaien / wondjes. ze lopen gewoon door zand, water over stenen, alles.
ja op zich valt het wel mee met hoe erge stukken er uit vallen, soms kleine hapjes, maar ze slijten vooral zo snel kort af. Nu hou ik ze zelf regelmatig bij met een speciale vijl als ik het gevoel heb dat dat nodig is, en maak de randen inderdaad mooi rond voor goede afwikkeling etc en als er een hapje uit is werk ik dit bij zodat het niet verder gaat. Voor de rest komt uiteraard de hoefsmid, maar elke keer als die komt zegt die van het ziet er nog goed uit, en er kan eigelijk nooit echt iets af dus hij werkt het alleen bij en zorgt vooral weer voor een goede vorm/balans en werkt de binnenkant bij voor goede steun.
Stukje voer heb ik hier boven al wat over geschreven.
Ik ga je tips eens bekijken, dankjewel!