Renoveren paardrijbak (buitenbak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marfries

Renoveren paardrijbak (buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 11:01

Wij hebben bij huis een buitenrijbak, die helaas te zwaar (mul) en te ongelijk is. Omdat beide paarden ook nog met een blessure kampen heb ik een goede bakbodem nodig.
Klaas Meijer is geweest, alleen de offerte blijft nog uit ondanks 2 keer erom vragen. Hij dacht dat met vezels erdoor mengen de bodem goed zou zijn voor mijn recreatieve, weinig intensieve gebruik, kosten ongeveer 3500 euro.

Wij zitten op zandbodem hier, het schijnt dat het zand gewoon naar boven gehaald is. Echter er zitten ook veel kleine steentjes in het zand, dus ik overweeg toch 15 cm af te graven, andere toplaag zand van 15 cm erop, en dan vezels of vlokken erdoor mengen.

Kan iemand een bedrijf aanraden die dit voor mij in Smilde tegen een redelijke prijs kan uitvoeren?

Of tips waar ik bijvoorbeeld zand kan kopen, en waar ik dan op moet letten? Ik zou een loonbedrijf hier in de buurt ook kunnen vragen af te graven en het nieuwe zand te verspreiden. Ik ben alleen beetje huiverig om daar ook het zand te bestellen omdat dat geen paardenmensen zijn. Dan zou een ander bedrijf (moet ik nog zoeken dan) er de vezels door kunnen mengen.

MairiMacBran

Re: Renoveren paardrijbak (buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:06

Wij hebben net onze buitenbak heel grondig laten aanpakken. Drainage aan laten leggen, er is 10 kuub zand bij opgekomen om de boel op te hogen en gelijk te trekken en er is vlok doorgemengd.
Loon-en grondverzetbedrijf vd Berg uit Wapse heeft het uitgevoerd. Zij doen naast het loonwerk heel veel bakaanleg of renovatie.
Bak is vorige week opgeleverd en we zijn erg tevreden.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 11:23

Dsnk je voor de tip, ik ga hun even opzoeken op internet! Drainage ligt er al in, dus water is geen probleem hier. 10 kuub zand klinkt weinig, ik dacht dat als ik 15 cm in bak van 20*40m nodig heb ik toch zo'n 120 kuub nodig heb, of maak ik dan een rekenfout?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:29

Oh wacht even, er zijn 10 vrachtwagens zand in gegaan, geen 10 kuub. De bak is iig 30 cm opgehoogd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:36

MairiMacBran schreef:
Oh wacht even, er zijn 10 vrachtwagens zand in gegaan, geen 10 kuub. Volgens mij was het twee kuub per vrachtwagen. De bak is iig 30 cm opgehoogd.

De gemiddelde zandwagen gaat wel een 10 tot 14 kuub in hoor :+

@TS; bel gewoon wat loonwerkers in de buurt. De meesten hebben echt wel ervaring met paardenbakken en ze zijn altijd goedkoper dan de 'speciale' bakkenaanleggers. Zeker als je er toch niet intensief of op hoog niveau in gaat rijden is dat prima toch?

Ik heb zelf m3c zand in mijn paddock liggen. Heel stevig en mooi vlak. In de zomer is het wel wat zwaarder maar dat is op te lossen met een stabilisator of sproeien. Blijf weg van stierenzand of rivierzand want dat wordt loeizwaar als het droog is. De m3c is een speciaal mengsel voor paardenbakken die door korrel vorm en korrelgrootte eigenlijk altijd heel stabiel is en goede afwatering geeft. Behalve bij extreme droogte zoals afgelopen zomer :+ . Maar ja daar is geen elke bodem tegen bestand......

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:46

kun je hem niet gewoon een stukje laten omzetten en vlak laten maken, kleine steentjes lijkt me niet echt een probleem. Als je hem omzet gaan de steentjes weer naar beneden maar die komen naar verloop van tijd weer naar boven. Ook als je er een nieuwe toplaag op legt. Je zou de Samenwerking uit Elsloo kunnen vragen, die hebben veel ervaring met dat soort zaken.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 11:52

Hahaha, die aantallen vrachtwagens heb ik waarschijnlijk ook nodig :D
@gloa: je hoort toch vaak dat mensen na enige tijd niet meer tevreden zijn met de bak door een loonwerker aangelegd, dat er dan bijvoorbeeld verkeerd zand in zit. Daar ben ik huiverig voor en daarom zoek ik mensen die ervaring hebben met aanleg/renovatie paardenbakken en waar hun klanten ook tevreden over zijn (en blijven :o )
@pillow: met vlak maken zal de bodem te mul blijven lijkt mij?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:11

Ik heb de bodem laten keren door een grondverzet bedrijf die het zou kunnen, maar ben er totaal niet happy mee.
Bij ons zat er op een halve meter al heel mooi zand, dus hadden goede verwachtingen.

Paddock van 10*10 is al weggezakt, continu drijfnat en erg kleverig. Rijbak is ook na een keer laten egaliseren ( door zelfde ) nog steeds ontzettend hobbelig en ongelijk. Met eigen sleep ergste opgelost.
Achterin droog en zal erg zwaar worden, Voorin nat en ook kleverig.

Een professionele bak aanleg bedrijf vind ik ook voor ons gebruik wat te duur, maar dan heb je wel garantie.

Zomaar een loonwerker doen we niet meer. Mag dan wel niet duur zijn, maar we hebben er toch voor betaald en resultaat is waardeloos.

Er is bij ons moeilijk bij te komen nu alles dicht is gemaakt na het keren. Een bedrijf kan zand leveren, maar moet het gemengd worden. Vlokken of iets dergelijks zou ik voor open staan, maar ik denk dat het pas nut heeft na een renovatie.

Bak ligt pas sinds November. Woonde hier net, kende de grondverzet bedrijven niet, dus wat rondgevraagd en zo bij deze uitgekomen. Dat doen we dus niet meer.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:32

Gloa schreef:
De gemiddelde zandwagen gaat wel een 10 tot 14 kuub in hoor :+

Ik heb dyscalculie, inhoudsmaten zeggen mij verrekte weinig :D
Maar er gingen 10 vrachtwagens in, plus eerst drainagezand, en de boel is 30 cm hoger komen te liggen, dus er is veeeel zand in gegaan.
Bak was door de vorige bewoner zelf aangelegd, en zo bleek, heel belabberd. Gewoon gekeerd en dat op het veen. Toen we het huis in september kochten leek het nog best wat, na die droge zomer, maar elke druppel regen bleef er in en kon geen kant op, het was net drijfzand.
vd Berg is een loonbedrijf, maar wel met veel ervaring wbt bakken, ze leggen ze door heel Nederland aan. Bak is nu kurkdroog, het kan plenzen wat het wil, maar meer dan licht vochtig wordt ie niet. Kosten zijn niet te vergelijken want ze hebben bij ons veel meer gedaan dan zand storten en mengen met vlok.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:47

Hm, raar dat Klaas Meijer niet reageert. Hij is nu druk bezig met het aanleggen van een prachtige nieuwe rijbak op Urk in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:06

Hier juist wel tevreden over een loonwerker. Maar zij hadden dan ook wel ervaring.

Wilden ook alleen garantie geven met hun opbouw en en zand type (m3c). Goedkoper geel zand deden ze liever niet.

Grond keren is het goedkoopst maar geeft geen garantie. De samenstelling van het zand kan per m2 totaal verschillen als gevolg vam de geschiedenis van de grond. Bij afgraven en vernieuwen krijg je er altijd gefilterd en gesorteerd nieuw zand in en weet je wat je krijgt. Dan kunnen er ook tussenlagen worden ingebouwd om te voorkomen dat oude zooi naar boven komt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:15

Deze zou ook ervaring hebben.............En heb ook wel foto's gezien van het werk, maar je kent niet alle klanten.

Toen we keerden leek ons zand heel mooi en wij waren druk bezig, dus prima.

Het moest inklinken en dat deed het wel, maar was erg ongelijk, dus terug laten komen om te egaliseren. Vooraan en de paddock nog weer daarvoor vond ik teveel inzakken en echt te nat voor een nieuwe gekeerde grond. Maar hij raadde ons af zand erop te gooien, want zou te zwaar worden.

Achterin geloof ik dat en is het geel. Maar 2/3e totaal niet.

Nu moeten we dus een ander laten komen, palen eruit gaan halen, zand laten komen en dat moet erin gemengd worden.
De prijs had me niet zoveel uitgemaakt als het in 1x goed was geweest. Maar 20.000 euro vond ik teveel en heb dus geen professioneel bedrijf toen gehuurd.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:28

marfries schreef:
Hahaha, die aantallen vrachtwagens heb ik waarschijnlijk ook nodig :D
@gloa: je hoort toch vaak dat mensen na enige tijd niet meer tevreden zijn met de bak door een loonwerker aangelegd, dat er dan bijvoorbeeld verkeerd zand in zit. Daar ben ik huiverig voor en daarom zoek ik mensen die ervaring hebben met aanleg/renovatie paardenbakken en waar hun klanten ook tevreden over zijn (en blijven :o )
@pillow: met vlak maken zal de bodem te mul blijven lijkt mij?

Als blijkt dat hij te mul blijft kun je er altijd nog vlokken op brengen. Het is al met al vast goedkoper dan hem eerst afgraven en vervolgens nieuw zand er op. De mijne is 12 jaar geleden ook omgezet (dus geel en zwart omgekeerd) en die is nog steeds prima. Als het heel droog is, is hij wat mul maar dan zet ik de regeninstallatie aan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:16

Wij hebben in onze vrij nieuwe buitenbak M3C zand met tapijtsnippers. Door een loonwerker de boel laten afgraven maar zelf de bodem uitgezocht. Ik weet niet precies hoeveel zand/ snippers er in zijn gegaan ( bak van 30 x 30 m) maar de bodem is nu mooi ingeklonken en goed in te rijden.
Zand laten verspreiden door de loonwerker en die heeft ook de snippers er in gefreesd. In onze binnenbak lag geel zand en daar hebben we alleen de snippers door heen laten frezen; prima bodem.

Maar niet iedere loonwerker heeft verstand van rijbakken, daar zijn wij al eens mee de fout in gegaan, dus het is wel handig om zelf ook wat onderzoek te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:01

Pillow en Elcid, met drainage of zonder??

Onze bak is voorin anders dan achterin en de paddock ervoor is echt prut, dus wil echt wat laten doen, maar wel goed.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 17:07

@Elcid, mag ik vragen wie aan jullie de bodem (zand en snippers) geleverd heeft?
Zo'n verhaal als van Superpony daar ben ik bang voor, dat zorgt alleen voor meer kosten en ellende.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 17:11

@pillow, ik zoek de samenwerking Elsloo ook even op, dank je.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:03

superpony schreef:
Pillow en Elcid, met drainage of zonder??

Onze bak is voorin anders dan achterin en de paddock ervoor is echt prut, dus wil echt wat laten doen, maar wel goed.

Zonder drainage. de bak loopt iets af naar de sloot. Soms wat plassen ( vooral met deze idiote regenval) maar na 1 of 2 dagen droog weer kan de bak weer gebruikt worden.maar als het teveel regent rijden we gewoon lekker binnen :D

@marfries; zand komt van een bedrijf hier in de buurt ( weet niet meer welke of waar) maar is ook te bestellen bij https://www.zandcompleet.nl/ . Daar komen onze snippers grotendeels vandaan en een deel van https://hem-groep-bv.business.site/

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 22:33

Dank jullie voor het meedenken!
Zandcompleet was ik ook tegen gekomen op internet, alleen zitten die een eind uit de buurt en zou ik het liefst naast het leveren van product en diensten ook van de kennis/ervaring gebruik willen maken zodat de bak zo goed als mogelijk tegen een redelijk budget wordt. Zo'n 20.000 Euro is voor mij ruim buiten het budget, dus ik hoop dat het voor een kwart daarvan of minder ook voldoende kan worden voor mij en mijn paardjes.
Overigens wordt de bak niet gebruikt als paddock bij mij, echt alleen voor rijden of longeren, en haal ik mest er altijd uit. Slepen doe ik meestal 1x per week, maar afgelopen half jaar is de bak zo mul dat slepen niet veel zin heeft. Wel even voor het oog, maar niet voor de kwaliteit van rijden.

Ik heb nu 2 afspraken met bedrijven gemaakt, hopelijk krijg ik nog de offerte van Klaas Meijer, dus ik hoop dat ik daarna een keuze kan maken. Beide bedrijven komen langs, evenals Meijer gedaan heeft, en laten dan weten wat ze adviseren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:51

zonder drainage, ik trek er wel iedere herfst een vaste tand cultivator door om de harde laag te breken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 01:08

Hayco Eggengoor van HEM sportbodems komt bij mij mijn bak en longeercirkel renoveren. Hele aardige vent, dacht echt fijn mee.
Nu wachten tot het droog genoeg is, dat ze ook echt aan de slag kunnen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 01:55

Elcid, ga ik bekijken. Thanx. En ja, zit geen dakkie boven die van ons. Wel sloot naast, maar pad ertussen. Dus wel over nagedacht, maar volgens de grondverzetter moest de bak bol. En dat ligt ie niet eens.

Pillow, thanx. Mijn sleep heeft tanden en een sleep erachter. Maar eerst maar eens de paddock en bak goed krijgen.

Marfries, ik heb eerst gekeken naar granulight. Voor 20*40 kwam ik op 5000 euro. Stel dat je zand en drainage goed is en je laat het afgraven, kan er een laag granulight in en dan weer zand erop. Die is altijd droog, tenminste de bakken die ik heb gezien zijn echt super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:27

superpony schreef:
ik heb eerst gekeken naar granulight. Voor 20*40 kwam ik op 5000 euro. Stel dat je zand en drainage goed is en je laat het afgraven, kan er een laag granulight in en dan weer zand erop. Die is altijd droog, tenminste de bakken die ik heb gezien zijn echt super.

Een paar kleine puntjes;
- waar ga je naartoe met het afgegraven zand? Kan je het op eigen grond weer kwijt? Afvoeren is duur en hou ook rekening met kosten voor verplaatsen en uitrijden op eigen grond.
- granulight is een prachtig product ik ken het vanuit engeland, daar worden er complete paddocks mee aangelegd ook als toplaag. Maar hier op het vaste land is het door transport een behoorlijk prijzig product. Vaak is het onder aan de streep goedkoper om dan net wat dieper te graven en gewoon gebroken puin erin te leggen.
- tussen je onderlaag en toplaag moet een doek of mat om menging te voorkomen. Goede kwaliteit gaat op dit soort oppervlaktes wel aantikken. Bij ons bleken oude kunstgras matten van sportvelden goedkoper dan wegendoek.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:28

Wij hebben onze rijbanen zelf samengesteld. Je mag me altijd een PB sturen :)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:11

Ik heb Klaas even een appje gestuurd dat hij je offerte even moet maken ;)

Klaas is klant bij mij (Agrishipping) en heb net een project verscheept naar Dubai voor hem.
Daar is hij even heel druk mee geweest, dus ik vermoed dat je daarom nog niets hebt ontvangen.

Hij heeft ook mijn bak aangelegd en daar ben ik super tevreden over.
Ligt er altijd strak bij, praktisch geen werk aan, mooie stevige baan en nooit plassen.
Loonwerker ben ik geen fan van. Paardenbak is toch echt wel iets waar je verstand van moet hebben, anders een en al ergernis.

EDIT: Je hebt hem met 15 minuutjes :D