Paard verkopen via commissie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleyvw

Paard verkopen via commissie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 01:28

Goedenavond!

Ik heb een vraagje, Mijn paard staat in training ivm blessure van mezelf. Nu mmoet ik nog ruim een half jaar revalideren en zit nu al op bijna 7 maanden... het word me te duur en heb daarom besloten een goed huisje te zoeken...

De persoon waar ze in training staat begreep dit. Heb 2 kijkers gehad en wss is ze nu verkocht.

Ik heb de advertentie en filmpjes zelf gemaakt. Betaald voor de advertentie. Afspraken gemaaakt met mensen gebeld ect..

Nu een dag voor ons 2e bezoek van hetzelfde meisje krijg ik een appje dat ze 10% wil hebben van het bedrag maar dit is nooit besproken.. in mijn ogen verkoop ik haar zelf. Enige wat ze heeft gedaan is haar voorgereden en natuurlijk gezadeld. Ik was er ten alle tijden zelf bij en heb de gesprekken gevoerd met de klanten.

Hoe werkt dit? Ik lees op internet elke keer dat met commissie dan is dat de trainer het paard voor mij verkoopt en dat het ene prijs is van de tijd die erin is gaan zitten van filmpjes fotos afspraken ect. Maar dit heb ik dus allemaal zelf gedaan en voor betaald. Ik betaal 600 euro per maand aan haar training. Ze is daar niet gekomen om verkocht te worden. Mijn blessure valt erg tegen waardoor ik dus genoodzaakt financieel gezien te verkopen..

Hoop zo dat jullie mij kunnen helpen. Zit met me handen in t haar omdat ik vind dat deze afspraak gemaakt moest worden voordat ik haar te koop zetten. Dn had ik me prijs alles erop kunnen baseren. Daar is het nu te laat voor.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 01:37

Daar ben je mooi klaar mee zeg! Heb je al je emotie etc en dan dit. Zou haar duidelijk aangeven dat dit niet de afspraak is en hier ook niet mee akkoord gaat ivm ze al betaald wordt voor haar diensten. Sterkte iig!

Wipher

Re: Paard verkopen via commissie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 01:51

Normaal gesproken spreek je dat af vóór de verkoop. Je hoeft er nu dus niet mee akkoord te gaan..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 02:02

Ik zou ook zeggen dat ze dat voor de verkoop had moeten aangeven.
Moet je na verkoop nog iets van haar? (vriendschap, of in de toekomst stalling) Anders zou ik gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent.

Waarom denkt zij daar recht op te hebben?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 02:18

Voor haar was het toch eigenlijk gewoon een training van het paard, waar je dus al voor betaald hebt. Zou haar hier gewoon op aanspreken.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 03:20

600,- euro?? |( wat een geld! :$ Hier in de buurt kost het ongeveer 475,- per maand en voor 350 had je hem ook bij mijn dochter mogen plaatsen, maar dat ter zijde.
Is alles mondeling besproken of op contract basis?

Ik zou haar een appje terug sturen en vragen waarom zij denkt 10% te moeten krijgen, ik zou onderstaande sturen:

De verkoop van mijn paard heb ik zelf geregeld en afgehandeld dus ik zie niet in waarom ik jou 10% moet betalen ~~}> , ik heb immers jou geen opdracht gegeven om mijn paard te verkopen, ik heb jou opdracht gegeven om mijn paard te trainen en te verzorgen, het trainen en verzorgen heb je keurig gedaan en daar heb ik jou ook netjes een maandelijks bedrag voor betaald van 600,- euro.
Uiteraard zal ik jou de laatste weken dat het paard bij jou staat betalen, maar over de verkoop van mijn paard hebben wij geen afspraken gemaakt en ben ik jou dan ook niets verschuldigd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:21

Ehhmm waarom hiervan in paniek raken?
Je stuurt terug: jij krijgt 600 euro p.m. om mijn paard te trainen en met de verkoop heb je niets te maken..

Punt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:27

Er is natuurlijk wel wat extra werk ivm de verkoop voor de trainer.
Paard zal neem ik aan extra netjes getoiletteerd/klaar gemaakt worden wanneer er kijkers komen.
Ook zal de trainer rekening moeten houden met het tijdstip dat er kijkers willen komen en daarvoor schuiven in eigen plannen/lessen die ze mogelijk geeft.

Maar heel slordig dat hierover niet gepraat is toen je gemeld hebt dat het paard verkocht ging worden.

Neemt niet weg dat 10% mogelijk veel is voor het extra werk wat ze er aan heeft.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:31

Sunnda schreef:
Ehhmm waarom hiervan in paniek raken?
Je stuurt terug: jij krijgt 600 euro p.m. om mijn paard te trainen en met de verkoop heb je niets te maken..

Punt.

Dit, en gaat ze moeilijk doen heeft ze geen poot om op te staan want dit is niet besproken of afgesproken en je hoeft je niet te verdedigen.
En loopt t helemaal mis zet je m bij de dochter van gooiske neer en regel je daar de verkoop.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:32

Dat kan, maar dat spreek je dan vantevoren af, het is niet zomaar vanzelfsprekend..

Zou er verder niet op in gaan.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:46

Een commissie wordt altijd van te voren afgesproken. Niet druk om maken, en als ze moeilijk doet weghalen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:50

Commissie wordt vaak afgesproken als iemand een paard traint en uitbrengt zonder vergoeding voor die training, dan is de verdienste van de commissie de uitbetaling voor die training, aangezien jij elke maand keurig training betaald zou commissie dubbelop zijn.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:51

Doorgaans is het óf commissie, óf trainingsgeld. En sowieso, wat de anderen ook zeggen, wordt dit vooraf besproken. Niet gek laten maken dus..
Succes!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:57

Wat een lef hebben sommigen mensen toch...

Laat je inderdaad niet op de kast jagen. Ze heeft geen poot om op te staan.
Jij betaald haar netjes voor de dienst die je afneemt daar, de training. Dat is waarom jouw paard daar staat.
De verkoop deed je helemaal zelf. Zij zadelde en reed voor. Prima, misschien was dat enórm veel moeite voor haar, maar ze moest dit toch doen om hem te trainen lijkt me. Dat poetsen, zadelen en rijden.
Dus of hier nou wel of geen kijkers bij waren lijkt me niet relevant.

Nee hoor. Niet eens teveel tijd aan besteden.
Laat haar maar hard maken dat jij haar geld schuldig bent op basis van commissie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:57

Is het echt een trainingsstal? Hebben ze ergens (bijv op de website) algemene voorwaarden staan waar die commissie in naar voren komt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:33

Leuk geprobeerd...je hebt alles zelf gedaan behalve het voorrijden, niet intrappen zou ik zeggen. Ik ga mee met wat Gooiske zegt.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:37

Noukie schreef:
Doorgaans is het óf commissie, óf trainingsgeld. En sowieso, wat de anderen ook zeggen, wordt dit vooraf besproken. Niet gek laten maken dus..
Succes!

Precies dit... of je betaald trainingsgeld en commissie maar dan regelt de stal alles van begin tot eind incl contact met mogelijke koper ect. Zodat jij er totaal geen omkijken naar hebt en gewoon een belletje krijgt als paard verkocht is en het geld op de rekening hebt.

Maar buiten dit alles had dit van te voren besproken moeten worden, en dat zou ik ook gewoon zo melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:56

Ehm... how about no :+

Ik zou er eens hartelijk om lachen, zoiets heb ik nog nooit gehoord.
Werken met commissie is iets wat altijd vooraf besproken wordt, en vastgelegd op papier.

Het achteraf gaan 'opeisen' is gewoon verloren moeite.

Als ze zo graag geld wil voor haar zadelen + voorrijden moet je haar hiervoor betalen.

Los van dat alles vind ik het wel wangedrag. Zou mijn paard er niet meer door laten trainen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-23 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:00

Boedha_1981 schreef:
Noukie schreef:
Succes!

Precies dit... of je betaald trainingsgeld en commissie maar dan regelt de stal alles van begin tot eind incl contact met mogelijke koper ect. Zodat jij er totaal geen omkijken naar hebt en gewoon een belletje krijgt als paard verkocht is en het geld op de rekening hebt.

Maar buiten dit alles had dit van te voren besproken moeten worden, en dat zou ik ook gewoon zo melden.

Mee eens. Brutaal hoor van die trainster.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:11

10% commissie is toch wel de standaard in de paardensport. Heb jij de klant aangebracht? Voorgereden? Tijd in gestoken? ETC
Training is wat anders dan verkoop (immers zonder die training, had je nu helemaal een niet verkoopbaar paard of toch moeilijker als die al die tijd had stilgestaan)

Dus ofwel verkoop je ofwel verkoop je niet. En voor 600 euro (training en stalling), dat is al bijna geen spek op je boterham verdienen, als trainer dan.

Maar zoals in alles: goede afspraken maken goede vrienden. Dus ff koppen bij elkaar steken, maar geheel ongebruikelijk is dit niet. Maar jouw paard, dus finaal beslis jij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:19

knollentuin schreef:
Commissie wordt vaak afgesproken als iemand een paard traint en uitbrengt zonder vergoeding voor die training, dan is de verdienste van de commissie de uitbetaling voor die training, aangezien jij elke maand keurig training betaald zou commissie dubbelop zijn.

Ehm, das niet helemaal waar. Als de trainer een paard traint en verkoopt dus voor klanten zorgt dan is 10% commissie bovenop de training heel gewoon. Het is immers hun job en verkoop moeten ze ook aan verdienen.

600 training incl stalling per maand is goedkoop! Ken niet veel trainers die voor nop paarden trainen en alleen vangen als ze verkocht worden. Je zou wel gek zijn als je dat doet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:38

dom van de trainer dat ze dit niet van te voren heeft besproken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:38

bulck schreef:
10% commissie is toch wel de standaard in de paardensport. Heb jij de klant aangebracht? Voorgereden? Tijd in gestoken? ETC
Training is wat anders dan verkoop (immers zonder die training, had je nu helemaal een niet verkoopbaar paard of toch moeilijker als die al die tijd had stilgestaan)

Dus ofwel verkoop je ofwel verkoop je niet. En voor 600 euro (training en stalling), dat is al bijna geen spek op je boterham verdienen, als trainer dan.

Maar zoals in alles: goede afspraken maken goede vrienden. Dus ff koppen bij elkaar steken, maar geheel ongebruikelijk is dit niet. Maar jouw paard, dus finaal beslis jij.

Zie haar openingspost.Ts heeft zelf geadverteerd en afspraken gemaakt. Ik zou een commissie alleen terecht vinden als ts er zelf helemaal geen werk aan gehad zou hebben.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:54

Ik denk dat die mevrouw twee verschillende systemen door mekaar haalt. Je kan een trainer zoeken en zeggen "hallo ik ik wil mijn paard verkopen, jij moet hem daarvoor klaarmaken en dan ook verkopen", en dat is inderdaad een situatie waarin je gewoon maandelijks stalgeld betaald maar dat de trainer voor de geleverde diensten een stuk van de verkoopprijs krijgt. d

De andere optie is dat je naar een trainer gaat en zegt "hallo ik heb een paard en kan hem zelf niet trainen, jij moet dat voor me doen tot ik zelf weer aan de slag kan", dan betaal je iedere maand stalgeld en kosten voor het trainen van je paard (alsof je les zou nemen bij die persoon, gewoon geleverde diensten).

Jij zit duidelijk in de tweede optie vanaf het begin, dat jij nu dus zegt dat je beslist hebt om je paard te verkopen betekent enkel dat je trainer binnenkort een paard minder op stal heeft staan. Het paard gaat gewoon weg. Zeker als jij alle afspraken gemaakt hebt (en je dus volledig houdt aan het idee achter optie 2, dat er door de trainer enkel getraind moet worden), filmpjes gemaakt hebt etc... denk ik dat je hier absoluut niet in mee moet gaan. Moest de trainer via connecties je paard verkopen is het een ander verhaal, maar als ze echt niet meer heeft moeten doen dan wat ze vanaf het begin deed heeft ze geen recht op een deel vd verkoopsprijs imo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:57

Als er niks is afgesproken, kan ze nergens aanspraak op maken. Ze kan juridisch niets hard maken.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je haar iets geeft voor het voorrijden, want hoewel ze normaal al de training doet, is het ander werk en extra werk dat ze bovenden op afgesproken tijden moet doen.
Ze heeft hoogstwaarschijnijk ook gesprekken gehad met mensen die er op af kwamen en het paard in een goed daglicht gezet. Haar aandeel is daardoor groter dan je misschien denkt.
Daar mag best iets tegenover staan.
Maar je kunt zelf bepalen hoeveel je daar voor over hebt.