Opfokstal gezocht voor tweejarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vvanessa

Opfokstal gezocht voor tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 17:03

Omdat mijn twee jarige niet in een kudde opgegroeid is, geeft ze nu wat gedragsproblemen.

Heb hier hulp voor gezocht. Nu is het advies om haar zo snel mogelijk voor een aantal maanden in een groep/opfok te plaatsen.
Iemand enig idee of daar een mogelijkheid voor is.
Liefst in Zuid Holland.

VValar

Re: Opfokstal gezocht voor tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:19

Is het een 2-jarige, dus geboren in 2017? Of het een hengst of merrie is scheelt ook in welke groep die kan staan.
Ik vraag me af of ie midden in de winter overgeplaatst kan worden in een reeds gevormde groep. Vermoed dat goede opfokbedrijven daar niet zo happig op zijn. Is het mogelijk om hem met een leeftijdsgenoot te zetten en in de groep plaatsen wanneer ze van de zomer weer de weide op gaan? Zo zou ik het aanpakken als die van mij uit de groep moest. Om wat voor gedragsproblemen gaat het?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:24

Hofstede de Eendracht in Zuid Beijerland.
Zelf heel tevreden over.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:27

VValar schreef:
Is het een 2-jarige, dus geboren in 2017? Of het een hengst of merrie is scheelt ook in welke groep die kan staan.
Ik vraag me af of ie midden in de winter overgeplaatst kan worden in een reeds gevormde groep. Vermoed dat goede opfokbedrijven daar niet zo happig op zijn. Is het mogelijk om hem met een leeftijdsgenoot te zetten en in de groep plaatsen wanneer ze van de zomer weer de weide op gaan? Zo zou ik het aanpakken als die van mij uit de groep moest. Om wat voor gedragsproblemen gaat het?

Ik mag ook pas met mijn jaarling in de weideseizoen terecht bij de opfok waar ik wil staan dus mijn kleintje staat tijdelijk op een pensionstal

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:32

Je zou kunnen kijken of er hier op Bokt mensen zijn met leeftijdsgenootjes die eventueel een plekje hebben - [KS-ITP] Veulens 2017

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:42

trysteffy schreef:
Ik mag ook pas met mijn jaarling in de weideseizoen terecht bij de opfok waar ik wil staan dus mijn kleintje staat tijdelijk op een pensionstal

Ja zo gaat het meestal wel :) Je wilt ook geen onrust in de groep of dat je paard in elkaar wordt gemept.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:11

Dat gaat je in de winter niet lukken .
Het is niet veilig in een gevormde groep van 2 jarige nu een bij te doen
Nu ze meer op stal zijn .
Maar je kan informeren bij de diverse opfok bedrijven of ze genegen zijn t te doen als ze dadelijk t land op gaan .
Maar t zal eraan liggen merrie of hengst / ruin
En wat de gedrags problemen zijn .

Wellicht vindt je wel een plek met een gemengde kudde
Nog beter als echte opfok eigenlijk

Vvanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 20:49

Ze is van 2016.

Ze is niet dominant of agressief. Ze is juist erg lief kwa karakter.
Maar wat we heel graag zouden zien is dat ze wat meer respect krijgt voor anderen. Inclusief wij zelf.

Had al wel het idee dat de opfok niet zou lukken na alles wat ik erover gelezen heb. Maar dacht kan nooit kwaad om het even te vragen.
Dus alle suggesties zijn welkom.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:55

Is dan een gemengde kudde niks voor haar met verschillende leeftijden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:07

Maar wat zijn dan precies de gedragsproblemen?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:11

De opfok bellen wat de mogelijkheden zijn misschien hebben ze een die er eerst bij kan in een kleinere box en dan samen inschatten in het land.

Maar gok dat bijna geen een het voor deze laatste winter maanden plek heeft.

Zomaar in een gevormde groep zetten raad ik al af.

In het land kan wel veel ruimte om weg te komen.

Of een pension stal waar ze in een groep buiten in het land komen. Of paddock

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:30

Vvanessa schreef:
Ze is van 2016.

Dan is ze toch al 3 jaar (of 2,5 op zn minst). Dan kun je ze al prima uit de opfok halen en op stal zetten. Beetje dingen gaan aanleren wat ze in de groep niet leren. Als je dr van de zomer nog het land op wil zetten kan dat altijd nog.

Vvanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 21:44

VValar schreef:
Vvanessa schreef:
Ze is van 2016.

Dan is ze toch al 3 jaar (of 2,5 op zn minst). Dan kun je ze al prima uit de opfok halen en op stal zetten. Beetje dingen gaan aanleren wat ze in de groep niet leren. Als je dr van de zomer nog het land op wil zetten kan dat altijd nog.

Ze staat al op pension. Maar heeft van 10 maanden tot 2 jaar alleen gestaan. Ze staat nu 5 maanden op een klein pension. Maar ze geeft problemen aan de hand. Er is niet normaal met haar te lopen. Daar heb ik dus hulp bijgehaald. En zij is nu meerdere malen samen met mij en haar aan de slag gegaan.
En zij adviseerde mij om haar tot het voorjaar, dus een maand of drie vier, in de opfok/kudde te zetten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:51

Hoe staat ze nu buiten dan?

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:54

Stal zwetsloot in oud ade!
De eigenaresse kan jou en je paard ook zeker helpen met opvoeding en training.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:56

Vvanessa schreef:
Ze staat al op pension. Maar heeft van 10 maanden tot 2 jaar alleen gestaan. Ze staat nu 5 maanden op een klein pension. Maar ze geeft problemen aan de hand. Er is niet normaal met haar te lopen. Daar heb ik dus hulp bijgehaald. En zij is nu meerdere malen samen met mij en haar aan de slag gegaan.
En zij adviseerde mij om haar tot het voorjaar, dus een maand of drie vier, in de opfok/kudde te zetten.

Wat ontzettend zonde dat ze alleen heeft gestaan en zo lang! Hoe doet ze het nu in de groep?

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:34

Er zijn zat opfokbedrijven waar je ze in de zomer kunt inscharen, zomer, eigenlijk meer ergens in april. Niet te moeilijk over doen en ze zal er vast van opknappen.

Vvanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 22:48

GDG schreef:
Vvanessa schreef:

Wat ontzettend zonde dat ze alleen heeft gestaan en zo lang! Hoe doet ze het nu in de groep?

Met andere paarden onderling gaat het goed. Ze is alleen heel opdringerig en moet ff goed leren waar de grenzen liggen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:53

Maar zo'n opfok zijn wel in hokjes gezette paarden. Daarmee bedoel ik veulens bij elkaar, jaarlingen bij elkaar, 2 jarge bij elkaar etc.

Beter is een goede plek te zoeken met een gemengde kudde en dan gewoon lekker voor de hele zomer en niet voor 4 maandjes. Paarden hebben ook tijd nodig.

Hoeveel komt ze nu buiten? Want teveel binnen staan kan ook problemen in de hand werken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:18

Vvanessa schreef:
GDG schreef:

Met andere paarden onderling gaat het goed. Ze is alleen heel opdringerig en moet ff goed leren waar de grenzen liggen

Dan is ze niet op haar plaats in een kudde met leeftijdgenoten, dat kan zelfs het gedrag erger maken. Zet haar tussen wat oudere doorgewinterde fokmerrie's bij een fokker, die zetten haar wel op haar plaats, daar leert ze grenzen van. Niet van leeftijdsgenootjes. Bovendien is een fokker ook gewend aan jonge brutale apen dus die kan ook met de opvoeding aan de hand helpen.

en refereer naar haar als 3-jarige. vanaf 1 januari is alles op papier een jaar ouder, dus als je 2-jarige zegt gaat men er vanuit dat ze van 2017 is.

Vvanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 08:08

Cowgirl schreef:
Maar zo'n opfok zijn wel in hokjes gezette paarden. Daarmee bedoel ik veulens bij elkaar, jaarlingen bij elkaar, 2 jarge bij elkaar etc.

Beter is een goede plek te zoeken met een gemengde kudde en dan gewoon lekker voor de hele zomer en niet voor 4 maandjes. Paarden hebben ook tijd nodig.

Hoeveel komt ze nu buiten? Want teveel binnen staan kan ook problemen in de hand werken.

Ze is als het weer het toelaat elke dag een paar uurtjes buiten.
Een andere plek voor de hele zomer is niet echt een optie. Wil heel graag op deze stal blijven.
Maar bedankt voor het mee denken.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:26

Zet haar in een gemngde kudde. Dus een kudde met alle leeftijden. Ik jad een hengstje die erg dominant was en dacbt zet hem lekker in de opfok voor wat opvoeding. Allemaal zijn leeftijd maar hij kwam er dominanter uit dan dat hij er in ging. Bij een gemngde groep zetten de oudere paarden je merrie op haar plek. Die tolereren dat soort gedrag niet. Maar dat zal waarschijnlijk pas worden met bet weidesrizoen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:46

Staat ze die paar uurtjes alleen of in een groep? Kan ze straks van het voorjaar langer naar buiten hier met andere paarden?

Om nu een plek te vinden waar ze in een groep staat is nauwelijks te doen.

Vvanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 09:33

Evelijn schreef:
Staat ze die paar uurtjes alleen of in een groep? Kan ze straks van het voorjaar langer naar buiten hier met andere paarden?

Om nu een plek te vinden waar ze in een groep staat is nauwelijks te doen.

Nee dan staat ze met één oudere merrie. En dat gaat goed maar ze heeft net wat meer paarden nodig.

Straks gaat ze weer hele dagen naar buiten. Maar daar zit hem ook het probleem. Die weide is iets verder lopen en dat is dus op het moment niet te doen.
Dat is de reden dat ik er iemand, gespecialeseerd in paard en gedrag, bij heb gehaald voor de eerste oefeningen te leren. En die adviseerde dit. Vandaar mijn vraag.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:59

Paar uurtjes buiten+Jong paard=.....

Ik heb zomaar het gevoel dat het dier zijn energie gewoon niet kwijt kan.
En daar kunnen ze knap vervelend van worden.