Ervaring met Horse Team Horseteam in Urk (o.a. garantie)?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Love4ever15

Ervaring met Horse Team Horseteam in Urk (o.a. garantie)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:20

Ik zoek ervaringen met handelsstal Horse Team / Horseteam in Urk, met name met hun Connemara pony's. Positieve en ook negatieve ervaringen zijn welkom!

Ik las op hun website dat er 6 weken garantie wordt gegeven, maar wettelijk gezien is bij een handelsstal toch 6 maanden garantie verplicht? Weet iemand hoe dit zit?

Alvast mijn dank!

Sim

Re: Ervaring met Horse Team Horseteam in Urk (o.a. garantie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:25

Ik ben er twee jaar geleden geweest. Die Marjan vind ik geen prettig toegankelijk persoon. De paarden in de normale prijsklasse hebben wel een "verhaal".

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:56

Dit schrijft de paardenadvocaat :Ingeval de koper het paard van een professionele handelaar heeft gekocht, terwijl de koper aangemerkt kan worden als een consument, kan onder omstandigheden het consumentenkooprecht van toepassing zijn. In dat geval dient de verkoper te bewijzen dat het paard niet aan een aandoening leed voor de koop. Hierdoor wordt de bewijslast in het voordeel van de koper omgekeerd. In beginsel dient de koper er echter vanuit te gaan dat hij dient te bewijzen dat het paard een verborgen gebrek heeft. En dat is zeker niet éénvoudig.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:29

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:30

Let op; officieel is het geen handelsstal en is het dus gewoon particuliere verkoop.

Ik heb er zelf geen goede ervaring mee..helaas!!

Hier in de buurt staat een pony die daar weg komt en dat gaat wel goed

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:40

Nibbit schreef:
Let op; officieel is het geen handelsstal en is het dus gewoon particuliere verkoop.

Ik heb er zelf geen goede ervaring mee..helaas!!

Hier in de buurt staat een pony die daar weg komt en dat gaat wel goed

Dit kan toch niet zomaar? Er is toch ergens een wettelijk aantal paarden dat je als particulier mag verkopen per jaar (ik dacht 3?) en die moeten ook zonder winstoogmerk zijn. Dus gewoon een paard die je voor eigen gebruik hebt gekocht maar toch binnen een jaar weer wilt verkopen wegens geen klik o.i.d.

Het lijkt me niet dat je zomaar honderden (als ik hun referentiepagina moet geloven) paarden kunt verkopen en jezelf overduidelijk kunt profileren als 'handelaar' en 'handelsstal' (incl. gelikte website en bedrijfsnaam) en vervolgens doodleuk de fiscus kunt blijven ontwijken :o ? En vergeet niet dat de koper bij een particuliere koop véél zwakker staat dan bij een bedrijf...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:33

Het schijnt in het contract te staan maar dat heb ik nooit gehad. Mss een ander hier wel dan kun je dat nakijken?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:35

Ik vraag me sterk af of dat wel klopt... Ik kan ook op mijn facturen wel zetten dat ik dan hobbyfotograaf ben en geen btw berekenen... Maar denk dat de fiscus daar toch ernstig anders over denkt als die daar achter zou komen := Anyway , food for thought ;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:30

Er is toch een website van Horse team Urk waar men uiteen zet wat men allemaal doet en hoe men de zaak organiseert rondom de paarden verkoop. Dit is toch gewoon een bedrijf? Hoe zou dat geen bedrijf kunnen zijn?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:43

Klopt...

En volgens mij klopt dit particuliere verhaal ook totaal niet. Je kunt de particuliere paardenhandel zien als de handel in tweedehands meubels... Op het moment dat jij je bank voor je eigen huis koopt en na een tijdje toch weer via Marktplaats verkoopt - of wellicht wat sneller omdat hij toch niet helemaal mooi past bij de gordijnen - dan gaat het om particuliere verkoop.
Op het moment dat jij wekelijks vrachtladingen vol aan banken besteld en die vervolgens met winst weer doorverkoopt, wordt dat absoluut niet meer als particulier gezien hoor. Of je dat nou wel of niet roeptoetert in je verkoopcontract :+ Zeker als je vervolgens ook nog een website opzet voor je bankenverkoop en een eigen bedrijfsnaam verzint :?

Het belangrijkste feit is dat bij particuliere verkoop het paard bedoelt was voor eigen gebruik. En het lijkt mij niet geloofwaardig dat mevrouw 300 (als ik de referentielijst moet geloven) paarden heeft gekocht voor eigen gebruik maar ze er tóch geen klik mee had, en ze daarom allemaal maar weer heeft verkocht.

En niet alleen is dat schimmig w.b.t. de btw. Maar ook zeker omdat de koper bij een particuliere koop véél minder rechten heeft dan bij een bedrijfsmatige verkoop.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 08:43

Focussed schreef:
Maar ook zeker omdat de koper bij een particuliere koop véél minder rechten heeft dan bij een bedrijfsmatige verkoop.

Dat is nou precies waar bij mij het probleem lag...

Edit; even op de KvK site gekeken, gezocht op het adres maar ik zie m niet staan ;)

Love4ever15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 17:27

Ik heb diverse linkjes gevonden over handelsactiviteiten/-stallen

De verkoper moet wel "handelaar” zijn: vereist is meer dan incidenteel paarden verhandelen." (http://www.paardfiscaal.nl/marge.html)

Een hobbypaard of een bedrijfspaard
Vele procedures gaan over de vraag of het houden van diverse paarden een hobby is (kosten niet aftrekbaar) of een bedrijf (kosten aftrekbaar). Meestal zal dit van de feiten afhangen en per casus zal dit dan ook verschillen. U heeft 3 paarden, is dit een bedrijf? Denk het niet. Nu heeft u 30 paarden om uw boerderij lopen, is dit een bedrijf? Hierover zijn diverse procedures en de algemene conclusie is dat, als er in redelijkheid winsten te verwachten zijn, er sprake is van een onderneming. Dit betekent dat u best aanloopverliezen mag hebben, maar er moet wel uitzicht zijn op betere tijden.
- See more at: http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl

Winst op paarden onbelast?
Als u privé een paard bezit en deze met winst verkoopt, is de winst onbelast. Als u tien paarden met winst verkoopt, is het wellicht een ander verhaal omdat de Belastingdienst kan stellen dat u een bedrijf heeft waaruit winst te verwachten is; verkoopt u ze met verlies, dan is het - volgens de Belastingdienst - zeker geen bedrijf, maar dit terzijde. Mevrouw Van Beek had een trainingsstal voor paarden en was een liefhebber. In 2001 kocht ze voor € 5.000 privé een paard en verkocht deze 5 jaar later voor € 75.000. Een gelukje in het voordeel, zou u zeggen. De inspecteur stelt echter "inkomen" en belasting betalen. De rechter is het hiermee eens, mevrouw weet zoveel van de paardensport en heeft ook een onderneming in deze sector, dat er sprake is van inkomen (resultaat uit overige werkzaamheden) en niet van onbelaste winst. Ook het hoogste rechtscollege (de Hoge Raad) heeft er nog naar gekeken en kwam niet tot een andere conclusie, belasting betalen derhalve.
http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl ... scus_2005/

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:41

Volgens mij wordt er hier meegelezen en voelt men nattigheid :+

Site is inmiddels aangepast...

"Verkoop van een paard of pony,
Zo af en toe hebben wij wel eens een paard of een pony te koop die wij particulier verkopen en dat doen wij dan onder de volgende voorwaarden:"

En nog maar vijf referenties op de referentiepagina :=

Bliksem1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:02

Horseteam is gewoon een bedrijf ook al zeggen zij van niet. Mijn rechtsbijstand heeft het uitgezocht en daarbij er staat heel duidelijk dat het een officieel leerbedrijf is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:34

Af en toe? Ze adverteren al jaren op Mp met veel paarden en ze adverteren ook met hun bedrijfsnaam Horse Team.Ze hebben wel hun adv waar ze paarden vragen altijd onder een andere naam staan.Volgens mij van medewerkers. Dat kan niet aan elkaar gelinkt worden denk ik Als je het wilt weten kun je het misschien navragen bij de KVK. Ze kunnen denk ik ook leerbedrijf zijn voor een andere werksoort , ik bedoel wat niets met paarden te maken heeft.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:52

Helaas wij ook een nare ervaring...heel vervelend voor zowel de pony als voor mijn verdrietige dochter. Ik vraag me serieus af of de pony niet gedrogeerd is geweest tijdens de verkoop, maar ik begreep dat van de dierenarts dat dat niet zo lang in het bloed zichtbaar is. Ze heeft de pony twee dagen gereden voor de verkoop, dus dan zou een eventuele verdoving al vervlogen zijn.
Mijn dochter is daar met springen tijdens het proefrijden met pony en al tegen de grond geklapt. Maar was zo dol op de pony en hij was zo braaf dat we haar toch gekocht hebben. (we zijn twee keer wezen proefrijden) De pony kon er ook niets aan doen dat ze viel, sprong braaf, was echt pech. Ze is wel een hele goede connemara gebleken, we zijn met haar naar de keuring geweest, waar ze opgenomen werd in klasse 1, een 1e premie kreeg en ook nog haar rubriek won. En als kers op de taart werd ze ook meteen Ster-merrie. Het is ook echt een leuke pony, maar niet geschikt als kinderpony. Super lief en makkelijk aan de hand en op stal. Maar onder het zadel bang en onzeker. We gaan nu op zoek naar een lief, geduldig en zelfverzekerd baasje voor haar.

Het verhaal in Urk was trouwens ook niet eerlijk. Achteraf er achter gekomen dat ze al eerder verkocht is geweest en terug is gebracht. Maar tegen ons zeiden ze dat ze er net 2 weken stond...

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:57

Ze kunnen wel meer vertellen op hun website, maar in een rechtbank houdt "particuliere verkoop" echt geen stand. Alleen al daarom zou ik er niet naar toe gaan. Het zegt mij genoeg over hoe eerlijk ze zijn.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:01

Qua verkoop gene ervaringen met Urk. Wel met ze gemaild, 2 jaar terug en moet nog antwoord krijgen, een keer gebeld maar kortaf te woord gestaan. En alle leuke pony's die te koop waren, waren ineens allen verkocht. Als of ze die als lokkertjes te koop laten staan.

Raar volk volgens mij

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:44

Ik heb er ook geen goede ervaringen mee, aantal jaren geleden meerder paarden geprobeerd daar. Ze kopen 'verzekeringspaarden' en proberen die weer te verkopen. Bijna alle paarden hebben een beperking of zijn niet gezond. Daarnaast had een van de paarden waar ik voor kwam een lelijke wond op de schoft, net onder het zadel, daardoor kon ik hem alleen zien vrij bewegen. Die week erop wou ben ik terug gekomen en had ik expliciet gezegd erbij te willen zijn met zadelen, maar ik moest even naar de wc. Kwam ik terug, hadden ze het paard al gauw gezadeld. Ik heb gevraagd of ze het zadel eraf wouden halen, bleek de wond nog helemaal rauw en open te zijn. Heel sneu, heb besloten het paard toch even te rijden omdat ik lang onderweg was geweest. Paard reageerde eerst nergens op, maar na kwartier werd die link. En toen ik hem afzadelde mocht ik niet eens meer in de buurt komen van de schoft. Wij zijn er bijna zeker van dat het paard iets rustgevendst heeft gekregen want het was een verschil van dag en nacht. Ik raad iedereen af om daar te kopen of het paard volledig te laten keuren door eigen dierenarts.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 01:13

hun zijn gewoon een bedrijf. ik woon in de buurt en daar staan ze bekend om. (dat ze pony en paarden handel doen)
ook al zeggen ze bijv op hun site dat ze aan particuliere verkoop doen.
dan snappen ze toch zelf ook wel dat daar een rechtbank niet in trapt.
er is bewijs zat te vinden dat ze handelen.

geloof nooit mocht er een rechtzaak komen dat hun worden gezien als particulieren.

maar ik weet niet hoe ze bekend staan daar kan ik je niet bij helpen

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:18

curly2day schreef:
Qua verkoop gene ervaringen met Urk. Wel met ze gemaild, 2 jaar terug en moet nog antwoord krijgen, een keer gebeld maar kortaf te woord gestaan. En alle leuke pony's die te koop waren, waren ineens allen verkocht. Als of ze die als lokkertjes te koop laten staan.

Raar volk volgens mij

Klopt, nadat wij onze pony daar gekocht hadden heeft ze nog minstens 5 maanden op hun site gestaan als "te koop".

Love4ever15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 13:34

Op hun eigen website?

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:24

Love4ever15 schreef:
Op hun eigen website?

en op marktplaats...

Love4ever15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 00:22

Nee!!!

Ik had al wel het idee dat op hun eigen website "lokkertjes" staan die helemaal niet echt te koop staan, maar dat ze ook verkochte pony's op Marktplaats laten staan???

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:53

2 keer geweest. Aangegeven wat ik zocht en dat hadden ze staan volgens hun.

1e keer was ik specifiek op zoek naar een paard voor het tuigen, die hadden ze staan. Ik kom daar laten ze het paard lopen, laat het dier niks zien qua gangen. Ik geef aan dat dat niet is wat ik zoek en dat ik verder ga zoeken, worden ze boos op me want "hij heeft net 2 uur buiten gelopen en is moe en dan loopt geen een paard mooi".
Ja kerel, als ik aangeef dat ik een tuiger zoek dan moet je mij ook een tuiger kunnen tonen. Niet een vlak lopend dier met totaal geen aanleg.

2e keer een met potentie voor hogere dressuur, kom ik daar krijg ik een simpel beest te zien van 6 jaar oud wat nog niet eens een B proef kan lopen.

Oke doei.

Achteraf dus blij dat we niet in zee zijn gegaan als ik deze verhalen zo lees.

Overigens hebben ze per ras een andere verkoper waar je contact mee moet zoeken, als je per ongeluk de verkeerde belt, dan weet die ook "van niks".