Ik zit met een nogal lastig probleem, namelijk een niet passend zadel in combinatie met een niet zo makkelijke rug
. Ik zal proberen het hele verhaal zo duidelijk mogelijk te vertellen. Vier jaar geleden kwam er een hele lieve andalusier merrie bij ons. Ze had toen een Kieffer veelzijdigheidszadel wat best al wel oud was en voornamelijk hard. Ik heb hier toen een aantal maanden meegereden omdat ik dacht dat het wel goed lag. Toen heb ik er een zadelmaker bij gehad. Die vertelde dat het niet zo geweldig lag en dat ik beter een Ideal dressuur zadel kon nemen met een wijde boom. Ik vertrouwde op zijn kundigheid en heb dit zadel toen nieuw gekocht. Hier heb ik toen denk ik een half jaar tot een jaar meegereden. Vanaf toen is ze boos gaan doen met opzadelen en aansingelen wat ze nooit eerder heeft gedaan. Ik heb toen gelijk weer dezelfde zadelmaker laten komen en die verbaasde zich erover dat hij dit zadel aan mij had verkocht want het lag helemaal niet meer goed en het kon eigenlijk ook nooit goed hebben gelegen want ze moet helemaal geen wijde boom maar een medium boom!!!
Ik ben toen best boos geworden en uiteindelijk is eruit gekomen dat hij dit zo goed als nieuwe zadel terugnam en ik een redelijk nieuw Ideal zadel met medium boom en fikse beschadiging aan het zweetblad kon kopen. Van dat zweetblad had ze verder geen last en ik hoefde zo minder geld neer te tellen want dat had ik ook niet echt meer. Zo heb ik denk ik weer driekwart jaar gereden. Toen begon hetzelfde feestje weer met bijten en lelijk doen tijdens het opzadelen. Om moedeloos van te worden..... Toch maar weer dezelfde zadelmaker erbij. Hij zei toen tegen mij: ja ze zeker ineens veel dunner of dikker geworden en dan ga je tegen mij zeggen dat hij niet meer past.
Toen ben ik toch echt flink boos geworden en toen zijn onze zaken samen ook direct gestopt. Maar zat ik nog wel steeds met een niet passend zadel... Ze heeft ook niet echt een makkelijk rug, een hele lange namelijk maar hij is ook weer niet zo moeilijk dat je er geen zadel voor kunt vinden denk ik. De zadelmaker waar ik het nu steeds over heb is trouwens Paree uit kwadendamme. Toen ik heb een andere zadelmaker laten komen, hij kon niks meer aan mijn huidige zadel veranderen om hem passend te krijgen dus moest ik maar weer een ander zadel.. Alsof ik daar nog geld voor had
Maar ik heb toen een tweedehands Prestige Top Dressage gekocht. Daar kon je nog veel aan veranderen mocht hij niet meer passen vertelde hij mij. Niet dat ze in die jaren die haar nu al had veel in bespiering is verandert ofzo. Maar ik was allang blij dat ik nu weer een zadel had wat goed leek te passen! Maar je raad het al. Mijn paard heeft om een andere reden een peesblessure opgelopen en toen ik bij de kliniek was vond de arts het verstandig om foto's van haar rug te laten maken omdat hij er niet heel standaard uit ziet. Gelukkig zag haar rug er prima uit en was er geen sprake van kissing spines of iets dergelijks!!! Maar hij wilde mijn zadel ook wel even zien. Toen hij dat zag zei hij direct dat de vulling veel te hard was en dat hij niet genoeg droeg.... Nu reed ik op dat moment niet op haar vanwege de blessure maar nu is die langzaam hand aan het herstellen en mag ik op gaan bouwen. Dit doe ik nu met werken aan de hand, maar ik zou het ook wel leuk vinden als ik er weer een keertje op kan
Vooral omdat ik ook hou van lekker buitenrijden maar aan de hand is ze nu een niet te houden stuiterballetje! Nu ben ik dus op zoek naar een GOEDE zadelmaker, ik heb al enorm veel ervaringen gevraagd en natuurlijk ook al uren op bokt rondgekeken en gelezen maar ik vind vooral oudere topics. Ik wil dus heel graag ervaringen horen(goede en slechte!!). Het maakt mij niet uit waar ze in Nederland wonen of komen(ik woon in Zeeland). Ik ben op dit moment gewoon op zoek naar echt een goede zadelmaker en daar heb ik heel veel voor over!!!
Dit is tot nu toe mijn lijstje:
Van Triest uit Meppel
Harnessmaker op bokt
Godfried Broekman
Arno brandt
Ik hoor heel graag van jullie!!
Ik snap ook wel dat iedere zadelmaker een fout kan maken en daar heb ik ook begrip voor!! Toch probeer ik er nu een te zoeken die zo min mogelijk fouten maakt en deze anders netjes oplost!
)