Oud paard verhuizen maar waarheen? (Help)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zil

Oud paard verhuizen maar waarheen? (Help)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 22:07

Mijn verzorgpaard, wat het paard is van mijn allerbeste vriendinnetje, is 28.5 jaar oud en staat op een hele fijne stal waar ze zomers 24 uur weidegang heeft en in de winter zeker 9 uur. Ideaal natuurlijk maar het wordt een probleem voor het oudje.

Ze is gister nog helemaal nagekeken door de dierenarts en haar gebit is gecontroleerd. Voor haar leeftijd is het allemaal nog best in orde.
Maar met de winter in aantocht krijgen we toch wat zorgen. Ze moet eigenlijk bijgevoerd worden maar de mogelijkheid om haar op de dag bij te voeren is lastig op deze locatie. Dan zou ze altijd uit de wei moeten en dan na eten weer in de wei gezet worden. Dit kan een aantal dagen gerealiseerd worden maar niet alle dagen.

Om een lang verhaal kort te maken. Het zou een mooie oplossing zijn haar te verhuizen naar een (rusthuis) stal. Waar ze weidegang heeft, bijgevoerd wordt en schuilmogelijkheden heeft.

Ze staat nu in het Westland. Het belangrijkste is dat ze een schitterende oude dag krijgt met goede verzorging. Het zou fijn zijn als het in Zuid Holland zou zijn maar dat is geen must als het perfecte plekje zich ergens anders voordoet...

Willen jullie ons helpen voor deze lieve oude dame? Hebben jullie ideeën of tips?

Alvast heel erg bedankt!

Gr. Bianca

liedjuh2

Re: Oud paard verhuizen maar waarheen? (Help)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:14

Ik weet dat rusthuis Sonneveld zit in oude leede(pijnacker). Daar staan ze overdag van 7-7 buiten in een paddock met een maatje. In de zomer een stukje wei. Daar komen ze 's avonds binnen en krijgen ze een handje brok voor de vitamine en voor de rest worden ze overdag op de paddock gevoerd en op stal ook(kuil/hooi).

anders is er in Friesland ergens een plek waar ze in de groep staan op een groot stuk land, met een onwijs ruime inloop stal waar onbeperkt kuil beschikbaar is. Als ik het goed heb komen daar ook mensen met een beperking om de paarden aandacht te geven en te verzorgen. Daar heb ik toen ook gekeken maar vond ik toch te ver weg. Mijn paard heeft toen in oude leede gestaan voor een korte periode(alleen voor revalidatie van zijn peesblessure) ik was daar toen zeker wel tevreden over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:16

Misschien hoeft verhuizen niet per se?

...dat bijvoeren zouden jullie ook kunnen doen op de wei met de moderne ouderwetse haverzak.
(Om gedoe te voorkomen misschien alle paarden 1 wortel oid in hun haverzak geven...)

En ipv een schuilstal misschien een oerdegelijke rambo wind en waterdichte deken....?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:57

hoe vaak per dag moet ze bijgevoerd worden en waarmee? Dan maakt namelijk veel verschil in hoe de paarden gehouden moeten worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:16

Ik volg even omdat ik twijfel of ik mijn oudje ook naar een pensioen stal wil doen. Ik heb er vorig jaar ook over gedacht maar toen besloten dat hij gewoon hier bleef. Inmiddels is er wat veranderd en doemt de vraag weer op.

Zomers is het hier prima maar ik zou voor de winter graag wat meer ruimte willen voor hem ipv de loopstal die toch wat beperkt is.
Ook meer maatjes in de winter en onbeperkt ruwvoer staat op de verlanglijst. Staat nu met 2 paarden op de wei en van de winter met zijn 2en in de loopstal. 3x per dag ruwvoer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:33

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:40

ik snap het probleem niet helemaal: wat bedoel je met op de dag bijvoeren?

In principe kun je toch gewoon bijvoeren als je er bent? of gaat het om enorme hoeveelheden...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:50

www.paardenpensioninfo.nl
Een heel vertrouwd adres met mensen die hart hebben voor dieren en verstand van waar ze mee bezig zijn!

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:12

De vrijhoeve in hazerswoude dorp heeft een een deel met oude paarden die met pensioen zijn.

Zelf nog geen ervaring met de stal maar hoor er goede verhalen over en ziet er netjes uit.

Edit: De oudjes hebben een eigen weide en schuilstal sowieso in de zomer, winter weet ik niet hoelang ze op de wei staan. Er word volgens mij ook goed op gelet en bij gevoerd mocht dat nodig zijn.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:23

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 04:50

Bijvoeren bedoel je senioren slobber?
Of wat wil je gaan Bijvoeren?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:20

Je kunt toch hooinetten gebruiken ? Dan kunnen ze de hele dag eten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:29

Mijn oudje krijgt ook driemaal daags bijgevoerd:

's Morgens voordat ze naar buiten gaat
's Middags/vooravond als ze binnenkomt
's Nachts bij de laatste voerronde

Overdag heeft ze dan beschikking over gras en hooi.
In de stal uiteraard ook hooi.

Misschien dat zoiets te realiseren is?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:56

Mijn dame van 33 krijgt s'morgens een flinke hoeveelheid slobber en s'avonds hetzelfde.De rest van de dag nu gras en in de winter onbeperkt hooi.Niets tussendoor.Ze staat wel aan huis.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 16:07

Superbedankt allemaal voor de reacties.

De stal in Pijnacker/ Oude Leede is mijn vriendin inderdaad vorig jaar al wezen kijken. Maar die had niet de voorkeur omdat er niet het hele jaar weidegang mogelijk is.
En de tips over bijvoeren zijn heel nuttig en als het in onze macht had gelegen hadden we dat ook allemaal in de praktijk willen brengen, maar door diverse redenen is dat niet allemaal mogelijk. En daarom wil ze graag dat ze ergens komt te staan waar er elke dag volledige zorg voor haar is.
Want ze is nog een erg blij paard met een goede kwaliteit van leven.

Ik heb alle info die jullie gegeven hebben doorgestuurd naar mijn vriendin. Ze gaat het even allemaal bekijken. Mochten er nog meer suggesties zijn dan hoor ik het graag.

Gr. Bianca

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:12

Ik heb zelf goed ervaringen met Den Ouden Stal. Zij zitten in made, dus redelijk goed aan te rijden. Staan een aantal paarden die ik ken en die zijn zeer tevreden. Sommige paarden zijn al dik over de 30 en doen het nog steeds goed. Ze staan zo lang het kan op het land, en is dit niet meer mogelijk in een groepsstal. Meestal is dit maar 2-3 maanden per jaar. Ik zou eens een kijkje nemen als ik jou was! Ideale stal voor pensioen!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:09

Wat is nou het probleem? Ik snap het namelijk niet. Ze staat in de zomer de hele dag buiten en in de winter 9 uur per dag. Is dan de zomer een probleem? Op stal kun je smorgen en savonds toch voeren? Daarbij moet je een verhuizing op die leeftijd ook niet onderschatten.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 23:14

Het probleem zal de winter gaan worden. Ze is eigenlijk voor het mooie iets te mager. In de winter is het gras minimaal en eet ze niet genoeg overdag. S morgens en s avonds krijgt ze natuurlijk kuil en slobber maar eten gaat niet meer zo snel en ze krijgt het niet op voor ze de wei opgaat. Op de wei krijgen ze niet bijgevoerd. Dit wil de boer niet en hebben wij verder ook geen inspraak in. Eigenlijk moet ze op de dag ook bijgevoerd worden en met de huidige gezinssituatie en banen lukt dat niet iedere dag. Natuurlijk zal iedereen z'n idee of mening hierover hebben maar wij zijn ervan overtuigd dat een stal met volledige verzorging en bijvoeren de mooiste oplossing zal zijn voor haar laatste jaren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:53

Zou ze s'morgens niet een uurtje langer op stal kunnen staan zodat ze rustig kan eten?En dat ze als het eten op is naar de andere paarden gaat.Mijn ruin van 21 eet in 5 minuten,maar Britt van 33 doet wel 20/25 minuten over haar slobber.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 01:42

Liever een uurtje eerder voeren dan, dan kan ze gewoon met de rest mee naar buiten.
Denk niet dat ze graag alleen achterblijft :(:)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:47

Gewoon lekker een fijne pensioenstal zoeken waar ze volledig verzorgd word.
Niks is zo stressvol als je op je werk zit en je afvraagt of je paard wel genoeg te eten heeft gehad.
Of dat hij wel een uurtje eerder kreeg of juist later naar buiten is gegaan.

Ik hoop dat je snel wat geschikts vind want ik snap precies wat je bedoeld namelijk.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:47

Als de keuze is gemaakt om voor een pensioen te kiezen is dat een mooie keus, ik snap niet zo goed waarom er dan mensen zijn die oplossingen blijven geven voor het thuis op te lossen.... niet iedereen heeft daar de mogelijkheid voor en dan kun je het beste kiezen voor een stal waar er goed voor gezorgd wordt! Succes met kiezen ts!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:53

Ik kan je echt de Wildtshof aanraden (link al gegeven). Dagelijks naar buiten, ook 's winters, alle paarden krijgen de individuele zorg die ze nodig hebben. Grote paddocks en loopstallen en veel weiland. Kan je je paard echt met een gerust hart aan overlaten.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:35

Waarom wil je haar zo per se op de wei in de winter? Je zegt zelf dat het gras minimaal is en daar ligt ook het probleem als je niet kan/mag bijvoeren. Een paddock met (evt onbeperkt) hooi lijkt mij dan een veel betere optie..? Zou die stal in Pijnacker en de Vrijhoeve toch nog eens overwegen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:12

Ik val even binnen in deze "discussie"omdat ik vooral ook voor de wintermaanden veel teveel gras heb. Zat met de gedachte te spelen om een plek (of 2) aan te bieden voor juist paarden die het liefst hele winter op veel gras mogen. Ze staan hier altijd een uur of 10 buiten, ook in de winter, ik zit op zeer goed gedraineerde zandgrond en ik heb stallen over (boxen 4x4) ze staan bij mij snachts wel atlijd binnen. Onbeperkt hooi bijvoeren en/of suppelementen is ook geen probleem. De enige "maar" die ik heb is niet het extra werk voor mij ivm met de stallen mesten- dat is zo gedaan, maar wel het feit dat ik bijvoorbeeld in het donker weg ga naar mijn werk en in het donker dan weer terug kom. Dan ben ik 1 dag in het weekend kwijt om de wei uit te mesten, dat gaat niet in het donker :D .....en dat zou ik dan willen dat de eigenaar hier mee meehelpt. Er is wel toezicht overdag + is hopelijk dan het camera systeem geinstalleerd zodat de eigenaar live overal mee kan kijken.

Ben er nog niet helemaal over uit.....maar zou dit een optie zijn voor iemand hier ?