Een weekje Dwingelerveld, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DWitzelJarig

Een weekje Dwingelerveld, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 11:36

Wij gaan op 19-8 een weekje naar Drenthe, we hebben een huisje gehuurd bij Zonnetij in Lhee.
Mee gaan, een fjord met marathonwagen en twee rijpaarden.
Het gezelschap, 4 volwassenen en 2 tieners.
Wie heeft er tips, leuke routes waar paard en aanspanning over kunnen, leuke stops, lunch, ijsjes??
en misschien ook wel tips wat te doen zonder de paarden, wij zijn niet bekend in Drenthe :o
En wat kunnen we verwachten qua dazen? Bij ons hebben we er (gelukkig) geen.... Hoe is het daar?
Bedankt alvast voor het meedenken!
O ja, de routekaart is besteld en ik ben bekend met de website ruiterenmennen.

Weggebokt

Re: Een weekje Dwingelerveld, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:40

Ben er zelf ook niet echt bekend, maar ik was laatst bij het Dwingelerveld en er zijn onwijs veel dazen, echt niet prettig meer. Werd van alle kanten haast aangevallen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:47

Vliegen rij en mendekens meenemen en als je prettig en ontspannen wil rijden : 05:00 bed uit, 06:00 op bok/paard zitten en voor 09:00 weer thuis. Spray werkt niet of nauwelijks en drammende paarden die enkel harder willen on steekbeesten te ontvluchten is gewoon niet leuk.

Ik heb ze hier op de wei nauwelijks, maar familie zwaluw is met 2e nestje bezig, en dazen zijn mooi maatje voor de baby's }:) . Dazenval staat daarom dus werkeloos, zwaluwen maken beter gebruik van ongewenste insecten, dus daar ga ik niet tussen zitten. Bos in is niet leuk zonder deken of het moet redelijk waaien, dan blijven ze weg.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:50

Tips te paard heb ik niet in dat gebied, maar wel voor dingen zonder paarden. Ik zie dat jullie vlakbij De Bospub zitten, daar heb ik goede foto's van gezien in het volgtopic van de huifkarvakantie.

Verder kan je als je een stad wil bezoeken Assen of Groningen bezoeken. Qua uitstapjes heb je onder andere Het Boomkroonpad, Wildlands de dierentuin in Emmen, iets serieuzer is een bezoek aan kamp Westerbork, Orvelte is een soort museumdorpje.

Veel plezier in Drenthe

DWitzelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 20:09

Dankjewel, menuitrijdeken heb ik! En wildlands staat ook op de planning

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:50

Ik ben drie weken terug 9 dagen in zonnetij geweest met mijn pony, ik heb toen meegereden met de paardenvierdaagse van Dwingeloo.

Wat sowieso een musthave is, is een vliegendeken! Wat veel dazen heb je daar (een reden voor mij om daar neit meer in de zomer met paardlief naar toe te gaan).

Het dwingelerveld is een prachtig gebied om te rijden, ik ken wel een aantal leuke routes, ik zal eens kijken of ik een plattegrond kan vinden waarop ik een route voor je kan uitstippelen.

edit; zou heel goed aan mij kunnen liggen maar ik kan op google geen plattegrond van het dwingelderveld vinden :(

Wat ik wil een minpuntje vind is dat de ruiterroutes wat slecht staan aangegeven maar over het algemeen, als je de breede zandpaden volgt zit je altijd goed!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:03

Ik haak hier even op in, morgen trek ik van amen naar dwingeloo om daar een paar dagen te blijven en mijn tocht af te sluiten. Ik zie dat een vliegendeken een must is, iemand enig idee waar ik die rond dwingeloo kan kopen?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:29

in diever zit een ruitersportzaak

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:34

friesiszwart schreef:
in diever zit een ruitersportzaak

Bedankt! Daar kan ik wel even met de bus heen. Ik ken de winkel, maar het was niet in me opgekomen. Hopelijk heb ik in 1x de goede maat te pakken haha :D

Edit: oeps de winkel zit niet meer in diever.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:19

Probeer kerssies op de kastanjelaan (ook Diever), volgens mij had heeft die ook dekens.

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:29

HEEL VEEL DAZEN! haha

Ik rij zelf in Havelte (30 minuten stappen tot dwingelerveld)
Eigenlijk zijn er heel veel paden in het dwingelerveld voor paarden dus als ik jou was zou ik rijden, rijden, rijden haha.. Zelf ken ik nog geen leuke routes wat uit te leggen is via bokt *D

Alvast veel plezier met rijden!

DWitzelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 05:55

Dankjulliewel zo ver! Inmiddels 3 vliegendekens klaar liggen en extra bus vliegenspray gehaald ;-) Inderdaad rijden, rijden, rijden komt wel goed! Maar een leuk doel voor een dagtochtje is altijd welkom. Ik hoorde dat je met paard terecht kan bij theehuis in Ansen? en een ijssalon in Lheebroek??

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 06:59

Dwingelderveld is echt heel tof. Mij favoriete gebied tot nu toe. Met de dazen ben ik er nog niet geweest. Maar ik heb vanaf de 19e ook vakantie. Dus dan ga ik er vast een paar keer heen met paardlief.
Ik heb de eerste keer een route gemaakt op http://www.ruiterenenmennen.nl. Heel handig!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:09

Ik weet niet hoe het in Lhee is, maar hier in ZO Groningen zijn de dazen over het hoogtepunt heen en jij zit nog een week verder... Prachtige omgeving!

DWitzelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 07:17

RuthenRoos schreef:
Ik weet niet hoe het in Lhee is, maar hier in ZO Groningen zijn de dazen over het hoogtepunt heen en jij zit nog een week verder... Prachtige omgeving!

:D dat is goed nieuws!!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:10

Zijn wij ook een x geweest in de zomer, leuke locatie, maar het gebied is erg nat, dus ook best wat muggen.
Paarden staan wel wat verder weg in de wei, niet op het zicht, huisjes zijn erg leuk iig.
Het is een mooi stukje Drenthe, maar niet het mooist, dan moet je nog eens naar het Drent Friese Wold gaan, dan heb je meer variatie ook.
Dazen weet ik niet meer zo, is alweer een poos geleden en het regende toen best, dan valt het met de dazen ook mee..

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:14

RuthenRoos schreef:

Het dwingelderveld is een heel nat gebied en dat trekt helaas veel muggen en dazen :(

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:58

Wij hebben daar ook een keer huisje gehuurd, fijn en net bedrijf. De routes zijn deels voor ruiters maar je kan er ook leuk mennen.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:10

Idd heel veel dazen.
Wat na de beet goed hielp, zowel voor mijn paard als voor mezelf , was de aloe Vera gel met Arnica en tea tree van de Tuinen.
En ik zou zonnebrand meenemen.
Ik kom zelf net terug van vakantie in Drenthe, heb een Fries.
Ze heeft nooit last van verbranding, maar dit keer dus de vellen op haar neus (en ik zag dat er volgende week een paar mooie dagen komen *\o/*

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:18

Voor een uitje zonder paard is het Drents museum in Assen een aanrader.
Momenteel een mooie tentoonstelling over de Maya-cultuur.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:44

Wij rijden daar elk jaar met de huifkar, en staan dan op de camping vlak naast het zonnetij.

Er zijn men en ruiterpaden, en probeer niet met je wagen een ruiterpad te volgen, die zijn echt te smal! Er loopt een mooie menroute om het linkerdeel van het veld, en eventeel kun je een stop doen bij het sbb gebouw met snackbar.

Denk dat de ergste dazenoverlast geweest is, maar het stikt er inderdaad wel van de muggen!

Verder is als het te doen is, ook geweldig om alles op te pakken en te gaan rijden in het drents-frieze woud. Dus met de auto en paarden/kar er heen, en daar gaan mennen. Je kunt er ook met de kar heen rijden, maar dat is dan wel een flinke dag tocht..

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 08:25

Ik ben heel benieuwd hoe je het hebt gehad, hoe beviel de accommodatie?

En een vraag in het algemeen, hoe is het rijden daar? Mooie zandpaden? Kun je daar meerdere dagtochten maken van ca. 25 km?

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 08:29

tamary schreef:
Probeer kerssies op de kastanjelaan (ook Diever), volgens mij had heeft die ook dekens.

normaal gesproken reageer ik nooit maar voordat je heen gaat kerssies bestaat niet meer en ook de ruitersportzaak boer en peerd in diever is weg.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 08:37

Kerssies bestaat zeker nog wel hoor! en Boer en Peerd ook, ware het niet in een fors afgeslankte vorm. Zij zit nu bij een tuincentrum in in Hooghalen of Hijken, dat weet ik zo niet zeker. En voor wie nog een uitrijdeken zoekt met zadeluitsparing; ik heb nog 2 Rambo's op nieuw liggen!
O ja, en vertrouw op de eigenaar, die weet je vast heel goed te vertellen waar je kunt 'opsteken' met paarden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 08:58

xNicolx schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe je het hebt gehad, hoe beviel de accommodatie?

En een vraag in het algemeen, hoe is het rijden daar? Mooie zandpaden? Kun je daar meerdere dagtochten maken van ca. 25 km?

Het is mijn favoriete gebied tot nu toe..echt mooi paden. En die dagtochten lukken denk ik wel kun je even kijken op www.ruiterenenmennen.nl.