Rijbak aanleggen, wie vragen en wat zijn de kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janneke5

Rijbak aanleggen, wie vragen en wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:42

Beste Bokkers,

Graag zou ik een rijbak aan willen leggen van 20 x 40.
Zelf woon ik op kleigrond, waardoor er ook drainage in de bak nodig is.

Mijn vraag is aan jullie:
Bij welke bedrijf hebben jullie goede ervaringen?
Wat zijn de totale kosten ongeveer? (exclusief omheining)
Wat zouden jullie niet aanraden voor een bak? (welk zand, toplaag ect)

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, met bruikbare tips en ervaringen.

Soetekind

Re: Rijbak aanleggen, wie vragen en wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:54

In welk gedeelte van Nederland woon je. En wat heb je ongeveer te besteden?

janneke5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:55

Soetekind schreef:
In welk gedeelte van Nederland woon je. En wat heb je ongeveer te besteden?

In de buurt van Gorinchem. Dacht zelf rond de 8000 euro

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:57

janneke5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:59

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:30

Laat een loonwerker komen die bakken aanleggen in jouw regio vaker doet. Bedenk bij een eventuele mix van bijvoorbeeld tapijtsnippers dat je grond daardoor wel verontreinigd is en in de toekomst lastiger een andere bestemming krijgt. Verder kun je denken aan goede drainage en een pomp om het water weg te krijgen. Wij hebben hier voor woudzand gekozen. De leemlaag eronder scheef af laten graven naar de sloten toe. Vervolgens een flinke laag zand. Ik schat een halve meter. Het eerste jaar ging dit perfect. Nu zijn we afgelopen zomer gaan verbouwen en hebben de bak ook voor andere doeleinden gebruikt en weinig onderhouden, daardoor is het nu wel nat. Aankomende lente gaan we weer beginnen met veel slepen en losmaken en dan hebben we er hopelijk weer veel plezier van.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:45

Goede bak die ook in de winter te berijden is + omheining en drainage kost als zo'n 15.000-20.000. Daarbij moet je ook een vergunning hebben

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:50

Ik verwacht dat je met dat bedrag echt niet ver komt.

Ik heb ook tapijtsnippers, maar dat was om een mindere bak weer beter te maken.
Ben er blij mee, maar raad niet aan om ermee te beginnen.
Raad aan om een bak gewoon goed aan te (laten) leggen met drainage en verschillende soorten/lagen zand.
Vraag bij verschillende loonwerkers een prijsopgave aan en hoe ze het willen gaan doen met hun ervaring erbij.
Ga langs bij de bakken die ze hebben aangelegd.
Ook bij pensionstallen kun je vragen hoe zij dat hebben gedaan.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:52

Als ik jou was zou ik sowieso geen tapijtsnippers gebruiken, daarmee verontreinig je je eigen grond ..

Tip die ik je wil geven is om bij loonwerkers in de buurt rond te vragen.

Bij ons hebben ze gekeken wat er in de grond zat, en vanaf 1m diepte zat mooi zand. Dus vervolgens hebben ze tot 2m afgegraven, en ondersteboven weer dichtgegooid. Waren klaar voor 3000 euro en de bak is echt super! We hebben wel het geluk dat er een sloot langsop loopt, dus dat draineert vanzelf een beetje.
Bak is altijd bereidbaar, ook met droogte, echt heerlijk!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:08

Vergeet ook niet om bij de gemeente te informeren of je wel een bak mag aanleggen en of daar evt een vergunning voor nodig is. Het zou natuurlijk zonde zijn als je je geld aan een mooie bak uitgeeft en je mag het geheel vervolgens weer afbreken. Dat zou ik eerst doen en daarna bij loonwerkers die vaker op dat soort grond rijbakken hebben aangelegd offertes aanvragen en bodembedekking uitzoeken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:18

Claudxx schreef:
Als ik jou was zou ik sowieso geen tapijtsnippers gebruiken, daarmee verontreinig je je eigen grond ..

Tip die ik je wil geven is om bij loonwerkers in de buurt rond te vragen.

Bij ons hebben ze gekeken wat er in de grond zat, en vanaf 1m diepte zat mooi zand. Dus vervolgens hebben ze tot 2m afgegraven, en ondersteboven weer dichtgegooid. Waren klaar voor 3000 euro en de bak is echt super! We hebben wel het geluk dat er een sloot langsop loopt, dus dat draineert vanzelf een beetje.
Bak is altijd bereidbaar, ook met droogte, echt heerlijk!

Omgeving gorinchem zit geen zand. Met pech zit er klei en leem.
En wettelijk is het geen verontreiniging. Wel is het afvoeren natuurlijk prijzig.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:26

Ik weet wel iemand die redelijk in de buurt zit en binnen je budget een goede bak aan kan leggen.
Voor mijn bak heeft hij een offerte gemaakt (20x35m) van €3000,- excl omheining en drainage moesten we dan wel zelf kopen.
Na heel lang speuren heb ik een drainage gevonden van €1,- /meter!

Wij hebben de bak een klein beetje bol laten leggen, zodat het in de winter niet blank staat.
Zijn gegevens kan ik je via PB geven evt!

janneke5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 20:33

Bedankt voor de tips allemaal. Ben ook erg benieuwd door wie jullie bak is aangelegd en wat de ervaringen zijn!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:03

Je zal achter de computer moeten komen voor ondezoek.
Bij de aanvraag zullen ze langs komen en de bodem bekijken. Van daaruit kun je pas vergelijken.
Dit is totaal nutteloos, behalve dat gezien je bodem voor een goede droge bak al snel veel meer kwijt bent dan je beoogde 8000,- .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:35

VSW --> ED

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:44

sneeuwpop schreef:
Bij de aanvraag zullen ze langs komen en de bodem bekijken. Van daaruit kun je pas vergelijken.
Dit is totaal nutteloos, behalve dat gezien je bodem voor een goede droge bak al snel veel meer kwijt bent dan je beoogde 8000,- .

Vragen naar ervaringen van goede bedrijven in de omgeving lijkt mij niet totaal nutteloos.

Verder kun je op bokt wel meer vinden over het aanleggen van rijbakken do's en don'ts.

maar 8000 op klei klinkt idd wat weinig, maar misschien heb je mazzel.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:03

Jenny_S schreef:
sneeuwpop schreef:

Vragen naar ervaringen van goede bedrijven in de omgeving lijkt mij niet totaal nutteloos.

Verder kun je op bokt wel meer vinden over het aanleggen van rijbakken do's en don'ts.

maar 8000 op klei klinkt idd wat weinig, maar misschien heb je mazzel.

Maar een bak ligt meestal wel een poosje.
Ervaringen kunnen dus van langer geleden zijn. Ondertussen kan het bedrijf erg veranderd zijn.

janneke5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 21:12

Ik hoor het al, zal we een duurder grapje zijn dan gedacht had...... Jammer hoor. Nog verdere tips zijn welkom

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:24

[/quote]

maar 8000 op klei klinkt idd wat weinig, maar misschien heb je mazzel.[/quote]

Maar een bak ligt meestal wel een poosje.
Ervaringen kunnen dus van langer geleden zijn. Ondertussen kan het bedrijf erg veranderd zijn.[/quote]

je moet ergens beginnen :D

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 00:27

Het begint naast dat je toestemming moet hebben van de gemeente bij het bepalen wat je nodig hebt.

De eerste vraag waar je antwoord op moet krijgen is: Hoe zit de waterhuishouding op de plek van je bak.

In eerste plaats bepaald dit of je drainage moet toepassen en op welke wijze. Alleen hierin kan je een behoorlijk aantal keuzes maken met elk een prijskaartje en een hoog dan wel laag DIY.

Ook volgt heiruit hoe hoog je je bak moet maken. Soms is het verstandig je bak hoger aan te leggen zodat je minder diep hoeft te graven. Dit betekend wel dat de omgeving in natte perioden natter is dan normaal.

Als je hier inzicht hebt kan je vervolgens gaan denken over soorten zand, afrastering en beregening etc.

Je kan dit eerste overslaan wat sommigen doen maar als je later achter komt dat het niet werkt ben je meer geld kwijt.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:45

Landsknecht schreef:
Het begint naast dat je toestemming moet hebben van de gemeente bij het bepalen wat je nodig hebt.

De eerste vraag waar je antwoord op moet krijgen is: Hoe zit de waterhuishouding op de plek van je bak.

In eerste plaats bepaald dit of je drainage moet toepassen en op welke wijze. Alleen hierin kan je een behoorlijk aantal keuzes maken met elk een prijskaartje en een hoog dan wel laag DIY.

Ook volgt heiruit hoe hoog je je bak moet maken. Soms is het verstandig je bak hoger aan te leggen zodat je minder diep hoeft te graven. Dit betekend wel dat de omgeving in natte perioden natter is dan normaal.

Als je hier inzicht hebt kan je vervolgens gaan denken over soorten zand, afrastering en beregening etc.

Je kan dit eerste overslaan wat sommigen doen maar als je later achter komt dat het niet werkt ben je meer geld kwijt.

helemaal mee eens. Blijft dan nog wel over: met wie neem je contact op? er zijn veel mensen die zeggen het te kunnen, maar uiteindelijk zit je met een probleem.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:46

Veel bedrijven langs laten komen, daar leer je veel van en krijg je vanzelf meer een idee met wat je wilt en welk bedrijf er veel verstand van heeft.
Ga iig ook (ver) boven budget kijken. Dan weet je ook waarom er zo'n verschil is.
Maar voor 8000,- krijg je heel weinig.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:02

Voor 8000 krijg je een prima bak, zal waarschijnlijk nat zijn in de winter maar prima te rijden. Helemaal als je het glad houdt. Er hoeft immers (waarschijnlijk) geen Agterberg bodem in. Maar ach, die ene week die je niet kan rijden omdat het vriest?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:04

Dan zijn we het niet eens over "een prima bak"

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:03

sneeuwpop schreef:
Dan zijn we het niet eens over "een prima bak"

Wat versta jij onder een prima bak?
Als je zand naar boven laat halen, en er verstand van hebt kun je een prima baan maken.
Wordt niet glad, 's winters zullen er waarschijnlijk wat plassen in gaan liggen maar ach, van een beetje schoon maken wordt niemand slechter.

Heb mijn paarden en pony's er tot hoog niveau op getraind en nooit geen blessures gehad, even afkloppen. Ook als paddock deed hij prima dienst en zijn er ondertussen al heel wat jaren blij mee.