Paardentandarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joortjex

Paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:02

Ik wil graag een tandarts naar m'n pony's gebit laten kijken. Iemand suggesties? Graag ook de prijs erbij zetten :)

Beauty26

Re: Paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:18

Misschien handig om te vermelden waar je woont... :)

Joortjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:27

Beauty26 schreef:
Misschien handig om te vermelden waar je woont... :)

Dat maakt niet zoveel uit, toch?! Ik wacht de mogelijkheden af en kijk dan wat de reiskosten zijn :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:30

Vaak komen tandartsen in een regio aan stal. Zoek er 1 die verdoofd en elektrisch werkt. Andere zijn geld weggooien.
Prijs komt tussen de 90 en 150 euro.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:30

Ik laat dit doen door mijn dierenarts
Paardenkliniek de Veluwe in Heerde
In december is de controle gratis als je naar de kliniek toe gaat met je paard

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:31

smurffie schreef:
Vaak komen tandartsen in een regio aan stal. Zoek er 1 die verdoofd en elektrisch werkt. Andere zijn geld weggooien.

En wat als je geen (schuil)stal hebt, lijkt me dat ze dan niet kunnen verdoven?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:43

Dan kun je ook wel naar klinieken toe. Maar Dan ben je wel even zoet

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:46

MD >> ED

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:49

Joortjex schreef:
Dat maakt niet zoveel uit, toch?! Ik wacht de mogelijkheden af en kijk dan wat de reiskosten zijn :)

Juist wel handig. Prijs verschilt per tandarts/kliniek/regio.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:51

Waar sta je? Ik vind Albert van de graaf een erg fijne man! Gaat goed met je paard om en neemt er ook de tijd voor! http://albertvandergraaf.nl/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:53

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:01

smurffie schreef:

Fijn compliment voor alle tandartsen die niet verdoven of electrisch werken. |o
Ik heb een tandarts die heel goed is,die zonder verdoving werkt en niet electrisch werkt.
Beetje raar om te zeggen dat het weggegooid geld is.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:02

Jan Kroes van de krommerijn dierenartsen. Kost 125euro incl sedatie.

Marco van Schie van de Lingehoeve is ook heel goed. Zijn tarief weet ik zo even niet, dat kun je bellen en navragen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:37

Dierenarts/ tevens tandarts, Evy de Brabander, van kliniek Emmeloord. Maar gezien men echt niet heel Nederland gaan doorkruisen, zou ik toch je regio even aangeven.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:58

gohya schreef:
smurffie schreef:

Ik heb een tandarts die heel goed is,die zonder verdoving werkt en niet electrisch werkt.

dat zijn geen tandartsen maar gebitsverzorgers.
Zonder verdoving kan je een paardengebit niet goed doen, puur omdat je onverdoofd niet bij de achterste kiezen kan komen om te behandelen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:52

gohya schreef:
smurffie schreef:

Die zijn er niet, dus alleen liegende kwakzalvers heb ik ermee door dit te zeggen ;) . Dus niet raar om te zeggen, hard misschien wel.
Om wat voortanden bij te houden kun je voor een gebitsverzorger kunnen kiezen, maar voor jaarlijks onderhoud is gewoon een tandarts nodig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 08:59

Mijn tandarts doet niet alleen de voortanden,hij doet ook de kiezen achterin.Hij heeft me zelf het verschil laten voelen v.d. kiezen achterin voor en na het vijlen.Hij kan zeker wel bij de achterste kiezen komen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:26

Je weet dat de achterste kiezen tot achteraan de kaak lopen? Zo ver kom je met je hand de mond van een paard niet in. Dus zelf gevoeld kan niet, maar jou gebitsverzorger is dus een van degene waar ik een hekel aan heb. Gewoon mensen voorliegen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:41

Ik zal het eens vragen hoe ver hij in de mond kan met een vijl.En of hij me de achterste kiezen kan laten voelen.Dan weet ik het tenminste zeker of hij idd. bij de achterste kiezen kan komen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:01

Peter helthuis zeer kundige man en tevens dierenarts. Paardenkliniek de Veluwe zou ik voor tanden niet aanbevelen, die hadden behoorlijk wat dingen over het hoofd gezien bij ons paard.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:06

smurffie schreef:

Niet mee eens. Mijn eigen paard en mijn trainpaarden werden allemaal zonder verdoving en zeer goed gedaan, terwijl degene die verdooft dingen over het hoofd kan zien, omdat een paard niet kan reageren. Daarnaast ben je sowieso je paard voor een hele dag 'kwijt' omdat de verdoving moet uitwerken. Ik heb liever dat ik na een bezoek het paard direct weer op het land of de paddock kan doen, zodat het weer lekker vrij kan rondlopen. Tevens scheelt het aanzienlijk in de kosten. :j
Ik raad Olav Fränzel aan: die is ook heel geduldig. Hij heeft een paar jaar radiostilte gehad, maar ik heb begrepen dat hij weer paarden doet. Als ik weer een eigen of een trainpaard zou hebben, zou ik hem ook als eerste proberen te bellen. Er is nog eens iemand geweest in de periode dat Olav radiostilte had, maar daarvan ben ik de naam kwijt. Zij was ook erg goed!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:30

smurffie schreef:
Je weet dat de achterste kiezen tot achteraan de kaak lopen? Zo ver kom je met je hand de mond van een paard niet in. Dus zelf gevoeld kan niet, maar jou gebitsverzorger is dus een van degene waar ik een hekel aan heb. Gewoon mensen voorliegen.

Meestal lees ik deze berichten alleen mee, maar hier wil ik toch even wat over zeggen.
Als je bij de voorste ooghoek recht naar beneden gaat aan de binnenkant van de grote wangspier, daar zit de achterste kies, dat is behoorlijk ver naar achter, maar ik kan er met mijn hand prima bij hoor en een eigenaar, meestal een vrouw met iets dunnere armen kan daar ook bij, maar, daarvoor moet de mond wel geopend zijn met een speculum, anders kan je er natuurlijk niet bij.
Omdat ik met electrisch werken geen vijlslag (heen en weer bewegen van de vijl) hoef te maken, kan ik het slijpschijfje op de haak zetten en voorzichtig de haak er af slijpen. Om er bij te kunnen hoeft het paard niet perse verdoofd te zijn, maar het is over het algemeen wel comfortabeler voor het paard.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:18

Albert schreef:
smurffie schreef:

Meestal lees ik deze berichten alleen mee, maar hier wil ik toch even wat over zeggen.
Als je bij de voorste ooghoek recht naar beneden gaat aan de binnenkant van de grote wangspier, daar zit de achterste kies, dat is behoorlijk ver naar achter, maar ik kan er met mijn hand prima bij hoor en een eigenaar, meestal een vrouw met iets dunnere armen kan daar ook bij, maar, daarvoor moet de mond wel geopend zijn met een speculum, anders kan je er natuurlijk niet bij.
Omdat ik met electrisch werken geen vijlslag (heen en weer bewegen van de vijl) hoef te maken, kan ik het slijpschijfje op de haak zetten en voorzichtig de haak er af slijpen. Om er bij te kunnen hoeft het paard niet perse verdoofd te zijn, maar het is over het algemeen wel comfortabeler voor het paard.

Thnx. voor de bevestiging dat je er zeker wel bij kan zonder verdoving.De mond moet idd. wel zo'n klem in hebben.

Joortjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 13:49

Graag deze discussie ergens anders voeren, hiervoor heb ik dit topic niet geopend.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:41

Bij mij komt Mieke Roelse langs bij stal, zij is naast paardentandarts ook dierenarts en mag zelf verdoven als dat nodig is. Mijn pony geeft ze een zo licht mogelijke verdoving, omdat ze anders niet goed de behandeling kan uitvoeren. De mondklem gaat er ook steeds weer af om de kaak niet te lang op spanning te laten staan.

Voor een standaardcontrole en gedeelde reiskosten was ik de laatste keer €138,- kwijt. Ze komt 1x per anderhalf jaar bij ons. Meer info: http://www.hestadent.nl