Advies zadel(maker) gevraagd..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Advies zadel(maker) gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:26

Beste bokkers,

Ik vraag niet zo snel advies normaal gesproken, maar ik zie nu echt door de bomen het bos niet meer.

Ik heb mijn paard sinds 2 jarige leeftijd. Op 4 jarige leeftijd begonnen met inrijden en direct een zadel aan laten meten door een zadelmaker die toen goed bekend stond.

Dit was een Zaldi en ik had constant het idee dat er wat mis me was. Na 1,5 jaar gerommel en elke keer de zadelmaker laten komen, was ik er klaar mee. Zadel verkocht.

Toen boomloos gereden met een Barefoot Cherokee. Naar mijn idee is hij daar het meest onder gegroeid qua bespiering. Maar ik merkte op lange ritten dat hij gevoelig werd op de rug.
Uit nood een Wintec erop gelegd wat wel aardig lag, maar niet optimaal. Wel zat het 100 keer beter dan de barefoot.

Gespaard en een zadel aan laten meten door Ninon Schutte, geweldige vrouw! Kundig en super service. Helaas.. Min prachtige zadel werd netjes geleverd maar binnen een paar dagen ging mijn paard volledig op de rem eronder. Ninon heeft het 2 keer geprobeerd maar hij wilde er echt niet onder lopen :'( . Daar ging mijn droomzadel...

Vervolgens een strada geprobeerd, eerste zadel ging goed maar werd wat te krap na een tijdje uittesten. 2e zadel opgelegd, dat ging wederom niet goed.

Ook kort nog en Hildago zadel geprobeerd, was hem ook niet.

Nu heb ik een Wintec 500 zadel erop liggen, hij loopt er redelijk onder maar t ligt gewoon niet helemaal lekker en het kan beter, dat moet wel..

Mijn paard is een Andalusier x Fries, weinig schoft, ronde rug met een week gedeelte aan het eind waardoor het draagvlak niet heel groot is.
Ik weet echt niet meer waar ik het zoeken moet, hopelijk heeft iemand hier een frisse kijk op en een goede tip qua zadelmaker of type zadel.

Foto van afgelopen zomer met mijn nichtje, geen vaste ruiter maar wel goede foto:
Afbeelding

En nog meer voor het idee, 3 maandjes terug met mijn zus;

Afbeelding

Afbeelding

Starbreeze

Re: Advies zadel(maker) gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:36

Wat vervelend zeg! Heb je uitgesloten dat je paard ergens anders last van heeft?

Ik zou het zo ook niet weten, wellicht Custom? Die hebben volgens mij ook een goede service dat je niet ineens weer een rib uit je lijf kwijt bent als het niet blijkt te werken.

Mooi paard trouwens!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:47

Dank je voor je reactie en je complimentje :)

Afgezien van op de foto is alles wel gebeurd. Hij wordt regelmatig gemasseerd, behandeld door de osteopaat en hebben afgelopen jaar een traject bij Den Hoek gehad waar ze heel tevreden over hem waren. Verder heeft hij geen vreemde klachten of gevoeligheid ergens..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:57

Heb je wel eens een zadel met flexibele boom geprobeerd? Of hetzelfde zadel maar dan met een andere singel?

Ohja en Fryso? Ook speciaal gemaakt voor dit type paarden.

Ik probeer me te herinneren welk zadel ik toen op de PRE had die ik reed, schiet me nog niet te binnen..

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:02

Altijd lastig die zadelproblemen...

Heb je al eens massimo geprobeerd? Hebben verschillende types. Ligt er goed op mijn Haf zonder schoft en met korte rug.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 21:05

Strada heeft een thermoplastische boom, en Hildago een leren boom, dus alletwee idd soort van flexibel.
Fryso zit ik te overwegen.. is zeker ook een optie!

Massimo heb ik idd vorig jaar overwogen, zal eens kijken waarom ik dat niet doorgezet heb.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:06

Ik heb naar een hele zoektocht nu een JC Saphir op mijn haflinger liggen. Misschien kun je dat eens proberen... mijn haflinger is ook heel rond met een korte rug en bijn geen schoft.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:09

Ik dacht eerst direct aan ninon, en omdat dit niet werkte dacht ik aan mijn huidige zadel een Icon Flight van Costum.
Ik heb ook een wat korte paard wat gewoon niet kan lopen als ze geen schouder vrijheid heeft. Onder mijn Costum zadel loopt ze super en ligt goed, andere zadel schoven altijd erg door haar ronde lijf en weinig schoft.
succes iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:34

Misschien een western of endurance model eens proberen.
De mijne is wat vergelijkbaar qua bouw, en loopt minder met zadels met een zweetblad.
Misschien zou je dat kunnen testen?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:54

Wat vervelend!

Heb je ook een goede stand foto zonder zadel?
Ik heb laatst een Tekna voor een PRE verkocht, heb je die al geprobeerd?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:58

Misschien is een Fryso zadel wat , ook erg kundige man .leg je probleem is aan hem voor . Hij heeft mij ook goed geholpen met lastig paard.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 21:51

Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik heb zeker wat gehad aan de tips. Ik ga nu om te beginnen met verder oriënteren op een massimo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:24

IK had een harry dabbs elegant op een lusitano merrie liggen. Was echt een top zadel, korte franse kussens, breed kussenkanaal en flexibele takpunten van de boom.
geloof dat de heuvelhoeve zadelmakerij deze in het assortiment heeft

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:07

Leuk een Anda! Ik heb er ook zo 1 met een holle rug. Daar ligt een maatgemaakt zadel op van Silhouette. Paardje loopt altijd. Je mag dat zadel wel proberen om te kijken of je paard het met me eens is? Mijn Anda heeft wel veelzijdigheid, maar ik kan ze ook leveren als dressuurzadel. Verder zijn de Merano zadels soms een fijne oplossing. Niet duur en ik weet er 1 2e hands te liggen. Korte paardjes zijn mijn passie. Ik weet zeker dat we dit op een betaalbare wijze kunnen oplossen. Custom is peperduur en niet de oplossing voor dit paard. Ik heb er al meer mee zien tobben. Harry dabbs ken ik ook. Daar kan ik ook rechtstreeks bij, maar die zijn ook prijzig.

En laat ik nou binnenkort naar Wormer gaan, ik kan het combineren.

Laat maar weten of je interesse hebt?

Vriendelijke groet,
Anouk verlouw
(member society of Master Saddlers in Engeland!)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:15

Massimo zal best eens geschikt kunnen zijn voor jouw paard. Ik ben benieuwd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:20

HAR → ED

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:10

Anatomica! Na 15 zadels in alle soorten prijsklasses lag dit perfect op mijn vorige bijrijdpaard, rond en breed gebouwd, korte rug, weinig schoft. Misschien een idee, succes!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:45

Anatomica past op een rechte rug. Meestal hebben paarden van het ras zoals die van TS een welving in de rug waardoor de Anatomica vroeg of laat zal bruggen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:55

Anatomica past zeker niet. Massimo maakt kans. Merano ook. Silhouette past ook. JC heb ik ook ervaring mee dat die vaak past. Ook een prima zadel.

Succes met je zoektocht!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:06

Merano? Zijn dat niet de zogenoemde "zadelmarkt" zadels?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:10

Ja, stom toevallig een paar 2e hands in mijn handen gehad. Het is een heel goedkope tussenoplossing voor mensen zonder geld. En laat ik zulke mensen nou bij de vleet tegenkomen! :D

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 12:14

Merano komt er sowieso niet op..
Wat Liselot zegt ;)
En ik ben niet op zoek naar een tussenoplossing, die heb ik namelijk al :). Ook staat er nergens dat ik op zoek ben naar een budget oplossing?

Starbreeze, super bedankt voor het goede meedenken! Hij heeft idd een welving in zijn rug, dat maakt het volgens mij ook zo lastig.

Ik ga nu als eerste beginnen met Massimo, wordt dat het niet dan heb ik nog genoeg andere tips waar ik wat mee kan, dank jullie wel :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:21

Ik noem gewoon een paar merken om te helpen. Bij mij komt hij er ook niet in. Ik ben zelf zadelmaker en weet al 5 jaar welk zadel het beste past bij de meeste paarden die ik tegenkom. Ik zoek ook liever geen tussenoplossing, maar soms laat de ruiter me geen andere keus. Ik zeg er dan wel altijd bij dat het een tussenoplossing is. Ik merk gewoon wel dat heel veel mensen heel veel uitgeven aan paarden, maar dan op de rem gaan zitten bij het zadel. Dat mag dan opeens niet meer te duur zijn. Als je ziet wat voor werk er zit in een goede kwaliteit zadel (en geld in goede kwaliteit grondstoffen). Moet je niet raar opkijken als een zadel nieuw boven de 1.500 euro uit komt. En dat zijn zoals gewoonlijk heel veel bokkertjes niet met me eens. Maar ik kijk al langer rond in het zadelwereldje. Stomtoevallig had ik zo'n merano zadel en stom toevallig lag hij erg goed op het paard. Een zadel hoeft niet altijd het duurste te zijn. De prijs bepaald de pasvorm niet. Ik heb ook al peperdure Customs gezien die voor geen meter lagen.

Zadels aanmeten is echt echt een vak! En gelukkig zijn er heel veel merken met heel veel soorten bomen. Vulling bepaald ook vaak of iets past of niet. Ik ken peperdure zadels met rukvulling. Die wil je ook niet op je paard. Het is zelfs bekend dat in Engeland sommige zadels direct bij nieuwe levering worden leeggetrokken en opnieuw gevuld. En daar zit een heel duur merk tussen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 12:28

Even offtopic, maar @Starbreeze, wat een prachtige paarden in je profiel. Die Fries is echt om van te gaan kwijlen!!

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:51

Vervelend. Fryso maakt speciaal zadels voor dit soort paarden. Ik heb ze ook op mijn friezen liggen en echt nog nooit problemen mee gehad. Het tweespan levert ze en meet ze aan. Succes!